Kauza Musquin aneb lekce etiky

Před týdnem se jel světový motokros ve švédské Uddevalle a francouzský mladík Marvin Musquin se nejspíš těšil, že zvýší svůj náskok na čele mistrovství světa (49 bodů) dalším skvělým výsledkem. Jenže ouha – na závody, ač nezraněn, se jen díval. Jak je to možné?

Loni jezdil Marvin Musquin mistrovství světa (MS) na Hondě za francouzský tým NGS (Nouvelle Génération Sport) a skončil na 14. místě až jako pátý Francouz. Přes zimu hledal lepší tým, ale nikdo ho nechtěl. A tak zůstal u NGS. Letos se mu začalo dařit – Marvin Musquin (MM) stál na bedně hned úvodního závodu v Itálii, vyhrál v Bulharsku (druhý podnik MS) svůj první závod MS MX2 a po šesti závodech vedl o tři body tabulku mistrovství světa. V té době se už šuškalo, že MM tajně testoval KTM.
Pak přišly závody ve Velké Británii a s nimi studená sprcha pro tým NGS. Tým sice přivezl pro MM připravené motocykly Honda, ale nemohl s nimi jít na technickou přejímku – na tu je potřeba jezdcova licence. Ovšem závodní licenci MM prezentoval u přejímky jiný tým: KTM, kterému se zranil Simpson! Bez jediného slůvka omluvy či aspoň vysvětlení startoval MM na tovární KTM. A vyhrál obě jízdy, stejně jako na dalších závodech ve Francii. Mezitím musel tým NGS nasadit náhradníky, současně se ale obrátil na advokáty.
Těsně před GP Švédska v Uddevalle přišlo rozhodnutí soudu v Le Havru: Marvin Musquin musí dodržet smlouvu s týmem NGS a startovat v Uddevalle a na všech dalších závodech MS i mistrovství Francie až do konce letošního roku (31. 12. 2009) na Hondě týmu NGS! Nebo? Nebo bude muset zaplatit pokutu 150 000 eur (necelé 4 mil. Kč)!
Jenže… jezdcovu licenci měl opět tým KTM a ten nechal projít technickou přejímkou dva motocykly KTM pro MM. Když pak přišel Musquinův manažer Yannig Kervella (bývalý jezdec MS) požádat tým NGS, aby šel s Hondou č. 25 na přejímku, nešlo to – jezdec nemůže mít tři motocykly! A navíc měl tým NGS už přihlášené své dva jezdce…
Soud v Le Havru kromě toho nařídil KTM přerušit do 48 hodin veškerý kontakt s MM pod hrozbou další pokuty 15 000 eur za každý den prodlení. Tak jako tak musí KTM France a KTM AG zaplatit týmu NGS odškodnění ve výši úhrnem 11 000 eur. A to ještě není vše: soud dále řekl, že Honda Motor Europe může dále žádat náhradu škody.
Tak to vidíte, kam to může dojít, když se poruší smlouva. A taky si můžete udělat představu, jak cenný je světový titul MX2 pro výrobce… Nám nezbývá než doufat, že se MM objeví na startu příštího závodu MS opět za řídítky. Za řídítky Hondy. A kéž se sport zase stane sportem.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist