Před sezónou Moto2

Jako druhá kubatura na předsezónní „přetřes“ přichází kategorie „korunních princů“ tedy šestistovková Moto2, jenž vstupuje do třetího roku svojí existence.

Už na konci loňského roku bylo jasné, že v letošní sezóně se setkají dvě největší osobnosti dvou předcházejících ročníků této kubatury. Jednak je to loňský vicemistr světa Marc Marquez, jenž i přes to, že na titul nakonec nedosáhl, zanechal vloni určitě nejvýraznější dojem. Zdravotní problémy, které jej trápily v závěru loňského roku, jsou naštěstí už díky náročným operacím zažehnány a tak se tenhle nevídaný španělský talent může pokusit o výměnu stříbra za zlato, na nějž bude útočit v sedle Suteru, připravovaném v seskupení Team CatalunyaCaixa Repsol.


Tou druhou osobností je jeho krajan a předloňský mistr světa téhle kubatury Toni Elias, který sází také na Suter a angažoval jej špičkový MAPFRE Aspar Team. Jemu se vloni v nejsilnější kubatuře moc nedařilo a bohužel tak dal zapomenout na skvělé výkony, které v premiérové sezóně kubatury Moto2 předváděl. Jejich souboj by se dal vnímat jako souboj generací, škarohlídi by jej mohli nazvat soubojem nastupující hvězdy s tou odcházející (možná lépe řečeno stagnující). Už teď je téměř jisté, že Marquez míří do kubatury MotoGP, ale co Elias? Do nejvyššího patra motocyklového závodění vystoupil už dvakrát a třetí šanci už nejspíš nedostane – stane se z něho z něho specialista na prostřední kubaturu, jako jím je Sofuoglu v supersportech?


Když už jsme u Španělů, pojďme se podívat na ty další, vždyť jejich výčet těmito dvěma megafavority rozhodně nekončí. Další výraznou osobností je mistr světa stopětadvacítek z roku 2009, tedy Julian Simon. Ten se vloni hodně trápil, když jej v podstatě celou sezónu provázely zdravotní problémy a po zisku celkového čtrnáctého místa neudržel své místo u Aspara Martineze. Angažoval jej ale další vynikající španělský tým Avintia Racing (přejmenovaný BQR), a tak je i „Julito“ dozajista jedním z aspirantů na celkové stupně vítězů – vždyť je to držitel stříbrné medaile z první „dvojkové“ sezóny! Hodně vysoko se v testech pohyboval Pol Espargaro, který pokaždé skonči mezi top five a v pohodě tak zastínil svého týmového kolegu Esteve „Tito“ Rabata. Další velikou osobnost budou mít Španělé v loňském (a zároveň posledním) mistru světa stopětadvacítek, tedy Nicolasu Terolovi, který je tak už čtvrtým mistrem světa, jenž bude ve „dvojkách“ startovat.

Z dalších šampionů pak můžeme jmenovat Švýcara Thomase Luthiho, který si světový primát připsal ve stopětadvacítkách v už roce 2005. Pokud bychom měli favority hodnotit podle předsezónních IRTA testů, tak právě Luthi by byl určitě nejžhavějším aspirantem na světový titul, vždyť v prvních dvou dnech byl suverénně nejrychlejším a pouze poslední den jej překonal Ital Corti o pouhé čtyři tisíciny sekundy! Když už jsme u Švýcarů, tak zbývá dodat, že zemi helvétského kříže spolu s Luthim, jenž tradičně pojede v týmu Interwetten Paddock, budou reprezentovat také Dominique Aegerter a Randy Krummenacher.

Výčtem mistrů světa se dostáváme k Francouzům, jejichž nejúspěšnější zástupce Mike Di Meglio ve stopětadvacítkách triumfoval v roce 2008. Po nepříliš vydařených dvou sezónách, v nichž skončil v kubatuře Moto2 na dvacáté a třiadvacáté pozici, opět (už potřetí) vystřídal tým, přesunul se do italského Speed Master Teamu a závěrečný den v Jerezu ukončil na solidní třinácté pozici. Loňský vicemistr světa malorážek Johann Zarco si bude na silný čtyřtakt letos spíš zvykat a boje v první desítce by byly spíš překvapením. V testech se pohyboval v těsné blízkosti svého velkého soupeře Nicolase Terola.

Hodně silní budou letos také Italové, z nich se v nejlepším světle zatím prezentoval Claudio Corti, který prvním, druhým a třetím čas z Jerezu ukázal, že s ním rozhodně musí počítat do bojů o titul mistra světa! Překvapivě tak zastínil svoje zkušenější krajany, kterými jsou bronzový medailista z obou předchozích sezón Andrea Iannone, Simone Corsi či navrátilec do světa Grand Prix, tedy veterán Roberto Rolfo. Mezi Italy bychom mohli vlastně zahrnout i Alexe De Angelise ze San Marina, jenž hlavně díky svým bohatým zkušenostem bude určitě hodně míchat karty v elitní top ten.


Japonsko bude zastoupeno pouze dvěma piloty, ale také oni budou určitě hodně vidět. V testech byl překvapivě úspěšnějším ten méně zkušený, tedy Takaaki Nakagami, startující na Kalexu v týmu Italtrans Racing Team. Zazářil hlavně v prvním testu, kde zajel druhý čas a i když se v dalších dvou dnech lehce propadl (šestý a jedenáctý), mohl by být nástupcem nešťastného Shoyi Tomizawy, který ve své druhé sezóně v Grand Prix všechny oslnil skvělým vstupem do premiérové sezóny Moto2. Jeho kolega Yuki Takahashi, pyšnící se zkušenostmi z kubatury MotoGP, se zatím příliš nepředvedl, vždyť se ani v jednom ze tří testovacích dnů nepropracoval mezi nejrychlejší patnáctku.

Velkou Británii budou reprezentovat dva piloti, kteří prošli „klasickou“ školou, tedy kubaturou GP125, a trojlístek doplní biker, jenž přišel ze šampionátu WSBK. Malorážkovými střelci jsou Bradley Smith, jehož si tým Tech3 Racing vychovává pro nejsilnější kubaturu a Scott Redding, startující v týmu Marc VDS Racing Team. Třetím Britem je Gino Rea, jehož angažoval tým Federal Oil Gresini Moto2 a který určitě najde i na Masarykově okruhu plno fanoušků díky své „intermoťácké“ minulosti.

Když jsme zmínili Marc VDS Racing Team, je třeba také dodat, že tenhle manšaft přešel z podvozku Suter na Kalex a při pohledu na testy je jasně vidět, že to byl krok správným směrem. Scott Redding se pohyboval v první desítce, ale ještě lépe si vedl jeho kolega, kterým je Fin Mika Kallio. Ten se v posledních dvou letech hodně trápil a chuť si spravil až stříbrem v závěrečném závodě ve Valencii. I když prý dokonce uvažoval o konci kariéry, tak o Vánocích mu Santa Klaus patrně nadělil celou nůši nové motivace a tenhle sympaťák byl pokaždé hodně vepředu, přičemž v celkovém souhrnu časů mu patří čtvrtá pozice! Němcům bude určitě hodně v téhle kubatuře chybět loňský mistr světa Stefan Bradl, jehož nástupce v týmu Kiefer Racing, tedy Max Neukirchner, zatím rozhodně nekráčí v jeho stopách. Kdeže je jeho skvěle nastartovaná superbiková kariéra? Za zmínku určitě stojí i další piloti, například Belgičan Xavier Simeon, Thajec Ratthapark Wilairot, či nositelé slavných jmen a rodinných tradic Axel Pons a Ricky Cardus, ale dá se říct, že hlavní favority letošní sezóny jsme už jmenovali. Je jich opravdu plno a jinou podobně našlapanou kategorii určitě ve světovém šampionátu už nenajdeme. Letošní ročník by mohl definitivně ustanovit status tuhle kubatury, která by se mohla stabilizovat jako svébytná kategorie a ne jen „přestupní“ stanice pro MotoGP. Piloti, kteří do nejvyšších pater motocyklového závodění touto cestou dozajista směřují (Marquez, Smith, Redding, Iannone…) se zde utkají s těmi, kteří už nějaký čas přešlapují na místě (Luthi, Simon, Kallio, De Angelis …) nebo (nebýt téhle kategorie) by jejich kariéra byla již na cestě směrem dolů (Rolfo, Elias, Takahashi, Neukirchner…). Vždyť právě prostřední kubatura (tehdy dvěstěpadesátek) v minulosti měla svoje stálice (Waldmann, Roth, Cardus, Pons, Cadalora, Reggiani, Sarron…), které - byť svoje štěstí zkoušeli i v jiných třídách - máme spojené právě s kategorií „korunních princů“. Rozhodně i ta má své místo na slunci a pokud ji budeme vnímat jako druhou ligu, tak je krásným důkazem toho, že i v nižší soutěži se může hrát krásnější a divácky atraktivnější hokej…


Týmy a piloti kubatury Moto2


Arguiñano Racing Team

Ricard Cardus

Blusens Avintia

Julian Simon

Came IodaRacing Project

Simone Corsi

Cresto Guide MZ Racing

Alexander Lundh

Desguaces La Torre SAG

Angel Rodriguez

Federal Oil Gresini Moto2
Gino Rea

GP Team Switzerland

Randy Krummenacher

Interwetten-Paddock
Thomas Luthi

Italtrans Racing Team
Takaaki Nakagami
Claudio Corti

JIR Moto2
Johann Zarco
Eric Granado

Kiefer Racing

Max Neukirchner

Mapfre Aspar Team

Nicolas Terol
Toni Elias

Marc VDS Racing Team

Mika Kallio
Scott Redding

NGM Mobile Forward Racing

Alex De Angelis
Yuki Takahashi

Pons 40 HP Tuenti

Pol Espargaro
Axel Pons
Esteve Rabat

QMMF Racing Team

Elena Rosell
Damian Cudlin

S/Master Speed Up
Mike Di Meglio

SAG Team

Marco Colandrea

Speed Master
Andrea Iannone

Team CatalunyaCaixa Repsol

Marc Marquez

Tech 3 Racing

Xavier Simeon
Bradley Smith

Technomag-CIP

Roberto Rolfo
Dominique Aegerter

Thai Honda Gresini Moto2

Ratthapark Wilairot

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist