Report: Velká cena Katalánska - jak to vypadá na trati

Ve čtvrtek odlétám na MotoGP do Barcelony se smíšenými pocity. Je to moje první zahraniční MotoGP, tak jsem zvědavý, jak to tam bude vypadat. Let i přesun na hotel bez komplikací. Nespí se mi moc dobře a to mám budíka na 6:30. Něco mi říká, že toto nebude pohodový víkend. Jsem docela grogy, ale snídaně mne postaví na nohy. Skáču do auta a pro akreditaci. Uznávám, že zorganizované to mají celkem dobře, i anglicky se domluvím (většinou). Vyzvedávám připravenou akreditaci a vrhám se hledat parkoviště. Označené to je relativně dobře, jen těch aut tady není málo. Zítra a v neděli to bude asi masakr.

Kapitoly článku

Akreditaci mám “jen” na focení kolem trati a do paddocku, tak si půjčuji vestu do pitlane a boxů aspoň na dnešní den. Dnes se jedou tréninky, takže je to volnější. V boxech to ale vře pěkně. Všichni kmitají, motorky jsou připraveny, jezdci sedí vzadu, hned naskočí na motorku a jsou fuč. Pak dorazí s připomínkami, mechanici si to poslechnou, poladí motorku a zase na trať. Je to úplný koncert.

Týmy jsou v boxech rozděleny podle tříd. MotoGP je má hned na začátku, pak s velkou mezerou Moto2 a až na konci Moto3. Úplně první je Vale pak ostatní týmy. Vždycky mne dostane, když jsem blízko tak profláknutým jménům. Tady Rossi nebo Marquez na Man TT to byl třeba John McGuiness a další. Je v tom trochu adrenalinu a vzrušení, ale pak vám stejně dojde, že to jsou lidi jako my s podobnými problémy se stejnými náladami i se stejnými úsměvy. Jen dělají holt jinou práci. Kdo je ale úplně jiný je Rossi, jak na trati, tak v boxech. Po skončení tréninku dělá parádičky pro diváky, v boxech je pak jde ještě pozdravit. Je úplně cítit, jak ho diváci milují a on má rád je nebo aspoň tu jejich přítomnost a podporu. Asi i proto stále ještě závodí - ne vůbec špatně - a to by už měl nárok na spokojený závodnický důchod.

Tréninkové dny jsou nejen o přípravě techniky, ale i o “PR” věcech a dvě nejzajímavější pro mne je tiskovka (ta je až v sobotu) a prohlídky zázemí týmů. Dnes se jdu podívat do týmu Sky a zítra k Valentinovi. Exkurze je super, jen se nesmí fotit motorky se sundanou kapotáží. Mechanici mají ještě směnu, ladí se palivové mapy, hodně se kouká na data z tréninku, prohlížejí se videa. Na prohlídce se potkávám s kolegy ze Slovinska a hned chválí Brněnskou cenu (nejen kvůli levnému pivu). Že k nám jezdí nejraději - to potěší.

Sobota je jak přes kopírák, jen aut při příjezdu na okruh přibylo. Zítra to bude masakr. Musím vstát zase brzo. Na okruhu se začíná každý den kolem 8:30, tak to na velké vyspávání není. Na trati zjišťuji, že mne nepustí na jedno z nejzajímavějších míst, tam můžou fotografové s “lepší” akreditací. Škoda. Na všech okruhových závodech jezdí tzv. shuttle busy, které rozvážejí fotografy po tratit, což je hodně super a nemusíte dát všechno po svých. Nicméně většina, co MotoGP fotí pravidelně má vlastní skútr, který je na tohle perfektní. Dopoledne si obejdu trať vnitřní stranou, odpoledne to obejdu z vnější. Je poledne, skočím si na oběd a na druhou prohlídku boxů Yamahy. Je to hodně podobné, jen mají dvakrát tak větší zázemí a prý po závodech jezdí s deseti kamiony.

Dnes je docela teplo 26 stupňů a všude slunce, kolem trati je jen pár stínů, kam se dá zalézt. V Praze, když jsme odlétali začínaly tropické teploty, tady to bylo kupodivu daleko snesitelnější. Hodně tomu pomáhal vítr, který občas příjemně ochladil. Další chládek až možná moc velký je v tiskovém centru. Tam je to tedy spíš hodně vydýchané, přes dvě stě lidí se tady bude střídat a pak taky na tiskovce. Tam to probíhá tak, že se shrne den, každý pozvaný (po kvalifikacích to jsou vítězové a první 3 z MotoGP) a pak se ptají novináři jednotlivých jezdců na konkrétní otázky. Občas je to i sranda. Večer na hotelu ještě pracovat na fotkách a budík opět na 6:30.

Dnes je zácpa hodně mocná, pár triků z pražské dopravy a D1 a moc to nebolelo, krom toho vstávání. Snídaně byla až od 7:30, tak sušenou šunku do ubrousku a vystřelit do garáže. Tam mne ale brána na výjezdu nepustí, takže zpátky na recepci, že to budu řešit až večer (pak bylo v klidu), naštěstí jsem se moc nezdržel.

Vyfotit pár snímků z warm upu, kde se jezdci rozehřejí na závod. Z terasy mne sice vyhodili, ale na VIP tribunu můžu. Na první dva závody to zkusím i na hlavní tribuně a uvidíme, co se dá zažít tam.

Na koukání i focení je hlavní tribuna trochu nuda. Musí se sedět na jednom místě, ani fotit ze schodů nejde. Není vyprodáno, tak se dá ale přesednout na jiné místo. Čekal jsem u Španělů větší nasazení, trochu mne to zklamalo. Bujaré fandění se nekoná. Jediná výhoda hlavní tribuny je, že vás pak pustí na konci posledního závodu na startovní rovinku. Na královskou kubatuře to možná bude větší nářez, ale to už zase vyrážím na trať. V prvním kole Lorenzo poslal špičku startovního pole k zemi jak kuželky, tak to byl poměrně nezáživný závod. Ale vyhrál místní Marc Márquez, tak se poměrně slavilo. Na tiskovce pak zářil štěstím i druhý Fabio Quartararo, pro kterého to bylo vůbec první pódium v MotoGP.

Kdyby nebyl závod téměř rozhodnutý už v prvním kole, až na drobnosti nebylo na co si ztěžovat. Lepší organizaci určitě zažijete v Brně, větší mejdan a temperament v italském Mugellu.

 

Informace o redaktorovi

Libor Krsek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist