KTM chce v roce 2017 do MotoGP
Text: Petr Czyž | Foto: KTM | Zveřejněno: 2.8.2014 | Zobrazeno: 5 962x
Nasadit vlastní prototyp KTM RC16 chce rakouský výrobce rok poté, co budou v platnosti nové předpisy královské kubatury MotoGP a také rok poté, co v pozici jednotného dodavatele pneumatik vystřídá francouzský Michelin japonský Bridgestone. KTM by tak rozšířila startovní rošt, kde je již nyní avizovaná Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki a možná také Aprilia.
Rakušané si už závodění v MotoGP jednou vyzkoušeli, když v roce 2005 spolupracovali s týmem Kennyho Robertse. Tento projekt, ale nebyl příliš úspěšný, protože motor byl znám pro svoji nadměrnou agresivitu a také tam byly jisté komplikace s elektronikou. Od té doby u KTM o MotoGP příliš nemluvili a zaměřili se na nižší kubatury MS, kde byli a jsou úspěšnými výrobci. Co přimělo KTM přehodnotit strategii a oznámit už nyní vstup do MotoGP v roce 2017 je otázkou, ale nezanedbatelnou roli v tomto směru může hrát další rakouská značka Red Bull.
Rozhodnutí ohledně vstupu KTM do MotoGP Rakušané oznámili prostřednictvím generálního ředitele Stefana Pierera, který to v rámci exkluzivního rozhovoru potvrdil webu Speedweek, kde mimo jiné uvedl, že KTM neplánuje tradiční cestou většiny výrobců MotoGP. To znamená, že Rakušané neuvažují o nasazení vlastního továrního týmu, ale jejich litrové prototypy budou nabízeny jednotlivým týmům k prodeji. Jako je tomu dnes v Moto3, jeden z týmů pak bude přímo pod křídly KTM.
Závodní motocyklový prototyp s označením KTM RC16 bude mít motor V4 1000ccm (navržen Kurtem Tribem) uložený v trubkovém rámu s odpružením WP. Projekční práce na motoru již byly zahájeny a první zkoušky na motorové brzdě by měly proběhnout na jaře příštího roku. Premiéru na dráze má absolvovat již kompletní nový prototyp KTM koncem roku 2015 a další rok budou věnovat jeho přípravě na ostrý start v roce 2017. Stefan Pierer proto nevyloučil, že rok 2016 bude rokem, který KTM využije k testu konkurenceschopnosti v rámci divoké karty.
Zajímavým pojetím vývoje a následného prodeje motocyklu KTM RC16 jsou jeho dvě možné verze. Ta první bude nabízena týmů MotoGP za cenu kolem jednoho milionu euro, ale jeho “levnější“ verze bude prodávána v ceně kolem 200 tisíc euro jako silniční motocykl movitějším soukromníkům. Nebude to ale motocykl určen pro běžný silniční provoz, protože omezení nastavená legislativou jednotlivých zemí toto u tak výkonných strojů neumožňují.
Navíc sílí snaha provést další legislativní omezení, co se týče výkonu motocyklu a jeho homologace pro uvedení do silničního provozu, které má za cíl zvýšit bezpečnost. Pravdou je, že výkonné stroje v běžném provozu nemají příliš velkou šanci využít plného výkonu a většina nehod je ve spojení s dalším účastníkem provozu, což je většinou automobil než při jízdě na maximální rychlosti. Každopádně tato omezení nejsou dobrým znamením směrem k mistrovství světa superbiků WSBK, které je vlastně šampionátem produkčních motocyklů a pro lidi, kteří tyto motocykly můžou mít doma v garáži.
Teď už si jen počkejme na to až Kawasaki přijde s podobným oznámením a MotoGP bude mít startovní rošt nabitý značkami jako už dlouho ne. Bohužel jak se to projeví ve sledovanosti WSBK teď můžeme jen spekulovat.
Rozhodnutí ohledně vstupu KTM do MotoGP Rakušané oznámili prostřednictvím generálního ředitele Stefana Pierera, který to v rámci exkluzivního rozhovoru potvrdil webu Speedweek, kde mimo jiné uvedl, že KTM neplánuje tradiční cestou většiny výrobců MotoGP. To znamená, že Rakušané neuvažují o nasazení vlastního továrního týmu, ale jejich litrové prototypy budou nabízeny jednotlivým týmům k prodeji. Jako je tomu dnes v Moto3, jeden z týmů pak bude přímo pod křídly KTM.
Závodní motocyklový prototyp s označením KTM RC16 bude mít motor V4 1000ccm (navržen Kurtem Tribem) uložený v trubkovém rámu s odpružením WP. Projekční práce na motoru již byly zahájeny a první zkoušky na motorové brzdě by měly proběhnout na jaře příštího roku. Premiéru na dráze má absolvovat již kompletní nový prototyp KTM koncem roku 2015 a další rok budou věnovat jeho přípravě na ostrý start v roce 2017. Stefan Pierer proto nevyloučil, že rok 2016 bude rokem, který KTM využije k testu konkurenceschopnosti v rámci divoké karty.
Zajímavým pojetím vývoje a následného prodeje motocyklu KTM RC16 jsou jeho dvě možné verze. Ta první bude nabízena týmů MotoGP za cenu kolem jednoho milionu euro, ale jeho “levnější“ verze bude prodávána v ceně kolem 200 tisíc euro jako silniční motocykl movitějším soukromníkům. Nebude to ale motocykl určen pro běžný silniční provoz, protože omezení nastavená legislativou jednotlivých zemí toto u tak výkonných strojů neumožňují.
Navíc sílí snaha provést další legislativní omezení, co se týče výkonu motocyklu a jeho homologace pro uvedení do silničního provozu, které má za cíl zvýšit bezpečnost. Pravdou je, že výkonné stroje v běžném provozu nemají příliš velkou šanci využít plného výkonu a většina nehod je ve spojení s dalším účastníkem provozu, což je většinou automobil než při jízdě na maximální rychlosti. Každopádně tato omezení nejsou dobrým znamením směrem k mistrovství světa superbiků WSBK, které je vlastně šampionátem produkčních motocyklů a pro lidi, kteří tyto motocykly můžou mít doma v garáži.
Teď už si jen počkejme na to až Kawasaki přijde s podobným oznámením a MotoGP bude mít startovní rošt nabitý značkami jako už dlouho ne. Bohužel jak se to projeví ve sledovanosti WSBK teď můžeme jen spekulovat.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?