Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie

Předposlední podnik letošního ročníku MS silničních motocyklů na evropském kontinentu přivítá španělská Aragonie. Letos již třetí závod na území Španělska zavítá na moderní závodní okruh MotorLand Aragón, kde na jezdce a týmy čeká další porce mistrovských bodů - Gran Premio Iveco de Aragón.

Kapitoly článku

Jedením z nejnovějších okruhů v kalendáři šampionátu je španělský MotorLand Aragón. Závodní areál v těsné blízkosti Alcañizu leží v severní části Španělska, přibližně 90 kilometrů jihozápadně od Zaragozy. Závodní dráhu projektoval Hermann Tilke a Španělé ji dostavěli v roce 2009. První závod motocyklové Grand Prix tam zavítal už o rok později a okamžitě získal cenu IRTA za nejlepší Grand Prix. Poprvé v historii tuto cenu získal okruh, který Grand Prix pořádal poprvé.

V jednom kole okruhu MotorLand Aragón ujedou jezdci po patnáct metrů široké dráze celkem 5078 metrů. Nejdelší rovinka okruhu měří 968 metrů a počet zatáček je sedmnáct – deset levých a sedm pravých. Kvalifikační rekord okruhu nastavil v roce 2011 časem 1'48,451 sekundy Casey Stoner. Stejný jezdec je také držitelem rekordu okruhu, který zajel v roce 2011 časem 1'49,046 sekundy. Co se týče maximální rychlosti, tak tu naměřili loni Stefanu Bradlovi, který jel rychlostí 340,8 kilometrů za hodinu.

Pneumatiky Bridgestone pro GP Aragonie (MotoGP):
  • přední – měkká a tvrdá
  • zadní – měkká, střední, tvrdá (asymetrická)
  • směsi do deště – hlavní směs měkká, alternativou je tvrdá směs

MotoGP – preview


Po závodu v Misanu zůstaly týmy královské kubatury na pobřeží Jadranu, protože tam absolvovali plánovaný jednodenní test. Tento test byl pro výrobce důležitý zejména ve zpětné vazbě jezdců v rámci motocyklů pro rok 2014, protože teď na strojích provedou poslední úpravy, které vyzkouší po Valencii. Pro týmy ale bylo zásadní vyzkoušet poslední zlepšení na stávajících motocyklech, protože teď už jde skutečně do tuhého.

Po sérii čtyř vítězství následují dvě druhá místa ze Silverstonu a Misana. To je víc než úspěšná bilance Marca Márqueze (Repsol Honda Team), který je vedoucím jezdcem průběžného hodnocení. Dvacetiletý Španěl má na kontě 253 bodů a před čtrnáctým závodem sezony náskok 34 bodů. Kromě pádu v Mugellu, kde letos zatím jen jednou závod nedokončil, byl pokaždé na stupních vítězů. Takovou konzistenci nemá nikdo z jeho soupeřů, což je také důvod, proč je lídrem kubatury MotoGP. Okruh v Aragonii Márquez dobře zná z nižších kubatur a dnes už je také každému jasné, že s adaptací novým podmínkám nemá větší problémy, takže od něho ani nelze o nadcházejícím víkendu očekávat nic jiného než další souboj o ty nejvyšší pozice.
Poslední dvě Grand Prix vyhrál Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) na pohled snadnou taktikou – všem svým soupeřům okamžitě po startu ujet a závod vyhrát. V praxi to zase tak snadné není, protože s těžkou Yamahou plnou paliva a na ne zcela ideálně zahřátých pneumatikách musí trošku zariskovat, ale zatím se mu to daří a na Márqueze tak v posledních dvou závodech získal deset bodů. V Misanu také rodák z Mallorky srovnal skóre s Danim Pedrosou, takže nyní je na místě, odkud se může odrazit k ataku vedoucí pozice Marca Márqueze. Vzhledem k Márquezově náskoku a počtu Grand Prix, jenž zbývá do konce sezony, Lorenzovi nestačí “jen vyhrávat“, ale potřebuje, aby Márquez také někdy skončil na horší pozici než druhém místě. K tomu mu může pomoci Pedrosa, jenž s Márquezem pravidelně soupeří a samozřejmě Valentino Rossi, Lorenzův týmový kolega. Určitě by nebylo špatné, kdyby se bitva o titul dostala až na dráhu Valencie, finálního podniku sezony 2013.

Dani Pedrosa (Respol Honda Team) má stejný počet bodů jako Jorge Lorenzo a tedy stejnou příležitost bojovat o mistrovský titul. Na ten španělský jezdec čeká od roku 2006 a měl velké ambice ho získat právě letos. Všechny ale překvapil výkon Marca Márqueze, takže Pedrosa teď společně s Lorenzem musí umazat 34 bodů, aby srovnali krok s lídrem průběžného hodnocení. To samozřejmě nebude snadné a Dani Pedrosa to dobře ví. Loni zaznamenal úspěšnou druhou polovinu sezony, když od Indianapolisu nepoznal jiný výsledek než vítězství (kromě dvou nul z Misana a Phillip Islandu) a bitvu o titul prohrál rozdílem osmnácti bodů. Dva závody, kde tehdy nezískal jediný bod stály Španěla titul. Pedrosova taktika bude pravděpodobně stejná, jako ta Lorenzova – dobře odstartovat (což umí), nastavit potřebný náskok a vyhrát. Jak úspěšný bude ale ukáže až nedělní závod v Aragonii.
Ital Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) už se pomalu ale jistě zabydlel na průběžné čtvrté příčce. Do této chvíle nasbíral 169 bodů a na pátého Cala Crutchlowa má náskok v podobě třiadvaceti bodů. Italský jezdec má nyní za sebou sérii čtyř čtvrtých míst v řadě, což by moc rád přerušil nějaký umístěním na stupních vítězů. To chtěl dokázat na domácím okruhu v Misanu, ale to mu nevyšlo, takže se o to rozhodně pokusí znovu v Aragonii. Tam by samozřejmě mohl pomoci Jorge Lorenzovi v boji s oběma továrními Hondami, takže uvidím, jakou Yamaha pro tento víkend zvolí taktiku – týmovou nebo individuální. Na Lorenza s Pedrosou ztrácí rovných padesát bodů, což je sice dost, ale ještě není konec sezony, takže nikdo nemá nic jisté. Tento týden se také definitivně potvrdilo, že společnost Valentina Rossiho VR46 má podanou přihlášku pro účast v šampionátu Moto3 2014, kde by s podporou televizní společnosti SKY Italia jeli na motocyklem KTM dva italští závodníci. Pro Rossiho zcela určitě zlomový moment kariéry, když bude ještě sám závodit, ale zároveň provozovat tým v nejnižší kubatuře. Pokud jim vše vyjde podle plánu, je jisté, že v Moto3 nezůstanou a kdo ví, která stáj bude třeba za tři, čtyři roky satelitem Yamahy.
Zatím je to Monster Yamaha Tech 3 a jejich jezdec Cal Crutchlow je v průběžném hodnocení pátý. Britský závodník má letošní sezonu tak trošku jako na houpačce, protože byly okamžiky, kdy se mu dařilo výborně, ale jsou tu chvíle, kdy se mu nedaří vůbec. Pokud si v pěti závodech od Francie po Německo dokázal připsat 72 bodů, tak v posledních pěti závodech od Laguny po Misano to bylo jen 39 bodů, což je poměrně dost velký rozdíl. Navíc má Crutchlow problémy s rukou, kterou si zranil v Británii. Ruku má nateklou a už teď je jisté, že po skončení sezony půjde na operaci (ne-li dřív). Britský závodník chce absolvovat poslední test po závodu ve Valencii, protože to bude jeho první příležitost si vyzkoušet tovární Ducati.

Do desátého místa je v průběžném hodnocení šestý Stefan Bradl (LCR Honda MoGP), sedmý Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini), osmý Andrea Dovizioso (Ducati Team), devátý Nicky Hayden (Ducati Team) a desátý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). Na jedenácté pozici je Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar), což je zároveň nejlepší jezdec kategorie CRT. Španěl je na tom bodově stejně jako desátý Smith, protože oba mají po 71 bodů. Bodový rozdíl mezi pátým a jedenáctým v pořadí představuje celkem 53 bodů.
Změn je před čtrnáctým víkendem sezony víc než dost. Karel Abraham (Cardion AB Motoacing) po Misanu absolvoval další vyšetření, jehož výsledek nebyl pro českého závodníka nejlepší, protože bude muset podstoupit operaci zraněného ramene. To znamená předčasný konec sezony. Za Abrahama pojede v Aragonii italský závodník Luca Scassa, jenž závodí v seriálu produkčních motocyklů v barvách českého týmu Intermoto.

Z týmu Paula Birda PBM se k Pramac Racingu přesunul kolumbijský jezdec Yonny Hernandez. Ten si už v testu po závodu v Misanu vyzkoušel satelitní GP13 a byl jejím výkonem nadšený. Hernandez tak zastoupí zraněného Bena Spiese, který už do konce sezony pravděpodobně závodit nebude. Na místo Hernandeze přijde k PBM jezdec ze seriálu IDM Damian Cudlin, který si po pár letech vyzkouší závodění v královské kubatuře. Otázkou je také účast v závodu v případě Lukáše Peška (Came IodaRacing Project), protože ten GP San Marina nedokončil kvůli bolestivému zranění zápěstí.
Průběžné hodnocení MS - MotoGP: ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist