Před U.S. Grand Prix

Po týdenní pauze se uskuteční další podnik mistrovství světa silničních motocyklů. Pojede se na „nejrychlejší motokrosové trati“ v Laguna Seca a stejně jako tomu bylo v předchozích ročnících, pojede pouze třída MotoGP.

Okruh

I když ono to s těmi předchozími ročníky není tak úplně přesné. Na kalifornské trati Mazda Raceway Laguna Seca se v letech 1988 až 1994 proháněly všechny motocyklové třídy Grand Prix, pak se zde ale mistrovství světa delší čas nekonalo z důvodu nebezpečnosti tratě. Po úpravách, které bezpečnost opět zvýšily (?), se sem nejrychlejší mašiny zase vrátily. Bylo to v roce 2005, ale vrátily se opravdu jen ty nejrychlejší, dvacky, dvěpade ani Moto2 na této trati nejedou. Okruh, který byl vybudovaný už v roce 1957, měří 3.610 metrů, má čtyři pravé a sedm levých zatáček a je nejkratším v celém seriálu, proto se závod pojede na celých 32 kol. Okruh je charakteristický svým „nahoru-dolů“ profilem a hlavně jeden z horizontů a také profláknutý retardér Corkscrew (vývrtka) jsou hodně atraktivní podívaná i prostřednictvím televizní kamery. Traťový rekord zde vloni zajel Casey Stoner a má hodnotu 1:21,376 sekundy, což je průměr 159,7 km/h. Vzhledem k časovému posunu se pro nás samozřejmě výrazně mění doba, kdy se na bitvy na téhle skvělé trati budeme moci podívat v televizi. Přímý přenos závodu vysílá Nova Sport a to v neděli od 22.50 hodin, kvalifikaci pak můžeme vidět v přímém přenosu v sobotu od 22.55 hodin.

Výsledky předchozích ročníků


V sezóně 2005 při obnovené premiéře na tomto okruhu dominoval Nicky Hayden, který domácí trať pochopitelně znal o mnoho lépe než ostatní jezdci. Na druhém místě dojel další domácí pilot Colin Edwards, který navíc okruh znal ze svého působení v superbicích a třetí Valentino Rossi po skončení závodu prohlásil, že první dva amíky nechal prostě úmyslně odjet, protože jeli takovou pilu, že prostě neměl šanci se jich udržet. Také v sezóně 2006 byl Hayden nejrychlejším pilotem, ale za jeho záda se už seřadili evropani Dani Pedrosa s Marcem Melandrim. Sezóna 2007 byla zcela v režii Caseyho Stonera a pozdější mistr světa si tak poradil i s touhle specifickou tratí. Pokud se řekne Laguna Seca, vybaví se většině fanoušků gladiátorská bitva mezi Valentinem Rossim a Casey Stonerem, která se odehrála v sezóně 2008. Neuvěřitelný počet předjetí a hodně tvrdých soubojů vyvrcholil Casyeho pádem a dá se říct, že právě tenhle okamžik byl zlomovým bodem v tehdejší sezóně. Také v roce 2009 bojoval Vale opět o vítězství, tentokrát s Danim Pedrosou, který byl v cíli nakonec o 0,344 sekundy rychlejší. Zajímavé je to, že během šesti ročníků se na lagunské stupně vítězů postavilo pouze osm jezdců. Přibudou letos další?

2005                   2006                    2007                    2008                     2009

1. N. Hayden      1. N. Hayden       1. C. Stoner        1. V. Rossi            1. D. Pedrosa
2. C. Edwards    2. D. Pedrosa      2. C. Vermeulen  2. C. Stoner          2. V. Rossi
3. V. Rossi         3. M. Melandri      3. M. Melandri      3. C. Vermeulen   3. J. Lorenzo


Jak to vypadalo vloni?


Do závodu ale nejlépe odstartoval Dani Pedrosa, který ze druhé řady vypálil jak raketa a už v první zatáčce vodil celé startovní pole. Za něho se narovnali Casey Stoner a Jorge Lorenzo a tahle vedoucí trojice se brzy odpoutala od svých pronásledovatelů. Casey sice něco málo ztrácel, ale dva Španělé na čele byli v rozmezí necelé sekundy a schylovalo se k pěknému boji o vítězství. Bohužel k němu nedošlo, protože v jedenáctém kole Dani přehnal nájezd do zatáčky a svoji Hondu po několika kotrmelcích zastavil až v ochranné bariéře. Od té doby už nemohlo být o Lorenzově vítězství nejmenší pochyby a stejně tak Stoner si pro stříbro dojel v naprosté pohodě. Bojovalo se ale o bronz a i když jednu chvíli měl Andrea Dovizioso už luxusní náskok, trojice ve složení Valentino Rossi, Nicky Hayden a Ben Spies se za Itala dotáhla a nakonec byl v cíli jako třetí navrátilec Valentino. Na bronz si zuby brousil i domácí Spies, ale svoji snahu trochu přehnal a propadl se až za Haydena na šesté místo. Hodně se padalo, kromě Pedrosy s sebou flákli i skoro všichni loňští nováčci, tedy Aleix Espargaro, Alvaro Bautista, Hector Barbera a Marco Simoncelli a i tahle skutečnost dokazuje to, o jak náročný okruh se jedná. Do cíle tak dojelo pouhých dvanáct pilotů.

Výsledky závodu - U.S. GRAND PRIX 2010

1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha TeamYamaha 43'54.873
2 Casey STONER AUS Ducati TeamDucati +3.517
3 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha TeamYamaha +13.420
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda TeamHonda +14.188
5 Nicky HAYDEN USA Ducati TeamDucati +14.601
6 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3Yamaha +19.037
7 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3Yamaha +40.721
8 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda GresiniHonda +47.219
9 Mika KALLIO FIN Pramac Racing TeamDucati +52.813
10 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGPSuzuki +52.814
11 Roger Lee HAYDEN USA LCR Honda MotoGPHonda +1'14.089
12 Alex DE ANGELIS RSM Interwetten Honda MotoGPHonda +1'14.666

Dosavadní průběh sezóny


Na čele tabulky je po polovině odjetých závodů Casey Stoner, který letos nebodoval pouze v Jerezu, jinak pokaždé stanul na stupních vítězů a připsal si čtyři vítězství, jedno druhé a tři třetí místa. Patnáct bodů na tohoto Australana ztrácí obhájce titulu, tedy Španěl Jorge Lorenzo. Také on má na svém kontě jeden nedokončený závod (Silverstone), dvakrát dokázal zvítězit, čtyřikrát dojel druhý, jednou čtvrtý a jednou šestý. Právě tito dva největší aspiranti na světový titul skončili na prvních dvou místech i v loňském závodě, takže jsou i pro tenhle víkend jednoznačně největšími favority. Třetí v provizorním pořadí je Ital Andrea Dovizioso, který sice bodoval ve všech odjetých závodech, ale připsal si jen tři druhá a jedno třetí místo, zatím ztrácí na druhého Lorenza jednadvacet bodů. Pod stupni vítězů je Ital Valentino Rossi. Také on bodoval letos pokaždé, ale na stupních vítězů byl pouze v Le Mans, kde dojel na třetím místě. I když provizorní čtvrté místo nevypadá tak špatně, jeho letošní výkony jsou určitě velkým zklamáním a hlavně víkend na Sachsenringu byl v jeho podání hodně rozpačitý. Bylo by velkým překvapením, kdyby svoje umístění udržel před dotírajícím Španělem Danim Pedrosou, který sice kvůli zranění čtyři závody vůbec nebodoval, ale po osmém místě v Mugellu už v Německu dokázal, že ze svojí rychlosti rozhodně nic neztratil a po skvělém výkonu dokázal zvítězit. Dani na Valeho ztrácí pouhé čtyři body a jeho forma (a forma jeho Hondy) je na míle vzdálena té Valentinově. Šestý je Američan Ben Spies, tedy nejlépe umístěný (pro tento víkend) domácí jezdec. Právě on by mohl být tím, kdo rozšíří osmičlennou skupinu pilotů, kteří se v novodobé historii podívali na tamější stupně vítězů. Dokázal už letos jednou zvítězit (v Assenu) a na domácí trati se mu dařilo i vloni, když zde coby nováček dojel na skvělém šestém místě. Stejný počet bodů má i jeho krajan, kterým je sedmý Nicky Hayden. Ten dokázal zvítězil v úvodních dvou ročnících a vloni dojel pátý, takže i on je další horký kandidát na stupně vítězů. Na osmé místo se už prodral Ital Marco Simoncelli. Bude zajímavé sledovat, jak se s touto náročnou tratí Marco vypořádá, vždyť on dokáže svoji Hondu poslat do kačírku i na „jednodušších“ okruzích. Vloni už tvrdost amerického asfaltu vyzkoušel, dokončí letošní závod? Devátý je Američan Colin Edwards. Ani on není rozhodně z bojů o stupně vítězů vyloučen, vždyť na téhle trati dojel druhý při obnovené premiéře v roce 2005 a také letos svým třetím místem v Slverstone dokázal, že rozhodně nepatří do starého železa! Elitní desítku uzavírá Japonec Hiroshi Aoyama, který se po skvělém začátku sezóny postupně propadá tabulkou směrem vzad. Svoji premiéru si na téhle trati odbude náš reprezentant Karel Abraham, který je v průběžném pořadí na dvanácté příčce. Letos dokázal dojet čtyřikrát v top ten, ale vzhledem k náročnosti tohoto okruhu by další umístění mezi prvními deseti bylo rovné malému zázraku. O tom, že se startovní pole rozšíří o domácího Bena Bostroma, vás už informoval Bosso.


Průběžné pořadí šampionátu

1 Casey STONER Honda AUS 168
2 Jorge LORENZO Yamaha SPA 153
3 Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 132
4 Valentino ROSSI Ducati ITA 98
5 Dani PEDROSA Honda SPA 94
6 Ben SPIES Yamaha USA 85
7 Nicky HAYDEN Ducati USA 85
8 Marco SIMONCELLI Honda ITA 60
9 Colin EDWARDS Yamaha USA 59
10 Hiroshi AOYAMA Honda JPN 57
11 Hector BARBERA Ducati SPA 49
12 Karel ABRAHAM Ducati CZE 41
13 Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 39
14 Toni ELIAS Honda SPA 35
15 Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR 34
16 Loris CAPIROSSI Ducati ITA 22
17 Randy DE PUNIET Ducati FRA 15
18 John HOPKINS Suzuki USA 6
19 Kousuke AKIYOSHI Honda JPN 3

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist