Sedmá GP sezony – Velká cena Katalánska

Z Itálie zamířily týmové kamiony rychle do španělské Barcelony, kde je už o nadcházejícím víkendu sedmý podnik sezony mistrovství světa prototypových motocyklů. Okruh Catalunya je na předměstí Barcelony v Montmeló. Závodní víkend je klasicky s třemi motocyklovými třídami MotoGP, Moto2 a Moto3. Z českých závodníků uvidíme Karla Abrahama (MotoGP) a Jakuba Kornfeila (Moto3). Pátek patří tréninkům, sobota kvalifikacím a neděle je dnem závodu - Gran Premi Monster Energy de Catalunya.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Po tragické nehodě Luse Saloma z druhého tréninku Moto2 na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm prvých zatáček s délkou 4727 metrů. Nové uspořádání je a s devíti pravými a sedmi levými zatáčkami. Celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů.

Jedno kolo v novém uspořádání. Kamera je na motorce Marca Márqueze.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Dodavatel pneumatik Michelin má před sebou náročný úkol nabídnout jezdcům takové obutí, které se vypořádá s vysokými teplotami, výrazným zatížením boční části při průjezdu rychlými zatáčkami a ideálními vlastnostmi při brzdění do první zatáčky při jízdě po více jak kilometr dlouhé rovince. Všechny tři směsi zadních pneumatik MICHELIN Power Slick budou ve verzi asymetrická a stejně tak trojice směsí přední pneumatiky budou s tvrdší pravou stranou.

Rekordy a informace MotoGP – Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Délka závodu MotoGP – rok 2017 / 25 kol (116,3 km)

Velká cena Katalánska – MotoGP 2016:
Stupně vítězů - 1.Rossi (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Pedrosa (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'43,589 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Maverick Viňales (Suzuki) – 1'45,971 sekundy

MotoGP – Preview

V pozici vedoucího muže šampionátu zůstává Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), který sice závod v Mugellu nevyhrál, ale obsadil v něm druhé místo a dvacet bodů se rozhodně počítá. Nyní má před sebou domácí závod v Barceloně a šanci se ukázat před domácím publikem. Naposledy v Jerezu mu to na stupně vítězů nevyšlo, takže nyní má další možnost jak upevnit své postavení na špici tabulky průběžného hodnocení.

Vítězstvím v domácím závodě se Andrea Dovizioso (Ducati Team) posunul na průběžnou druhou příčku, kde na vedení ztrácí šestadvacet bodů. Ital má za sebou parádní víkend v Mugellu, kde sice nebyl úplně v kondici po otravě jídlem, ale dokázal zatnout zuby a vybojovat plný počet bodů na domácí půdě a v sedle motorky italského výrobce. Jak sám po závodě uvedl, toto je sen každého italského závodníka.

Na třetí pozici je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jehož ztráta na vedení nyní představuje rovných třicet bodů a na druhou pozici Ital ztrácí čtyři body. Mugello je místem, kde má obrovskou podporu svých fanoušků a také se snažil, aby jim udělal radost. Nicméně na toskánský okruh přijel potlučený z nehody na motokrosové motorce a nebyl prostě ve své kůži. V jednom rychlém kole dokázal zajet druhý kvalifikační čas, ale plná délka závodu už představovala určitý problém. Cílem teď bude získat zpátky alespoň průběžné druhé místo, protože v Barceloně umí zajet velmi dobře a loni tam závod vyhrál.

Deset bodů z posledních dvou závodů. Takto si vedl úřadující šampion Marc Márquez (Repsol Honda Team) v Le Mans a Mugellu. Španěl není z této situace rozhodně nadšený, ale rozhodně nic nevzdává a také není proč, když na vedení ztrácí sedmatřicet bodů. Zatím nejsme ani v polovině sezony, takže stát se může cokoliv. Stejný počet bodů (68), jakého dosáhl Márquez, má na svém kontě Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Španěl zazářil, když od Texasu nechyběl na stupních vítězů, ale v Mugellu byla černá můra. Problémy s přilnavosti, souboje ve druhé desítce a nakonec pád v posledním kole, kterým navíc poslal k zemi Brita Crutchlowa. Pro oba jezdce Repsol Hondy je Barcelona velmi očekávaným místem a nadějí na lepší výsledky.

Nejvýše postaveným jezdcem netovárního týmu je šestý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), který už má smlouvu na příští rok a může s čistou hlavou bojovat o co nejvyšší příčky. Do Barcelony Francouz odjíždí s cílem získat umístění na stupních vítězů, takže se máme na co těšit.

Průběžně sedmý Jorge Lorenzo (Ducati Team) to měl v úvodu klání královské kubatury v Mugellu dobře rozjeté, ale nakonec vysoké tempo neudržel a musel se spokojit s osmi body. Na kontě má prozatím 46 bodů a na vedení mu jich schází devětapadesát. Navíc si musí dávat pozor na jezdce za sebou, protože rozdíl mezi sedmým a osmým místem je nyní na čtyřech bodech.

Jezdcem na průběžné osmé pozici je Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich), třetí z italské Grand Prix v Mugellu. Jezdec Pramac Racingu byl o víkendu velkou hvězdou, dokázal se probít ze zadní části pole až mezi nejlepší a nějakou dobu byl dokonce blízko vítězství. Nakonec si z Toskánska odvezl šestnáct bodů a před závodem v Barceloně ztrácí na sedmého Lorenza jen čtyři body.

Devátý je Jonas Folger (Monster Yamaha Tech 3), který těsně před zahájením víkendu v Itálii prodloužil se stávajícím týmem na rok 2018 a podobně jak Zarco ted může s čistou hlavou bojovat o nejlepší výsledky. V Mugellu bral jen tři body, ale jen jeden bod ztrácí na sedmého Petrucciho a pět mu jich chybí na sedmého Lorenza, takže motivaci určitě má pořádnou, aby do Německa přijel v létě co nejvýš v pořadí průběžného hodnocení.

První desítku uzavírá Cal Crutchlow (LCR Honda), jemuž se z posledních tří závodů podařilo bodovat jedenácti body jen v Le Mans. Naposledy v Itálii Brita v posledním kole sejmul Pedrosa, což jezdce LCR Hondy v první chvíli pořádně vytočilo, ale pak už své emoce mírnil s tím, že takové věci se při závodění stávají. Přitom už ve Francii byli oba v kontaktu a byl to znovu Pedrosa, kdo do Brita narazil, což tehdy Crutchlow komentoval slovy, že pokud by to bylo opačně, leželi by oba na zemi.

V Barceloně už měl nastoupit Alex Rins, ale zatím Suzuki pokračuje s Francouzem Sylvainem Guintolim (Team Suzuki ECSTAR), jakožto náhradním jezdcem a italským závodníkem Andrea Iannonem (Team Suzuki ECSTAR). Pro Suzuki a jejich jezdce náročná sezona potom, co si velmi dobře vedli v předchozích dvou letech s jezdeckou dvojicí Maverick Viñales a Aleix Espargaró. Suzuki má vůbec ten “správný čich“ na rozhodnutí ohledně jezdců. Neudrželi si Viňalese, zbavili se Espargara a neměli zájem o Zarca, který by k Suzuki šel okamžitě a dnes je nejlepší nováček.

V posledních závodech Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team) moc neboduje. Úvod sezony byl perfektní, ale od momentu, kdy ho srazil jeho týmový kolega Bautista, Abraham nemá štěstí a ze čtyř závodů si odvez jen jeden jediný bod. V Barceloně nedávno testovali, tak se jim snad podaří nají to správné nastavení pro závod. Český závodník ztrácí pět bodů na sedmnáctého Hectora Barberu (Reale Avintia Racing) a osm bodů na šestnáctého jezdce tovární Aprilie Aleixe Espargara (Aprilia Racing Team Gresini), který vyrůstal jen pár minut cesty od katalánského závodního okruhu.

MotoGP – Stav po GP Itálie:

1. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 105
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 79
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 75
4. Marc MARQUEZ SPA Honda 68
5. Dani PEDROSA SPA Honda 68
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 64
7. Jorge LORENZO SPA Ducati 46
8. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 42
9. Jonas FOLGER GER Yamaha 41
10. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 40
11. Scott REDDING GBR Ducati 30
12. Jack MILLER AUS Honda 30
13. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 25
14. Andrea IANNONE ITA Suzuki 21
15. Loris BAZ FRA Ducati 19
16. Tito RABAT SPA Honda 18
17. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 17
18. Hector BARBERA SPA Ducati 14
19. Karel ABRAHAM CZE Ducati 9
20. Michele PIRRO ITA Ducati 7
21. Alex RINS SPA Suzuki 7
22. Pol ESPARGARO SPA KTM 6
23. Bradley SMITH GBR KTM 6
24. Sam LOWES GBR Aprilia 2
25. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist