Některé zajímavosti z paddocku Grand Prix

Nejen co hlásí populární "Radio Paddock", ale i další zajímavosti, které se vynořily po prvních testech IRTA všech tří kubatur, tedy po Sepangu a po Valencii.

Na každý závod skoro jiný sponzor. Majitel týmu LCR Honda Lucio Cecchinello nenašel na letošní rok žádného stabilního sponzora na všech 18 závodů a tak svůj motocykl Honda jezdce Stefana Bradla prostě pronajímá na jednotlivé závody. Celková suma, kterou potřebuje získat, je 3 až 3,6 milionů Euro. Jeden závod tak stojí potencionálního sponzora mezi 140 až 200 000 Euro. Zatím se Cecchinelovi podařilo prodat 11 z 18 závodů Grand Prix: o šest má zájem Givi, dva až tři si předběžně koupil Elf, v Indy se chce prezentovat Rizona, dva si koupila pojišťovací firma Linea a Mugello patří on-linovému sázkovému systému Paddy Power. Italský manažer nyní jedná s Playboyem a s Effenbert Liberty o sponzorství na závodech v Jerezu, Aragónu a ve Valencii.
Honda všem svým jezdcům stejným dílem. Velká spokojenost panuje s dosavadní politikou HRC, která dle Cecchinella ještě nikdy nebyla tak výhodná pro satelitní týmy japonského motocyklového giganta. Poprvé od svého závodění s motocykly Honda v královské kubatuře (Cecchinello začal v roce 2006 se Stonerem) dostal jeho pilot Stefan Bradl úplně identický materiál jako Stoner či Pedrosa - tedy na rozdíl od továrny Ducati - a dokonce i elektronika je u všech čtyř jezdců Hondy na stejné úrovni: "HRC nám kromě jednotné elektroniky dala k dispozici i jednoho ze tří konstruktérů RC213V Nagayamu, který je neustále v našem boxu. A dokonce máme k dispozici i japonského technika, který je specialistou pouze na převodovku", říkal po Sepangu velmi spokojeně Lucio Cecchinello.
Dětské nemoci provází tým CRT-BQR. V týmu manažéra Raula Romera s motocykly FTR/Kawasaki je technickým koordinátorem ex-pilot GP a WSBK Gregorio Lavilla. Tato stáj se neustále snaží své motocykly technicky vylepšovat, zatímco při listopadovém testu vloni ve Valencii byly ještě použity brzdy AP, tak nyní v závěru testování v Sepangu už karbonové brzdy Brembo. Elektronika pochází od firmy Motec, doposud je používána pouze hodně jednoduchá kontrola wheelie, ale do startu v Kataru by mělo být i toto vyřešeno. Motory pocházejí od ladičské firmy Akira ve Francii, bohužel ze strany Kawasaki už není o tento projekt takový zájem, jakým se Japonci prezentovali na podzim. Aktuálně má motor při 16 000 ot/min 225 HP, díky některým novým dílům pocházejícím přímo z dílny BQR - zde se nyní provádí "tuning in house" se zvětší na 235 HP. Pérování Showa je identické s tím, které používala Honda v roce 2009. Tým Avintia ale dobře ví, že jen další testy posunou tým na plánovaný rozdíl od Stonera a co., který byl v Sepangu 8,6 sekundy a který by tento tým chtěl před úvodním závodem v Kataru snížit na konečných 5 sekund. Proto se Avintia Racing s jezdcem Ivanem Silvou, ev. s Yonnym Hernandezem (pokud sežene potřebný finanční obnos) a s jezdcem na wild card Robertinem Pietrim zúčastní jak druhých testů v Sepangu (28.2.-1.3.), tak pochopitelně i dalších testů IRTA v Jerezu (23.-25.3.) Mezitím je ale v plánu privátní testování v Jerezu (20.-22. února) a v Aragónu (8.-9. března). 
Forward Racing počítá s deseti motory na sezónu. Dle reglementu CRT mohou tyto týmy na rozdíl od továrních a satelitních týmů použít dvojnásobek motorů, tedy místo šesti dokonce dvanáct. A jak to vypadá v praxi? Tým Forward Racing s jezdcem Colinem Edwardsem si zapůjčil na tuto sezónu od BMW celkem pět motorů o síle 220 HP. Ty budou během sezóny v továrně BMW ještě jednou revidovány, takže jich je celkem deset. "Na trati samotné potřebujeme na závodní vikend tři až čtyři motory, takže ten pátý můžeme vždy poslat do BMW k revizi. Za GP víkend objedeme přibližně 600 až 650 km, každý motor vydrží přibližně 1 500 km. Pokud budou ale tyto motory opravdu držet, tak budeme potřebovat v boxu jen tři. V zásadě tedy počítáme s devíti až deseti motory za sezónu", říká operativní šéf Suter Racing Alessandro Giussani.
KTM dominovala testům IRTA kubatury Moto3 dle vlastní libosti. V Top-10 bylo seřazeno celkem 8 jezdců s motocykly KTM nebo Kalex-KTM a tak pouze Maverick Viňales s FTR-Hondou - na akt. snímku - a Miguel Oliveira s "továrním" motocyklem Honda NSF250R porušili tuto německo-rakouskou motocyklovou hegemonii. Pouze Viňales a Oliveira měli na těchto testech k dispozici ostré motory Honda od GEO Technology.

Dominance KTM ostatně zas tak velkým překvapením nebyla, pouze tyto motocykly už mají za sebou několik testů, třeba v minulém týdnu ujel Hector Faubel v privátním testu 450 km, zatímco třeba náš tým FGR-Moto objel ve Valencii vůbec první ostré okruhy a to ještě se standartním motorem Honda.
Jinak Němec Sandro Cortese je určitě nejzkušenějším jezdcem této kubatury, neboť má za sebou nepřetržitě 7 sezón v nejslabší objemové třídě Grand Prix: "Ovšem "dvácy" a Moto3 jsou neporovnatelnými motocykly. Především tedy v brzdění a dále v elektronice. Ovšem KTM je lehce ovladatelná a navíc mně pasuje i pozice, jako by byl motocykl postaven přímo pro mě. Kent a Ajo jsou větší a mají tak s posedem trochu problémy. Jinak do Jerezu dostaneme některé další nové díly a s výkonem motocyklu ještě určitě nejsme na absolutním limitu", řekl po skončení testů tovární jezdec KTM Sandro Cortese, který se tak po roce do finského týmu Ajo Motorsport opět vrátil. 
Německý Kalex vévodil testům IRTA kubatury Moto2. Mezi Top-10 byla plná polovina těchto německých motocyklů, další tři místa v ní zaplnili jezdci s modifikovaným šasím FTR - např. Simone Corsi na akt. snímku -, a do elitní desítky se vešel pouze jeden stroj Suter (Thomas Lüthi) - když ovšem pro zranění chyběla jednička švýcarského výrobce Marc Marquez - a jedna japonská motorka Moriwaki pilotovaná nováčkem této kubatury Ginem Reou.
A aspoň dle prvních testů se dá usuzovat, že se v této kubatuře určitě nebude opakovat rok 2010 a tehdejší bezkonkurenční vítězné tažení Toniho Eliase (7-1-0). Ten se na testech umístil až jako 16., když na Pola Espargara ztratil celých 1,4 sekundy. Samotný Elias ale zůstal po testech hodně klidný: "Počkejme až do Jerezu, tam teprve budeme mít všichni stejné motory (od GEO Technology - pozn. Bosso) a bude zde také oficiální časomíra. Pak můžeme teprve srovnávat data a dosažené časy".

Nevedlo se ani dalším potencionálním papírovým favoritům: Alex de Angelis (11.), Bradley Smith (13.) a Yuki Takahashi (18.).

A nedařilo se příliš ani protagonistům loňských malorážek Terolovi (19.) a Zarcovi (22.), že by tak oba následovali svého předchůdce Mike di Meglia?
Ukázalo se rovněž, že mistrovský tým Kiefer bude jen těžko hledat náhradu za Stefana Bradla, když jeho nástupce Max Neukirchner sice testy velmi dobře začal (4.), ale postupně se propadal na pozice, které jezdil vloni s MZ (15.).

Samozřejmě, že jsou to pouze testy a navíc s neoficiální časomírou, ale přesto... 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist