Absolutní špička MotoGP o nové trati

Na okruhu “Circuit of the Americas” (COTA) v Austinu už začal pomalu druhý testovací den MotoGP pěti špičkových pilotů královské kubatury a tak se, než budou známy první středeční časy, společně podívejme, co o této trati jednotliví jezdci po prvním dni testování řekli.

Absolutní špička MotoGP o nové trati
Přes nejlepší čas zajetý během prvního dne testování v Austinu se tovární pilot Repsol-Hondy Marc Márquez držel hodně při zemi: "Máme před sebou ještě hodně práce".
Senzační čas Rookieho MotoGP Marca Márqueze první den testování na okruhu «Circuit of the Americas» v texaském Austinu, když absolutní hvězdy motocyklové silnice poprvé zavítaly na nový americký okruh a ze začátku si stěžovaly kluzkou trať. A tak se na začátku testů objevovaly časy 2:12 min. Trať ale získávala stále více gripu a jelikož stoupala také teplota, tak naopak klesaly dosahované časy. Marc Márquez ovšem až na samý začátek testu, a dále pak mezi 20.44 - 21.45 evropského času, vedl neustále časovou tabulku a nakonec ve svém 54. z 55 kol mu byl naměřen čas 2:04,619 min.

"Tento první den proběhl opravdu velmi dobře. Ježdění na této trati přináší opravdu radost, není zde jediná nerovnost. Ze začátku to šíleně klouzalo, ale později získala ideální stopa stále více a více gripu. V první části okruhu, kde je za sebou několik šikan, je hodně problematické najít tu perfektní stopu. Tento okruh ovšem vyžaduje hodně dobrou fyzickou kondici, neboť řada rychlých změn směru jízdy stojí hodně síly. První sektor je určitě klíčovým bodem celé tratě. A po něm hned tři pravé zatáčky, kde najít hned na poprvé správnou stopu není vůbec jednoduché. Postupně se ale do tohoto okruhu vžívám. První den mně šlo hlavně o to, najít tu správnou jezdeckou stopu. Na motocyklu jsme moc nepracovali, teprve druhý den se budeme snažit najít správný převod a nastavení elektroniky. Prostě ná ještě čeká hodně práce".
Vicemistr světa Dani Pedrosa si pomalu musí zvykat na skutečnost, že jeho nový týmový kolega Marc Márquez je prostě někdy rychlejší než on sám. Tak tomu bylo i první den testů v Austinu, nakonec byl o 0,4 sec pomalejší.

27-letý Dani Pedrosa, který stojí na prahu své osmé sezóny MotoGP, byl 2006 ve své první sezóně MotoGP vicemistrem světa a včera zajel své nejrychlejší kolo v 51. z celkového počtu 59 kol: "Není to pro nás jen úplně nový okruh, nýbrž také úplně výjimečný. Proto je důležité objet na něm co nejvíce okruhů, jak jen to je možné. Nejdříve musíš najít důležité body, tedy kde brzdit, kde řadit, kterou rychlost v které zatáčce zařadit atd. - prostě všechny tyto záležitosti. Bylo to dobré, že jsme hned první den objeli tolik kol. Chtěl jsem také poznat, jak se budou na tomto okruhu chovat pneumatiky. Zvláštnosti tohoto okruhu COTA je, že zde najdeš nejen mnoho úzkých zatáček, ale i plynulé šikány a také dlouhé rovinky. Na řadu změn směru si musíš nejdříve zvyknout. Ale nyní už mám trať dobře zmapovanou. Zlepšil se i grip a celkově mám dobrý pocit."
Mistr světa Jorge Lorenzo pak okomentoval první den testů na okruhu «Circuit of the Americas» v texaském Austinu, když ztratil na Polemana Marqueze 0,6 sec, takto: "Chtěl bych nejdříve poděkovat Yamaze, že mně dala šanci zde testovat. Ještě ale tuto trať na 100% nepoznám a musím najít lepší jízdní stopu. Je to ale čarokrásný okruh, který obsahuje každý druh zatáček. Ovšem během jednoho dne se to nedá naučit. Ze začátku to bylo svízelné, 20 zatáček a trať dlouhá 5,5 km, to je hodně hned na poprvé. Ale za chvíli jsem se zlepšil o 3 vteřiny oproti mému prvnímu letmému kolu. Je ale hodně obtížné, najít svůj opravdový limit. Jak už jsem ale řekl, absolvovat zde pouhé tři volné tréninky před první kvalifikací na závod, to by bylo hodně nepříjemné. Každý jezdec, který se tohoto testu nezúčastní, bude mít 20./21. dubna velkou nevýhodu. Nyní víme, co nás čeká. Problémem byl i vítr, především na dlouhých rovinkách, kde jedeš rychlostí 340 km/h. To totiž chybí určitá stabilita. Na celém okruhu můžeš uplatnit plno triků, od první až do poslední zatáčky. Je zde hodně brzdních zón, stejně jako náročných úzkých zatáček. První část je plynulá, ale není vůbec jednoduché, najít v ní tu správnou stopu, neboť je v ní několik zatáček naslepo. Máme momentálně jeden základní problém, nemám totiž tu správnou důvěru. Musíme set-up v zásadě změnit, asfalt nemá potřebný grip, neboť na okruhu jezdí pouze šest motocyklů. Já prostě nevím, jak je grip velký."
Čtvrté místo se ztrátou 1,4 sekundy na stále silnějšího Marca Márqueze, ale půl sekundy náskoku na Valentina Rossiho, to je resumé prvního dne testování Stefana Bradla na tomto velmi zajímavém novém okruhu «Circuit of the Americas» (COTA), kde se 21. dubna pojede druhý závod MS-MotoGP 2013.

"První den byl v zásadě úspěšný, odjel jsem více než 50 kol. Ráno bylo chladněji a to byl pochopitelně trochu problém. Teprve v poledne teplota stoupla a podmínky se zlepšily. Předtím byla situace s gripem mizerná. Trvalo mně nějakou dobu, než jsem si na 5,5 kilometru dlouhém okruhu uvědomil, kde vlastně jsem. Tak asi 15 kol, pak už jsem věděl, kam mám najet. Co se týká časů na jedno kolo, tak je Austin ještě delší než Sepang a Silverstone. A jak se zlepšoval  grip, tak to kolo od kola přinášelo více zábavy. Ovšem na začátku jsem se jistě vůbec necítil. Hlavně první sektor vyžaduje úplnou znalost tratě. Když uděláš v tomto plynulém úseku jednu jedinou chybu, tak je celý úsek zruinovaný. Navíc jsou zde místa, kam přijedeš na pětku, musíš natvrdo zabrzdit a zařadit jedničku. Pokud se budeš učit tento okruh pouze během tří volných tréninků, tak to je hodně těžká situace."
Valentino Rossi měl už před prvním dnem obavy z tohoto testu a ty se ukázaly oprávněné. Až páté místo a ztráta skoro 2 sekundy na nejrychlejšího Marqueze hovoří za všechny komentáře.

Přesto se Valentinu Rossimu tento okruh velmi líbí: "Je skvělý, opravdu hned na první dojem.  Layout je plynulý, a je zde hodně změn směru. Jezdit na takovém okruhu přináší opravdu radost. Jsou zde tři hodně úzké zatáčky, asi až moc úzké. Byly zřejmě vybudovány kvůli závodům Formule 1. Pro nás jsou ale příliš pomalé. Velmi zajímavá je první brzdová zóna, směrem do kopce. Nejvíce se mně líbí druhá zatáčka. Musíme nyní zjistit, které pneumatiky se na tuto trať nejlépe hodí. To se zatím nedá zjistit, trať nemá skoro žádný grip. Pokud zatáčíš do šikány, tak je to jak v Silverstone. Rovinka je dost dlouhá a hodí se k předjíždění. Město Austin je také velmi příjemné, a i atmosféra v něm. Je to prostě správné místo pro pořádání závodu Grand Prix. Je hodně důležité, že zde můžeme tři dny jezdit, neboť je zde hodně zatáček naslepo, a je nutné se naučit, jak do nich brzdit. Jinak bike je okay, ale potřebujeme více trakce, neboť ztrácíme hodně času při zrychlování. Jinak je důležité pro scénu MotoGP, že se v USA jedou letos tři závody MS-MotoGP. Máme mnoho velmi dobrých amerických jezdců, a je důelžité, že jsme zde".

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist