Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Je tu druhé kolo sezony a s ním spojený argentinský okruh Autódromo Termas de Río Hondo, kde jezdci a týmy světového šampionátu přijíždí již popáté. Poprvé tam motocyklový seriál Grand Prix zamířil v roce 2014 a týmy okamžitě zjistily, že vzhledem k minimálnímu celoročnímu provozu nemá dráha potřebnou přilnavost, což se každým rokem opakuje. Letos má dráha navíc částečně obnovený povrch, takže pro všechny velká neznámá. Z českých závodníků je v Argentině Jakub Kornfeil (Moto3) a Karel Abraham (MotoGP). První tréninky začínají v pátek ve dvě odpoledne středoevropského času - Gran Premio Motul de la República Argentina.

Kapitoly článku

Autódromo Termas de Río Hondo

Argentinský závodní okruh Autódromo Termas de Río Hondo otevřeli v roce 2008 a už v roce 2012 prošel výraznou rekonstrukcí. Na základě konstrukčních změn vedoucích k větší bezpečnosti získal okruh souhlas FIM s pořádání motocyklových závodů a od roku 2014 je v kalendáři světového šampionátu silničních motocyklů. Argentinský okruh teď prodělal částečnou rekonstrukci dráhy, kde vyměnili asfaltový povrch, což v mnoha ohledech mění situaci, protože bez dat je to pro všechny velká neznámá.

V jednom kole jezdci ujedou celkem 4806 metrů po dráze, která má v nejširším místě 16 metrů, její nejdelší rovinka měří 1076 metrů a má celkem 14 zatáček – 9 pravých a 5 levých.

Pro pneumatiky je závodní dráha okruhu Autódromo Termas de Río Hondo jedna z nejnáročnějších v kalendáři a vzhledem k částečné výměně povrchu je nyní o to víc komplikovanější. Její povaha s rychlými zatáčkami, silnými brzdnými body, výraznými náklony a dlouhou rovinkou generuje vysoké teploty, které mají vliv na životnost obutí. Pro Argentinu Michelin připravil jednu směs navíc, to znamená celkem čtyři varianty směsí pro přední a zadní pneumatiky. Jedná se o směs měkkou, 2x varianta střední a tvrdou. Všechny pneumatiky, až na jednu (tvrdá směs zadní), budou symetrické konstrukce. Pneumatiky do mokrých podmínek budou ve směsi měkká a střední, konstrukce obou verzí bude asymetrická s tvrdší pravou stranou.

Rekordy a informace MotoGP - Termas de Río Hondo, Argentina:

Nejrychlejší kolo rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'39,019
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Maximální rychlost – Hector Barbera – Ducati (2017) – 334,4 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (120,2 km)
Závod 2017 - 1.Viňales (Yamaha), 2.Rossi (Yamaha), 3.Crutchlow (Honda) ... 10.Abraham (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'47,512 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Maverick Viñales (Yamaha) – 1'39,694 sekundy

MotoGP – Preview

Po prvním závodu roku je průběžné pořadí stejné jako výsledek úvodního klání v Kataru. To znamená, že vedoucím mužem seriálu je nyní s pětadvaceti body Andrea Dovizioso (Ducati Team), jemuž se podařilo porazit všechny své soupeře a zejména pak úřadujícího šampiona Márqueze. Italský závodník navázal na výkony ze závěru minulé sezony a v rámci cesty za titulem mistra světa rozhodně vykročil pravou. Abychom si byli zcela jisti, počkáme si ještě na výsledky z Argentiny a uvidíme, jak si Dovizioso povede tam.

V posledním kole závodu v Kataru chtěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) za každou cenu rozhodnout a první klání sezony 2018 vyhrát. To se mu nepodařilo, protože na vítězství nakonec ztratil sedmadvacet tisícin. Vzhledem k manévrům, jenž s Doviziosem předváděl, je ale dvacet bodů výborný výsledek, protože to mohlo skončit i s nulou. Loni Márquez závod v Argentině nedokončil, což by letos jen nerad zopakoval, protože jezdecké pole je vyrovnanější a každá chyba může rozhodnout o konečném výsledku sezony. Márquez v Jerezu absolvoval jednodenní privátní test, kde byl společně s týmovým kolegou Danim Pedrosou a zkušebním jezdcem Stefanem Bradlem, jenž v testech Hondy pokračoval další dva dny.

Třetím jezdcem průběžného pořadí je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Italský závodník cítí, že mají s motocyklem ještě nějaké rezervy, které bude třeba co nejdřív doladit, nicméně i přesto dokázal v Kataru zabojovat a dostat Yamahu na stupně vítězů. Rossi prodloužil s třemi ladičkami na další dva roky, takže bude na japonského výrobce tlačit, aby připravil takový stroj s nímž dokáže porazit své rivaly z Hondy a Ducati. Úvod byl pro Rossiho dobrý a nyní pojede v Argentině, kde byl v posledních třech letech pokaždé na stupních vítězů.

Nejlepším netovárním závodníkem a čtvrtým jezdcem v pořadí šampionátu je Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol). Britský jezdec bude těžkým soupeřem továrním závodníkům, protože jeho Honda mu to může umožnit a pokud se vyvaruje chyb, bude to letos jeho nejlepší sezona v MotoGP. O pozici nejlepšího jezdce soukromého týmu bude usilovat také Ital Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing), který jede posledním rokem s Pramac Racingem a bude chtít skončit co nejvýš. Také Petrucci má k dispozici nejnovější techniku a minulý týden se zúčastnil privátních testů v Jerezu, kde byl přímo s továrnou Ducati.

Po ne příliš povedeném klání v Kataru bude chtít mnohem víc dopředu šestý Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), který loni závod v Argentině vyhrál, a rovněž Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž teď patří sedmá pozice. Bitvu o nejlepšího netovárního jezdce rozhodně posílí osmý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Francouz vyhrál v Kataru kvalifikaci a dlouho závod vedl než došlo k poklesu přilnavosti přední pneumatiky a sen o vítězství se pět kol před cílem rozplynul. Dobře si vede také Jack Miller (Alma Pramac Racing), jemuž Ducati sedí a teď to jen potřebuje dokázat slušným bodovým přídělem, který by mu umožnil posun z desáté pozice.

Zatím s nulou je Jorge Lorenzo (Ducati Team), jemuž v Kataru vypověděla službu přední brzda a vše skončilo pádem. Ten se naštěstí obešel bez následků, ale otázkou je, jak dalece to ovlivnilo jeho rozhodnutí prodloužit smlouvu s Ducati. Máme informace, že Španěl na prodloužení s Ducati spěchat nebude, protože je ve hře jiný výrobce. Uvidíme. Každopádně už dříve Ducati vyloučila, že by problém s brzdami způsobilo lidské pochybení a výrobce Brembo teď zveřejnil politování nad tím, že k nehodě došlo na základě problému s brzdami, a aniž by konkrétně uvedli co bylo tím problémem, řekli, že se to již nebude opakovat.

Po prvním kole je nejlepším nováčkem Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), úřadující mistr světa třídy Moto2. Italský závodník byl v Kataru dvanáctý a má na to, aby závody končil v první desítce. Nějaký čas mu bude trvat než získá ostré lokty, ale tak už to chodí. Posledním z nováčků, který v prvním závodě bodoval je čtrnáctý Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3) u něhož je neuvěřitelný ten fakt, že začal s prototypem MotoGP testovat až od Thajska. S tím jak bude najíždět potřebné kilometry, tak půjde nahoru i jeho výkonnost.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) je po úvodním kole patnáctý. S jedním bodem míří do Argentiny, kde loni zajel parádní kvalifikaci. Tehdy měl druhý nejrychlejší čas a do závodu startoval z první řady. Nakonec to bylo desáté místo v cíli, takže uvidíme jak si povede letos, ale trať v Argentině jezdci z Brna určitě sedí a toho by mohl využít.

Třída MotoGP – stav MS po GP Kataru:

1. Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 25 bodů
2. Marc MARQUEZ Honda SPA 20
3. Valentino ROSSI Yamaha ITA 16
4. Cal CRUTCHLOW Honda GBR 13
5. Danilo PETRUCCI Ducati ITA 11
6. Maverick VIÑALES Yamaha SPA 10
7. Dani PEDROSA Honda SPA 9
8. Johann ZARCO Yamaha FRA 8
9. Andrea IANNONE Suzuki ITA 7
10. Jack MILLER Ducati AUS 6
11. Tito RABAT Ducati SPA 5
12. Franco MORBIDELLI Honda ITA 4
13. Alvaro BAUTISTA Ducati SPA 3
14. Hafizh SYAHRIN Yamaha MAL 2
15. Karel ABRAHAM Ducati CZE 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
Foxx5 přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist