Predsezonni zamysleni – MotoGP

Kralovska kubatura MotoGP bude mit na startu pouhych 19 jezdcu, co se tyka kvantity. Co se ale kvality tyka, tak se v teto tride soustredi na startu to nejlepsi, co soucasna motocyklova silnice nabizi a to vcetne prichozich Pedrosy, de Puineta ci Stonera. Ze na startu bude chybet motocyklova legenda Max Biaggi (na snimku jeden z jeho poslednich zavodu na Repsol Honde - Istanbul 2005), o tom uz bylo napsano (a to nejen ode me), hodne radku, i mne bude popularni Riman chybet, ale takovy je sportovni zivot. A tak se radeji ocima vysledku oficielnich testu v Jerezu a v Barcelone podivejme na kompletni startovni listinu teto tridy a nezapomenme, ze se na techto motorkach jede letos naposled !

46 Valentino Rossi (ITA) Camel Yamaha Team , Yamaha M1-YZR – pneumatiky Michelin
Obhajce titulu mistra sice na poslednim testu v Jerezu zrovna nezaril, ale vzpomenme na lonske vyjadreni jeho “otce”, tedy Jeremy Burgesse: “Rossi povazuje zimni a jarni testovani za ponekud nudne”…Pokud se podari tymu Camel Yamaha odstranit ve vsech padech sklonovany tkzv. “chattering”, tak uz prvni zavod ma dle meho nazoru jasneho favorita, o to nemluve o celem sampionatu. Jeho statistika v teto tride hovori za vse: 5 titulu mistra sveta, 58 vitezstvi, 18x 2. misto, 10x 3.misto., 30x Pole – Position a 45 nejrycheljsich kol v zavode. Vic snad neni potreba ani dodavat. A tak jen dve jeho myslenky z poslednich dnu: “Pro mistrovstvi sveta je velka skoda, ze uz ho nejede Max, nebot byl jeden z mych nejvetsich rivalu”. A ta druha je taky zajimava a pouze dokumentuje soucasnou situaci u Hondy: “Nicky neni jeste v pozici, aby vyvijel motocykl”, rika o svem byvalem stajovem kolegovi “Doctor” Rossi.
IRTA testy: Barcelona 1., Jerez: 11.
33 Marco Melandri (ITA) Fortuna Honda, Honda RC211V - Michelin
Lonsky vicemistr sveta vyhral na konci sezony 2005 posledni dva zavody.Do letosni sezony vsak doposud nedostal na rozdil od Haydena ci Pedrosy tovarni motocykl HRC, a ani na testech zrovna nepresvedcil, ba prave naopak. “V prvni rade myslim na to, jak odstranit nase problemy a pak se mohu pokusit, jezdit den ode dne lepe".
IRTA testy: Barcelona – 12., Jerez – 13.
65 Nicky Hayden (USA) Repsol Honda Team, Honda RC211V - Michelin
Vloni celkove 3., ale dokazal vyhrat doma v Lagune Seca. Dle meho nazoru by mel uz pomalu dokazat, ze neni pouze velkou nadeji Hondy a mel by dojizdet pravidelne na stupne vitezu. Ovsem, ze Honda opravdu nevi presne kudy kam, nejlepe vypovida nasledujici historka: “To co jsme doposud letos delali, tak nam moc nepomohlo. Kdyz jsme zlepsili grip vzadu, tak zas chybel vpredu”, rika American k poslednimu “zoufalemu” pokusu Hondy, kdy mel prilepenou penovou gumu na konci nadrze, aby se posunul sam o neco dozadu, a zlepsila se tak trakce…!
IRTA testy: Barcelona – 8., Jerez – 6.
5 Colin Edwards (USA) Yamaha M1-YZR – Michelin
Rossiho tymovy kolega dojel vloni celkove 4. a stale jeste ceka na prvni vitezstvi v zavodech Grand Prix. “Poprve pojedu dva roky po sobe ve stejnem tymu a na stejnem motocyklu“, rikal optimisticky zkuseny americky jezdec. “Moje sance pro letosni sezonu vidim 10x vetsi, nez vloni. A jako cil mam pred sebou nekolik vitezstvi v zavodech”, dodava dale superbikovy mistr sveta z roku 2000. Mimochodem prave on prerusil dosavadni nadvladu Rossiho a vyhral automobil BMW Z4, ktery venoval sve zene Alyssii.
IRTA testy: Barcelona – 4., Jerez – 7.
65 Loris Capirossi (ITA) Ducati Marlboro Team, Ducati Desmosedici - Bridgestone
V lonskem roce vyhral ve druhe polovine sezony dva zavody prekvapive po sobe (Motegi a Sepang), pak se vsak v Australii pri treninku zranil a tak z toho bylo az 6. misto v konecne klasifikaci sampionatu. Ovsem letos by chtel jeden z nejzkusenejsich jezdcu Grand Prix – celkem 231 startu, ziskat ten jediny titul, ktery mu doposud chybi. “Jsem happy se soucasnym stavem, mame nejlepsi motocykl Ducati od roku 2003”, rika muz, ktery bude u italske tovarny “slouzit” uz ctvrty rok.
IRTA testy: Barcelona – 13., Jerez – 1.
15 Sete Gibernau (SPA) Ducati Marlboro Team, Ducati Desmosedici - Bridgestone
“Mister Holywood” (2005 - 7.) ma pred sebou velkou motivaci. Chce Japoncum dokazat, ze ne on, ale hlavne motorka byla duvodem jeho nepresvedcivych vysledku v lonske sezone. Nezapomenme ovsem jeho 7 zavodnich vypadku...! Je ovsem otazkou, jak se Setemu podari rychlostni potencial Ducati prevezt na cely dlouhy zavod. A navic Gibernau dobre vi, ze sezona trva 17 zavodu na 17 ruznych tratich a moc Ducati nepomuze, kdyz bude vyborna na 5 z nich a na ostatnich nebude konkurence schopna.
IRTA testy: 6., Jerez: 4.
7 Carlos Checa (SPA) Tech 3 Yamaha, Yamaha M1-YZR - Dunlop
Jedno z nejvetsich prekvapeni testu. Vloni 9. v celkovem poradi kubatury MotoGP byl na pocatku tohoto roku bez prace. Ale potom skocil rovnyma nohama do testu a dokazal jezdit pravidelne vpredu. Ovsem od euforie je zkuseny “El Torro” na hony vzdalen: “Mame pred sebou jeste hodne prace a i kdyz se pneumatiky Dunlop velmi zlepsily, uvidime, co to dela behem cele zavodni vzdalenosti”, rika Carlos Checa. Jen pro uplnost, naposled vyhral na Dunlopech Novozelandan Simon Crafar v roce 1998.
IRTA testy: Barcelona – 2., Jerez – 12.
56 Shinya Nakano (JPN) Kawasaki Racing Team, Kawasaki ZX-RR - Bridgestone
Vloni 10. muz celkove klasifikace, skoncil na obou oficielnich testech jako 3. Ze patri Nakano mezi nejlepsi soucasne jezdce planety, o tom nepochybuje nikdo. Ale, ze se Kawasaki tak zlepsi, to si netroufal tipovat zadny. Podiove umisteni v kralovske kubature uz Nakano ziskal, ze by vyhral po dlouhe dobe (naposled Brit Mick Grant v roce 1975 na Insel of Man) pro Kawasaki zavod nejvyssi tridy, to uvidime behem nasledujich mesicu. “Byl jsem nekolikrat na testech mezi nejrychlejsimi tremi, ale ze budu jeden den uplne nejrychlejsi, to jsem necekal”, zaril stestim vicemistr sveta do 250 ccm z roku 2000, kdyz zajel v Jerezu behem soboty nejrychlejsi kolo testu.
IRTA testy: Barcelona – 3., Jerez – 3.
6 Makoto Tamada (JPN) JIR Konica Minolta Honda, Honda RC211V - Michelin
Vykony japonskeho jezdce Makota Tamady (11.) byly sice poznamenany vloni zranenim, ale stejne byly jako na pomyslne houpacce. Japonec proste nenavazal na dve sva prekvapiva vitezstvi z roku 2004 a skoncil daleko v poli porazenych. A letosni testy take nedopadly nejak presvedcive, takze jezdec tymu JIR Konica Minolta bude zrejme koncit pravidelne v prvni desitce, ale to bude zrejme take jeho maximum.
IRTA testy: Barcelona – 9., Jerez – 14.
24 Toni Elias (SPA) Fortuna Honda, Honda RC211V - Michelin
Spanelsky mladik skoncil v lonske sezone 12., a na testech, stejne jako v cele sezone 2005 jezdil velmi nevyrovnane. Ovsem ve sve druhe sezone v nejsilnejsi obsahove tride by se mel pokusit o stabilni vysledky, aby nemusel nasledovat nektere ze svych byvalych kolegu a odejit predcasne do superbiku.
IRTA testy: Barcelona – 14., Jerez – 8.
10 Kenny Roberts jr.(USA) Team Roberts, KR211V - Michelin
Sam jsem zvedav, zda exmistr sveta Kenny Roberts prekroci svuj stin z poslednich sezon a dokaze i na suchu jezdit, jako v dobach sve nejvetsi slavy. “Ted uz to zalezi pouze na nas samych”, rika lapidarne jeho otec a sef tymu, King Kenny.
IRTA testy: Barcelona – 11., Jerez – 15.
21 John Hopkins (USA) Team Rizla Suzuki MotoGP, Suzuki GSR-V - Bridgestone
Je opravdu nova Suzuki lepsi nez ta lonska ? Na testech to aspon tak vypadalo, napr. v Barcelone byl americky jezdec rychlejsi nez vsichni piloti na Hondach. S novym sponzorem Rizla by se Suzuki rada vratila na stupe vitezu, ktere jim za sucha ovsem uz dlouho nepatri.
IRTA testy: Barcelona – 7., Jerez – 10.
66 Alex Hofmann (GER) Pramac D´Antin MotoGP, Ducati Desmosedici Sat - Dunlop
Jediny nemecky jezdec v teto tride vymenil Kawasaki za satelitni Ducati a zrejme bude patrit spise ke chvostu zavodniho pole.
IRTA testy: Barcelona – 18., Jerez – 17.
71 Chris Vermeulen (AUS) Team Rizla Suzuki MotoGP, Suzuki GSR-V - Bridgestone
Vicemistr sveta ze superbiku lonskeho roku uz vloni vyzkousel Hondu zraneneho Bayllise a muze tedy srovnavat. A my zase muzeme srovnavat, jaka je opravdu jezdecka uroven superbikoveho sampionatu, nebot nyni do Grand Prix prestoupil mlady pilot, ktery ma teprve celou karieru pred sebou, a ne jako pred nim napr. Hodgson, Xaus ci Bayllis.
IRTA testy: Barcelona – 15., Jerez – 9.
77 James Ellison (GBR) Tech 3 Yamaha, Yamaha M1-YZR - Dunlop
Vloni sedlal “vyslouzilou” Yamahu, pardon WCM Blata, letos pojede jediny ! Brit ve startovnim poli teto tridy Yamahu francouzskeho predsedy IRTA, Hervé Poncharala. Za deste ovsem dokazal byvaly sampion supersportu, ze umi a v casovem zavode o automobil BMW dojel 4.
IRTA testy: Barcelona – 16., Jerez – 18.
17 Randy de Puinet (FRA) Kawasaki Racing Team, Kawasaki ZX-RR - Bridgestone
Prvni z novacku (2005 skoncil 8.-250 ccm) prekvapil pri testech nejen odborniky, ale i sebe sameho. “Kdyby mi nekdo na podzim rekl, ze budu behem testu po 2 dnech ctvrty, nikdy bych mu neveril”, rikal velmi spokojene celkove 5-ti nasobny vitez zavodu Grand Prix do 250 ccm.
IRTA testy: Barcelona – 6., Jerez – 5.
26 Daniel Pedrosa (SPA) Repsol Honda Team, Honda RC211V - Michelin
Trojnasobny mistr sveta se ve svete “opravdovych muzu” prezentoval, lepe nez se cekalo. A to jeho era by mela prijit az o rok pozdeji, na motocyklech do 800 ccm. Tovarni jezdec Hondy ovsem neabsolvoval za celou zimu ani jednou kompletni zavodni vzdalenost: “Maximalne jsem jel v Jerezu jednou 21 a jednou 22 okruhu a zavod trva 27 kol. A tak jsem byl po “Long-Runs” hodne unaveny. Zlepsil jsem se sice diky testum o hodne, ale porad mi jeste chybi potrebna vytrvalost”, vi o svych slabinach 23-nasobny vitez Grand Prix trid do 125 a 250 ccm.
IRTA testy: Barcelona – 10., Jerez – 4.
27 Casey Stoner (AUS) Honda LCR, Honda RC211V - Michelin
Tezko tipovat vykonnost delsi dobu zraneneho vicemistra sveta dvestepadesatek. Az prubeh sezony ukaze, zda jeho testovaci casy z podzimu mely takovou vahu, jaka jim byla v odbornych mediich prikladana.
IRTA testy: Barcelona – 0., Jerez – 0
30 Jose Luis Cardoso (SPA) Pramac D´Antin MotoGP, Ducati Desmosedici Sat - Dunlop
Po delsi dobe se diky movitemu spanelskemu sponzorovi vraci do sampionatu spanelsky jezdec Cardoso. Naposled jel v sampionatu 6 zavodu na Yamaze v roce 2002.
IRTA testy: Barcelona – 17., Jerez – 16.
Celou tuto predstartovni prehlidku uzavru nejnovejsim vyrokem Valentina Rossiho: “Pochopitelne by to bylo velmi vzrusujici, vyhrat v pristim roce take v nove dobe - “800 ccm”.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist