Motokrosové MS startuje nočním závodem v Kataru

Dlouhá zimní přestávka končí, o tomto víkendu odstartuje seriál motokrosového mistrovství světa. Protože na začátek se pojedou v katarském Losailu jen třídy MX1 a MX2, mohou si čeští jezdci MX3 ještě v klidu potrénovat doma nebo na přípravných závodech v Evropě.

Letos nás čeká plno velkých novinek, takže se máme na co těšit. Už jen start seriálu v katarském Losailu, který tak dobře znají silničáři, bude zajímavý, protože se pojede na úplně nové a většině účastníků zcela neznámé trati a navíc v noci za umělého osvětlení. Z arabské pouště se celá karavana přesune na další atraktivní lokalitu do Thajska a až teprve potom se jezdci objeví v Evropě. To bude na rozhraní března a dubna na klasické písčité trati v nizozenském Valkenswaardu. A právě tam se vůbec letos poprvé představí i jezdci mistrovství světa MX3, mezi kterými je pro rok 2013 přihlášených hned pět Čechů. Titul vicemistra světa z loňska bude obhajovat Martin Michek (na malém snímku vpravo), jehož cílem ale určitě bude už konečně zaútočit na samotný trůn. Dalšími českými jmény ve startovní listině jsou Petr Smitka, Michal Votroubek, Petr Bartoš a František Smola. Největšími soupeři našich kluků, ale hlavně Michka, budou tři Rakušané. Ve třídě zůstává navzdory předpokladům a velkohubým prohlášením z konce minulého roku obhájce titulu Thomas Walkner, nebezpeční budou i jeho krajané Gunter (vloni třetí) a Andreas Schmidingerovi, Polák Lukasz Lonka (9.) nebo vloni celkově šestý Slovinec Matevz Irt. Naopak další dlouholetý Michkův soupeř, Fin Antti Pyrhönen, pověsil kvůli zranění přilbu na hřebík a bude manažerem.
Vraťme se ale k prestižnějším třídám MX1 a MX2. Dobrá zpráva je, že se před zahajovacím závodem, který s netradičně jede už v sobotu, vyléčili téměř všichni marodi. Šlo hlavně o Němce Maximiliana Nagla, který na konci minulé sezony přestoupil z továrního týmu KTM k Hondě a opět bude patřit k širšímu okruhu favoritů na titul ve třídě MX1. Pětadvacetiletý Nagl (na malém snímku vlevo) vedl celé pole jezdců na Starcrossu v italské Mantově, pak ale po kolizi s Belgičanem Clementem Desallem havaroval a ošklivě si zranil ruku. „Všichni jsme byli rádi, že to dopadlo jen takhle. Ten pád vypadal hrůzostrašně. Teď mohu potvrdit, že Maxovo uzdravování doznalo velkého pokroku, sádru mu sundali a on už běžně trénuje na své Hondě CRF450R. Získává také ztracenou kondici na horském kole. Ačkoli jeho příprava byla zraněním velmi ochuzena, postaví se na start závodu v Losailu,“ oznámilo vedení Hondy. Paradoxně i muž, kterého v japonské fabrice Nagl nahradil, Portugalec Rui Gonçalves, čelil podobným problémům. Po přestupu do týmu ISE1Racing KTM si rovněž v Mantově natáhl vazy na přední ruce a léčení se docela prodlužovalo. Ani on ale nebude v Kataru chybět, i když stále cítí při jízdě velké bolesti. Ze známějších jmen tak bude v areálu okruhu v Dohá chybět jen Lotyš Matiss Karro (Team STR KTM), který si ve Valence obnovil zranění zápěstí z loňské Velké ceny Švédska.
Největší zájem budou na startu Qatar Grand Prix určitě budit obhájci titulů, Ital Antonio Cairoli (na horním snímku) a Nizozemec Jeffrey Herlings, oba tovární jezdci KTM. Šestinásobný mistr světa Cairoli má v plánu po dvou závodech v Asii přijet do Evropy v čele bodovací tabulky MS MX1. „Samozřejmě, že se do Kataru a Thajska moc těším. Jsou to krásná a pro nás navíc nová místa. Já cestování miluju a rád se seznamuju s novými zeměmi. Věřím, že pro nás organizátoři připraví skvělé tratě a jsem si jist, že tam zažijeme hezké závody. Je mi jasné, že pro FIM je důležité rozšířit motokrosové mistrovství světa do dalších regionů a věřím, že tamní Grand Prix přinesou i hodně diváků a zájmu o náš sport,“ řekl před víkendovým startem Cairoli, kterému bude v týmu rakouské továrny dělat ve třídě MX1 společnost Belgičan Ken de Dycker. 
O přestupech v obou třídách jsme průběžně informovali. Jen pro zopakování: v továrním týmu Hondy zůstal Rus Jevgenij Bobryšev, kterého doplnil už zmíněný Nagl. S určitou podporou od Honda World Motocross pojede i mistr světa z roku 2008 Ital David Philippaerts. U Kawasaki zůstal Francouz Gautier Paulin, vloni celkově třetí, kterému bude dvojku dělat Belgičan Jeremy van Horebeek. Za tým CLS Kawasaki Floride pojede rovněž v královské třídě Brit Tommy Searle, který přestoupil z kategorie MX2, stejně jako Van Horebeek a další Belgičan Joel Roelants. Ten u Yamahy doplní skvělého, ale zraněními pronásledovaného Francouze Stevena Frossarda. Loňský jezdec Kawasaki Francouz Cristophe Pourcel se vrací do Ameriky a jeho bratr Sebastien po dlouhém váhání přijal nabídku týmu JK SKS Gebben Yamaha. Rozhodně zajímavým přestupem byl ten Belgičana Kevina Strijsbose (na spodním snímku), který se po letech vrátil do Rockstar Energy Suzuki, kde zůstal loňský vicemistr světa Desalle.
Úřadující mistr světa třídy MX2 Herlings se těší z toho, že jak v Kataru, tak v Thajsku, jezdce zřejmě čeká teplé počasí. Informace o tratích a pořadatelských zemích získával od kamarádů. "Je super vypadnout z chladné Evropy a závodit pro změnu v příjemných podmínkách. Je to lepší nejen pro jezdce, ale i týmy, mechaniky, televizní štáby a novináře. V Thajsku mám přítele, který se na trať zajel podívat a poslal mi fotky a videa. Vypadá to tam na písek, ale ne takový jako je například v Lieropu, Lommelu nebo Valkenswaardu. Ale pořád to bude písek a to je pro mne velká výhoda. Katar jsem vůbec neviděl, každopádně jsem slíbil vedení KTM, že tam budu dvakrát na nejvyšší bedně," usmívá se mladý Nizozemec. Odhadovat jeho největší soupeře je těžké, každopádně mu pár velkých rivalů od loňska přestupem do vyšší třídy ubylo. Problémy by mu mohl nejspíš přinést jeho velmi ambiciózní kolega v týmu Francouz Jordi Tixier, vloni celkově pátý. Nazbrojeno má i Brit Max Anstie (Suzuki) nebo jeho krajané Jake Nicholls (KTM) a Mel Polock (Yamaha). 
Zástupci promotérské organizace Youthstream, FIM, výrobci a týmy od konce loňského léta přicházeli s řadou návrhů, jak upravit pravidla závodů mistrovství světa a zlepšit tak atraktivitu seriálu. Po mnoha změnách přišli na konci ledna s jakýmsi kompromisním řešením. Největší novinkou bude závěrečné tzv. superfinále, ve kterém se společně utkají nejlepší jezdci tříd MX1 a MX2. Toto pravidlo platí zatím pro závody v Kataru, Thajsku, Mexiku a Brazílii. Pokud se osvědčí, mohlo by se aplikovat od příštího roku na všechny závody mistrovství světa.   

Program zámořských víkendů Grand Prix MX1/ MX2:

1. den

MX2 Free Practice / 35 minut
MX1 Free Practice / 35 minut  
MX2 Pre-Qualifying Practice / 30 minut   
MX1 Pre-Qualifying Practice / 30 minut  
MX2 Qualifying Race / 20 minut  + 2 kola
MX1 Qualifying Race / 20 minut + 2 kola

2. den

MX2 Warm-up / 20 minut
MX1 Warm-up / 20 minut  
MX2 Race / 35 minut  + 2 kola
MX1 Race / 35 minut + 2 kola
MX1 + MX2 Závod Poslední šance / 20 minut + 2 kola
MX1 + MX2 Super-Finále / 16:00 / 35 minut + 2 kola 



 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist