Ohlasy silně rezonovaly z kvalifikační Barcelony

Víkend v Katalánsku je ovlivněn tragickou událostí z druhého tréninku šestistovek, kde došlo k nehodě Luise Saloma, který krátce na to svým zraněním podlehl. Grand Prix byla blízko zrušení. Nakonec se ale pokračovalo a sobota byla ve znamení změny některých zatáček okruhu. V bitvě o pozice na startu získal pole position Marc Márquez, Johann Zarco a Brad Binder. Po kvalifikaci byla celkem dost vypjatá atmosféra, protože jezdci jsou pochopitelně ztrátou jednoho z nich tvrdě zasaženi a každá ne nejlépe položená otázka jen zvyšovala napětí.

Ohlasy silně rezonovaly z kvalifikační Barcelony

MotoGP – Kvalifikace

1. Marc Márquez (Repsol Honda Team) – 1'43,589 … Pole position

Tovární jezdec Hondy si dnes na konto připsal třetí pole position sezony a v závodu v domácím prostředí může usilovat o třetí vítězství v sezoně. Sobota nebyla pro Márqueze snadná, měl to s pádem, ale nakonec dokázal nastavit čas, který nikdo z jeho soupeřů nedokázal překonat.

„Dobře jsme zapracovali a ráno jsem měl dobrý cit s motorkou, ale faktem bylo, že jsem spadl na motorce s níž se mi jezdilo lépe. Ve čtvrtém tréninku jsem se cítil dobře a měl dobrou rychlost na závodní pneumatice. Odvedli jsme dobrou práce a vše fungovalo jak mělo. S první pozicí na startu jsem velmi spokojen, ale teď je třeba myslet na závod. Nevím, co bude zítra, ale chtěl bych tuto pole position věnovat své babičce, která zemřela před dvěma týdny a Luisovi Salomovi.“

Během tiskové konference po kvalifikacích Marc Márquez přiznal, že Grand Prix byla blízko před zrušením. Během jednání Komise pro bezpečnost tento návrh padl a řada jezdců by ani nebyla proti. „Byla to první možnost. Pak ale Carmelo (Ezpeleta) společně s námi zavolal manažerovi a šéfu týmu Luise plus později jeho rodině. Samozřejmě rodina byla zdrcena, ale řekli nám, že pokud by byl Luis naživu, chtěl by závodit. Myslím, že to je samozřejmě těžké rozhodnutí, ale myslím si, že správné. Obě volby byly vhodné.“

„Pokud jde o změnu katalánské dráhy na specifikaci F1, jezdci přítomni na jednání Komise pro bezpečnost zaujali stanovisko, že pokud by k změně nedošlo, byli by pro zrušení Grand Prix. Už v minulosti tam nějací jezdci dojeli. Daly se tam nafukovací bariéry, ale nikdy si nedokážete představit, že tam bude motorka dřív a vy do ni narazíte, jenže tuto možnost jsme mohli vidět včera.“

 

2. Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) – 1'44,056 … +0,467

Španělský závodník tovární Yamahy a lídr průběžného hodnocení neskrýval určité rozladění nad tím, že mu v pátek nikdo neřekl, že Komise pro bezpečnost bude rozhodovat o některých zásadních otázkách. Desítka přítomných závodníků ve spolupráci s dalšími činiteli odsouhlasila jednak pokračování katalánské GP a k tomu ještě změnu specifikace rozložení okruhu na verzi používanou F1. Dle Lorenza tato varianta nahrává víc jejich soupeřům, ale Marc Márquez v tomto směru kontroval, že komise je pro všechny jezdce, kteří přijdou a má vždy stabilně daný termín. Lorenzo ale trvá na tom, že měl být na to předem upozorněn.

„Potom, co se včera stalo Komise pro bezpečnost rozhodla změnit zatáčky společně s nějakými jezdci a já ji zmeškal,“ řekl po skončení kvalifikace na tiskové konferenci. „Jako vedoucí jezdec šampionátu a úřadující mistr světa jsem nedostal žádnou zprávu, že něco takového bude projednáváno a nechápu, proč jsme tam nebyli všichni jezdci společně, abychom učinili tak důležité rozhodnutí.“

„Ano všichni máme možnost jít na Komisi pro bezpečnost, ale včera, vzhledem k tomu co se stalo, to byla zcela mimořádná situace. Normálně je komise v kanceláři Dorny, včera byla přesunuta (ve dvanácté zatáčce). Nevěděl jsem nic, co se v tom místě stalo. Myslím, že ani Dani, ani Valentino tam nebyli, přišli jsme příliš pozdě než nám to někdo řekl. Podle mě by mělo být normální to každému sdělit, když dojde na tak zásadní rozhodnutí. Nejen jezdci, ale také týmy by měly mít právo volby a přinejmenším říct svůj názor.“

 

3. Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) – 1'44,307 … +0,718

Španěl poslední dva dny pracoval s motorkou, která má nový podvozek a společně s týmem se rozhodli ji nasadit také do závodu. Pedrosa dnes poprvé v letošní sezoně dosáhl na první řadu, takže je pochopitelné, že to s novým podvozkem riskne. Rozhodně je čeká ještě dost práce v zahřívacím tréninku, kde musí definitivně rozhodnout, jaké pro závod použijí pneumatiky.

„S umístěním v první řadě jsem spokojený. Je to pro mě důležité, protože je to letos poprvé. Zítra nasadíme nový podvozek, který jsme tu dva dny zkoušeli a budeme muset vyřešit otázku pneumatik, abychom zajeli dobrý závod. Dnes jsem se snažil odvést maximum, abych se zlepšil v každém aspektu a místě dráhy, ale poslední sektor je nyní nový a to otestuje schopnosti všech, jak rychle se mu přizpůsobí. Každopádně je to náročná část. V kvalifikaci jsem tam udělal pár chyb, i když se mi naštěstí podařilo získat místo v první řadě.“

„Každopádně nechci zapomenout na to co se tu stalo včera. Znal jsem dobře Luise a jeho rodinu, protože jsem s ním před lety začal na Mallorce závodit na minibike. Byl to energický a spolehlivý kluk, na kterého nikdy nezapomenu.“


Co se týče možnosti zrušit Grand Prix, tak k tomu Španěl dodal: „Nevadilo by mi to. Samozřejmě, je třeba jít dál, protože nemůžete zůstat stát na jednom místě. Ale po něčem tak hrozném k čemu tady došlo včera … vůbec by mi nevadilo, pokud by se to zrušilo.“

Moto2 – Kvalifikace

1. Johann Zarco (Ajo Motorsport) – 1'49,179 … Pole position

Francouzský závodník v sobotu zabojoval a na konto si připsal letos svoji první pole position na startu závodu. Klání šestistovek chce vyhrát a vítězství věnovat zesnulému Salomovi, který v pátek zemřel na následky zranění po pádu ve dvanácté zatáčce. Francouze viditelně vytáčely otázky typu, zda si už někdy jezdci stěžovali nebo nestěžovali na dvanáctou zatáčku. Je jasné, že na jezdce celá situace velice doléhá a možná by bylo dobré na různé otázky odpovídat až po samotném závodu.

„Je to téměř moje domácí Grand Prix. Bydlím blíž zdejšímu okruhu než Le Mans a také moje rodina a kamarádi jezdí za mnou právě sem, protože to mají daleko blíž. Mám tento okruh rád a v průběhu víkendu jsem se cítil dobře a od pátku měl správné tempo. Dnes ráno jsme museli najít způsob jak se vypořádat se změnou rozložení dráhy, ale také Rins ukázal, že je velmi silný. V prvních kolech zajel opravdu velmi dobře, ale pak jsem se dokázal zlepšit a získat pole position, letos první. Mám z toho velkou radost, protože cílem byla první řada. Myslím, že mám dobrou rychlost a zítra se budu snažit vpředu udržet. Budu tvrdě bojovat a uvidíme, zda se mi podaří vyhrát.“

„Měli jsme tu velice smutný okamžik a chci vzdát Luisovi poctu a věnovat mu vítězství. Byl to dobrý kluk a znali jsme se už z Red Bull Rookoes Cupu 2007. Od té doby závodíme ve stejných soutěžích a stejně tak v Moto2. Často jsme spolu v závodech sváděli souboje a je nepochopitelné co se stalo. Když o tom mluvím, chce se mi brečet, protože v tom jsou emoce, ale je to součást naši práce. Všichni musíme být maximálně koncentrovaní, abychom se vyvarovali podobných incidentů, ale někdy k tomu dojde. Všichni jezdci jsme z toho velmi smutní.“

Moto3 – Kvalifikace

1. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) – 1'54,024 … Pole position

Tým Aki Aja je ztrátou Luise Saloma otřesen, protože byl jejich jezdcem a týmovým kolegou Jihoafričana Brada Bindera, když ještě závodil v nejnižší kubatuře. Binder v sobotu dokázal potlačit emoce a vyhrát kvalifikaci. Má tak šanci navázat na své poslední tři vítězství v řadě. Během tiskové konference Jihoafričan jen těžko potlačoval smutek a byly mu vidět slzy v očích. Je jasné, že takto tragická událost má na přímé účastníky pochopitelně obrovský dopad.

„Získat tu pole position bylo totálně nečekané. Je pravdou, že jsme ve třetím tréninku trošku válčili s novou specifikací okruhu, ale tuto věc se nám podařilo vyřešit odpoledne. Cílem bylo zajet rychlou simulaci závodu a zajistit, že zítra můžeme počítat s umístěním do šestého místa. V kvalifikaci jsem se ale cítil výborně a zabral jsem jak to jen šlo. V závěru byla v posledních sektorech dost velká skupina jezdců, ale podařilo se mi to zvládnout a získat pole position. V roce 2012 byl Luis můj týmový kolega, jeden z nejlepších v mém životě. Bude mi chybět, ale mám na něho spoustu hezkých vzpomínek.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist