MotoGP™ přechází od roku 2027 na 850ccm motory

Budoucnost MotoGP™. Tak se odkazuje na změnu, která nastane s příchodem roku 2027. Nové stroje mají ještě víc zvýšit význam pro silniční provoz, mají být efektivnější, v linii s globální udržitelností, a vytvořit ještě lepší závody s ještě vyšším počtem předjíždění.

Objem motoru třídy MotoGP™ se sníží z 1000ccm na 850ccm. Maximální vrtání válců se sníží z 81mm na 75mm. Povoleny budou pouze čtyřválcové čtyřtaktní motory. Počet motorů, který bude mít každý smluvní jezdec k dispozici, bude snížen na 6 motorů na sezonu v případě kalendáře GP s dvaceti závody, nebo 7 motorů na sezonu v případě kalendáře GP s dvaadvaceti závody. Výrobci s úlevami třídy D budou i nadále používat dva další motory navíc na jezdce a sezonu.

MotoGP™ bude od roku 2027 závodit na 100% udržitelné palivo ve srovnání s minimem 40%, které je v platnosti od roku 2024. Součástí nových pravidel je také snížení objemu palivové nádrže z 22 na 20 litrů. Pro sprintový závod královské kubatury bude povoleno 11 litrů.

Minimální hmotnost motocyklu ve třídě MotoGP™ bude stanovena na 153kg. V současné době je to 158kg.

K výrazné změně dojde v oblasti elektroniky, jelikož nebude povoleno jakékoli nastavení výšky odpružení, včetně zařízení, která se aktivují pouze při startu závodu. To znamená, že současná zařízení se od roku 2027 nebudou moci používat.

Nově byla definována také aerodynamika. Maximální povolená šířka vysoké části přední kapotáže se sníží z 600mm na 550mm, maximální výška zadní části se sníží z 1250mm na 1150mm, nejpřednější bod přední kapotáže se posune o 50mm dozadu a zmenší se také zadní zúžení přední kapotáže. Zadní aerodynamika za jezdcem musí být homologována jako součást celkové aerodynamiky. Výrobci mohou provést jednu aktualizaci za sezonu.

Údaje GPS všech jezdců budou na konci každého tréninku zpřístupněny všem týmům. Důvodem má být to, aby se srovnaly podmínky, všichni budou mít po každém tréninku k dispozici údaje GPS od všech jezdců. Poskytnutí dat všem závodníkům nabízí lepší možnost postupu pro méně výkonné týmy a jezdce, a šetří náklady.

Současný systém koncesí, úlev výrobcům, který byl zaveden koncem sezony 2023, bude i nadále pokračovat. Jelikož v roce 2027 vstoupí v platnost nové technické předpisy, všichni výrobci, kteří závodili v roce 2026 začnou sezonu 2027 na pozici třídy úlev B. Ten, kdo v roce 2026 nezávodil, bude automaticky v třídě D. V polovině sezony 2027, proběhne vyhodnocení a rozdělení do jednotlivých tříd na základě výsledků dosažených v první polovině roku 2027.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist