Grand Prix: Příliš mnoho Španělů, ale jak z toho ven?

Španělé převzali jednoznačně žezlo v Grand Prix. Dorna přemýšlí jak z toho a hledá nové miláčky fanoušků. Také toho, kdo nahradí v budoucnu Rossiho.

Španělská nadvláda v MotoGP přesáhla kritickou hranici: V Le Mans startovalo v kubatuře MotoGP celkem šest španělských pilotů (Lorenzo, Márquez, Pedrosa, Bautista, Barbera a Aleix Espargaro); pokud příští rok přibude ještě Pol Espargaró, což není tak nelogické, bylo by to skoro 33% startovního pole.

V Moto3 už nyní startovalo v Le Mans ze 33 stabilních pilotů bylo 8 Španělů = 24%, v Moto2 pak ze 32 celkem 9 Španělů = 28% a v MotoGP z 24 už jmenovaných 6 jezdců, tedy 25%. Sečteno, podrženo: Startovní listinu všech tří kubatur zaplňují z více než 26% právě Ezpeletovi krajané.

Samozřejmě, že CEO Dorny Carmelo Ezpeleta není s tímto vývojem zrovna spokojený, šampionátu jako takovému to vůbec neprospívá a zahraniční média nemají o čem psát. Proto chce Ezpeleta zavést maximální kvóty pro zúčastněné země.
Tři Španělé na stupních vítězů, to se může klidně stát v každé ze tří kubatur při každém závodě Grand Prix. V Moto3 vévodí šampionátu Viñales, Rins a Salom dle vlastní libosti. V Moto2 vyhráli tři ze čtyř závodů Španělé (Pol Espargaró, Terol a Rabat). A v královské kubatuře MotoGP je to o podiová umístění pouze souboj mezi trojicí Hispánců: Pedrosou, Lorenzem a Márquezem! Tuto idylku zatím porušili pouze jednou Rossi a Crutchlow.

Rovněž převaha španělských týmů je obrovská a aby tomu nebylo dost, tak zažíváme letos i čtyři závody GP na Pyrenejském poloostrově: Jerez, Barcelona, Aragón a Valencia.

CEO Dorny Ezpeleta ví už hodně dlouho, že jezdecká nabídka musí být různobarevná. Proto třeba z MotoGP-Academy vyšli mladíci jako Bradley Smith či Jonas Folger, proto byl akceptován finančně silný německý tým Dynavolt Intact GP se Sandrem Cortesem.

"Mnoho jezdců z jedné země není pro mezinárodní média vůbec zajímavé", ví dobře Ezpeleta, který dokonce 2011 - i když hodně tajně - držel v boji o titul palce Stefanu Bradlovi, když tento Němec bojoval proti Márquezovi o titul MS-Moto2.

Bohužel Ezpeleta nemá právo zavést procentuální kvóty pro jednotlivé země, jako například 20 nebo maximálně 25% pro jednotlivé země, tak jak je tomu třeba v alpském lyžování: "Přemýšlíme a jednáme o různých možnostech", říká na toto téma Ezpeleta.
Jedna z možností se tak přímo nabízí: Jelikož je Dorna současně manažerem MS-Supersport a MS-Superbike, tak by snad mohlo být několik Španělů přetransferováno do těchto šampionátů.

Budou v nejbližší budoucnosti čtyři nejlepší místa obsazeny Španěly?

Ezpeleta je absolutně v reálu a vidí dokonce tento hrozivý scénář: Rossi po sezoně 2014 skončí a Pol Espargaró převezme jeho místo na rok 2015 v továrním týmu, když 2014 bude svou premiérovou sezónu v MotoGP absolvovat v Tech3 Yamaha. Pak tedy dojde k tomu, že: Factory Yamaha bude mít dvojici Lorenzo/Espargaró a Repsol-Honda duo Pedrosa/Márquez.

V tomto sportu je momentálně velké dilema: Samozřejmě, že původ by neměl být nadřazený úspěchům a talentu. Ti nejlepší by měli dostat nejlepší biky. Ale jedno je bohužel jasné: V obou nižších třídách chybějí Američané, ačkoliv se v Americe jedou letos tři závody Grand Prix. A ani Skandinávie není moc zastoupena.

Dorna se už řadu let pokouší motivovat týmy i peněžně, aby angažovali jezdce z Jižní Ameriky, Anglie, Ameriky či z Asie. Rovněž Austrálie je po odchodu Stonera zastoupena hodně nekvalitně. Švýcarsko třeba jen v Moto2 a Maďarsko po odchodu Gabora Talmacsiho vůbec.

Také Itálie má starosti s novými mladými jezdci. V Moto2 a Moto3 končí už řadu let hodně sporadicky na stupních vítězů a samotný Valentino Rossi nebude tuto italskou mizérii další roky také dlouho zachraňovat.

"Valentino nebude závodit celou věčnost. Musíme se pomalu připravit na jeho odchod", říká závěrem Ezpeleta.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist