Grand Prix: Příliš mnoho Španělů, ale jak z toho ven?

Španělé převzali jednoznačně žezlo v Grand Prix. Dorna přemýšlí jak z toho a hledá nové miláčky fanoušků. Také toho, kdo nahradí v budoucnu Rossiho.

Grand Prix: Příliš mnoho Španělů, ale jak z toho ven?
Španělská nadvláda v MotoGP přesáhla kritickou hranici: V Le Mans startovalo v kubatuře MotoGP celkem šest španělských pilotů (Lorenzo, Márquez, Pedrosa, Bautista, Barbera a Aleix Espargaro); pokud příští rok přibude ještě Pol Espargaró, což není tak nelogické, bylo by to skoro 33% startovního pole.

V Moto3 už nyní startovalo v Le Mans ze 33 stabilních pilotů bylo 8 Španělů = 24%, v Moto2 pak ze 32 celkem 9 Španělů = 28% a v MotoGP z 24 už jmenovaných 6 jezdců, tedy 25%. Sečteno, podrženo: Startovní listinu všech tří kubatur zaplňují z více než 26% právě Ezpeletovi krajané.

Samozřejmě, že CEO Dorny Carmelo Ezpeleta není s tímto vývojem zrovna spokojený, šampionátu jako takovému to vůbec neprospívá a zahraniční média nemají o čem psát. Proto chce Ezpeleta zavést maximální kvóty pro zúčastněné země.
Tři Španělé na stupních vítězů, to se může klidně stát v každé ze tří kubatur při každém závodě Grand Prix. V Moto3 vévodí šampionátu Viñales, Rins a Salom dle vlastní libosti. V Moto2 vyhráli tři ze čtyř závodů Španělé (Pol Espargaró, Terol a Rabat). A v královské kubatuře MotoGP je to o podiová umístění pouze souboj mezi trojicí Hispánců: Pedrosou, Lorenzem a Márquezem! Tuto idylku zatím porušili pouze jednou Rossi a Crutchlow.

Rovněž převaha španělských týmů je obrovská a aby tomu nebylo dost, tak zažíváme letos i čtyři závody GP na Pyrenejském poloostrově: Jerez, Barcelona, Aragón a Valencia.

CEO Dorny Ezpeleta ví už hodně dlouho, že jezdecká nabídka musí být různobarevná. Proto třeba z MotoGP-Academy vyšli mladíci jako Bradley Smith či Jonas Folger, proto byl akceptován finančně silný německý tým Dynavolt Intact GP se Sandrem Cortesem.

"Mnoho jezdců z jedné země není pro mezinárodní média vůbec zajímavé", ví dobře Ezpeleta, který dokonce 2011 - i když hodně tajně - držel v boji o titul palce Stefanu Bradlovi, když tento Němec bojoval proti Márquezovi o titul MS-Moto2.

Bohužel Ezpeleta nemá právo zavést procentuální kvóty pro jednotlivé země, jako například 20 nebo maximálně 25% pro jednotlivé země, tak jak je tomu třeba v alpském lyžování: "Přemýšlíme a jednáme o různých možnostech", říká na toto téma Ezpeleta.
Jedna z možností se tak přímo nabízí: Jelikož je Dorna současně manažerem MS-Supersport a MS-Superbike, tak by snad mohlo být několik Španělů přetransferováno do těchto šampionátů.

Budou v nejbližší budoucnosti čtyři nejlepší místa obsazeny Španěly?

Ezpeleta je absolutně v reálu a vidí dokonce tento hrozivý scénář: Rossi po sezoně 2014 skončí a Pol Espargaró převezme jeho místo na rok 2015 v továrním týmu, když 2014 bude svou premiérovou sezónu v MotoGP absolvovat v Tech3 Yamaha. Pak tedy dojde k tomu, že: Factory Yamaha bude mít dvojici Lorenzo/Espargaró a Repsol-Honda duo Pedrosa/Márquez.

V tomto sportu je momentálně velké dilema: Samozřejmě, že původ by neměl být nadřazený úspěchům a talentu. Ti nejlepší by měli dostat nejlepší biky. Ale jedno je bohužel jasné: V obou nižších třídách chybějí Američané, ačkoliv se v Americe jedou letos tři závody Grand Prix. A ani Skandinávie není moc zastoupena.

Dorna se už řadu let pokouší motivovat týmy i peněžně, aby angažovali jezdce z Jižní Ameriky, Anglie, Ameriky či z Asie. Rovněž Austrálie je po odchodu Stonera zastoupena hodně nekvalitně. Švýcarsko třeba jen v Moto2 a Maďarsko po odchodu Gabora Talmacsiho vůbec.

Také Itálie má starosti s novými mladými jezdci. V Moto2 a Moto3 končí už řadu let hodně sporadicky na stupních vítězů a samotný Valentino Rossi nebude tuto italskou mizérii další roky také dlouho zachraňovat.

"Valentino nebude závodit celou věčnost. Musíme se pomalu připravit na jeho odchod", říká závěrem Ezpeleta.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.33
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist