Závěr šampionátu s hořkou příchutí

Tým Motorpower absolvoval poslední závod letošního šampionátu Alpe Adria v kategorii Supersport. Jezdec týmu David Látr vyhrál sobotní i nedělní závod, ale domů se tým vracel se smíšenými pocity. A bez motocyklu. O celkovém vítězi se rozhodne až později.

Poslední závod letošního šampionátu Alpe Adria se odehrál na okruhu Slovakia Ring nedaleko Dunajské Stredy. Tým Motorpower před tímto finálovým podnikem ztrácel na lídra celkové klasifikace 18 bodů, ale protože pro finále byly připravené dva závody, byl jezdec i jeho tým odhodlán udělat maximum k zisku titulu šampióna jak Alpe Adrie, tak i v Mistrovství ČR kategorie Supersport, které byla součástí tohoto závodu.

Po volných trénincích a sobotní kvalifikaci bylo jasné, že David bude opět patřit k nejrychlejším jezdcům. Start sobotního závodu na jedenáct kol se mu podařil a již po několika kolech jezdil na prvním místě. O tuto pozici bojoval s rakouským závodníkem Marco Nekvasilem, ale ani on na českého pilota nestačil a v cíli na něj ztratil více jak čtyři sekundy. Vedoucí jezdec Alpe Adrie Jochen Rotter dokončil závod čtvrtý a před nedělním závodem byl jeho náskok pouhých šest bodů.

Nicméně radost týmu z dobrého výsledku trvala doslova jen několik minut. To, co se dělo po závodě, nemá se sportem nic společného. Vítězný jezdec byl z Rakouska a i vedoucí jezdec je Rakušan, proto zástupci Alpe Adrie z Rakouska začali detailně zkoumat motocykl týmu Motorpower. Výsledky závodu nebyly vydané až do pozdních nočních hodin, kdy se tým dozvěděl stanovisko JURY. Přestože nebylo prokazatelně shledáno nic usvědčujícího z nedodržování technických a sportovních řádů, byl David Látr diskvalifikován.
Motocykl zůstal zamčený u pořadatelů a tým ho tak nesměl připravit k nedělnímu závodu. Pouze 60 minut před nedělní kvalifikací a závodem byl tým k motocyklu puštěn, aby mohl zapnout ohřívání pneumatik a doplnit palivo. Toto „znárodnění“ motocyklu proběhlo zcela bez podložení jakéhokoliv bodu ve sportovních řádech a ředitelství závodu tak velmi vážně ohrozilo bezpečnost jezdce, který na trať vyjel bez řádně připraveného stroje. Je jen zásluhou umění jezdce, že nedošlo k vážné havárii a zranění.

David Látr byl po všech těchto problémech motivován dokázat, že i za takto složitých podmínek dokáže čelit soupeřům. Také v nedělním závodě vyhrál a navíc opět zcela deklasoval Jochena Rottera, který jezdil v každém kole o více jak sekundu pomaleji. David Látr tak v celkové klasifikaci sice získal nejvíce bodů, a to jak v Alpe Adrii, tak i v MČR, nicméně o definitivním pořadí bude rozhodovat až technická komise, která bude zkoumat motocykl Honda CBR 600RR, jež zůstal zamčený a zaplombovaný na okruhu Slovakia Ring.
Český jezdec David Látr k misi na Slovensku uvedl: „Na Slovensko jsem přijel s cílem pokusit se vyhrát oba závody a tím vyhrát celkově Alpe Adrii a Mistrovství ČR. Motorka konečně po dvou závodních víkendech v Polsku a Chorvatsku fungovala bez problému. První závod jsem dokázal bez obtíží vyhrát a vše šlo podle plánu. Avšak ihned po dojetí do parc ferme se sešla kolem naší motorky partička rakouských komisařů a jezdce, který v té době ještě AA celkově vedl.“

„Motorku chtěli ihned rozebírat, přestože motorka zůstala celou sezonu po Pannoniaringu tak, jak ji schválili. Na Pannoniringu jsme totiž motorku dali komisařům ke kontrole s tím, že tak jak ji tam schválí, tak motorka dojede i sezonu. Na Slovensku se to ale změnilo díky mnoha důvodům. Druhý jezdec v cíli jel na motorce vypůjčené rakouským komisařem, v boji o titul byl další Rakušan. V neděli se mně v prvních kolech nejelo nejlíp, protože jsem nevěřil předku motorky díky kratší době nahřívaní pneumatik. Závod se nám nakonec podařilo opět vyhrát. Děkuji celému týmu a sponzorům.“


K víkendu na Slovakiaringu podal své vysvětlení také manažer týmu Luboš Moravec. „Na tento závodní víkend asi dlouho nikdo z nás nezapomeneme. Zisk double, titulu Mistra ČR a Mistra Alpe Adria. Musím se ale pozastavit u několika událostí, které nás potkaly. Před tímto dvojzávodem měl David ztrátu na vedoucího jezdce AA Jochena Rottera z Rakouska pouze 18 bodů a bylo jasné, že bude bojovat o celkové prvenství. První závod David vyhrál, zajistil si tím titul Mistra ČR, mimochodem gratuluji Igorovi Kalábovi k titulu Vicemistra. Jochen Rotter dojel až čtvrtý a David ho před posledním závodem stáhl na pouhých 6 bodů.“

„Následovala scéna jak z akčního filmu, o kterou se postarali rakouští funkcionáři, technický komisař Franz Zehethfer a člen jury Hejduk, také z Rakouska. Náš motocykl byl odstaven, odtlačen do boxu technických komisařů a do šroubku rozebrán. Pan Zehethofer velmi arogantním způsobem dával najevo že je TK. Hledal jehlu v kupce sena, kterou nenašel. Avšak ve 20.48 následoval verdikt že jsme porušili řády AA v bodě 02. Citace z řádů: přídavná elektronická hardware zařízení nesmí být přidána (např. počítače pro získávání dat, příslušenství pro nahrávání dat atd.). Nic z toho na motocyklu nemáme, ale p. Zehethofer z důvodu vítězství Rottera tvrdí, že ano. Prekérní situace! Co s tím?“

„Zastání nemáte od nikoho! Následoval telefonát do ČR našemu právnímu zástupci. Verdikt zněl jasně, bojujte v rámci pravidel a řádů AA. Byl nám předán protokol, že nás dočasně do vyřešení celé věci vylučují ze závodu. Následovalo naše odvolání. Mezitím za mnou osobně byl pětkrát člen JURY se slovy: „Přijměte diskvalifikaci, zítra můžete normálně jet a bodovat.“ Logicky v tento moment se stává Mistrem AA Rotter a Rakušáci jsou spokojeni. Nic takového jsme nepřipustili a odvolali se. Verdikt Jury a p. Zehethofera: Váš motocykl zůstane v rukou technických komisařů až do druhého dne do 08:40 hodin. V tento čas budete moci začít na motocyklu pracovat. Máte na to hodinu, kvalifikace se jela v 09:40 hodin.“
„Náš argument, že toto není nikde v žádných řádech, s námi nikdo neřešil. A to, že se pneumatiky Dunlop musí nahřívat minimálně dvě hodiny před tréninkem, p. Zehethofer s arogantním úsměvem nevzal. Od 08:00 hodin jsme stáli u motorky a čekali až nás na ní nechají dělat. Pan Zehethofer na dotaz zda už můžeme alespoň nasadit nahříváky opět s arogantním úsměvem ukázal na hodinky a pravil v 8:40 hodin. V oněch 8:40 jsme mohli začít připravovat motorku. Byl k nám přidělen slovenský technik, který dohlížel na to, co s motorkou děláme. Všem bylo jasné, o co tu ve skutečnosti jde. Toto vše se opakovalo i před závodem. Start byl ve 14:20 hodin a my mohli k motocyklu až ve 13:20 hodin. Po závodě, ve kterém David zajel nejrychlejší kolo a opět porazil Rottera o parník, jsme motocykl odevzdali TK a tam zůstává dodnes.“

„Motocykl týmu Motorpower tedy po posledním závodě Alpe Adria šampionátu zůstal na Slovensku. Co se bude dít dál??? Uvidíme. Smutný je určitě fakt, že JURY ve složení v jakém na okruhu Slovakiaring byla, vážně ohrozila mladého talentovaného jezdce Davida Látra na životě tím, že musel do druhé kvalifikace a do druhého závodu jet s nepřipraveným motocyklem a s nefungujícími pneumatikami. Jelikož nedovolili dát nahříváky na motocykl požadované dvě hodiny před jízdou.“

„Vyvstává otázka, kdo si nyní vezme na bedra ohrožení zdraví mladého pilota? Vážně zvažuji napsat otevřený dopis všem jezdcům a týmům a vyzvat je k bojkotu šampionátu Alpe Adria.“

„Na konec patří veliký dík Davidovi za to, že toto vše zvládl na jedničku, sponzorům a v neposlední řadě našim sousedům ze Slovenska a ze SMF za perfektní uspořádání závodů. Vidím cestu společenství Slováků, Čechů, Maďarů - udělejme společný šampionát a nemusí nás potom arogance lidí z Alpe Adria zajímat.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist