Patnáctá GP sezony - Velká cena Japonska

Patnáctým podnikem sezony finišuje motocyklový šampionát trojicí Grand Prix ve třech týdnech. Mise po Pacifiku je tak velmi důležitá vzhledem k postavení v průběžném hodnocení světového šampionátu, protože před závodem ve Valencii je ve hře stále slušná porce bodů. Pro fanoušky to zároveň znamená tři týdny vstávání v časných ranních hodinách.

Patnáctá GP sezony - Velká cena Japonska

Kapitoly článku

Japonský závodní areál Twin Ring Motegi vybudovali v roce 1997. Délka dráhy pro motocyklové mistrovství světa měří celkem 4801 metrů, je patnáct metrů široká a je na ni celkem čtrnáct zatáček – osm pravých a šest levých. Nejdelší rovinka měří 762 metrů a je součástí dalších tří podobných úseků, kde jezdci dosahují velmi vysokých rychlostí.

Pro dodavatele pneumatik Bridgestone je Velká cena Japonska jejich domácí Grand Prix. Říjnový termín závodů signalizuje chladnější teploty, takže japonský výrobce pneumatik zvolil pro nadcházející víkend v případě předních pneumatik směs měkkou, střední, tvrdou a pro zadní asymetrickou pneumatiku směs měkkou a střední.

Pro Velkou cenu Japonska jsme pro Vás připravili jednu zajímavost. Nedělní přímé přenosy japonské Grand Prix bude totiž na televizní stanici Nova Sport spolukomentovat Karel Abraham st., takže pokud máte nějaké otázky k tématu motocyklový sport a chcete slyšet odpovědi od člověka, který se pohybuje přímo v centru dění, máte možnost. Stačí, když svůj dotaz pošlete do sobotního poledne na elektronickou adresu – bosso@motorkari.cz

MotoGP – preview

Závěr sezony slibuje skutečně napínavou bitvu o titul mistra světa. První místo v průběžném hodnocení královské kubatury nyní patří Jorge Lorenzovi (Yamaha Factory Racing), který si vybudoval solidní náskok v podobě třiatřiceti bodů. Španělský závodník je sice na nejlepší cestě za druhým triumfem v MotoGP, ale stále nemá nic jisté. V Motegi slavil vítězství jen jednou v roce 2009 a loni nestačil tempu Daniho Pedrosy, který tehdy vyhrál s náskokem sedmi sekund. Loni to byl pro Lorenza také jeho poslední závod sezony, protože v Austrálii přišlo zranění a bylo po nadějích. Cestu za titulem měl tehdy otevřenou Casey Stoner. Na něco podobného samozřejmě nikdo u Yamahy nemyslí a všichni udělají maximum proto, aby Lorenzo v Motegi svůj náskok udržel nebo v lepším případě ještě navýšil. Jorge Lorenzo v posledních čtrnácti závodech šestkrát vyhrál, pětkrát startoval z pole position a nasbíral celkem 290 bodů, což je o třicet víc než si na své konto připsal ve všech patnácti závodech sezony 2011.

Druhým favoritem v boji o titul premiérového ročníku litrové kubatury MotoGP je Dani Pedrosa (Repsol Honda). Španěl má na kontě 257 bodů, stejně jako Lorenzo v jednom z posledních čtrnácti závodů nebodoval a zatím jen jednou chyběl na stupních vítězů. Toto drobné zaváhání plus čtyři třetí místa jsou také důvodem, proč je dnes Dani Pedrosa třiatřicet bodů za Lorenzem. V Aragonii Dani Pedrosa vyhrál a Lorenzo tím přišel o pět bodů. Takovým tempem by ale jezdec Hondy titul nezískal, takže kromě toho, že v každém dalším závodu pojede na 110%, bude muset doufat, že Lorenzova forma v závěru sezony nevydrží a jezdec Yamahy udělá chybu. Na to se ale spoléhat nedá, takže Pedrosa potřebuje malý zázrak, aby Lorenzův náskok vymazal a z Valencie tak udělat neskutečně napínavou záležitost.
Do Japonska přijede úřadující mistr světa Casey Stoner (Repsol Honda). Pro všechny Australanovy fanoušky ta nejlepší možná zpráva a rovněž pro samotného Daniho Pedrosu není vůbec špatné vědět, že má kolegu, který mu může pomoci v cestě za titulem. Stoner si pravděpodobně závěr kariéry představoval trošku jinak než, že bude Pedrosovi krýt záda, ale takový už je někdy život. Možná vše bude jinak, kdo ví. Samozřejmě otázkou číslo jedna bude jeho fyzická kondice. Nějakou dobu v sedle prototypu RC213V neseděl, ale v jeho případě problém s aklimatizací většinou nebyl. Myslím, že je zatím předčasné spekulovat o strategii Hondy, nicméně fakt , že Dani Pedrosa bojuje o titul musí být jasný oběma polovinám garáže. Casey Stoner je zpátky a souboje na špici opět získají na atraktivitě.

Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) měl tři závody, tři možnosti, jak se dostat co nejblíž k třetí pozici průběžného hodnocení šampionátu. Mohlo to sice vypadat lépe, ale teď ztrácí na Casey Stonera sedm bodů. Není to sice moc, ale těžko odhadnout, zda bude v jeho silách Stonera do konce sezony porazit. Uvidíme. Mnohem pravděpodobnější se jeví další vzájemný duel obou jezdců satelitních Yamah, protože Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) je při chuti a moc rád by svého týmového kolegu porazil. Zatím se mu to podařilo třikrát a naposledy v Aragonii jen těsně prohrál souboj o stupně vítězů. Bitva to byla parádní, ale v garáží Monster Tech 3 nikdo ani nedýchal. Někdy to už skutečně vypadalo, že oba skončí na zemi dřív než projedou cílem. Oba jsou ale velcí profesionálové a své satelitní M1 dovezli do cíle v pořádku.
Sto dvacet osm bodů má na svém kontě šestý Valentino Rossi (Ducati Team) a sedmý Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Valentino Rossi loni závod v Motegi nedokončil, protože havaroval. Ital si ale na japonské dráze věří a před cestou do Motegi se nechal slyšet, že by to pro Ducati nemusel být vůbec špatný víkend. Na pátého Crutchlowa ztrácí jezdec tovární Ducati sedm bodů, což je celkem lákavá příležitost, jak postoupit pořadím a pro výrobce z Boloně získat hezké umístění na rozloučenou. To samé chce Álvaro Bautista, který sedlá Hondu RC213V a v domácím prostředí japonského výrobce by se rád předvedl v tom nejlepším světle. Motivaci rozhodně má, protože stále potřebuje smlouvu pro příští rok.

Letošní nováček Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) začíná lehce ztrácet krok v boji o pozice blíž první pětce. To se samozřejmě může v průběhu cesty po Pacifiku změnit. Záleží čistě na něm, jak rychle se dokáže přizpůsobit okruhům v Motegi a Phillip Islandu. Německý jezdec je zatím také poslední, kdo překročil hranici sta bodů a před devátým Nicky Haydenem (Ducati Team) má v této chvíli náskok dvaadvaceti bodů. Američan Hayden si v Aragonii prožil těžké chvíle, když v šedesátikilometrové rychlosti narazil do bariéry lemující trať. Náraz byl natolik silný, že jezdce katapultoval do prostoru za hrazením. Nutno dodat, že výraz bariéra je v tomto případě jediný správný, protože ochranná bariéra skutečně vypadá jinak. Po vyšetření v Mobilní klinice to vypadalo, že měl Hayden velké štěstí a nedošlo ani k obnovení zranění ruky ani k žádnému dalšímu. Bohužel po jeho návratu domů cítil bolest v pravé ruce a rentgen ukázal na zlomeninu pravé vřetenní kosti. První tréninky naznačí, jak moc se toto zranění podepíše na jeho výkonu. Zatím si Američan žádné komplikace nepřipouští.
První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing), jenž si z posledních dvou závodů odvezl dvaadvacet bodů a jen pět bodů ho nyní dělí od deváté příčky. Héctor Barberá (Pramac Racing) je jedenáctý a za ním už figuruje dvojice Randy De Puniet a Aleix Espargaró (oba Power Electronics Aspar). Oba jezdci prodloužili své smlouvy s týmem Aspar a nyní se můžou plně soustředit na souboj o nejlepšího jezdce kategorie CRT. Francouz De Puniet má náskok dvou bodů, takže v tomto směru je zatím vše otevřené. Čtrnácté místo patří českému jezdci Karlu Abrahamovi (Cardion AB Motoracing) a první patnáctku uzavírá Yonny Hernández (Avintia Blusens).
Před závodem v Japonsku došlo k několika změnám na pozicích jezdců CRT. V týmu Speed Master nahradí Mattia Pasiniho jezdec Roberto Rolfo a za Davida Saloma pojede u týmu Avintia Blusens Iván Silva, který se vlastně vrací na místo, které mu patřilo od začátku letošní sezony.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (14/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 290
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 257
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 186
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 179
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 135
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 128
7 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 128
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 115
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 93
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 88
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 64
12 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 53
13 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 51
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 32
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 28
16 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 25
17 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 22
18 - James ELLISON - GBR - ART - 19
19 - Jonathan REA - GBR - Honda - 17
20 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
21 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 11
22 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 11
23 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 10
24 - Steve RAPP - USA - APR - 2
25 - David SALOM - SPA - BQR - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist