První GP sezony – Velká cena Kataru

Kapitoly článku

MotoGP – Preview

01. MOVISTAR YAMAHA MOTOGP

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #46 Valentino Rossi (ITA) - 2015/ MotoGP - 2.místo
Jezdec: #99 Jorge Lorenzo (SPA) - 2015/ MotoGP - 1.místo

Většině jezdců továrních týmů končí letos smlouvy, takže máme před sebou sezonu vyjednávání o budoucím angažmá. To čeká také Yamahu, jenž má v týmu dva nejlepší jezdce uplynulého ročníku mistrovství světa. Jorge Lorenzo loni vyhrál titul mistra světa, už třetí v MotoGP, ale závěr sezony byl ve znamení sporů a velmi vypjaté atmosféry. V posledním závodu roku ve Valencii Lorezo porazil týmového kolegu Rossiho, který kvůli kolizi s Márquezem v Sepangu startoval ve Valencii až poslední, což sezonu uzavřelo s jistou hořkou příchutí. Každopádně Lorenzo vyhrál, plně si to užil a letos titul obhajuje. V testech patřil k nejrychlejším, takže přechod na jednotnou elektroniku a pneumatiky Michelin zvládl bez větších problémů. Lorenzo se nechal slyšet, že chce s Yamahou pokračovat dál a rád by smlouvu co nejdříve prodloužil. Cílem jezdce z Mallorky je svoji kariéru jednou u Yamahy ukončit a možná být ambasadorem značky tří ladiček. Jak to vidí Yamaha zatím zcela jasné není.

Ital Valentino Rossi nastupuje do letošní sezony s odhodláním bojovat o titul mistra světa, který by byl jeho desátým v pořadí. V posledních dvou letech byl pokaždé druhý, ale loni mu k celkovému vítězství scházelo opravdu hodně málo. Pět bodů. Vše se zkomplikovalo během turné po Pacifiku, protože od Japonska začalo nabírat na otáčkách jeho podezření, že Márquez hraje do karet Lorenzovi, což také Ital veřejně deklaroval. Pak přišel kontakt s Márquezem, který znamenal přísun trestných bodů a ve Valencii start z poslední pozice. Třebaže byl Rossi většinu sezony lídrem průběžného hodnocení, tak v posledním klání roku bitvu o titul prohrál. Rossi ani nebyl na slavnostním vyhlášení vítězů ve Valencii, což zřejmě o něco později vyvolalo změnu v pravidlech, kde je nyní věta o tom, že podobné věci bude možné trestat. Emoce všech zúčastněných byly natolik vypjaté, že ani dnes ještě není situace zdaleka klidná a uvidíme, jak to všechno nakonec dopadne. Také Rossi si v testech vedl dobře a rozhodně je na sezonu připraven. Těsně před startem sezony italská média spekulují, že došlo k rozchodu Rossiho s jeho dlouholetou přítelkyní Lindou, což asi není optimální začátek sezony pro italského šampiona. Ital jen nedávno potvrdil, že by chtěl ještě dva roky závodit v motocyklovém šampionátu a pak se vrhne do světa čtyř kol. Jak to bude uvidíme, ale už teď má tým Moto3, plánuje postavit tým Moto2 a MotoGP určitě nevynechá.

02. REPSOL HONDA TEAM

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #26 Dani Pedrosa (SPA) – 2015/ MotoGP – 4.místo
Jezdec: #93 Marc Márquez (SPA) – 2015/ MotoGP - 3.místo

Loni to Marcu Márquezovi nevyšlo, nebyl stejně stoprocentní jak tomu bylo v předchozích dvou sezonách, a třetí titul mistra světa v řadě nezískal. Do kontaktu s Valentinem Rossim se dostal v Argentině, pak v Assenu a ten nejznámější byl v Malajsii. Španěl tvrdí, že ho Ital kopl, ten to zase popírá, takže jediní kdo ví jak to bylo doopravdy jsou jen a pouze oni dva. Nějaký druh kamarádství, který je spojoval je nyní v troskách a jen těžko někdy bude funkční tak jak byl třeba před rokem. Rossi řekl, že pro Márqueze byl dobrým známým jen, když ho porážel, ale jakmile to bylo opačně, tak už to bylo všechno jinak. Pro Márqueze je ale důležité udělat za vším tlustou čáru a zaměřit se na svůj vlastní boj o titul mistra světa. Honda připravila motocykly, který by mu to měl umožnit, ale motorová stránka je zřejmě stále ještě příliš agresivní. Cíl pro sezonu je ale jasný, vyhrát.

V roce 2015 odjel Dani Pedrosa Velkou cenu Kataru a málem ukončil kariéru, protože měl problémy s rukou (nedostatečné prokrvení). Po dojezdu do cíle myšlenku přerušit na nějaký čas kariéru odpálil jak bombu, takže překvapení byli všichni včetně vedení tovární stáje Hondy. Pedrosa řekl, že prodělal dvě nebo tři operace karpálu, ale bez výsledku, takže mu lékaři řekli, že další operace může ruku nenávratně poškodit. Nakonec své rozhodnutí přehodnotil, podstoupil další operaci a jak bylo vidět, vrátil se silnější a stačil si dojet pro celkovou čtvrtou příčku. Pedrosa rovněž stojí před prodloužením smlouvy a jak to s ním bude dál je alespoň u Hondy s otazníkem. Nicméně tak výsledkově konzistentního a bezkonfliktního jezdce jen těžko někde najdou. Stále mu ale chybí titul mistra světa MotoGP, takže že by letos?

03. DUCATI TEAM

Motocykl: Ducati Desmosedici GP16
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #4 Andrea Dovizioso (ITA) - 2015/ MotoGP – 7.místo
Jezdec: #29 Andrea Iannone (ITA) - 2015/ MotoGP – 5.místo

Ital Andrea Iannone je v týmu Ducati sice služebně mladší, ale loni byl lepší než jeho týmový kolega a velmi dobře si vedl také v předsezonních testech. Desmosedici Iannonemu sedla jako ulitá a pokud dokázal bojovat o stupně vítězů s předchozí verzí, měla by mu ta letošní umožnit usilovat o nejvyšší pozice. Ještě loni měl v plánu podstoupit operaci zraněného ramene, ale z toho nakonec sešlo, protože Iannone po dohodě s lékaři zvolili léčbu bez operačního zákroku. Jak úspěšní byli se uvidí, samozřejmě teď to Ital jen tak neřekne, že ho něco bolí. Fyzičku prověří první závodní víkend sezony v Kataru, kde byl loni druhý. Pokud by ale léčba nevyšla, proto Itala by operace v průběhu roku mohla znamenat předčasný konec sezony.

Na stupních vítězů stál loni v Kataru také Andrea Dovizioso. Ten skončil třetí a tehdy to byla pro Italy velká sláva, protože společně s Rossim vytvořili komplet italské pódium. Ducati už dnes nemá žádné výhody, takže ani Dovizioso nemůže spoléhat na třeba měkčí gumy. Navíc ty jsou pro letošek jiné, takže také u Italů si museli rychle zvykat, což se jim vcelku dařilo. Dovizioso také vyzkoušel kapotáže s aerodynamickými křidélky, kde Ducati dokonce testovala dva páry. Zřejmě to má nějaký pozitivní vliv, protože křidélka má na kapotě Yamaha a teď už to testovali i u Hondy. Andrea Dovizioso potřebuje především porazit mladšího týmového kolegu, být vpředu tak často jak jen to půjde a říct si tím o prodloužení smlouvy.

04. MONSTER YAMAHA TECH 3

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #38 Bradley Smith (GBR) - 2015/ MotoGP - 6.místo
Jezdec: #44 Pol Espargaró (SPA) - 2015/ MotoGP - 9.místo

Tým Herve Poncharala čeká náročná sezona, protože jak se zdá ne všichni jezdci jsou spokojeni. Řeč je o Polu Espargarovi, který má smlouvu přímo s Yamahou, ale není spokojen jaké podpory se mu od tří ladiček dostává. Myšleno technické, protože co se týče platu, tak v tomto ohledu je Španěl velmi spokojen. Nedávno Yamahu kritizoval, že má třeba stejnou techniku jako jeho týmový kolega, no prostě byla z něho cítit určitá frustrace. Jak moc to bude pokračovat uvidíme. V testech celkem dost padal, přizpůsobení změnám možná nešlo tak hladce jak čekal, což bude muset rychle dohnat, protože sezona je za dveřmi.

Každopádně loni skončil Espargaró devátý a jeho týmový kolega Smit šestý, takže Brit byl rozhodně tím lepším v týmu. Bradley Smith ale působí velmi klidným dojmem. Je si vědom, že už jednou málem o sedačku na Yamaze přišel, ale stačil to ustát a teď ho prodlužování smlouvy čeká znovu. Možná pokud Espargaró má v úmyslu odejít, tak mu to jen usnadní situaci. Smith je talentovaný závodník, loni pravidelně bodoval v každém závodu sezony, což se podařilo jen jemu a Rossimu, a taková konzistence rozhodně mluví v jeho prospěch. Navíc jako člen satelitu Yamahy sezonu dokončil šestý, a to znamená, že byl nejlepším netovárním závodníkem roku 2015.
Aktualizace: Bradley Smith krátce před zahájením sezony prozradil, že po jejím skončení neprodlouží s týmem Tech 3, který má zájem o mladší jezdce. Informaci o neprodloužení smlouvy měl také dostat Pol Espargaró.

05. TEAM SUZUKI ECSTAR

Motocykl: Suzuki GSX-RR
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #25 Maverick Viñales (SPA) - 2015/ Moto2 – 12.místo
Jezdec: #41 Aleix Espargaró (SPA) - 2015/ MotoGP – 11.místo

U Suzuki postupně roste hvězda světového formátu a překvapivě to není Aleix Espargaró, ale jeho mladší týmový kolega Maverick Viñales. Ten naprosto parádně zvládl předsezonní testování, kde patřil mezi špičku a teď bude důležité, jak to dokáže dostat do závodních výsledků. Loni jel v MotoGP premiérovou sezonu, byl nejlepším nováčkem roku a velice rychle se adaptoval novým podmínkám. Bohužel přišla změna, ale ta mu možná jen prospěje, protože od nuly teď začínají všichni a jak je vidět nová elektronika a pneumatiky umožnily Viňalesovi jezdit velice rychle. Není to samozřejmě jen otázka jednoho okruhu, ale Na Phillip Islandu byl nejrychlejší a v Kataru třetí v pořadí celkového hodnocení. To je dost dobré.

Oba jezdci Suzuki mají již k dispozici nové převodovky s plynulým řazením jak směrem nahoru, tak dolů. Dlouho na to čekali, ale nakonec se vše stihlo, možná až tolik ne vyzkoušet v testech, ale pro závod jsou určitě připraveni. Aleix Espargaró k Suzuki přišel jako vítěz kategorie Open, jenže nedařilo se mu tak jak by možná čekal nebo chtěl. Je nutno dodat, že Suzuki jela loni poprvé v MotoGP s novým prototypem, takže postupně pracovali na jemném ladění s cílem být v dalším roce víc vpředu a to je právě letos. Nicméně testy Espargarovi nevyšly moc dobře, protože pokud Viñales jezdil nejlepší časy, tak Espargaró se pohyboval ve druhé desítce. S tím se bude muset vyrovnat, protože nová sezona je zatím nepopsaný list. Talent Espargarovi rozhodně nechybí, jen potřebuje vykročit pravou.

06. OCTO PRAMAC YAKHNICH

Motocykl: Ducati Desmosedici GP15
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #9 Danilo Petrucci (ITA) - 2015/ MotoGP – 10.místo
Jezdec: #45 Scott Redding (GBR) – 2015/ MotoGP – 13.místo

Další tým s motocykly Ducati, kterých je letos na startovním roštu královské kubatury nejvíc. Pramac Racing spojil sily s ruským Yakhnich Motorsport a v týmu teď mají dva velmi zajímavé jezdce. Danilo Petrucci už loni předvedl, že je neskutečně talentovaný závodník a letošní testy to jen potvrdily. Bohužel těsně před koncem zkoušek v Austrálii Ital boural, zlomil si kosti v dlani pravé ruky a musel na operaci. Kvůli tomu vynechal poslední třídenní test v Kataru, aby mohl nastoupit do zahajovacího víkendu sezony. Určitě ještě musí před hlavního lékaře, který posoudí, zda je schopen jet a další důležitou prověrkou bude první trénink. Petrucci ale bude předvádět parádní výkony a máme se na co těšit.

Určitě velmi pozitivním překvapením jsou výkony Scotta Reddinga, který ani s Hondou Open a ani s tovární specifikací RC213V díru do světa neudělal, ale jakmile si sedl na Desmosedici, tak jezdí skutečně výborně. Jen jeho poslední test v Katru, tam skončil celkově druhý, což je opravdu něco, protože tovární jezdci Ducati skončili nejlépe na šestém místě. Reddingovi to evidentně vlilo potřebnou energii do žil, protože cítí, že sedí na motorce, která mu může umožnit bojovat o pozice o nichž se mu v posledních dvou letech ani nezdálo. Jak Redding, tak Petrucci mají smlouvu přímo s továrnou Ducati.

07. LCR HONDA

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #35 Cal Crutchlow (GBR) – 2015/ MotoGP – 8.místo

Tým LCR je znovu v klasické sestavě s jedním závodníkem a tím je Cal Crutchlow. Ten si podobně jak Dovizioso nechal narůst plnovous a plný odhodlání nastupuje do své další sezony jezdce královské kubatury. Crutchlow má někdy velkou smůlu, kdy se dostane do nějaké potyčky po startu, ztratí pozice a ve snaze je získat zpátky skončí na zemi. Každopádně loni sezonu uzavřel osmý a nebýt těch pěti nul, tak to mohlo vypadat úplně jinak. Testy v Kataru sedmá pozice, Phillip Island třetí místo, druhá nejrychlejší Honda, a v úvodním testu v Sepangu šestá příčka. Výkony rozhodně povzbudivé a jeho největšími soupeři, co se týče značky motocyklu, budou jezdci Miller a Rabat. Ty by totiž měl Crutchlow pravidelně porážet. Co se týče ostatních, to se samozřejmě uvidí. Určitě teď vidí krajana Reddinga, jak mu to jde s Ducati, takže rozhodně motivace porazit jezdce italské značky bude velká. Jak víte, Cal Crutchlow byl jezdcem tovární Ducati, ale po roce to vzdal a odešel k Hondě.

08. ESTRELLA GALICIA 0,0 MARC VDS

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #43 Jack Miller (AUS) – 2015/ MotoGP – 19.místo
Jezdec: #53 Tito Rabat (SPA) – 2015/ MotoGP – Moto2

Španělsko-Belgická sestava má v týmu pro letošní ročník dva závodníky. Z Moto2 přichází jejich kmenový jezdec Esteve Rabat, který v roce 2014 vyhrál titul mistra světa šestistovek, ale s přestupem nespěchal. Titul o rok později sice neobhájil, ale tentokrát na MotoGP kývl už jen z toho důvodu, že pokračuje ve stejném týmu jen o kubaturu výš. Rabat byl v testech od patnáctého místa po dvacáté. Španěl hledá svoji cestu v nové kategorii a možná mu pomůže ten fakt, že nikdy nezávodil na pneumatikách Bridgestone, takže přestup na Michelin pro něho není nic tak zásadního. To samé platí pro elektroniku, která by teď měla dostat znovu závodění do ruky jezdce ovládající plyn. Rabat je velký bojovník, typ slušného jezdce a velkého dříče. V průběhu sezony určitě půjde nahoru.

Australan Jack Miller k týmu přichází po angažmá u LCR Hondy. Miller má smlouvu přímo s HRC, takže ti zapracovali na jeho sedačce pro nadcházející sezonu a dohodli spolupráci s Marc VDS Racing, což je nedílná součást týmu. Australan byl takový experiment přestupu jezdce Moto3 rovnou do MotoGP. V soutěži nováčků obsadil Miller třetí místo, když v sezoně 2015 získal sedmnáct bodů a první Viñales jich měl pro představu třiatřicet. Millerovi jde o hodně, potřebuje výsledky, aby si přízeň Hondy udržel. To nebude snadné, ale určitě ne nemožné. Rozhodně bude muset ubrat na temperamentu co se týče osobních soubojů na dráze a plně se koncentrovat na svůj vlastní závod. Druhá sezona, je další šance jak proměnit nově nabyté zkušenosti do výsledků a to bude tým i HRC od Australana očekávat. Bohužel těsně před únorovým testem v Sepangu si při tréninku zlomil nohu, takže přišel o tři dny testování, což mu teď může chybět.

09. AVINTIA RACING

Motocykl: Ducati Desmosedici GP14.2
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #8 Hector Barbera (SPA) - 2015/ MotoGP - 15.místo
Jezdec: #76 Loris Baz (FRA) - 2015/ MotoGP – 17.místo

U Avintie panuje před startem sezony evidentně výborná nálada. Sice hned v prvním testu to bylo málem na ručník, když Lorisi Bazovi explodovala na rovince okruhu Sepang pneumatika, nicméně téměř dvoumetrový Francouz se z pádu otřepal a vše dopadlo dobře. Jen díky tomu následovala změna v předpisech a návrat senzoru tlaku pneumatik. Každopádně Baz výborně zajel v testech na Phillip Islandu, kde byl sedmým nejrychlejším jezdcem, teď v Kataru zajel na čtrnáctou příčku. Baz má talent, jen ta jeho výška opravdu nevím, zda pro tyto prototypy MotoGP není až příliš. Uvidíme, jak si povede.

Španěl Hector Barbera loni vyhrál kategorii Open, což byl velký úspěch. Nicméně tato třída opravdu nebyla až tolik vidět, takže letos jak jsou síly srovnány a celé závodní pole je na tom stejně, může Barbera velmi překvapit. Je to jezdec, který umí zajet dobrý závod jen k tomu potřebuje vhodné nářadí. To dostal, když Avintia podepsala smlouvu s Ducati a výsledkem byl zmiňovaný titul v kategorii Open. Letos je znovu o krok blíž nejlepším a výsledky z testů už nyní ledacos napovídají. Sepang třetí, Phillip Island pátý a Katar devátý. Myslím, že už chápete, protoč jsem v úvodu zmiňoval onu dobrou náladu v týmu.

10. APRILIA RACING TEAM GRESINI

Motocykl: Aprilia RS-GP 2016
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #6 Stefan Bradl (GER) - 2015/ MotoGP – 18.místo
Jezdec: #19 Álvaro Bautista (SPA) - 2015/ MotoGP – 16.místo

Italská Aprilia je společně se Suzuki jediným výrobcem, který má v královské kubatuře určité úlevy díky tomu, že jsou noví a dosud nevyhráli žádný závod. To znamená, že můžu pracovat na vývoji motoru, modifikovat ho v průběhu sezony, celkem jich využít devět a přitom neomezeně testovat. Do sezony nasadí Aprilia zbrusu nový prototyp RS-GP 2016, který je výrobkem čistě továrny z Noale. Prototyp má za sebou ale skutečně jen pár kilometrů, takže je ještě čeká dlouhá cesta než srovná krok s ostatními. O to, aby se tak stalo co nejdřív se bude snažit Španěl Álvaro Bautista a Němec Stefan Bradl. Oba zahájili testy v Sepangu s modelem 2015, pak nejeli společně s ostatními týmy do Austrálie, ale testovali novou motorku v Losail, kde pak absolvovali třetí test a nyní je čeká závodní víkend. V Losail tak mají něco najeto a to by rádi využili v závodu.

Španěl Álvaro Bautista se plně ztotožnil s rolí vývojového jezdce, což mu vyhovuje a je v továrním týmu, kde dají na jeho podněty a připomínky. Stefan Bradl přišel k týmu Fausta Gresiniho loni v létě, když jeho bývalého šéfa Forward Racingu zadržely švýcarské úřady a tým nemohl odjet závodit do Spojených států, což nakonec způsobilo zemětřesení a i když sezonu dokončili, letos už Forward Racing v MotoGP není. Po předsezonních testech je vidět, že Aprilia zatím nemá na to, aby překročila hranici první desítky, což se ale může v průběhu roku změnit. Rozhodně to musí být jejich cílem.

11. ASPAR MOTOGP TEAM

Motocykl: Ducati Desmosedici GP 14.2
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #50 Eugene Laverty (IRL) – 2015/ MotoGP – 22.místo
Jezdec: #68 Yonny Hernandez (COL) - 2015/ MotoGP – 14.místo

Tým Aspar ukončil spolupráci s Hondou a vsadil na Ducati, čímž rozšířil jejich počet na celkem osm strojů. Od Aspara odešel Nicky Hayden, který ukončil kariéru jezdce MotoGP a odešel k superbikům. Místo Američana přišel Kolumbijec Yonny Hernandez, který působil u Pramac Racing, takže jako jediný v týmu má zkušenosti s motocykly značky Ducati. Určitě to bylo vidět i na výsledcích testů, kde byl pokaždé lepší než Ir. Hernandez potřebuje, aby si tým na novou techniku rychle zvykl a dokázal mu připravit stroj tak, aby zajel požadované výsledky. Talent má, takže naděje tu určitě je.

Irský závodník Eugene Laverty to neměl vůbec snadné. Po zkušenosti s Hondou kategorie Open tu je nový motocykl, nový výrobce a naděje na posun k vyšším příčkám. Jenže ještě loni během testování po skončení sezony Laverty havaroval tak nešťastně, že si zlomil ruku musel na operaci. Vzhledem k tomu, že krátce na to následoval zákaz testování, tak to nebylo zase tak špatné, ale výsledky v letošním testování nejsou úplně nejlepší. V Kataru byl sice celkově dvacátý, ale on sám se cítí natolik ve formě, že je jeho cílem v prvním klání sezony zajet bodovaný výsledek.

Startovní listina - MotoGP 2015:

Aktualizace - 16.3.2016

1 - # 4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati Team - Ducati
2 - # 6 - Stefan BRADL - GER - Aprilia Racing Team Gresini - Aprilia
3 - # 8 - Hector BARBERA - SPA - Avintia Racing - Ducati
4 - # 9 - Danilo PETRUCCI - ITA - OCTO Pramac Yakhnich - Ducati
5 - # 19 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia Racing Team Gresini - Aprilia
6 - # 25 - Maverick VIÑALES - SPA - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki
7 - # 26 - Dani PEDROSA - SPA - Repsol Honda Team - Honda
8 - # 29 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati Team - Ducati
9 - # 35 - Cal CRUTCHLOW - GBR - LCR Honda - Honda
10 - # 38 - Bradley SMITH - GBR - Monster Yamaha Tech 3 - Yamaha
11 - # 41 - Aleix ESPARGARO - SPA - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki
12 - # 43 - Jack MILLER - AUS - Estrella Galicia 0,0 Marc VDS - Honda
13 - # 44 - Pol ESPARGARO - SPA - Monster Yamaha Tech 3 - Yamaha
14 - # 45 - Scott REDDING - GBR - OCTO Pramac Yakhnich - Ducati
15 - # 46 - Valentino ROSSI - ITA - Movistar Yamaha MotoGP - Yamaha
16 - # 50 - Eugene LAVERTY - IRL - Aspar Team MotoGP - Ducati
17 - # 53 - Tito RABAT - SPA - Estrella Galicia 0,0 Marc VDS - Honda
18 - # 68 - Yonny HERNANDEZ - COL - Aspar Team MotoGP - Ducati
19 - # 76 - Loris BAZ - FRA - Avintia Racing - Ducati
20 - # 93 - Marc MARQUEZ - SPA - Repsol Honda Team - Honda
21 - # 99 - Jorge LORENZO - SPA - Movistar Yamaha MotoGP - Yamaha

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist