Padesát let Grand Prix v Brně připomene řada akcí

Grand Prix České republiky v roce 2015 oslaví půlstoletí od zápisu do kalendáře Mistrovství světa silničních motocyklů. Brno je jedním ze tří nejtradičnějších závodů v současném kalendáři MotoGP. Na téma jubilea hovořili na Motosalonu v Praze zástupci Automotodromu v Brně, jenž například prozradili, že padesátileté výročí připomene během srpnového závodního víkendu (14.-16.8. 2015) řada zajímavých akcí nebo také fakt, že plánují dekorovat nejlepší jezdce tak jako kdysi vavřínovými věnci.

Padesát let Grand Prix v Brně připomene řada akcí

Padesáté výročí oslaví v Brně legendy

Padesát let světového závodění na Masarykově okruhu si v letošním roce v Brně připomene řada motocyklových legend. „Spolupracujeme na přípravě s promotérem šampionátu a budeme se snažit dostat na Masarykův okruh ty, kteří zde zanechali největší stopu. Věříme, že by se zde mohli sejít Giacomo Agostini s Philem Readem, Tonim Mangem nebo z novější doby třeba s Mickem Doohanem, Alexem Crivillé nebo Setem Gibernauem,“ vypočítává výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Pozvánky už neformálně dostali i českoslovenští závodníci včetně Bohumila Staši, který je dodnes díky druhému místu z roku 1971 nejúspěšnějším českým jezdcem na domácí trati. „Mnoho z těch, kteří se určitě objeví i na Grand Prix, mohou potkat návštěvníci Motosalonu už teď o nadcházejícím víkendu,“ upozornila Ulmanová. Sobotního programu v Praze se zúčastní kromě Bohumila Staši Peter Baláž, Jiří David, Bedřich Fendrich, Miloslav Sedlák a Jan Dobiáš.
Program legendárních jezdců bude zahrnovat soukromé aktivity, možnost setkat se s nimi ale dostanou i fanoušci. „Bohužel řada lidí, kteří znamenali pro Masarykův okruh hodně, v posledních letech odchází. Ať už je to Miroslav Čada, který na okruhu závodil už v padesátých letech a jako činovník se zasadil o stavbu současné trati, nebo třeba Frank Mrázek, který zemřel krátce před koncem loňského roku. I tyto osobnosti bychom si měli připomenout,“ podotkla Ulmanová.

Padesáté výročí by měly připomenout i trofeje pro vítěze srpnového závodu ve všech třech kubaturách. „Požádali jsme Dornu, abychom mohli vítěze dekorovat tradičními vavřínovými věnci jako v dřívější době. Dnes se nepoužívají, protože zakrývají loga na kombinézách jezdců. Dorně se nápad velmi líbí a slíbila nám podporu,“ prozradila ředitelka okruhu.
Pro fanoušky připravuje okruh řadu vzpomínkových předmětů spojených nejen s výročím Grand Prix, ale i s dalšími „polokulatinami“, které na letošní rok připadají. „Určitě nechceme, aby zaniklo pětaosmdesáté výročí prvního závodu na Masarykově okruhu v roce 1930. Právě pro fanoušky automobilové historie Masarykova okruhu chystáme jeden netradiční vzpomínkový artefakt, který je určitě potěší. Věřím, že jej představíme už nyní na jaře,“ naznačil marketingový ředitel Automotodromu Michal Klouda.

Už od listopadu mohou lidé také navštěvovat tematickou expozici Brno na dvou kolech v Technickém muzeu v Brně. Ta přibližuje celou závodní historii Masarykova okruhu od prvních motocyklových závodů v roce 1950 až do současnosti.

Grand Prix České republiky - historické statistiky

Grand Prix České republiky je čistě statisticky jedním ze tří nejtradičnějších závodů nejen v současném kalendáři, ale v celé historii světového šampionátu.

Během letošního závodního víkendu MotoGP odstartuje v Brně 154. až 156. závod mistrovství světa napříč všemi kubaturami. To z Brna dělá druhý nejstarší závod v historii světového šampionátu hned po Assenu, který je v kalendáři zapsán od roku 1949 a závody se na něm jezdí prakticky bez přetržky. Za Brnem následuje s velkým odstupem Sachsenring, který byl do šampionátu poprvé zapsán dva roky před Masarykovým okruhem, kvůli velkým přetržkám ale dosud hostil jen 105 závodů.

Pokud vezmeme v potaz jen závody nejprestižnější kubatury MotoGP / 500 ccm, i zde je Brno na stupních vítězů – na třetím místě opět za Assenem a Spa – Francorchamps. V Assenu startovaly nejsilnější stroje už sedmašedesátkrát, ve Francorchamps čtyřicetkrát. Brno má dosud na kontě 39 startů elitní kubatury. Letos by tedy mělo vyrovnat druhou pozici, a pokud bude Grand Prix pokračovat i v budoucnu, v roce 2016 se na druhém místě osamostatní.

Kdo je na Masarykově okruhu nejúspěšnějším jezdcem všech dob? Tak to nelze říci. O prvenství se totiž v současnosti dělí tři legendární jezdci – Giacomo Agostini, Max Biaggi a Valentino Rossi. Všichni nasbírali na Masarykově okruhu sedm prvenství. Valentino Rossi je však stále aktivním jezdcem, je tedy teoreticky možné, že v letošním roce by se mohl na čelní pozici osamostatnit. Statisticky je už dnes nejlepším jezdcem co do počtu vítězství v královské kubatuře. Biaggi posbíral tři, Agostini čtyři, Rossi zvítězil ve třídě do 500 ccm nebo v MotoGP pětkrát.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist