Sedmá GP sezony - Velká cena Katalánska

Další velkou cenu přivítá na půdě Evropy Španělsko, konkrétně Barcelona, město žijící především fotbalem. Závody silničních motocyklů tam mají rovněž početné zastoupení z řad fanoušků, takže závody na okruhu v Montmeló mají vysokou návštěvnost. Katalánský víkend nabízí další porci zajímavých klání a zároveň letošní sezonu pomalu přibližuje k závěru její první poloviny - Gran Premi Monster Energy de Catalunya.

Sedmá GP sezony - Velká cena Katalánska

Kapitoly článku

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix. V roce 2001 převzalo vedení okruhu cenu IRTA za Nejlepší Grand Prix roku.

Dráha okruhu Catalunya je dlouhá 4727 metrů, široká 12 metrů a nejdelší rovinka měří 1047 metrů. V jednom kole jezdci projedou 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Je to velmi rychlý okruh, kde jezdci většinu času stráví v náklonu a proto je pro pneumatiky Bridgestone také jedním z nejnáročnějších. Třebaže rozdíl mezi pravými a levými zatáčkami není tak markantní, Bridgestone v Barceloně nabídne asymetrické zadní hladké pneumatiky s tvrdší směsí na pravé straně. Klíčová je boční přilnavost pro rychlé a dlouhé zatáčky stejně jako brzdná stabilita vzhledem k intenzivnímu brzdění na konci dlouhých rovinek. Co se týče přídělu pneumatik, tak jezdci Hondy a Yamahy v továrních specifikacích (Repsol Honda, CWM LCR Honda, Marc VDS, Movistar Yamaha MotoGP, Monster Yamaha Tech 3) mají k dispozici střední a tvrdé směsi zadní pneumatiky. Všichni ostatní mají pneumatiky ve směsích střední a měkká.

Bridgestone pro GP Katalánska:

Přední hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: tvrdá (hlavní), měkká (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Barcelona, Španělsko

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'42,182
Nejrychlejší kolo – Dani Pedrosa - Honda (2013) – 1'40,893
Kvalifikační rekord – Dani Pedrosa - Honda (2013) – 1'40,893
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso - Ducati (2014) – 346 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (118,2 km)

Velká cena Katalánska – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Lorenzo (Yamaha) … DNF Abraham (Honda)
Pole position – Dani Pedrosa (Repsol Honda) – 1'40,985 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'42,182 sekundy

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE


MotoGP – Preview

Rovněž před sedmou Grand Prix sezony 2015 je prvním jezdcem v průběžném hodnocení Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který letos ještě ani jednou nechyběl na stupních vítězů. Italský devítinásobný šampion má v Barceloně skvělou bilanci, protože co do počtu vítězství je tam nejúspěšnější. V průběhu své závodní kariéry tam vyhrál celkem devětkrát a to v období let 1997 až 2009 – 1x 125ccm, 2x 250ccm, 1x 500ccm a 5x MotoGP. Rossi na okruhu v Montmeló svedl památnou bitvu s Jorge Lorenzem v roce 2009, kde tehdy naposledy v Barceloně vyhrál. I když je letos v umístění na pódiu velmi úspěšný, musí Rossi svého týmového kolegu porazit, pokud si chce udržet vedoucí postavení v šampionátu. Důležité proto bude mnohem lépe zvládnout sobotní kvalifikaci, protože to je dosud Rossiho slabá stránka. Formát patnácti minut Italovi viditelně nesedí, ale aby v závěru roku mohl slavit jubilejní desátý titul, bude muset se svým týmem najít recept, jak do závodů pravidelně startovat alespoň z druhé řady, když už ne z první.

První třetinu sezony má Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) rozdělenou tak nějak na půl. Její první polovina je bez umístění na stupních vítězů s celkem 37 body, ta druhá jsou naopak tři prvenství v řadě a zisk 75 bodů. Celkem má rodák z Mallorky 112 bodů, což je jen o šest méně než kolik jich má na svém kontě Valentino Rossi. Na Lorenzovi je vidět, že chce šanci na celkové vítězství, které tu je k dispozici po Márquezově zaváhání, plně využít a letošní ročník vyhrát. Sezona zdaleka ještě nekončí, takže nikdo nemá nic jisté, ale jsou to jezdci tovární Yamahy, kteří jako jediní zatím překročili hranici sta bodů a zřejmě to budou také ti jezdci, kteří změří síly v boji o celkové vítězství. Barcelona je k Mallorce nejblíž, takže to pro Lorenza představuje domácí prostředí s velkým zástupem fanoušků, kteří Španěla poženou dopředu pro čtvrtý triumf v řadě. Také Lorenzova bilance je v Montmeló zajímavá, protože tam závod královské kubatury vyhrál celkem třikrát a to v letech 2010, 2012 a 2013. Před sedmým podnikem sezony je v pozici, kdy může převzít vedení v šampionátu.

Na třetím místě je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který má za sebou řekněme komplikovaný a méně šťastný závod na domácí půdě Mugella. Ital nezískal v domácí Grand Prix ani jeden bod, přesto zůstává třetí, jen dva body před svým týmovým kolegou Andrea Iannonem (Ducati Team). Už to vypadalo, že Ducati doma získá tolik očekávané vítězství v závodu, ale nestalo se tak. Pro Doviziosa to bylo o to bolavější, že kvůli poruše techniky musel závod předčasně ukončit a sledovat týmového kolegu, jak bojuje o druhé místo.

Ital Andrea Iannone (Ducati Team) jede prvním rokem v továrním týmu a vedení Ducati musí být s jeho výkony spokojeno. Zatím je stále ještě limitován zraněným ramenem, které se ale rychle lepší a uvidíme v Barceloně, jak si Iannone povede tam. V Mugellu měli hodně natestováno, takže ta výhoda tam rozhodně nějaká byla, krásné pole position, teď se uvidí, jak jim to půjde na okruhu, kde letos třeba netestovali vůbec. Iannone je ale velký talent a myslím, že je schopen vyhrát závod už tuto neděli v Montmeló.

První pětici nejlepších uzavírá po šesti kolech sezony Marc Márquez (Repsol Honda Team), úřadující mistr světa. Na letošní ročník, nebo na minimálně jeho první čtvrtinu nebude rozhodně vzpomínat v nejlepším. Naposledy v Mugellu havaroval, nezískal ani jeden bod a na prvního Rossiho v této chvíli ztrácí devětačtyřicet bodů. Samozřejmě je tu dalších dvanáct Grand Prix a stát se ještě může cokoliv, protože i takový rozdíl není v této fázi rozhodující, i když ztráta je to pro Márqzeze vysoká, to zase ano. Honda pracuje jak může, aby RC213V dostali alespoň přibližně tam, kde byla loni, ale zatím se jim to evidentně nedaří. U Márqueze není vidět ta správná jistota, kterou se v posledních dvou letech prezentoval, ale na druhou stranu některé jeho náklony v zatáčkách by skutečně udrželo jen málo co. Cíl je jediný, vyhrát a zastavit nástup Lorenza, což by mohlo vyhovovat Rossimu. Alespoň prozatím.

Přímo v domácím prostředí bude závodit Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) a Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar). Oba bratři pochází jen kousek od okruhu a Aleix Espargaró vzpomínal, že když chodil ještě do školy, tak s nadšením poslouchal řev motorek, které v Montmeló testovaly. Dnes je přímo v místě dění i společně se svým bratrem a oba je přijde podpořit rodina, kamarádi a jejich fanoušci. Pro oba tak velmi důležitý závod, který je může posunout průběžným pořadím, kde jim v této chvíli patří v pořadí osmá a jedenáctá příčka. Pol Espargaró oslavil 10.června čtyřidvacet let.

Po závodním víkendu italské Grand Prix jezdci továrních týmu absolvovali test s Michelinem, který od roku 2016 nahradí v pozici jednotného dodavatele pneumatik Bridgestone. Pro přední závodníky to nebyl vůbec snadný test, protože na zemi skončili ve vysoké rychlosti jak Valentino Rossi, tak Jorge Lorenzo a Marc Márquez. Všechny pády měli společného jmenovatele a to ztrátu přilnavosti přední pneumatiky. Jezdci na téma těchto testů nemůžou hovořit kvůli smlouvám s Bridgestone, ale zřejmě Michelin nemá natolik kvalitní přední gumu jakou dnes nabízí Japonci. Problém je většinou ve středu zatáček, když povolí brzda a motorka začíná akcelerovat.

Po pádu v závodě Velké ceny Itálie měl vymknutý kotník Cal Crutchlow (CWM LCR Honda), který v Mugellu bojoval o pozici nejlepšího netovárního jezdce. Tento status nyní patří jeho krajanu Bradley Smithovi (Movistar Yamaha Tech 3), který se posunul na průběžnou šestou příčku. Cal Crutchlow je sedmý a než nasedne v Barceloně na motorku, bude muset projít vstupní zdravotní prohlídkou u hlavního lékaře.

Také nejlepší jezdec kategorie Open Hector Barbera (Avintia Racing) měl zdravotní problémy, ale ty už byly dlouhodobějšího charakteru, protože potíže se znecitlivěním a bolestmi pravého předloktí Španěl pociťoval už během první evropské Grand Prix v Jerezu. Z Mugella zamířil rovnou za Dr.Mirem do Barcelony, kde také podstoupil sedmdesátiminutový operační zákrok (arm pump, compartment syndrom). Zda bude závodit v Barceloně je zatím s otazníkem. Předpokladem lékařů je, že ano, ale v této otázce rozhodne až skutečný stav, který vyhodnotí tento týden. Barbera je v této chvíli průběžně šestnáctý, šest bodů za ním je Loris Baz (Athinà Forward Racing).

Český závodník Karel Abraham (AB Motoracing) si po návratu z Itálie vyzvedl zbrusu novou Hondu CBR 1000 RR Fireblade, kterou využívá jako výukový motocykl v rámci kurzů Motoškoly Masarykova okruhu a také na řadě dalších motocyklových akcí. První ostré nasazení Fireblade proběhlo v rámci kampaně pro Nadační fond Niké a Abraham s ní doslova prosvištěl areálem Jaderné elektrárny Dukovany. Společnost mu dělal další český jezdec ve světovém šampionátu Karel Hanika.

„Řekl bych, že jsem první na světě, který dal v jaderné elektrárně kolínko,“ uvedl Karel Abraham. „Povrch v areálu elektrárny měl k dokonalosti daleko, ale Fireblade si s tím skvěle poradil. Baví mě, jak je ta motorka čitelná a nezáludná, zároveň má ale parametry nekompromisního supersportu.“ Z návštěvy vznikl klip, který bude propagovat spolupráci Niké, Jaderné elektrárny Dukovany a Automotodromu.

Karel Abraham měl nabitý program a s Fireblade jej mohli fanoušci vidět také o víkendu na policejní preventivní akci Nežij vteřinou, kde proběhla prezentace Motoškoly Masarykova okruhu. Teď už se jezdec třídy MotoGP připravuje na sedmý podnik sezony, v němž by rád zaznamenal první body. Změny, které tým provedl v Itálii zřejmě fungují, takže teď to jen dotáhnout do úspěšného konce.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 118 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 112
3 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 83
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 81
5 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 69
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 57
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 47
8 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 45
9 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 36
10 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 32
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 31
12 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 26
13 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 23
14 - Scott REDDING - GBR - Honda - 18
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 16 - Top Open
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 10
17 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
18 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
19 - Jack MILLER - AUS - Honda - 6
20 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
21 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 5
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 3
23 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist