Desátá GP sezony – Velká cena Indianapolisu

Desátý podnik sezony odstartuje druhou polovinu mistrovství světa silničních motocyklů. Po třítýdenní letní přestávce zamíří jezdci a týmy letos podruhé na půdu Spojených států, kde absolvují víkend na dráze proslulého závodního areálu Indianapolis Motor Speedway. Do Ameriky míří dvojice českých závodníků Moto3 Karel Hanika a Jakub kornfeil. Zraněný Karel Abraham zatím závodit nemůže a místo něj uvidíme Toniho Elíase. Rozhodně víkend, na který se můžeme těšit - Red Bull Indianapolis Grand Prix.

Kapitoly článku

Velká cena Indinapolisu zavede jezdce a týmy světového šampionátu do prostředí Staré cihelny, kde jeli na dvě a půl míle dlouhém oválu první závod na motorkách v roce 1909. MotoGP se na dráhu slavného Indianapolis Motor Speedway vrátila po bezmála sto letech, když první závod jezdci seriálu absolvovali v roce 2008. Motorky dnes ale nezávodí čistě jen na oválu, ale jen na jeho části. Jinak je trať vedena vnitřkem závodiště a loni byla v některých částech opatřena novým povrchem, a úpravou zatáček, což nabídlo rychlejší časy. Dráha je dlouhá celkem 4170 metrů, široká 16 metrů, nejdelší rovinka měří 872 metrů a v jednom kole jezdci projedou 10 levými a 6 pravými zatáčkami.

Na okruhu, kde se jezdí proti směru hodinových ručiček, je velmi důležitá výborná zadní trakce a brzdná stabilita. Asymetrické zadní pneumatiky jsou nasazeny zejména z toho důvodu, že v úseku mezi zatáčkami čtrnáct a šestnáct se na levé straně pneumatik generuje vysoká teplota. Dráha jako taková je z pohledu závodní historie skutečným obrem mezi okruhy v kalendáři šampionátu, nicméně každým rokem tam dochází k značnému počtu pádů a někdy se člověk ptá, proč Indianapolis a proč ne třeba Laguna Seca, kde byli jezdci přeci jenom spokojenější. Alespoň ti z MotoGP, protože nižší kubatury do Kalifornie nejezdily.

Bridgestone pro Indianapolis:

Přední hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Indianapolis Motor Speedway, USA

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'32,831
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'31,619
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'31,619
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2014) – 345,7 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27 kol (112,6 km)

Velká cena Indianapolisu – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha) .. 11.Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'31,619 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'32,831 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Druhou polovinu sezony odstartuje v pozici lídra šampionátu Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), tovární jezdec Yamahy, který dosud ani jednou nechyběl na stupních vítězů a jehož náskok ve vedení představuje třináct bodů. Ital je po skutečně dlouhé době, která následovala po jeho angažmá u Ducati, zpátky ve formě, motorka mu sedí, dokáže bojovat o přední pozice od startu až do cíle závodu a dokáže vyhrávat. Před sebou má nyní dalších devět závodů, přesně tolik, kolik jich letos seriál MotoGP už absolvoval. Dá se tedy říct, že závod v Indianapolis odstartuje novou kapitolu letošní sezony, která může a nemusí změnit stávající stav věc. Valentino Rossi bude pracovat na tom, aby si vedení udržel a s každým dalším závodem si bodově polepšil. Každému je ale jasné, že vzhledem k formě Jorge Lorenza a Marca Márqueze to nebude mít snadné. Není tu žádný prostor pro chybu, takže závod dokončit na pódiu, bude nezbytný základ pro úspěšné zakončení sezony.

Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) dosud nasbíral 166 bodů, celkem čtyřikrát minul stupně vítězů, ale na druhou stranu zaznamenal parádní sérii čtyř vítězství v řadě od Jerezu po Barcelonu. Po úvodních třech kolech seriálu Lorenzo ztrácel na týmového kolegu devětadvacet bodů, dnes je to třináct, takže ztrátu na vedení o něco snížil, i když byl v jednu chvíli hodně blízko, když oba jezdce tovární Yamahy dělil před Assenem jen jeden jediný bod. Lorenzo cítí šanci vyhrát titul mistra světa a ta šance tu skutečně je. Druhá polovina sezony bude o tom, kdo si udrží fyzickou i duševní kondici až do samotného závěru soutěže, protože závěr roku odstartuje stejně jako vždy smeč zámořských velkých cen těsně po sobě a to ne každému sedne. Pokud chce Lorenzo vyhrát titul, musí v první řadě porážet Rossiho a zcela určitě také Márqueze. Yamaha chce vyhrát šampionát ve všech kategoriích, takže aby se oba jezdci Yamahy vyautovali v boji o prvenství, tak na toto budou zcela určitě předem upozorněni, že tudy cesta nevede.

Na třetí pozici průběžného hodnocení je se 118 body Andrea Iannone (Ducati Team). Italský závodník si letos vede velmi dobře a v jednu chvíli byl dokonce druhý za Rossim. Rozhodně by to byla úspěšná sezona nebýt osudného testu v Mugellu, kde havaroval tak nešťastně, že si zranil rameno a to je teď jeho problém číslo jedna. V průběhu letní přestávky Iannone s ramenem pracoval, byl v péči odborníků, ale jak se nechal nedávno slyšet, zatím nic nepomáhá. Ital je odhodlán sezonu dokončit a až pak podstoupit operaci, která je dle lékařů nevyhnutelná. Otázkou je, zda se zranění v průběhu druhé poloviny sezony nezhorší natolik, že bude muset chtě nechtě zákrok podstoupit, třeba i za cenu předčasného ukončení sezony. Každopádně s tímto hendikepem je třetí pozice neudržitelná a Marc Márqueze je za Iannonem už jen čtyři body.

Úřadující šampion Marc Márquez (Repsol Honda Team) je před druhou půlkou sezony čtvrtý. Na kontě má 114 bodů a ztrátu na vedoucí pozici v podobě pětašedesáti bodů. V této fázi šampionátu je jasné, že k celkovému vítězství mu již nestačí vyhrát každou z devíti Grand Prix, ale rovněž musí výrazně zaváhat jeho soupeři, aby se dokázal dostat až na dostřel k dvojici tovární Yamahy. Potom co nebodoval v Mugellou a Barceloně, byl druhý v Assenu a první na Sachsenringu. Pro Márqueze to bylo letos druhé vítězství sezony, první po Texasu z úvodu roku. Honda zareagovala na požadavek zkřížit DNA loňského a letošního modelu RC213V, což přineslo požadované výsledky. Márquez má v sedle japonského stroje znovu potřebnou jistou s níž v posledních dvou letech ovládl šampionát. To mu může pomoci dostat se pokud možno co nejvýš pořadím, ale jak úspěšný v tom bude se teprve uvidí.

První pětici uzavírá Andrea Dovizioso (Ducati Team), který není a ani nemůže být spokojený s dosavadním vývojem. Začátek roku byl naprosto skvělý, když v trojici zámořských velkých cen získal rovných šedesát bodů, pak ale přišel zlom a od Le Mans, kde byl naposledy na stupních vítězů, získal do této chvíle jen čtyři body. To znamená jeden bod na závod. Vzhledem k tomu, jak si vede jeho týmový kolega Iannone, který navíc bojuje s bolavým ramenem, je Dovizioso skutečně hodně za očekáváním jezdce, který měl být tím, kdo letos bude tahat Ducati dopředu. Ztráta tak velkého počtu bodů znamená, že je Ital sice pátý, ale sedmaosmdesát bodů má na kontě také šestý jezdec v pořadí Bradley Smith.

Britský závodník Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) má za sebou úžasnou letní přestávku. Jako mnozí ji nestrávil odpočinkem na pláži, ale absolvoval společně s týmovým kolegou Polem Espargarem (Monster Yamaha Tech 3) vytrvalostní závod 8Hodin Suzuka. V barvách továrního týmu Yamaha Factory Racing jej společně s japonským kolegou vyhráli a pro tři ladičky získali jejich celkem pátý triumf, první po devatenácti letech. S tímto výkonem jsou oba jezdci maximálně spokojeni a Bradley Smith je navíc spokojen i s postavením v tabulce MotoGP. Po devíti kolech je totiž na úrovni pátého Doviziosa, má dvacet bodů náskoku na sedmého Pedrosu a je v pozici nejlépe umístěného jezdce netovárního týmu.

Dostat se víc dopředu bude chtít Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který po závodu v Kataru absolvoval operaci předloktí a musel vynechat čtyři velké ceny. Španěl nastoupil do italské Grand Prix a ve čtyřech odjetých kolech bodoval dvěma umístěními na stupních vítězů. Vzhledem k technické převaze tovární stáje a stabilním výkonům španělského závodníka lze předpokládat, že bude chtít do konce sezony zajet na celkové čtvrté místo. Rozhodně to je v jeho silách a navíc potřebuje ukázat, že má stále co nabídnout.

Osmého Cala Crutchlowa (CWM LCR Honda) a devátého Pola Espargara dělí jen dva body a je jasné, že Espargaró bude chtít dopředu, aby zachytil nástup svého týmového kolegy Smithe. Crutchlow jede tovární specifikaci Hondy, ale zatím nepůsobí příliš jistým dojmem. Také měl smůlu na nezaviněný pád a to vše Britovi komplikuje sezonu a vedení týmu LCR dělá vrásky na čele. V Německu Brit dostal trestný bod za pomalou jízdu během druhé kvalifikace. Moc se nedaří Jacku Millerovi (CWM LCR Honda), který udělal skok do MotoGP rovnou z Moto3. Prozatím má dvanáct bodů a HRC už mělo naznačit, že pokud u Australana nedojde k výraznému zlepšení, nastanou změny.

První desítku uzavírá Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar) tovární jezdec Suzuki a zároveň nováček v královské kubatuře, který si alespoň tu jednu sezonu v Moto2 odjel a protože byl dobrý, Suzuki do něj vsadila své naděje a jak je vidět tak udělali dobře. Pro Španěla samozřejmě není snadné jet prvním rokem v sedle motocyklu třídy MotoGP, ale vede si víc než dobře a je jen deset bodů od sedmého Pedrosy. Společně s Aleixem Espargarem (Team Suzuki Ecstar), který je průběžně dvanáctý, pojede v Indianapolis ve speciální barevné kombinaci, kterou už představili na Sachsenringu a jejímž prostřednictvím poukazují na třicáté výročí modelu GSX-R.

Změny nastaly v případě týmu Forward Racing, jedné ze stájí, které jsou v paddocku šampionátu vidět. Nebo lépe řečeno bylo vidět, protože šéfa privátního týmu se sídlem ve Švýcarsku Giovanni Cuzariho zatkly švýcarské úřady po jeho návratu domů z Velké ceny Německa a obvinili ho s různých finančních machinací. Třebaže je nutné brát v úvahu presumpci neviny, od týmu odešla řada jejich partnerů a sponzorů, což narušilo existenci týmu, který je závislý právě na sponzorování.

Na to jak vše dopadne neměl zájem čekat Stefan Bradl, který se s pomocí právníků dokázal vyvázat ze smlouvy a v Indianapolis pojede, ale už jako jezdec Aprilie. Výrobce z Noale Bradla okamžitě angažoval a ten bude společně s Álvarem Bautistou (Aprilia Racing Team Gresini) pokračovat na vývoji jejich prototypu pro sezonu 2016. O možnost jet MotoGP tak rázem přišel Michael Laverty, který byl od této šance jen malý krůček.

Po jednáních s promotérem Dornou a asociací jezdců a týmů IRTA bylo týmu Forward Racing doporučeno vynechat závod v Indianapolis a připravit vše potřebné k tomu, aby mohli nastoupit zpátky do seriálu závodem v Brně. Což se také stane. Forward přijede na jih Moravy v plné sestavě a Bradla v týmu MotoGP nahradí Claudio Corti.

Lídrem v průběžném hodnocení třídy Open je Španěl Hector Barbera (Avintia Racing), jenž si třemi body z Německa upevnil vedení, protože jeho nejbližší soupeř Loris Baz (Forward Racing) na Sachsenringu nebodoval a nebude bodovat ani v Indianapolis. Domácí závod pojede na dráze IMS další z jezdců kategorie Open, Američan Nicky Hayden (Power Electronics Aspar MotoGP), jemuž ale v průběžném hodnocení patří až jednadvacátá pozice. Američan byl v Laguně Seca na návštěvě v paddocku MS Superbike a nevyloučil, že jednou bude jeho součástí. To jednou už může být klidně v příštím roce, protože superbikový šampionát potřebuje získat jezdce Haydenova formátu. Jet šampionát, kde si v závodě nemůže dovolit bojovat o víc než jen pár bodů, to přece není pro Haydena, který ještě má co ukázat.

V Indianapolis nebude závodit český jezdec Karel Abraham (AB Motoracing), který si v Barceloně zlomil palec levé nohy a zatím není zdravotně natolik v pořádku, aby dostal od lékařů zelenou. Brněnského závodníka nahradí Toni Elías, důvěrně známá osoba z prostředí prototypového i superbikového mistrovství světa. Samozřejmě tento Španělův návrat vyvolal velký ohlas a český tým bude v Indianapolis čelit velkému zájmu ze strany médií. Bude zajímavé sledovat, jak si jezdec Elíasových kvalit poradí s motocyklem třídy Open a rozhodně může počítat s podporou minimálně českých fanoušků. Karel Abraham se mezi tím bude snažit dát dohromady, protože hned po Indianapolisu je na programu Velká cena České republiky, domácí podnik pro Abrahama a jeho tým AB Motoracing.

Mistrovství světa – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 179 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 166
3 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 118
4 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 114
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 87
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 87
7 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 67
8 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 66
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 64
10 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 57
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 51
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 44
13 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 32
14 - Scott REDDING - GBR - Honda - 30
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 19
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 14
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 13
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 12
19 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 9
20 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
21 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 7
23 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 2
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist