Čtrnáctá GP sezony - Velká cena Aragonie

O nadcházejícím víkendu je na programu předposlední evropský podnik motocyklového šampionátu v Aragonii. Na dráze MotorLand Aragónu jen nedávno testovaly tovární týmy Hondy a Yamahy, což je výhodou pro oba jejich jezdce, kteří teď bojují o titul mistra světa - Gran Premio Iveco de Aragón.

Kapitoly článku

Okruh MotorLand Aragón je součástí motocyklového šampionátu jen krátce, přesně od roku 2010. Moderní závodní areál leží na severu Španělska v Aragonii, Aragonské autonomní společenství s hlavním městem Zaragoza. Dráha měří 5078 metrů, má celkem sedmnáct zatáček (10 levých, 7 pravých) a nejdelší rovinku dlouhou 968 metrů. Bridgestone letos poprvé přiveze do Aragonie asymetrické zadní pneumatiky, které musí zvládnout nepoměr pravých a levých zatáček na dráze, kterou tvoří rychlé, ale také velmi pomalé sekce s intenzivním brzděním. V případě předních pneumatik to bude směs měkká, střední a extra-tvrdá. Zadní pneumatiky budou ve směsi střední a tvrdá. Hlavní směs pneumatik do mokra bude měkká, alternativou pak její tvrdší varianta.

Oba závody královské kubatury v Aragonii vyhrál Australan Casey Stoner. V roce 2010 to bylo v sedle Ducati, loni slavil vítězství s tovární Hondou. V letošním roce Casey Stoner první místo v závodě MotoGP neobhájí, protože je doma v Austrálii, kde probíhá jeho rekonvalescence po operaci pravého kotníku. Nicméně kandidáty na vítězství máme minimálně dva a to Jorge Lorenza a Daniho Pedrosu. Oba jmenovaní nyní bojují o titul mistra světa a už jenom z tohoto důvodu bude čtrnáctý závodní víkend sezony hodně napínavý.

MotoGP – Preview

V pozici prvního muže průběžného hodnocení MotoGP přijíždí do Aragonie Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), jemuž se do této chvíle podařilo nasbírat 270 bodů. Výsledková bilance rodáka z Mallorky je přímo unikátní, protože zatím nikdy neprojel cílem na hroší pozici než druhé. Jen jednou závod nedokončil a to ne vlastní vinou, protože v Assenu do něho v první zatáčce narazil Álvaro Bautista. Do konce sezony 2012 zbývá pět závodů, což je matematicky řečeno maximum 125 bodů. Lorenzův náskok je nyní osmatřicet bodů, takže zatím nic jistého, ale z psychologického hlediska to představuje velkou výhodu. Zda ji dokáže správně využít, je nyní pouze a jen na něm samotném. Zatím je předčasné kalkulovat a Lorenzo musí jít do každého závodu naplno, protože nejdůležitějším úkolem je udržet Daniho Pedrosu za sebou. Rozhodnout může cokoliv, takže bezchybný výkon je a bude prioritou číslo jedna.

Na závod v Misanu nebude Dani Pedrosa (Repsol Honda) vzpomínat v nejlepším. Stačil mu jen takový kousek, aby s Lorenzem srovnal krok, ale po peripetiích na startovním roštu a o něco později fatálním kontaktu s Héctorem Barberou, Španělovi zbyly oči pro pláč. Pedrosa byl přitom jediným jezdcem královské kubatury, který pravidelně bodoval v každém závodu. Po Misanu je na tom stejně jak jeho největší soupeř Lorenzo, oba totiž skončili na zemi po nárazu jednoho ze svých soupeřů. Nezbývá než na víkend Velké ceny San Marina rychle zapomenout, zmobilizovat všechny síly a pustit se znovu do boje o titul, protože ten skutečně vyhraje jen nejlepší z nejlepších. Pokud Pedrosa chce ve Valencii slavit, musí být lepší než Lorenzo. To je celkem jasná věc. Okruh MotorLand Aragón si Pedrosa vyzkoušel během posledního testu, takže problém s hledáním nastavení tu asi nebude a Španěl se čistě zaměří na zisk pole position a vítězství v závodu stylem start-cíl. Jenže v Aragonii testoval také Lorenzo a jeho cílem bude asi něco podobného …
Třetí v pořadí Casey Stoner (Repsol Honda) je v současné době mimo hru. Titul neobhájí, ale moc rád by začal závodit už v Japonsku. To teď ale není vůbec jisté, protože poslední slovo bude mít jeho ošetřující lékař a pak samozřejmě hlavní lékař MotoGP. Místo Australana uvidíme v barvách Repsol Hondy opět Jonathana Rea, pro něhož je to druhý závod mezi motocyklovou elitou světa. Minulý víkend závodil v sedle superbikové Hondy v seriálu WSBK, tento víkend zase s prototypem Hondy RC213V. Jezdec ze Severního Irska je velmi talentovaný, nechybí mu ten správný cit ani potřebná dravost, nicméně s litrovým prototypem a hlavně pneumatikami Bridgestone se potřebuje sžít a na to jeden víkend plus pár testů prostě nemůže stačit. V Aragonii má tři tréninky plus hodinovou kvalifikaci k tomu, aby se v závodu pokusil podpořit svého týmového kolegu.

Čtvrtý Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) je dvacet tři bodů od průběžné třetí příčky Casey Stonera. Jistě velká motivace tuto ztrátu ve dvou závodech vymazat. Samozřejmě je možné ji zlikvidovat už v Aragonii, ale to by musel čtrnáctý závod sezony vyhrát. Úkol poměrně náročný, ale ne nemožný, protože stát se může cokoliv. Pokud se na to podíváme reálně, tak s jeho výsledkovou konzistencí může na třetí příčku zaútočit v Japonsku. Zda bude Stoner v Motegi závodit je s otazníkem, ale Dovizioso má šanci. Stáj Herve Poncharala v tomto směru udělá první a poslední, aby Dovizioso dostal velmi dobře připravenou techniku a i když je jisté, že po sezoně odejde k Ducati, je to právě on, kdo Tech 3 může po dlouhé době zajistit parádní výsledek.
Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) zaznamenal v posledních třech závodech dvě nuly a s týmovým kolegou tak zákonitě ztrácí krok. V této chvíli je se 122 body pátý a musí si dávat velký pozor, aby si tuto pozici udržel. Další chyba znamená propad průběžným pořadím, což by po tak skvěle rozjeté sezoně bylo velkým zklamáním. V Brně sice poprvé slavil umístění na stupních vítězů, ale to v tak vyrovnané konkurenci nestačí. Je třeba bodovat v každém závodu, bez toho to prostě směrem nahoru nikdy nepůjde. Crutchlow má místo pro příští ročník jisté, takže se na závěr letošní sezony potřebuje pořádně soustředit a pokusit se alespoň snížit ztrátu na Doviziosa, která v této chvíli představuje čtyřicet jedna bodů. To je dost.

Dva body za Crutchlowem je na průběžné šesté pozici Valentino Rossi (Ducati Team). Jezdec tovární Ducati zajel v Misanu své nejlepší umístění s italským výrobcem na suché dráze, když cílem Velké ceny San Marina projel druhý. Dvacet bodů mu přišlo skutečně vhod a teď už může přemýšlet nad atakem první pětky. Výsledek v Misanu může znamenat, že u Ducati našli způsob, jak dostat jejich Desmosedici mezi nejlepší, ale také nemusí. Až v Aragonii se ukáže, jak na tom současný prototyp tovární stáje je, protože okruh je svým charakterem úplně jiný než Misano a na rozdíl od Hondy a Yamahy tam Ducati netestovala. Samozřejmě to platí i v opačném případě, že před závodem v Misanu testovala na pobřeží Jadranu Ducati bez Hondy a Yamahy. Tento víkend mnohé napoví.
Sedmý Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini) v Misanu zaznamenal své vůbec první stupně vítězů v MotoGP. Na Rossiho ztrácí dva body, na první pětku jen čtyři a v Aragonii si to s Rossim rozdá minimálně o šestou pozici. Španěl bojuje o místo u Gresiniho Hondy a stále čeká. To rozhodně není nic příjemného, protože něco podobného si už prožil loni, když ještě závodil v barvách Rizla Suzuki. Třetím místem si o prodloužení smlouvy řekl celkem výrazně, takže teď je míč na straně hřiště Fausta Gresiniho. Takový výsledek Bautistu musel motivovat a v Aragonii s ním musíme počítat, protože pokud to s motivací nepřežene a udrží španělskou horkokrevnost v přijatelných mezích, bude znovu bojovat o přední pozice.

Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) je nyní osmý, ale jeho ztráta na Crutchlowa představuje jen sedm bodů, takže sestava Crutchlow, Rossi, Bautista, Bradl je víc než vyrovnaná. Německý závodník sedlá stejnou Hondu, jakou má ve svém boxu Bautista, takže v tomto případě se jedná o naprosto rovnocennou partii. Bude rozhodovat sebemenší chybička, zaváhání nebo lepší forma soupeře. Uvidíme po Aragonii, jak na tom tato čtveřice bude.
První desítku uzavírá dvojice Američanů, devátý Nicky Hayden (Ducati Team) a desátý Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Hayden chyběl ve dvou závodech a to je poměrně velká ztráta na to, aby uvažoval nějak výrazněji promluvit do celkového hodnocení. Přesto tu máme ještě pět závodů a Američan může ještě zabojovat. Ztráta na pátou pozici je dvacet devět bodů, ztráta na týmového kolegu Rossiho dvacet sedm. Ben Spies má sedmdesát sedm bodů a jeho snahou teď bude alespoň jednou si vybojovat pozici na stupních vítězů. To se mu do této chvíle nepodařilo a rozhodně by to zkusit měl, protože už v příštím roce pojede satelitní Ducati Pramac Racingu, což je celkem velká změna. Navíc jeho týmový kolega Jorge Lorenzo bojuje o titul a každý bod, který by Američan ukořistil Pedrosovi se samozřejmě počítá.

Jedenáctý Héctor Barberá (Pramac Racin) se letos snažil jak jen to šlo a celkem se mu i dařilo. Ale pak si mezi závody zlomil při tréninku nohu a chyběl v Laguně. Už v Indianapolisu ale usedl znovu do sedla Desmosedici a vyrazil trénovat. Bohužel ani tam nezávodil, protože havaroval a odnesly to obratle. Hovořilo se o delší léčbě, ale v Misanu byl Barberá zpátky a znovu šel do toho naplno, možná až příliš, protože se po startu potkal s Pedrosou a ten pak skončil na zemi. Barberá dělal maximum a snažil se, aby si udržel místo u satelitní Ducati, ale to nakonec dostal někdo jiný, protože Pramac Racing oznámil, že v příštím roce pojede s Benem Spiesem a Andreou Iannoem. Co naplat, Barbera se musel porozhlédnout jinde a podepsal s CRT týmem Avintia Blusens.
Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) po skončení letošní sezony už nebude dál sedlat italskou Ducati, ale od roku 2013 pojede s motocyklem ART (Aprilia Racing Technology), což je stroj z kategorie CRT. V Misanu to naposledy bylo poměrně dost drsné, protože v den závodu došlo k poruše na obou jeho motocyklech, přičemž ta poslední (uvolněná olejová hadička) způsobila krkolomný pád, který se naštěstí obešel bez vážných následků. Do konce sezony máme pět podniků, které tým Cardion AB Motoracing ještě absolvuje s Desmosedici, takže doufejme, že už k podobným záležitostem nedojde. Karel Abraham je v průběžném hodnocení čtrnáctý.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je po třinácti závodech sezony 2012 Francouz Randy De Puniet (Power Electronics Aspar). De Puniet je nyní dvanáctý, na kotě má osmačtyřicet bodů a rád by ještě do konce sezony zatopil Héctoru Barberovi, protože na Španěla s prototypovou Ducati teď ztrácí dvanáct bodů. Největší pozor si ale musí dávat na svého týmového kolegu Aleixe Espargara, protože ten je jen o tři body pozadu.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (13/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 270
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 232
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 186
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 163
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 122
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 120
7 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 118
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 115
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 93
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 77
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 60
12 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 48
13 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 45
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 25
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 25
16 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 24
17 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 22
18 - James ELLISON - GBR - ART - 17
19 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 11
21 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 11
22 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 10
23 - Jonathan REA - GBR - Honda - 8
24 - Steve RAPP - USA - APR - 2
25 - David SALOM - SPA - BQR - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist