Pátá GP sezony – Velká cena Francie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Dynavolt Intact GP, Pons Racing, Sniper Team, Sterilgarda Max Racing, Petronas Yamaha SRT | Zveřejněno: 16.5.2019 | Zobrazeno: 8 426x
Závodní víkend na okruhu Bugatti v Le Mans patří Velké ceně Francie. Pátý podnik sezony pokračuje v evropské sérii závodů, kterou světový šampionát odstartoval závody v Jerezu. Francie je zpravidla v termínu, které není snadný s ohledem na počasí, což může závodění v Le Mans jen zkomplikovat. Každopádně česká sestava jezdců je připravena bojovat o mistrovské body a také si nějaké odvézt domů. V královské kubatuře MotoGP je to Karel Abraham, v třídě Moto3 Jakub Kornfeil (KTM) a Filip Salač (KTM). První tréninky jsou v pátek, kvalifikace v sobotu a den závodu je v neděli. V rámci víkendu francouzské GP se jede závod série juniorského mistrovství světa FIM CEV Repsol Moto3 s Ondřejem Vostatkem a Filipem Řeháčkem.
Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 jeli jezdci motocyklového šampionátu na komplet novém povrchu okruhu Bugatti.
Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.
Pro víkendový podnik v Le Mans budou k dispozici pneumatiky přední a zadní řady MICHELIN Power Slick ve směsi měkká, střední a tvrdá. V případě předních pneumatik je konstrukce symetrická, zadní pneumatiky jsou asymetrické konstrukce s tvrdší pravou stranou. Pneumatiky do deště MICHELIN Power Rain nabídnou směsi měkká a střední. Přední pneu symetrické, zadní asymetrické.
Rekordy a informace MotoGP – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Rekord okruhu – Maverick Viňales - Yamaha (2017) – 1'32,309
Kvalifikační rekord – Johann Zarco - Yamaha (2018) – 1'31,185
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 316,6 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (113,0 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Petrucci (Ducati), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Johann Zarco – Yamaha – 1'31,185
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez - Honda – 1'32,312 sekundy
MotoGP – Preview
Rovných sedmdesát bodů má na kontě Marc Márquez (Repsol Honda Team), lídr průběžného hodnocení. Španěl vyhrál domácí závod v Jerezu stylem start cíl a je otázkou, zda to nebude běžná praxe v nadcházejících kláních, tedy styl všechno nebo nic. Márquez nebodoval jen v Texasu, kde byl v úniku, ale spadl. Na kontě má dvoje vítězství, jedno druhé místo a jeden bod náskoku na druhého v pořadí.
Na druhém místě je Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR), který je příjemným překvapením letošního šampionátu, třebaže všem bylo jasné, že je to talentovaný závodník. Suzuki může být spokojená, protože Rins teprve začíná a rozhodně ho budeme vídat vpředu častěji. Jeden bod ztráty na vedení je parádní výchozí pozice před závodem v Le Mans.
Dvoje umístění na stupních vítězů plus dvoje pátá místa, Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) čeká na pódium od závodu v Argentiny a Le Mas je velmi dobrá šance být v Top3. Ducati bývá na okruhu Bugatti hodně silná a třebaže Ital loni závod nedokončil, bylo pódium v jeho dosahu. Ztráta na vedení je tříbodová, takže nic co by nešlo překonat.
V Jerezu zajel Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) na šesté místo, což byl letos jeho zatím nejhorší výsledek. Vzhledem k tomu, že do závodu startoval třináctý, to bylo pro všechny na jeho straně garáže jako vítězství. Rossi se snaží jak to jen jde, ale někdy to prostě nejde. V Le Mans loni skončil třetí, což je pozice, kterou by teď určitě bral. Jeho ztráta na vedení představuje devět bodů a to v této chvíli není moc.
Top5 uzavírá Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati), jemuž se loni povedlo v Le Mans dojet jako druhý. Letos je Ital jezdcem továrního týmu a jeho cílem jsou samozřejmě stupně vítězů. Petrucci ztrácí dvacet bodů na Rossiho, devětadvacet mu jich schází na prvního Márqueze.
Domácí Grand Prix o víkendu pojede Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), zatím nejlepší nováček, jemuž patří průběžná třináctá příčka. Francouz v Jerezu vyhrál kvalifikaci a v závodu jel druhý, když musel z důvodu technické poruchy na řazení ze závodu odstoupit. Quartararo přiláká na okruh Bugatti spoustu fanoušků, to je jasná věc.
Druhým Francouzem v poli je Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing), který to letos nemá moc snadné. Závodí prvním rokem s továrním týmem KTM a po čtyřech závodech sezony má na kontě jen sedm bodů. Je to zcela jiná situace než loni, když byl ještě jezdcem Tech 3. A když už jsme u Tech 3, pro tento tým to bude také domácí Grand Prix, ale také pro ně to nebude nic snadného. Po změně výrobce na KTM teď hledají svou cestu a to je bude stát nějaký čas.
Domácí závod pojede tým Red Bull KTM Tech 3, jenž letos poprvé závodí s technikou rakouského výrobce KTM. Bojovat o mistrovské body bude na domácí půdě týmu Miguel Oliveira, který je se sedmi body průběžně sedmnáctý, a Hafizh Syahrin, jenž prozatím zůstává bez bodu.
V královské kubatuře závodí Karel Abraham (Reale Avintia Racing), který změnil tým, jelikož ASPAR již v MotoGP nepokračoval, takže je jezdcem Avintia Racing. Společně s týmovým kolegou Titem Rabatem v závodech bojují o mistrovské body, ale českému jezdci se zatím nepodařilo získat ani jeden. Jeho španělský kolega byl v tomto směru úspěšnější a na kontě má body dva.
MotoGP – MS po GP Španělska:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 70 |
2. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 69 |
3. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 67 |
4. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 61 |
5. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 41 |
6. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 30 |
7. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 29 |
8. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 29 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 27 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 25 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 21 |
12. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 18 |
13. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 17 |
14. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 11 |
15. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 9 |
16. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 8 |
17. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 7 |
18. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 7 |
19. | Stefan BRADL (divoká karta) | GER | Honda | 6 |
20. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 6 |
21. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 2 |
22. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | |
23. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | |
24. | Bradley SMITH (divoká karta) | GBR | Aprilia |
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.