300 zatáček Gustava Havla: závodní neděle

Devětapadesátý ročník závodu 300 zatáček Gustava Havla je minulostí. K vidění bylo vše, co je potřeba k pořádnému motoristickému zážitku: hvězdná jména, nadupané mašiny, závody plné dramatických soubojů, skvělá divácká kulisa i parádní počasí a vše se navíc obešlo bez vážnějších nehod a časových průtahů. Zatáčky opět nezklamaly!

Nedělní program zahájila tradičně třída Sportproduction 125, na jejíž startovní rošt se postavilo osmadvacet závodníků. Od startu nejrychleji vyrazil Ivo Doležal, který vodil startovní pole v úvodní části závodu, na chvíli jej sice vystřídal domácí Marek Zima, ale už od třetího kola se na čele usadil Pavel Nechanický, který pod cílovou vlajkou projel s náskokem 4,4 sekundy před loňským vítězem Lukášem Fikkerem a bronzovým Ivem Doležalem. Marek Zima nakonec skončil těsně pod stupněm vítězů a elitní pětici dokompletoval Pavel Habrda, který během závodu předvedl největší progres, když po nevydařené kvalifikaci startoval až ze samotného konce startovního roštu.

Ve druhém závodě produkční stroje vystřídaly ostré speciály, a přestože tenhle závod sestával ze tří samostatných a zvlášť klasifikovaných kategorií, tak většinu diváků rozhodně nejvíce zajímala třída 125 GP/Moto3. V ní už léta bojují o vítězství domácí piloti Patrik Kolář s Oldou Podlipným spolu s Rakušanem Christopherem Ederem a nejinak tomu bylo i letos, byť tentokrát do bojů o příčku nejvyšší nezasáhl Podlipný, jezdící v průběhu celého závodu na třetím místě. Na čele byli k vidění oba zbylí favorité – zpočátku byl rychlejší domácí pilot, ve střední části naopak Rakušan, aby se v posledním kole opět na čelo dostal Patrik Kolář, jenž si vedení udržel až do cíle s minimálním rozdílem 0,606 sekundy. Skvělý výkon předvedl jednasedmdesátiletý vicemistr světa z roku 1979 Rolf Blatter, který se čtyřtaktním strojem třídy Moto3 skončil na pátém místě za „bramborovým“ Chrisem Meyerem. Třídu OPEN 250 opanovali nestárnoucí bombarďáci Karel Kalina před Johannesem Kehrerem, kteří si v těsném souboji zavzpomínali na „staré dobré časy“ a pro bronz si dojel Marek Stibor. Nejmenší supersporty SSP 300 s převahou opanoval Radek Lamich před Jiřím Šubrem a Honzou Volákem.

Velké věci se očekávaly od třídy Supersport 600, kde role největších favoritů potvrdilo kvarteto domácích jezdců. Namísto jejich vzájemného souboje se ale rozdělili na dvě dvojice, když na čele odjel Petr Najman těsně sledovaný Markem Červeným a s lehkým odstupem pak jel Michal „Indi“ Dokoupil, za něhož se po horším startu dotáhnul Kamil Holán. Jejich souboje však bohužel nevydržely až do cíle, protože kvůli technickým problémům z čela odpadnul Najman a ze stejného důvodu skončil i Dokoupil, takže za vítězným Markem Červeným a stříbrným Kamilem Holánem si pro bronz dojel Němec Thomas Walther. Pod stupněm vítězů skončil Slovák Tomáš Tóth, pátý dojel Karel Brandtner a na šestém místě průběžně vedoucí muž seriálu IRRC Jorn Harmberg z Nizozemska.

V souboji dvouválců třídy Supertwin potvrdil roli největšího favorila Jan Markalous, který po zisku loňského stříbra do dnešního závodu startoval z pole position. Hned po startu se ujal vedení, které nikomu nepřenechal a zvítězil s náskokem jedenácti sekund před Slovákem Miroslavem Slobodou. Bronz získal nestárnoucí Stefan Holz, a ačkoliv je to Němec, určitě se našlo kolem trati plno diváků, kteří mu tohle umístění po jeho zdravotních komplikacích přáli. Z bojů o vavřínové věnce bohužel kvůli technické závadě odstoupil Belgičan Dieter Vervloessen, který se při svojí premiéře na tomto okruhu pohyboval na skvělém druhém místě.

V dalším závodě se představily stroje třídy Supermono a domácí specialita, kterou představují supersporty SSP 400. Oba závody byly klasifikovány samostatně a měly i oddělené startovní rošty, ale ani to nezabránilo tomu, aby se v průběhu závodu jezdci obou tříd promíchali. Mezi jednoválci byl největším a vlastně i jediným favoritem Petr Najman a nutno říct, že svoji roli jednoznačně splnil a zvítězil s desetisekundovým náskokem před velezkušeným monařem Františkem Loučkou. Tomu při absenci Shauna Andersona vyrostl nečekaný konkurent ve Švýcaru Ivo Laddem, který při prvním startu v Hořicích předvedl skvělý výkon a i když ho „Black Man“ nakonec nechal o půl sekundy za sebou, určitě to byl jeden z jeho nejnáročnějších hořických závodů. Na čele čtyřstovek dojela dvojice ve složení Dan Vysloužil a Petr Plichta, pro bronz si dojel Slovák Ludovít Krušina.

Vyvrcholení celého programu přišlo v podobě třídy Superbike, jejíž startovní pole bylo nabité tak, že v podstatě kdokoli z první tří řad startovního roštu mohl pomýšlet na stupně vítězů. Z pole position startoval Němec David Datzer (průběžně druhý v IRRC), na něhož v kvaldě ztratil Kamil Holán pouze 0,4 sekundy a první řadu doplňoval Fin Erno Kostamo. Tahle trojice také od startu vypálila nejrychleji, a v tomhle pořadí také projela cílem – přestože všichni tři jeli ohromnou pilu s časy na pomezí 2:16 sekundy, tak se mezi nimi udělaly poměrně stabilní rozdíly a během závodu nedošlo k žádnému souboji o stupeň vítězů. O to víc se však bojovalo těsně za ním a k protagonistům těchto klání se stal zejnéma Belgičan Laurent Hoffmann, s nímž při svojí premiéře v Hořicích svedl skvělou bitvu Karel Pešek, Nizozemec Joey den Besten, stejně jako mnozí další jezdci seriálu IRRC. Elitní desítku uzavíral držitel traťového rekordu Didier Grams, který na čtvrtého Hoffmanna neztratil ani deset sekund!

Letošní Zatáčky byly velkolepé a nám nezbývá než se těšit na Czech Tourist Trophy, která se na téže trati uskuteční 13. - 14. srpna 2022. Veškeré výsledky najdete zde.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 50 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Pemik89 přispěl 20 Kč
fomax přispěl 10 Kč
raskas přispěl 20 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist