Brněnská Grand Prix v číslech

Letos Brno slaví padesát let od pořádání prvního závodu seriálu mistrovství světa a co se týče počtu Grand Prix, které na jihu Moravy uspořádali, tak ta letošní je celkem šestačtyřicátá. Poprvé jezdci mistrovství světa závodili na přírodním okruhu v roce 1965. Rok 1982 byl naopak posledním závodem MS na přírodním okruhu a od roku 1987 začala nová éra Grand Prix na moderním automotodromu.

  • jediným místem, které uspořádalo víc Grand Prix než Brno je Assen. Dějiště Dutch TT je v kalendáři světového šampionátu pravidelně posledních sedmašedesát let
     
  • první Velkou cenu Československa uspořádali na jihu Moravy v roce 1965. Závod pětistovek vyhrál na okruhu dlouhém 13,94 kilometrů Mike Hailwood (MV Agusta) časem 1:11'23,2 sekundy
     
  • v rámci zlepšení bezpečnosti dochází v roce 1975 ke zkrácení okruhu na 10,92 kilometrů
     
  • poslední závod královské kubatury jeli na brněnském přírodním okruhu jezdci světového šampionátu v roce 1977. Vítězem pětistovek byl Johnny Cecotto (Yamaha). Okruh byl z hlediska bezpečnosti posléze považován za nevhodný pro motorky nejvyšší kubatury.
     
  • motocykly nižších kubatur v Brně zůstaly až do roku 1982, protože to je poslední rok, kdy se jela Velká cena Československa na přírodním okruhu. Poté byla z kalendáře Grand Prix z bezpečnostních důvodů vyřazena.
     
  • od roku 1987 je místem světového podniku nový automotodrom, kde pořádají Velkou cenu Československa až do roku 1991. Dochází k rozdělení státu na Českou a Slovenskou republiku. V roce 1992 Brno v kalendáři mistrovství světa chybí, ale už od roku 1993 až dodnes je součástí motocyklové Grand Prix Velká cena České republiky.
     
  • o víkendu přivítá současný automotodrom Grand Prix již po osmadvacáté. Za celou dobu nedošlo na okruhu k nějaké razantní změně tratě. Poslední výraznější modifikací bylo v roce 1996 prodloužení dráhy z 5394 metrů na současných 5403 metrů.
  • od zavedení třídy MotoGP v roce 2002 získala na Masarykově okruhu v Brně Honda celkem šest vítězství, Yamaha byla úspěšná v pěti případech a Ducati ve dvou
     
  • v posledních čtyřech letech vyhrávají závody MotoGP jezdci Hondy. Posledním jezdcem, který vyhrál závod české Grand Prix s motocyklem jiného výrobce, byl v roce 2010 Jorge Lorenzo (Yamaha)
     
  • pouze jeden český závodník vybojoval na moderním automotodromu pódiové umístění. Byl to v roce 2007 Lukáš Pešek (Derbi), který skončil třetí v závodu třídy do 125ccm.
     
  • nejlepším výsledkem českého závodníka v třídě MotoGP je na současném okruhu deváté místo Karla Abrahama z roku 2012
     
  • Max Biaggi a Valentino Rossi na brněnském automotodromu slavili nejčastěji a každý z nich má k dnešnímu dni po sedm vítězství. Max Biaggi vyhrál 4x 250ccm, 2x 500ccm a 1x MotoGP, Valentino Rossi slavil první místo 1x 125ccm, 1x 250ccm, 1x 500ccm a 4x MotoGP
     
  • jezdcem, který v Brně naposledy vyhrál závod MotoGP po startu z pole position byl v roce 2009 Valentino Rossi
     
  • Španěl Dani Pedrosa loni v Brně ukončil vítěznou sérii Marca Márqueze, který v úvodních deseti Grand Prix roku 2014 ani jednou neprohrál
     
  • Od loňského roku drží Masarykův okruh rekord v nejnižší kubatuře MS. Karel Hanika loni projel cílem závodu Moto3 na patnáctém místě se ztrátou pouhé 1,838 vteřiny na vítěze. To je nejtěsnější výsledek za celých 67 let historie šampionátu. Nikdy jindy se nejlepší patnáctka jezdců nevměstnala do tak krátkého časového úseku.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Radek Babička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist