Marc Márquez – Mistr světa třídy MotoGP 2014

Druhým místem v závodu japonské Grand Prix si tři kola před koncem sezony 2014 zajistil titul mistra světa jednadvacetiletý Marc Márquez, jezdec továrního týmu Hondy. Španěl v posledních pěti letech vyhrál čtyři mistrovské tituly ve třech různých třídách a je nejmladším jezdcem v historii, který obhájil titul v královské kubatuře.

Premiéru v mistrovství světa absolvoval patnáctiletý Marc Márquez v roce 2008. Tehdy závodil v třídě do 125ccm s týmem Repsol KTM 125 a premiérový ročník ovlivněný zraněním uzavřel s jedním umístěním na stupních vítězů celkově třináctý. O rok později Španěl závodí v barvách týmu Red Bull KTM Moto Sport a sezonu dokončí celkově osmý znovu s jedním umístěním na pódiu. Éru jezdce nejnižší kubatury Marc Márquez uzavřel v roce 2010 ziskem svého prvního mistrovského titulu. S týmem Red Bull Ajo Motorsport vyhrál deset závodů, dvakrát byl třetí a po skončení sezony přestoupil do tehdy nové kategorie Moto2.
Úvod sezony 2011 nebyl pro jezdce týmu Catalunya Caixa Repsol nejlepší, protože v úvodních třech závodech nezískal ani jeden bod. S prvním vítězstvím v šestistovkách se ve Francii karta obrátila a Márqueze rychle spěchal k čelu tabulky. Do závodu v Malajsii vyhrál sedm závodů, třikrát byl druhý a jednou třetí. Bitvu o titul tehdy rozhodl pád v tréninku na Velkou cenu Malajsie. Márquez už do konce roku nezávodil a souboj o titul prohrál s Němcem Stefanem Bradlem. Problémy s dvojím viděním tehdy vážně ohrozily jeho závodní kariéru, ale nakonec byl rok 2012 rokem jeho triumfu v třídě Moto2 a zisku druhého titulu mistra světa. Španěl vyhrál devět Grand Prix a sedmkrát startoval z pole position.
V roce 2013 Marc Márquez přestupuje do MotoGP k továrnímu týmu Hondy. Pro všechny byl nováčkem v královské kubatuře, který si bude na nové podmínky teprve zvykat, ale Španěl vyhrál první závod v Texasu a všem jeho zkušenějším soupeřům bylo rázem jasné, že to s ním nebudou mít snadné. Po pětatřiceti letech byl prvním nováčkem, který vyhrál už ve svém druhém závodu královské kubatury. Do konce sezony slavil vítězství v dalších osmi Grand Prix a v závěru roku slaví ve svých dvaceti letech titul mistra světa MotoGP, který získává jako nejmladší jezdec v historii.
Sezona 2014 byla rokem obhajoby titulu, což Marc Márquez pojal skutečně zodpovědně, protože vyhrál úvodních deset Grand Prix v řadě a první polovina roku byla plně v jeho režii. Poprvé závod nevyhrál a nebyl vůbec na stupních vítězů až v Brně. Jeho náskok v šampionátu byl natolik velký, že si mohl dovolit získat jen čtyři body z dvojice závodů v Misanu a Aragonii a přitom do Japonska přijet s prvním mečbolem na zisk titulu.

První možnost obhajoby titulu Marc Márquez využil, když v Motegi porazil Valentina Rossiho s Danim Pedrosou, a na domácí dráze Hondy tak mohl ve velkém stylu začít slavit titul mistra světa pro rok 2014.

Marc Márquez, Španělsko

Datum narození: 17. února 1993
Místo narození: Cervera, Španělsko
První Grand Prix: Katar 2008, 125ccm
První pole position: GP Francie 2009, 125ccm
První stupně vítězů: GP Velké Británie 2008, 125ccm
První vítězství v Grand Prix: GP Itálie 2010, 125ccm
Počet startů v Grand Prix: 111
Počet vítězství v Grand Prix: 43
Počet umístění na stupních vítězů: 67
Počet pole positions: 48
Nejrychlejší kolo závodu: 37
Titul mistra světa: 125ccm (2010), Moto2 (2012), MotoGP (2013, 2014)

Kariéra Marca Márqueze v seriálu Grand Prix:

2008: MS, 125ccm – 13.místo – KTM – 13 startů v GP - 63 bodů
2009: MS, 125ccm – 8.místo – KTM - 16 startů v GP - 94 bodů
2010: MS, 125ccm – 1.místo – Mistr světa – Derbi - 17 startů v GP - 310 bodů
2011: MS, Moto2 – 2.místo – Suter - 13 startů v GP - 251 bodů
2012: MS, Moto2 - 1.místo – Mistr světa – Suter - 17 startů v GP - 324 bodů
2013: MS, MotoGP - 1.místo – Mistr světa – Honda - 18 startů v GP - 334 bodů
2014: MS, MotoGP – 1.místo – Mistr světa – Honda – 15 startů v GP – 312 bodů

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist