Jedenáctá sezona Karla Abrahama v seriálu Grand Prix

Pětadvacetiletý závodník Karel Abraham letos nastupuje do své jedenácté sezony v mistrovství světa silničních motocyklů. Závodil ve všech kubaturách od 125ccm, přes čtvtlitry, šestistovky Moto2 a dnes je pátým rokem v královské MotoGP. V této prestižní kategorii jel jak s italskou Ducati, tak ART (Aprilie) a nyní bude druhým rokem sedlat produkční Hondu, tentokrát s označením RC213V-RS.

S brněnským závodníkem, jenž je také letos jediným Čechem v třídě MotoGP, jsme hovořili krátce před prvním testem v Sepangu. Karel Abraham odpovídal na otázky webu Motorkáři.cz nejen co se týče nadcházejícího ročníku, což je zatím nepopsaná kniha, ale rovněž jsme se zaměřili na zhodnocení ročníku uplynulého, kde například v Misanu vyhrál kategorii Open a v celkovém hodnocení sezony 2014 obsadil sedmnácté místo.
Jak nyní s odstupem času hodnotíte uplynulou sezonu. Splnila vaše očekávání nebo naopak?
Karel Abraham: „Všichni víme, jak to vypadalo na konci, kdy se nedařilo vůbec nic. Když jsme měli závod dobře rozjetý, selhala technika, když všechno fungovalo, zvrtal jsem to já. Ten konec pokazil dojem z celé sezony, ale já to tak nechci brát. Cíle jsme docela splnili, chtěli jsme se pohybovat mezi prvními motorkami open a to se podařilo.“

Sezona 2014 byla vaše jubilejní desátá v mistrovství světa, čtvrtá v královské MotoGP. Jak moc se Karel Abraham změnil od momentu, kdy jel v roce 2005 svůj první závod třídy do 125ccm v Jerezu?
Karel Abraham: „Tak tehdy mi bylo patnáct, teď je mi pětadvacet, pochopitelně je všechno úplně jinak. Co se týče ježdění, tak člověk je zkušenější a jezdí mnohem víc hlavou, ví, že některé věci prostě nejdou zlomit, kdyby se snažil sebevíc. A taky jsem se trochu naučil zvládat stres.“
Z vašeho pohledu je nejlepším závodním víkendem uplynulé sezony Misano, kde jste získal svůj první triumf v kategorii Open nebo je to nějaká jiná Grand Prix? Pokud ano, proč?
Karel Abraham: „Misano byl výborný závod, jednoznačně souhlasím, že nejlepší ze sezony. A nejde jen o ten výsledek, to byla třešnička na dortu daná tím, že Aleix Espargaro to v posledním kole zahodil. Na něj jsme nikdo neměli, on sice měl motorku open, ale fakticky to byla tovární Yamaha z předchozí sezony. Aleix je skvělý pilot a v kombinaci s jeho motorkou byl proti nám ostatním o třídu jinde. Nicméně Misano by bylo skvělé i bez toho. Fakt dobře jsem si tam zazávodil s Aoyamou. A nakonec jsem ho dal.“

Rok 2014 byl premiérovým rokem v sedle Hondy RCV1000R. Jak tuto změnu hodnotíte po předchozích zkušenostech s motocykly značek Ducati a ART (Aprilia)?
Karel Abraham: „Po dlouhé době to pro mě byla motorka, které jsem důvěřoval. Ducati byla neskutečně dobrá po motorické stránce, ale nedalo se věřit podvozku. Chovala se nevyzpytatelně, člověk nevěděl, co mu motorka udělá. ART byl samozřejmě krok zpět z pohledu výkonu, podvozek byl ale lepší než u Ducati. Nicméně Honda je pořád o krok dál. Top speed jí taky chybí, ale to by se mělo spravit letos.“
Těsně před koncem sezony došlo na změnu dodavatele brzd. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo a jak moc jste byl s novými brzdami spokojen? U nového dodavatele zůstanete také v letošním roce?
Karel Abraham: „S brzdami jsme bojovali už od začátku sezony, na podzim to ale vyvrcholilo. V Japonsku brzda v podstatě selhala a můžu být rád, že jsem se nezabil. Navíc když člověk sahá na brzdu s tím, že neví, jestli zabrzdí, nepřidá mu to ani psychicky. Takže padlo rozhodnutí opustit Brembo a jít do Nissinu, který Honda dodává na své motorky standardně. Budeme s nimi pokračovat i letos. Od Hondy budeme mít i podvozek Showa, takže se po dlouhé době rozloučíme s Öhlins, i když jsme s nimi byli spokojení.“

Po skončení sezony 2014 proběhl ve Valencii posezonní test, kde jste měl možnost krátce vyzkoušet novou motorku pro rok 2015 Hondu RC213V-RS. I přes minimum najetých kilometrů už byla poznat nějaká změna k lepšímu?
Karel Abraham: „No, asi tak patnáct kilometrů v hodině na top speed :-)) To je dost zásadní změna. Uvidíme co podvozek, ve Valencii nebylo moc času. Ale myslím, že to bude krok dopředu.“
Loni jste do únorových testů v Sepangu nastupoval po delším období bez závodění kvůli operaci ramene. Zdravotní problémy nakonec omezily váš testovací program, takže to byl komplikovanější úvod sezony. Jak jste na tom po zdravotní stránce letos?
Karel Abraham: „Musím to zaklepat, letos žádné špatné zprávy, takže počítáme, že do toho hned od začátku nastoupíme naplno.“

Pomalu končí zimní přestávka. Co dělá Karel Abraham, když chce relaxovat? Odpočinul jste si vůbec od listopadové Valencie?
Karel Abraham: „Na přelomu listopadu a prosince jsme s kamarádem projeli Argentinu a Chile až do Patagonie, takže jsem na několik týdnů vypadl úplně pryč a hodně mi to pomohlo. Potom jsme jeli s týmem do Hondy mrknout na novou motorku, pak Vánoce a už je to tady zas. Ale nestěžuji si, tím že tentokrát nebyly žádné zdravotní problémy, tak to byla pohodová pauza.“
První testy jsou v Sepangu, což je pro Evropana hodně tropické prostředí. Přizpůsobíte tomu také vaši fyzickou přípravu? Jak vypadá ta letošní, je třeba v něčem jiná než ty předchozí?
Karel Abraham: „Sepang je peklo, to vedro je nesnesitelné. Takže se mnohem víc těším do Kataru. Bude to samozřejmě hodně náročné na fyzičku – i tím, že nová motorka je silnější. Příprava byla standardní, od loňské se lišila tím, že jsem nemusel rehabilitovat.“

Dnes asi těžko můžeme odhadnout, kam až vás v pořadí může posunout nová technika. Myslíte, že první testy v Sepangu už můžou něco napovědět nebo tam až tolik o časy na kolo nejde? Na co se tam s týmem běžně soustředíte?
Karel Abraham: „Na prvních testech o časy ještě úplně nepůjde. Navíc MotoGP po dlouhé době hodně vyrovnané, takže čekám, že rozdíly v časech budou hodně těsné. Uvidíme, jestli budeme moct vzít nějaké základy z loňského nastavení, pokud ano, tak nám to trochu ulehčí práci. První testy budou hlavně na to, abychom našli optimální výchozí nastavení na ty další.“
Budete mít před zahájením sezony nějaké slavnostní představení týmu pro rok 2015?
Karel Abraham: „Motorku bychom měli poprvé ukázat na Motosalonu v Praze. Plánujeme i nějaké změny v designu. Ještě to není hotové, ale možná přijde i nějaká výraznější změna oproti předchozím rokům, kdy se design spíš jen vyvíjel. Představíme i nějaké změny v personálním obsazení týmu.“

Dodatečně vše nejlepší k vašim pětadvacetinám, které jste oslavil druhého ledna. Už jedenáctým rokem budete součástí paddocku mistrovství světa. Máte pro letošní ročník nějaké speciální přání, které si chcete splnit?
Karel Abraham: „Moc díky. Do závodů bych byl rád, kdybych se dokázal držet mezi nejlepšími open Hondami. Když to bude zároveň i mezi nejlepšími open motorkami celkově, tak to bude fantazie. Je to docela těžký úkol, znamená to bojovat třeba s Nickym Haydenem, u kterého je pořád vidět, že to je bývalý mistr světa. No a v tom nezávodnickém životě bych docela rád zvládl zkoušku z matiky. Zatím to vypadá, že to bude těžší soupeř než Hayden :)“
.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist