300 zatáček Gustava Havla: závodní neděle

Šedesátý ročník závodu 300 zatáček Gustava Havla je minulostí a nutno říct, že by si pořadatelé, účastníci i diváci jako dárek k takhle významným narozeninám zasloužili mnohem méně komplikací, než je letos potkaly. Přestože se však závod mnohokrát přerušoval, odjela se převážná část programu a rozhodně byly k vidění velmi zajímavé závody.

Díky včerejší zrušené kvalifikaci hned po slavnostním zahájení vyrazili ke druhé kvaldě superbikeři a tak se úvodní závod, jenž obstarala třída Sportproduction 125, v časovém harmonogramu lehce posunul. Do desetikolového klání vyrazilo osmadvacet převážně domácích jezdců, ze kterých se nakonec nejvíce radoval velezkušený Michal Vecko, když protnul cílovou pásku bezmála třináct vteřin před stříbrným Pavlem Habrdou. Také za ním byla velká časová prodleva čítající deset vteřin, ale o to těsnější byl boj o bronz, kde třetího Marka Zimu, čtvrtého Josefa Svobodu a pátého Luďka Kulhánka dělila necelá půlsekunda - pohledem celého dne se určitě jednalo o nejnapínavější boj nedělního programu.

Druhým závodem bylo společné klání tříd GP125 + Moto3, čtvrtlitrů OPEN 250 a nově také Supersport 300. Většinu diváků nejvíce zajímal určitě souboj stopětadvacítek, které patří vždy k ozdobám hořických Zatáček. Nejinak tomu bylo i dnes, když se zejména v prvních kolech krásně přetahovali domáci borci Patrik Kolář a Michal Savinkov s Němcem Steffenem Grämmerem a Rakušanem Christopherem Ederem. Posledně jmenovaný bohužel ze závodu pro technickou poruchu odstoupil a chvíli poté se tenhle trojlístek roztrhal, aby nakonec projel cílem v tomto pořadí. Na čtvrtém místě dojel domácí matador Oldřich Podlipný před prvním strojem třídy Moto3, sedlaným Němcem Moritzem Nestlerem. Velmi těsný souboj byl i ve třídě OPEN 250, kde možná trošku nečekaně, ale zcela zaslouženě z prvenství radoval Němec Rico Vetter, jenž většinu závodu jel jako stín za Pavlem Navrátilem, aby jej v závěru odsunul na druhé místo. Favorizovaní Němci Nico Kehrer a Chris Mayer dojeli na třetím, respektive čtvrtém místě. V celkovém pořadí se mezi ně vklínil Radek Lamich, jenž byl nejrychlejším ve třídě Supersport 300, kde jej na stupně vítězů doprovodil druhý Karel Šilpoch a třetí Martin Fišera.

Následoval závod třídy Supersport 600, který se však po hromadné havárii sedmi jezdců musel startoval nadvakrát. K havárii došlo na skvrně provozních kapalin, uniklých krátce po startu ze stroje Kamila Holána, jenž byl také postižen pádem, ale vyvázl bez zranění, narozdíl od Garryho Johnsona, jenž utrpěl zlomeninu stehenní kosti. Po delší pauze a následném restartu se odehrával boj mezi Holanďanem Jornem Hambergem, který vedl v úvodních kolech a domácí hvězdou Markem Červeným, jenž svého největšího rivala ze seriálu IRRC ve třetím kole překonal a po zásluze si připsal osmnácté vítězství na téhle legendární trati. Zpočátku se na třetím místě držel další náš reprezentant Petr Najman, ale postupně se před něj dostal bronzový Němec Wolfgang Schuster a "bramborový" Holanďan Ilja Caljouw. Těsně za pátým Najmanem dojel šestý Michal "Indi" Dokoupil a sedmý Karel Brandtner.

Kvůli dlouhé pauze v předešlém klání byly všechny další závody zkráceny a závod třídy Supertwin se jel na devět kol, oproti původně plánovaným jedenácti. Hořický závod ukázal, že stroje Aprilia 660 RS budou téhle třídě zcela dominovat, tím spíš, kdy je osedlají takoví piloti, jako jsou Marek Červený a Michal "Indi" Dokoupil. Tyto jezdce na prvním a druhém místě dělilo 6,725 sekundy a třetí Francouz Wayne Bourgeais s Kawasaki 650 ER6 na vítěze ztrácel již 37 sekund. Také další dva v pořadí, kterými byli Ludovít Krušina a Luboš Koňák, startovali s italskými novinkami Aprilia 660 RS. Na startu bohužel chyběl loňský vítěz Jan Markalous, jenž se zranil během sobotní kvalifikace.

Také další závod, ve kterém jely třídy Supermono a Supersport 400, se jel nadvakrát a protože už při prvním startu byl zkrácený na devět kol, po restartu se jel doslova sprint na pět kol. V monech se ve skvělém světle ukázal nováček téhle kategorie, jinak ale jméno nadmíru známé - Němec David Datzer. Ten osedlal stroj Krämer s motorem KTM a ukázal, že není držitelem tamního traťového rekordu náhodou, když na druhé místo odsunul loňského dominátora Petra Najmana, jedoucího se speciálem s motorem Honda 450. Datzer navíc připsal další traťový rekord na této trati, který má ve tříde Supermono nyní hodnotu 2:24,870 sekundy. Třetí dojel Švýcar Ivo Ladde s dalším Krämerem a také za ním byly jednoválcové stroje sedlané Němcem Nico Kehrerem, Františkem Loučkou a Liborem Kamenickým. Za nimi dojel vítěz třídy Supersport 400 Petr Plichta, který na stupně vítězů vystoupil spolu se druhým Lukášem Walterem a třetím Patrikem Horákem.

Vyvrcholením celého programu měl být závod třídy Superbike, který ale celý víkend provázely nepříjemné trable. Už druhá sobotní kvalifikace se přeložila na nedělní ráno a k dokonání vší smůly byl závod téhle třídy hned v prvním kole po kolizi šesti jezdců přerušený. Nejhůře z havárie vyváznul Němec Marcel Elsner, který byl letecky transportován k ošetření. Motocykly navíc po vzájemném kontaktu spolu s balíky podél tratě začaly hořet a protože čas už výrazně přasahoval původně naplánovaný časový harmonogram, rozhodlo se řediteltví o ukončení závodu. Výsledky byly nakonec vyhlášeny na základě kvalifikace, v níž byl nejrychlejší Němec David Datzer před naším Kamilem Holánem a Nizozemcem Joey den Bestenem.

Celkové výsledky najdete - ZDE

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Jiří Exler - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist