Pátá GP sezony – Velká cena Francie

Do Francie teď míří fanoušci závodění na dvou kolech, protože už o nadcházejícím víkendu je tu pátý podnik sezony Velká cena Francie v Le Mans. Okruh Bugatti má pro letošní závody nový povrch, což dělá vrásky na čele týmovým technikům a také dodavatelům pneumatik, kteří v pátek zjistí, jak moc velká změna ve srovnání s loňskem nastala. Ve Francii máme celkem tři české závodníky. Karel Abraham (MotoGP) a Jakub Kornfeil (Moto3) jsou jezdci seriálu Grand Prix. Vzhledem k tomu, že je součástí víkendu také klání juniorského MS FIM CEV Repsol Moto3, tak do Le Mans dorazí Filip Salač s týmem Montáže Brož Racing. Páteční první tréninky odstartují - HJC Helmets Grand Prix de France.

Kapitoly článku

Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 pojede motocyklový šampionát na komplet novém povrchu.

Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.

Francouzský výrobce pneumatik Michelin má před sebou důležitý domácí podnik, který nebude snadný už jen kvůli novému asfaltovému povrchu dráhy okruhu Bugatti. Před víkendem v Jerezu uspořádal Michelin v Le Mans jednodenní test v němž jezdci továrních týmů MotoGP testovali vybrané směsi. Pro GP Francie budou k dispozici pneumatiky přední a zadní řady MICHELIN Power Slick ve směsi měkká, střední a tvrdá. Vzhledem k vyšší přilnavosti nového asfaltu a tím pádem většímu zatížení pneumatik budou zadní pneumatiky asymetrické a u předních pneumatik bude asymetrická pouze tvrdá směs. Pneumatiky do deště MICHELIN Power Rain nabídnou směsi měkká a střední.

Rekordy a informace Moto2 – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'31,975
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'32,879
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'31,975
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 316,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 28 kol (117,2 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2016:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Rossi (Yamaha), 3.Viňales (Suzuki)
Pole position – Jorge Lorenzo – Yamaha – 1'31,975
Nejrychlejší kolo závodu - Valentino Rossi - Yamaha – 1'33,293 sekundy

MotoGP – Preview

Loni, když Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) přijel do Le Mans, tak na vedoucího Márqueze ztrácel čtyřiadvacet bodů. Letos je situace poněkud opačná, protože italský devítinásobný šampion je lídrem průběžného hodnocení, nicméně jeho náskok na třetího Márqueze je minimální, jen čtyři body. Cílem pro nadcházející víkend je tedy vedení udržet a náskok maximálně navýšit, protože poslední závod v Jerezu nebyl z pohledu jezdců tovární stáje tří ladiček příliš pozitivní. Rossi měl potíže s pneumatikami a ve druhé části závodu neuvěřitelně ztrácel. Chybu nikdo konkrétně nepojmenoval, ale stát se něco muselo. Ve Francii už nebude takové horko jak na jihu Španělska, což by mělo Yamahy vrátit zpátky do hry. Alespoň ty tovární.

Jen dva body ztrácí na vedení v soutěži Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), který o první místo přišel pádem v Texasu. Španěl má na kontě dvoje vítězství a deset bodů za šesté místo v Jerezu. Co se týče jeho bilance na okruhu Bugatti, tak tam vyhrál v roce 2011 závod třídy do 125ccm a v roce 2013 závod kategorie Moto3. Nejlepší výsledek z MotoGP je loňské třetí místo, tehdy jeho první pódium v královské kubatuře. Viñales den po skončení závodního víkendu v Jerezu intenzivně testoval a byl nejrychlejším jezdcem oficiálních zkoušek.

S čtyřmi body ztráty na vedení je třetím jezdcem v pořadí průběžného hodnocení Marc Márquez (Repsol Honda Team). Úřadující šampion letos poprvé slavil umístění na stupních vítězů až ve třetím kole v Texasu a to hned vítězstvím, takže společně s dvaceti body z Jerezu a ne příliš dobré formě továrního týmu Yamahy, dokázal v domácí velké ceně snížit dost výrazně ztrátu na vedení. Dobře si vedl také v pozávodním testu, takže na Le Mans je Márquez připraven a odhodlán zaútočit na vedení v šampionátu.

Nepřehlédnutelným jezdcem víkendu v Jerezu byl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž se podařilo před domácím publikem skutečně zabodovat, když vyhrál jubilejní 3000.závod Grand Prix. Už dlouho jsme Španěl neviděli tak vysmátého a je vidět, že mu spolupráce s krajanem a bývalým jezdcem šampionátu Sete Gibernauem svědčí. Jezdec Repsol Hondy Dani Pedrosa je nyní čtvrtý a na prvního ztrácí deset bodů. Jinak Pedrosa už od sezony 2003 až dodnes vyhrál každým rokem alespoň jeden závod, což je slušné a ve Francii naposledy slavil vítězství v roce 2013, což byl zároveň jeho první triumf v Le Mans v pozici jezdce královské kubatury.

Na páté pozici je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který začal výborně v Kataru, kde skončil druhý, jenže už tolik se mu nedařilo v dalších třech kolech, kde dohromady nasbíral jen jednadvacet bodů. Pro jezdce tovární Ducati to nyní znamená, že má na kontě jednačtyřicet bodů a na prvního ztrácí jednadvacet bodů. Ital tento týden testoval v Mugellu, kde byl společně s týmovým kolegou Jorge Lorenzem (Ducati Team). Nějaké šílené novinky tam italský výrobce nenasadil, ale pracovali například na aerodynamice nové Desmosedici. Další test budou mít po skončení víkendu v Le Mans v Barceloně. Lorenzo je průběžně devátý a na konto si připsal první pódiové umístění s Ducati, když v Jerezu skončil třetí. Pro Španěla to bylo zadostiučinění a jasný signál, který vyslal svým kritikům.

Nejlépe postaveným jezdcem netovárního týmu je Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Nováček v královské kubatuře nastupuje poprvé v roli jezdce MotoGP do domácí Grand Prix. V Le Mans budou Zarca povzbuzovat tisíce jeho fanoušků a rozhodně se můžeme těšit na zajímavou podívanou. Zarco totiž není nováček, který by měl příliš velký respekt k ostatním svým soupeřům, bojuje stejně zarputile s každým koho na dráze potká a to se samozřejmě divákům líbí. Teď, když pojede doma bude jeho motivace o to silnější. Francouz ztrácí šest bodů na pátou příčku, takže o ty bude rozhodně bojovat právě tuto neděli.

Z francouzských závodníků nastoupí v Le Mans vysoký Loris Baz (Reale Avintia Racing), jemuž teď patří s dvanácti body patnáctá pozice průběžného hodnocení a Sylvain Guintoli (Team SUZUKI ECSTAR), jezdec britské superbikové série BSB. Guintoli dostal šanci jet v sedle litrového prototypu Suzuki kvůli tomu, že je zraněný Alex Rins a zřejmě to nebude jen Le Mans, ale také italské Mugello a Montmeló v Barceloně. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak si Francouz povede, protože v MotoGP jel poslední kompletní sezonu v roce 2008. Naposledy pak závodil v Německu, kde jel v roce 2011 s Ducati Pramac Racingu.

Australan Jack Miller (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) v Jerezu nezískal ani jeden bod, nicméně s prázdnou neodešel, protože od komisařů FIM vyfasoval pokutu 1000 euro za nesportovní chování. Miller měl velmi dobře rozjetý víkend a také závod, protože tam byla šance na Top5, nicméně cestou potkal Álvara Bautistu, který to přehnal s nájezdem do zatáčky a po ztrátě předku vzal sebou do štěrku také Australana. Jak víme Miller je povahy výbušné, tak tam Španělovi uštědřil jednu mordu do zad a tak dostal pokutu.

Český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team) je po čtyřech odjetých závodech sezony na osmnácté pozici, nicméně má stejný počet bodů, jako sedmnáctý v pořadí Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR). Řeč je o devíti bodech, které jezdec z Brna zkompletoval v Kataru, Argentině a Jerezu. Od Texasu, kde došlo k zranění Abrahamovy nohy vinou týmového kolegy Bautisty, který svého kolegu torpédoval v jedné ze zatáče Okruhu Amerik, má Abraham zdravotní problémy. Jak to bude vypadat v Le Mans zjistí po úvodních trénincích, které začínají už tento pátek.

MotoGP – Stav po GP Španělska:

1. Valentino ROSSI ITA Yamaha 62 bodů
2. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 60
3. Marc MARQUEZ SPA Honda 58
4. Dani PEDROSA SPA Honda 52
5. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 41
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 35
7. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 29
8. Jonas FOLGER GER Yamaha 29
9. Jorge LORENZO SPA Ducati 28
10. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 26
11. Scott REDDING GBR Ducati 26
12. Jack MILLER AUS Honda 21
13. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 17
14. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 14
15. Loris BAZ FRA Ducati 12
16. Hector BARBERA SPA Ducati 12
17. Andrea IANNONE ITA Suzuki 9
18. Karel ABRAHAM CZE Ducati 9
19. Tito RABAT SPA Honda 8
20. Alex RINS SPA Suzuki 7
21. Bradley SMITH GBR KTM 3
22. Pol ESPARGARO SPA KTM 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1.5 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
callowsick přispěl 0.5 Kč
Sylver přispěl 0.5 Kč
Rozumbrada přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist