Před Grand Prix San Marina

Do konce sezóny mistrovství světa silničních motocyklů zbývá už jen pět závodů a po zámořské bitvě u Indianapolis se všichni aktéři přesunou opět do Evropy, kde se pojede závod s nekonečným názvem Grand Prix Cinzano di San Marino eDella Riviera di Rimini

Ten se odehraje nedaleko města Rimini na autodromu Misano World Circuit, který byl postaven už v roce 1972 ale od té doby prošel mnoha rekonstrukcemi a inovacemi. První proběhly v letech 1990 - 1993, dále 1996 - 1997 a nakonec v letech 2005 - 2006, kdy bylo také vystavěno velké zdravotnické centrum. Zajímavé je to, že byl změněn směr, kterým se po trati jezdí (nyní po směru hodinových ručiček). Okruh je možné zkombinovat do dvou konfigurací a délka trati, na které se jezdí mistrovství světa motocyklů činí 4 180 metrů, nejdelší rovinka má 965 metrů a okruh má pět levých a devět pravých zatáček. Přestože se závody mistrovství světa silničních motocyklů jezdily v Misanu už v minulosti, nově se seriál MotoGP na tento okruh vrátil až po jeho poslední rekonstrukci v roce 2007, kdy také Casey Stoner zajel rekord okruhu, který má hodnotu 1:34,649 sekundy.

Loňské výsledky

V malorážkách se nedařilo pozdějšímu mistru světa Miku Di Megliovi, který závod kvůli havárii nedokončil a na stupínek nejvyšší tak pustil tehdejšího obhájce titulu Gábora Talmacsiho. Stejně tak ve čtvrtlitrech se jinak suverénní Marco Simoncelli seznámil s tvrdostí tamního asfaltu a i když motocykl zvedl a v závodu pokračoval, na lepší nežli šesté místo to už nedalo. Tak aspoň v kubatuře MotoGP vyhrál ten, který slavil i na konci sezóny, tedy Valentino Rossi. Oběma našim jezdcům se podařilo zabodovat v první desítce, když Lukáš Pešek skončil devátý a Karel Abraham uzavíral top ten.

125 ccm                                               250 ccm                                                     MotoGP

1 Gábor Talmacsi                              1 Alvaro Bautista                                       1 Valentino Rossi
2 Bradley Smith                                  2 Yuki Takahashi                                      2 Jorge Lorenzo
3 Simone Corsi                                  3 Hector Barbera                                      3 Toni Elias

Dosavadní průběh sezóny

Ve stopětadvacítkách se po americkém závodě pořadí na čelních pozicích nijak zvlášť neměnilo, protože i když Julian Simon se poprvé po čtyřech úspěšných závodech (2 x vítězství a 2 x druhý) nedostal na pódium, dojel si na pátém místě pro slušný bodový zisk a v mistrovství i nadále s 185 body suverénně vede. Druhý Nicolas Terol (132,5 b.) v tomto závodě totiž dojel jen o jedno místo před ním a z jeho náskoku stáhnul pouhé dva body. Na stejné pozici zůstává i třetí Bradley Smith (131,5 b.), který ale svému nejbližšímu pronásledovateli a týmovému kolegovi Sergiu Gadeovi (112 b.) poodskočil, protože zatímco on se radoval ze druhého místa, Gadea si připsal pouhý jeden bod. Ještě hůře dopadl pátý Andrea Iannone (109,5 b.), který nebodoval vůbec a tak se do jeho těsné blízkosti dotáhl vítěz z Indy a šestý muž celkového pořadí Pol Espargaro (104,5 b.). Takže tabulka je za suverénním Simonem hodně vyrovnaná a větší bodový rozestup má až sedmý Marc Marquez, který na Espargara ztrácí 30,5 bodu, tedy více, nežli šestý Espargaro na druhého Terola. Následují tři Němci, kteří jsou naskládání v těsném sledu v pořadí Sandro Cortese (osmý – 65 b.), Jonas Folger (devátý – 62 b.) a Stefan Bradl (desátý – 62 b.). Svoji obvyklou formu konečně našel i druhý muž loňského pořadí Simone Corsi (48 b.), který se po třetím místě v Indy dostal na celkové třinácté místo a je velký předpoklad, že po překonání problémů z počátku sezóny a změně týmu budou jeho výkony ve zbytku sezóny gradoval. To samé by jsme si určitě přáli i u našeho zástupce v této kubatuře Lukáše Šembery, který letos bohužel ještě nebodoval.


V kubatuře dvěstěpadesátek letos předvádí Hiroshi Ayoama neuvěřitelné výkony, kterými ukazuje nejenom svoji rychlost, ale také vyrovnanost. Vždyť dokázal bodovat ve všech závodech a nejhorší umístění si připsal v Le Mans, kde dojel na osmém místě! V čele mistrovství má nyní 192 bodů a šestnáctibodový náskok před svým nejbližším pronásledovatelem, kterým je Alvaro Bautista (176 b.). Do hry o titul se ale skvělými výkony v posledních závodech vrátil i třetí Marco Simoncelli (165 b.), který z posledních čtyřech závodů třikrát vyhrál a na vedoucího Japonce ztrácí už jen 27 bodů. Pokud v posledních závodech bude podávat takové výkony, jako v této části sezóny, rozhodně není jeho obhajoba titulu vyloučena. Za touto vedoucí trojicí už je výrazná bodová propast, když čtvrtý Hector Barbera má na svém kontě 133 bodů a ještě větší ztrátu má pak pátý Mattia Pasini, který je na rovné stovce bodů. Vyrovnanější je pak až závěr elitní desítky, v níž je šestý Raffaele De Rosa (82 b.), sedmý Hector Faubel (79 b.), osmý Roberto Locatelli (78 b.), devátý Thomas Luthi (74 b.) a desítku uzavírá Alex Debon se 73 body. Naši se po úspěšném americkém závodu bodově dotáhnuli na svoje soupeře a Lukáš Pešek se 53 body dokonce poskočil na dvanácté místo, Karel Abraham (39 b.) uzavírá první patnáctku.


Pokud už jsme si mysleli, že je o titulu v kubatuře MotoGP rozhodnuto, po závodu v Indianapolis se zase vše pěkně zkomplikovalo. Lídr mistrovství světa Valentino Rossi (212 b.) totiž po havárii vůbec nebodoval a Jorge Lorenzo (187 b.) svým vítězstvím jeho luxusní padesátibodový náskok zredukoval na “pouhých” pětadvacet bodů. Na třetím místě i po Indy zůstává Casey Stoner (150 b.), kterého ale pravděpodobně o toto umístění připraví čtvrtý Dani Pedrosa (141 b.). Protože se ale Australan už v následujícícm závodě v Estorilu chystá “do práce,” můžeme se těšit na velký souboj o celkový třetí flek. Nejlepší soukromník Colin Edwards figuruje se 123 body na páté příčce, ale šestý Andrea Dovizioso (120 b.) se určitě bude chtít před domácím publikem vytáhnout a dokázat, že s tovární repsoláckou Hondou má na to, aby tohoto “soukromníčka” porazil. S blížícím se závěrem sezóny ukazuje Alex De Angelis, že je rozhodně pilotem, který má v MotoGP co nabídnout a i když pro přístí sezónu nemá jisté angažmá, s dosavadním sedmým místem a 88 body na svém kontě se mu bude práce shánět určitě daleko lépe. Osmý je Loris Capirossi (86 b.), devátý Randy De Puniet (84 b.) a po dvou nedojetých závodech na samotný konec desítky spadnul Marco Melandri (79 b.).

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist