GP Thajska začala tropickou bouřkou

Oba tovární jezdci KTM a obháci titulů byli nejrychlejší v kvalifikaci na druhou motokrosovou Grand Prix sezony v Thajsku. Celá sobota se nesla ve znamení mohutného tropického lijáku, který zdržoval jednotlivé tréninky. Vítězi kvalifikačních závodů se stali Antonio Cairoli (MX1) a Jeffrey Herlings (MX2).

Historicky první asijské turné v dějinách motokrosového mistrovství světa pokračuje po nočním závodě v Kataru Velkou cenou Thajska na trati v Si Racha. Většina jezdců využila situace a nevracela se z Losailu do Evropy, naopak si užila sluníčka, moře a dalších radovánek v exotickém Thajsku. Kdo si cestování rozhodně neužil, byl tovární jezdec Hondy Němec Max Nagl. Ten zůstal po minulém víkendu v nemocnici v Doha, když se u něj už během závodů Grand Prix Quatar začaly projevovat žaludeční potíže, bolesti hlavy a malátnost. Nakonec skončil zcela dehydrovaný v péči lékařů a diagnóza zní, že se v Kataru přiotrávil jídlem. Přesto ale v polovině týdne odcestoval do Thajska a zkoušel to i s lehčím tréninkem, nicméně jeho problémy se vrátily a Nagl se zase nechal hospitalizovat. Tentokrát v Bangkoku, kde mu nitrožilně podávají antibiotika. Start o tomto víkendu je tak pro něj vyloučený, Honda místo něj nestihla postavit náhradního jezdce. Připomeňme, že pětadvacetiletý Nagl, bývalý vicemistr světa, už tak jel v Kataru v bolestech po ne zcela vyléčeném zranění ruky. A to, že tam získal mistrovských patnáct bodů, se rovná zázraku.
Víkendový program na zcela nové 1550 metrů dlouhé trati s proměnlivým povrchem, kde má ale převahu měkký písek, začal pohromou. Dějiště Grand Prix zachvátila prudká tropická bouře, doprovázená silným lijákem. To neustále zpožďovalo program a všichni byli rádi, že se vše do tmy vůbec stihlo odjet. O podmínkách na trati svědčí i fakt, že nejrychlejší čas ve volném tréninku třídy MX1 zajel úplný outsider Japonec Juta Ikegaja na Suzuki, vedoucí muž MS Belgičan Clement Desalle na tovární Suzuki byl čtvrtý a například vloni celkově třetí Gautier Paulin (Kawasaki) až dvacátý. Obhájce titulu Ital Antonio Cairoli raději ani nevyjel. 








Také v MX2 to vypadalo podobně, když nejrychlejší čas v prvním tréninku zajel Francouz Maxime Desprey na yamaze, který v Kataru bodově jen paběrkoval. Už během oficiálního měřeného tréninku bylo ale vše, navzdory klimatickým podmínkám, při starém a nejrychejší byli Cairoli a Herlings. Japonec Juta Ikegaja si užil svých pár minut slávy a z měřeného tréninku už ani do kvalifikačního závodu nepostoupil. Favorité se prosadili i v kvalifikačních závodech na 12 kol, které rozhodovaly o postavení na startu nedělních závodů. Mnohonásobný mistr světa Ital Cairoli vyhrál suverénně MX1 s desetisekundovým náskokem na svého týmového kolegu u KTM Belgičana Ken de Dyckera, když do vedení se dostal už během prvního kola. O dalších 12 sekund později přijel do cíle tovární jezdec Yamahy Francouz Steven Frossard a dalších deset sekund ztrácel Rus Jevgenij Bobryšev na Hondě. 
Ještě větší náskok si MX2 vyjel nizozemský obhájce titulu Jeffrey Herlings, který na druhého v cíli Francouze Romaina Fabvreho (také na KTM) udělal dokonce propastnou půlminutu. Třetí Brit Jake Nicholls už dostal naloženo téměř celou minutu. Prvních pět jezdců v cíli jelo na motocyklech značky KTM. Zajímavostí také je, že Herlings dosáhl na slabším (ale pochopitelně lehčím) motocyklu rychlejšího času než Cairoli v MX1, což dává naději na dramatické Superfinále, ve kterém v neděli na závěr programu pojedou společně nejlepší jezdci obou kategorií. V obou třídách bylo dohromady přihlášeno sedm domácích  jezdců, žádný z nich se ale do kvalifikačního závodu neproboval. Výkon Herlingse je třeba ocenit i z toho pohledu, že si v pro něj vítězném Kataru obnovil zranění kolene a v Thajsku jede pod práškama proti bolesti.
Antonio Cairoli přijel do Thajska s čerstvě podepsaným tříletým kontraktem, který ho zavázal sloužit KTM až do roku 2016. Podepsal ho během katarské GP s Pietem Beirerem, šéfem motorsportu u této rakouské fabriky. „Víme, jaký je Tony fantastický jezdec a navíc se hodně podílel na vývoji našeho nového motocyklu pro třídu MX1 a nebál se té výzvy jít do stroje s motorem o obsahu 350 ccm. On je v našem týmu šťastný, a tak doufám, že bude členem rodiny KTM až do konce své kariéry. Tony má na to vyhrát třeba deset titulů,“ pochválil si svůj hodně očekávaný tah Beirer a obhájce titulu Cairoli jen dodal, že se o prodloužení vlastně ani moc nebavili a nevyjednávali. „Já chtěl zůstat a oni mě chtěli. Je mi ctí, že mohu další roky závodit pro bezpochyby nejlepší současný motokrosový tým na světě Red Bull KTM Factory Racing pod vedením dlouholetého manažera Claudia De Carliho. Nemáme mezi sebou jen profesionální vztah, jsme také osobní přátelé.“

Výsledky kvalifikačních závodů na GP Thajska

MX1 

1 222 Cairoli, Antonio ITA FMI KTM 24:16.731 min.
2 9 de Dycker, Ken BEL FMB KTM - 10.579 sek.  
3 183 Frossard, Steven FRA FFM Yamaha - 22.971  
4 777 Bobryšev, Jevgenij RUS MFR Honda - 30.426   
5 121 Boog, Xavier FRA FFM KTM -  36.875   
6 25 Desalle, Clement BEL FMB Suzuki - 38.971   
7 40 Leok, Tanel EST EMF Honda - 39.699  
8 999 Goncalves, Rui POR FMP KTM -  40.277   
9 100 Searle, Tommy GBR ACU Kawasaki - 43.698   
10 21 Paulin, Gautier FRA MCM Kawasaki - 46.011 

MX2

1 84 Herlings, Jeffrey NED KNMV KTM 24:08.946 min.  
2 461 Febvre, Romain FRA FFM KTM - 35.143 sek.  
3 45 Nicholls, Jake GBR ACU KTM - 52.007 
4 259 Coldenhoff, Glenn NED KNMV KTM - :54.261   
5 17 Butron, Jose ESP RFME KTM - 56.349   
6 119 Pocock, Mel GBR ACU Yamaha - 59.213 
7 23 Charlier, Christophe FRA FFM Yamaha - 1:08.116   
8 911 Tixier, Jordi FRA FFM KTM - 1:11.914   
9 33 Lieber, Julien BEL FMB Suzuki - 1:17.307 
10 111 Ferris, Dean AUS MA Yamaha - 1:25.351 
 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist