Marc Márquez – Mistr světa 2016 v třídě MotoGP

V roce plném změn, kdy v královské kubatuře máme nového dodavatele pneumatik Michelin nebo jednotnou elektroniku, začínala většina týmů od nuly a byl to právě Marc Márquez, který z této situace dokázal vytěžit maximum. Španěl k sezoně přistoupil s tím, že není nutné závod pokaždé vyhrát, ale je třeba vytrvale sbírat body a snažit se každý závod dojet na stupně vítězů. Tato strategie zabrala, Honda v průběhu roku zapracovala na motorce a Márquez díky své konzistenci získává jistotu titulu mistra světa tři závody před koncem sezony.

Předsezonní testování nevypadalo pro jezdce Repsol Hondy nejlépe. Před startem sezony tak panovaly jisté obavy, aby to nebyla sezona Yamahy, ale Marc Márquez hned v Kataru dokázal zajet na třetí místo, takže úvod rozhodně pozitivní. Ještě daleko lepší byly další dvě Grand Prix v Argentině a Texasu, jenž obě vyhrál a získal tak desáté vítězství v řadě na americké půdě. Navíc s celkem šestadvaceti vítězstvími v královské kubatuře se Márquez dostal před legendu Kevina Schwantze. Před cestou zpět do Evropy byl Španěl lídrem průběžného hodnocení.

Letos poprvé na domácí půdě chtěl závod MotoGP vyhrát, ale v Jerezu nakonec usoudil, že bude lepší bodovat umístěním na třetím místě než riskovat nulu. První umístění bez pódia a za hranicí první desítky přišlo ve Francii, kde do závodu startoval druhý, ale cílem projel po pádu třináctý. Po závodu v italském Mugellu se dokázal odpoutat od Valentina Rossiho, který nebodoval kvůli selhání motoru. Na prvního Lorenza ztrácel deset bodů, když v Mugellu prohrál těsný souboj o devatenáct tisícin. V Barceloně závody startovaly na přání rodiny Luise Saloma, který tam při tréninku tragicky zahynul. Marc Márquez tam nestačil jen na Valentina Rossiho a převzal vedení v šampionátu.

Závod v Assenu byl co se týče počasí hodně extrémní. Havaroval Valentino Rossi, Andrea Dovizioso a Marc Márquez jel rázem první. Nakonec měl za sebou Australana Jacka Millera s nímž o vítězství v závodě nechtěl bojovat, aby neriskoval pád jak jeho soupeři. Márquez skončil druhý a díky desáté pozici Lorenza si jen upevnil vedoucí pozici v šampionátu. V Německu Márquez vyhrává letos třetí závod a to především díky rozhodnutí vyměnit v tu pravou chvíli motorku. V době, kdy jeho soupeři jeli na obutí do mokra, on získával na hladkém obutí jednu pozici za druhou a třebaže byl jednou mimo dráhu, nakonec to dotáhl až do vítězného konce. Letní přestávku zahájil s 48 body náskoku na druhého Lorenza.

Měsíc srpen byl nabitý závody, protože jsme měli téměř čtyři Grand Prix v řadě. Tady to období Márquezovi nevyšlo co se týče umístění na stupních vítězů, protože byl jen jednou třetí v Brně. V Rakousku byl pátý a dvě čtvrtá místa si připsal na konto v Británii a Misanu. Před cestou do Aragonie Márquez věděl, že to je víkend, který musí vyhrát. V kvalifikaci vybojoval svoji 64.pole position v kariéře jezdce seriálu Grand Prix a v neděli vyhrál závod. Bylo to jeho 54.vítězství a ve svých třiadvaceti měl na kontě stejný počet vítězných závodů jako legenda Mick Doohan.

Do Japonska Marc Márquez přijel s náskokem 52 bodů. Matematická šance získat titul na domácí dráze Hondy tu byla, ale hodně nereálná. Rossi by totiž musel získat jen jeden bod a Lorenzo zajet mimo stupně vítězů. Osud si zahrál jak se patří, ani jeden jezdec továrny tří ladiček závod japonské Grand Prix nedokončil a Marc Márquez tak mohl začít slavit titul mistra světa.

Marc Márquez je nejmladším jezdcem v historii, který získal tři tituly mistra světa královské kubatury Grand Prix ve 23 letech a 242 dnech. Do této chvíle tento rekord držel Mike Hailwood, jenž svůj třetí titul v pětistovkách získal v době, kdy mu bylo 24 let a 108 dnů.

Marc Márquez je rovněž historicky nejmladším závodníkem, který získal pět titulů mistra světa. Toto privilegium doteď držel Valentino Rossi, který svůj pátý titul MotoGP z roku 2003 získal ve svých 24 letech a 238 dnech.

Marc Márquez vyhrál všechny tři tituly MotoGP v barvách Hondy, čímž vyrovnal Valentina Rossiho, který pro Hondu získal titul 1x v 500ccm a 2x v MotoGP. Jediným jezdcem, který získal s Hondu víc titulů šampiona je Australan Mick Doohan, který slavil zisk titulu mistra světa pětkrát v třídě do 500ccm.

Co se týče celkového počtu titulů mistra světa má Španělsko jen jednoho jezdce, který byl úspěšnější než Márquez s Lorenzem. Tím jezdcem je Angel Nieto s celkem třinácti tituly – 7x v 125ccm a 6x v 50ccm.

S vítězstvím v japonské Motegi je Marc Márquez jezdcem, který v posledních sedmi letech vyhrál každým rokem minimálně pět Grand Prix. Něco takového dokázali v osmašedesátileté historii šampionátu jen dva jezdci - Giacomo Agostini a Mike Hailwood.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist