Horrorový scénář

Současná situace v Japonsku je katastrofální především pro Japonsko a jeho obyvatelsvo jako takové. Může se ale zemětřesení, tsunami a problémy s atomovými elektrárnami odrazit i na závodech MotoGP? Bohužel může a doplatí na to také motocyklový fanoušek!

Jistě, současná katastrofa v Japonsku sestávající se ze zemětřesení, tsunami a z hrozby poruch v atomových elektrárnách, je šílená a především samotní Japonci by se co nejdříve chtěli vrátit do normálních životních kolejí. To ale může trvat týdny a třeba i měsíce!

A tak se v případě MotoGP nabízí otázka, jak to bude vypadat dále? V Japonsku momentálně platí aktuální hodně striktní omezení dodávky elektrického proudu, také infrastruktura dostala vážné trhliny. Viceprezident HRC Shuhei Nakamoto říká mimo jiné jasně: "Můžeme pracovat denně pouze 5 hodin, neboť přívod elektrického proudu je přísně redukován. Dostat se do práce je hodně obtížné, jen 50% zaměstnanců může využívat vlaky. A tak se snaží dostat do továrny auty, ale to je hodně obtížné, neboť na silnicích je obrovský provoz, a tak místo jedné hodiny k tomu potřebují třeba i tři. Navíc je problém s benzínem, většina benzinových pump je totiž zavřena. Problém máme i se subdodavateli, mnozí momentálně vůbec nepracují a to může být v nejbližších týdnech pro naše závodní oddělení  
potencionální problém. Momentálně máme všechny náhradní díly, které potřebujeme a jsme schopni s nimi závodit v Kataru a v Jerezu. Ovšem pokud se potom situace radikálně nezlepší, tak musíme být hodně opatrní".
MotoGP 2011: 6 Ducati vpředu?
Jak to ale dopadne, když se situace v Japonsku nijak radikálně a hlavně rychle nezlepší? Ze 17 motocyklů MotoGP startovního roštu 2011 jich 11 pochází z Japonska: šest Hond, čtyři Yamahy a jedna Suzuki. Zbývajících šest motocyklů dodává Ducati a ta má své sídlo v Itálii, tedy v Evropě a tu naštěstí tato katastrofa nepostihla. 

Každá mince má ale dvě strany, tedy rub a líc. Ta první hovoří o tom, zda stojí za to investovat miliony Euro do MotoGP, když doma v Japonsku je ve skutečnosti vše postavené na hlavu! Zda se raději nevyplatí investovat tyto peníze smysluplněji? Na straně druhé je zde ale ekonomický faktor. Nissan a Honda zastavily kompletně svou výrobu aut a i firmy, které i nadále vyrábějí, nemohou vyprodukovat tolik jako ve "všední den", neboť je omezena dodávka elektrické energie. 

Jak už řekl pan Nakamoto, Honda má náhradní díly po Jerez. Ten se koná 3. dubna a odložením Grand Prix Japonska na říjen získalo HRC hodně důležité časové období, aby jejich závodní oddělení mohlo opět normálně pracovat, neboť další závod v portugalském Estorilu se jede až na Prvního máje.
Co se ale může stát, pokud se situace radikálně nezlepší? Milionové smlouvy s reklamními partnery jsou svázány s Hondou a se Suzuki. Yamaha nemá vůbec žádného hlavního sponzora a její satelitní tým Tech 3 má pouze firmu Monster. 

Horrorový scénář! Pokud by Honda, Yamaha a Suzuki musely na krátkou dobu opustit projekt MotoGP 2011, tak by se startovní rošt zmenšil na 6 motocyklů a mohl by se také jmenovat "Ducati-MotoGP-WorldCup powered by Bridgestone".

Ale pozor, jednotné pneumatiky Bridgestone pocházejí z Japonska! Na závodní tratě dodává japonská firma Bridgestone tisíce pneumatik. Pan Mikio Masunaga, vicešéf firmy Bridgestone, sice říká: "V tomto okamžiku pracujeme opravdu tvrdě, abychom dokázali za aktuální situace plnit naši smlouvu s Dornou pro MotoGP a jsem si jist, že se nám to podaří"! Ovšem 100% přesvědčivá odpověď z úst "2" v této továrně by asi zněla trochu jinak, to snad každý z čtenářů pochopí. 

Kdo tím určitě neutrpí v žádném případě, budou závody kubatury Moto2! Zde se sice používají jednotné motory Honda CBR600RR, ale ty pocházejí ze Švýcarska od firmy GEO Technology a odsud jsou také rozdělovány na jednotlivé týmy.
Klidné mohou být i superbiky a jejich světový šampionát. V něm se totiž momentálně zúčastňují pouze dva tovární týmy a oba dva pocházejí z Evropy. Tedy Aprilia z Itálie a  
BMW zase z Německa. Ostatní týmy, i když používají japonské motocykly, jsou privátně vyvíjeny v jejich evropských dílnách. "Tovární" Kawasaki má své hlavní stanoviště ve Velké Británii v dílnách týmu "Paul Bird Motorsport", Hondu manažéruje rodina Ten Kateů,  Suzuki je v belgických rukou Francise Batti a u týmu Yamaha Italia hovoří už jejich název o zázemí. Také jednotné pneumatiky Pirelli pocházejí z Itálie.

A co pro to může udělat v tuto chvíli motocyklový fanoušek? V podstatě nic, jen čekat a doufat, že se situace v následujích 45 dnech do Grand Prix Estorilu stabilizuje a mistrovství světa MotoGP nebude kombinací těchto katastrof nijak poznamenáno nebo dokonce ohroženo.

Cíl je jasný: Co nejrychleji se vrátit do normálních všedních dnů a doufat...

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist