300 zatáček Gustava Havla – závod

Čtyřiapadesátý ročník legendárního závodu 300 zatáček Gustava Havla je minulostí, a jednou se na něj určitě bude vzpomínat jako na jednu z nejlepších podívaných, které kdy „Zatáčky“ nabídly. Počínaje luxusním počasím, skvělou diváckou návštěvou, bezproblémovým průběhem, ale hlavně díky parádním výkonům, které piloti na trati předváděli.

300 zatáček Gustava Havla – závod

sobotní kvalifikace nabídla skvělou podívanou a byla příslibem pro nedělní klání, k jejichž shlédnutí se do Hořic vydaly tisíce diváků. Jsem přesvědčený, že drtivá většina z nich navečer odjížděla nadšená stejně jako já...

Po slavnostním zahájení se na trať jako první vydali piloti kubatury Sportproduction 125. V ní se očekával největší boj mezi otcem a synem Sedlovými, kteří vloni dojeli na prvních dvou pozicích, ale nakonec se na stupně vítězů dostal pouze syn Martin Sedlo, který si tak oproti loňsku o jednu pozici polepšil. S pětisekundovou ztrátou si pro stříbrný věnec dojel Radek Lamich a dalších osm sekund za ním skončil domácí pilot Petr Kolář. Loňský vítěz Miroslav Sedlo dojel čtvrtý s téměř půlminutovou ztrátou na syna Martina a top five dokompletoval David Řezáč. Ze závodu musel bohužel s technickou závadou odstoupit Ital Pierre Coppa, který se po startu pohyboval na čelních pozicích a možná i z tohoto důvodu byl závod „dakšnů“ asi nejklidnější podívanou nedělního programu, která byla nakonec ukončena o dvě kola dříve kvůli pádu Jiřího Čadka a Ondřeje Mráze.

Jako druzí se divákům představili piloti s motocykly Open 600cc, tedy supersporty a stocksporty. Většina přihlížejících se nejvíc těšila na domácího střelce Marka Červeného, loňského mistra šampionátu IRRC. Ten dominoval už sobotnímu tréninku a nejinak tomu bylo i v neděli, kdy celé startovní pole odvodil stylem start – cíl. V závodě se sice na předních pozicích nijak výrazně nebojovalo, ale podívaná na Markovu jízdu byla prostě úchvatná. Po jedenácti kolech protnul cílovou pásku s náskokem 5,267 sekundy před stříbrným Kamilem Holánem, jenž během závodu předvedl skvělou střídačku s třetím v cíli, kterým byl Rakušan Jochen Rotter. Těsně pod stupněm vítězů skončil čtvrtý Richard „RiČi“ Sedlák, těsně sledovaný šestým Němcem Wolfgangem Schusterem. Za zmínku určitě stojí skvělá devátá pozice Olina Hanáka, který se do Hořic vrátil po dlouhodobé pauze způsobené těžkým zraněním, a zvítězil v kategorii „skokan dne“, neboť nedělní výsledek oproti startovnímu roštu vylepšil o jedenáct příček.

Ve společném závodě dvoutaktních kubatur GP 125 a CRR 250 tahali za delší kus provazu „dvackaři“, jejichž závod patřil k těm nejvyrovnanějším kláním nedělního programu. Byť se v závěru rozestupy prvního kvarteta trošku zvýšily a první čtyři piloti cílovou pásku v rozdílu pěti sekund, tak většinu závodu odjeli v naprosto těsném závěsu, a i když se jejich pořadí v podstatě neměnilo, podívaná to byla opravdu náramná. Věnec za vítězství si do nedaleké Třebihoště odvezl Patrik Kolář, který odolal všem tvrdým atakům Rakušana Christophera Edera s KTM, kterou v Grand Prix vodíval Mika Kallio. Dlouho o své desáté vítězství bojoval i domácí matador Oldřich Podlipný, aby nakonec cílem projel na třetí příčce před obhájcem loňského vítězství Michalem „Komárem“ Savinkovem. Ve čtvrtlitrech byl nejúspěšnější Jaroslav Křen s „ostrou“ Hondou RS 250 před Alexandrem Vysloužilem a Němcem Frankem Piesnerem.

Ve „one man show“ se proměnil závod třídy Twin, který zcela ovládl průkopník téhle kubatury Michal Dokoupil s Kawasaki 650 ER6. „Indi“ už od startu vypálil nejrychleji a za svoje záda suverénně odsunul i loňského vítěze Zbyňka Soukupa, který dojel se ztrátou patnácti vteřin na druhém místě. Skvělý souboj o třetí místo předvedli dva zahraniční piloti, když Severní Ir Timmy Elwood v samotném závěru překonal Belgičana Joela Smolderse – rozdíl mezi nimi byl pod cílovou páskou pouhých osm tisícin sekundy! Elwood byl však později za ulitý start penalizován dvaceti vteřinami a pořadím se propadl. Pěkný výkon předvedla Veronika Hankocyová, která dojela na deváté pozici a v závěru závodu výrazně tlačila i na vloni bronzového Vladimíra Šnajdra.

Závod litrů… Do Hořic jezdívám od roku 1984, ale takovou podívanou, jakou dnes předváděli tři mušketýři na čele závodu třídy Open 1000cc, jsem tady ještě neviděl! Platí to hlavně pro vítězného Němce Didiera Gramse, který si kromě zlatého věnce odvezl i titul nejrychlejšího pilota, který se dosud v Hořicích proháněl. Už tak skvělý loňský rekordní čas Kamila Holána překonal bezmála o jednu sekundu a nový rekord má teď hodnotu 2:15,759! Tenhle pravidelný účastník mistrovství světa Endurance byl sice celý závod na čele, ale rozhodně neměl vůbec nic jisté – hlavně v závěru závodu se na něho hodně tlačil jeho týmový kolega Petr „Kimura“ Bičiště, který předváděl neméně úchvatnou podívanou. Smeknout klobouk musíme ale i před třetím pilotem v pořadí, kterým byl Marek Červený, jenž ale proti litrovým motorkám bojoval se svým šestikilem, přesto po jedenácti kolech ztrácel na vítězného Gramse pouze 5,4 sekundy. O bramborovou medaili spolu bojovali Aleš Nechvátal a Švýcar Lukas Maurer, svoje pozice si sice během závodu několikrát vyměnili, ale nakonec nejrychlejší český polda svůj návrat po nepříjemném zranění oslavil ziskem čtvrté příčky. Stejně napínavé souboje sváděli o další pozice šestý Němec Matti Seidel, sedmý Leoš Hlaváček a osmý Pavel Tomeček. Top ten dokompletovali devátý Jiří Vališ a desátý Josef Lukšík.

Nedělní program ukončily supermona, a pokud někteří diváci hned po litrech odjeli domů, udělali velkou chybu! Všem etablovaným monařům hned při svojí premiéře na téhle trati vypálil rybník Severní Ir Shaun Anderson, který v cíli nadělil loňskému vítězi Liboru Kamenickému propastnou půlminutu. Pokud si myslíte, že populární „Kamenda“ dojel někde ve středu pole, tak se mýlíte – za Andersonem dojel na druhém místě! Bronz nakonec v závěru závodu uhájil velezkušený Karel Kalina, na kterého ale hodně tlačili čtvrtý Pavel Jančík a pátý Rakušan Christopher Eder. Právě bitva Jančíka a Edera byla největším kořením jednoválcových bucharů a bylo zajímavé sledovat, jak lehkonohá KTM 250 RC specifikace Moto3 svádí vyrovnaný boj s velkoobjemovou KTM 690.

Nedá mi, než nedělní podívanou zhodnotit jedničkou a to podtrženou. Už aby tady byl první srpnový víkend, kdy na tuhle trať zavítá závod Czech Tourist Trophy se seriálem International Road Racing Championship!

Výsledky závodů najdete zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 12x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist