Martin Macek před odjezdem na Dakar 2009

Na parkovišti před naší redakcí ve Vrbovce se v pátek objevila dodávka Martina Macka a v ní tovární speciál Yamaha připravený pro jihoamerický Dakar. Dnes je již na cestě do holandského přístavu, odkud poputuje v kontejneru s ostatními závodními stroji přes Atlantik. Využili jsme příležitosti a pořádně jsme Martina vyzpovídali.

Martin Macek před odjezdem na Dakar 2009

Martine, jaký je největší rozdíl mezi loňskou africkou a nově připravovanou jihoamerickou rally Dakar 2009: Argentina - Chile
?
Hlavní rozdíl je samozřejmě v logistice. Dostat všechen materiál přes oceán není jednoduché. Díky větší finanční náročnosti ve startovním poli ubyde mnoho takzvaných „baťůžkářů“, tedy amatérských jezdců s minimálním zázemím. Argentinská trať bude také náročnější pro techniku i jezdce a bude techničtější. Bude zde také méně rovných a dlouhých rychlostních úseků, na kterých by rozhodoval především výkon stroje. Pro diváky to určitě bude skvělá podívaná, ale z hlediska jezdců to bude hodně drsné, pořadatel prý připravil opravdu těžkou rally. Pojede se klasicky v písečných dunách a skalách, navíc ale přibudou horské přejezdy s nadmořskou výškou přes 4000m nad mořem.

Bylo nutné podřídit trénink jiným podmínkám Jižní Ameriky?
Trénink byl stejný, jen jsem přidal saunu, která by mě kromě relaxace měla připravit na velké teplotní výkyvy. Zatímco v Severní Africe bylo v lednu zimní období, v Argentině bude právě vrcholit léto. V noci je v Argentině i mínus 5°C a ve dne přes 40°C. Hodně důležitá je i psychická příprava. I když se to až tolik nezdá, celá tahle soutěž je hodně o psychice jezdce a o tom, kolik skrytých sil ze sebe dokáže dostat v situacích, kdy ostatní už kolabují a vzdávají to.
Co ostatní výbava a přípravy, tam je vše stejné?
V zásadě je vše podobné jako vloni. Jezdec je kvůli vysoké nadmořské výšce pro některé etapy navíc vybaven kyslíkovou lahví, která by mu měla pomoci při případné slabosti z nedostatku kyslíku. Jinak jsou pravidla stejná jako v minulých letech, tedy dostatek paliva a vody a samozřejmě nezbytný GPS přijímač pro případ nouze. Ostatní věci se podobají loňské přípravě, hodně toho teď najezdím mezi Čechami a Holandskem, každou chvíli musím vyrazit na nějakou akci nebo převzetí stroje. V Holandsku berou promo akce dost vážně, tato rally tam má velkou publicitu a obrovskou spoustu fanoušků.

Konečně se dostáváme k téhle nádherné motorce. Jaký je rozdíl mezi motorkou, se kterou jsi obsadil 15. místo na posledním Dakaru a touto tovární 2009?
Jedná se v podstatě o úplně jiný stroj. Motorka, se kterou jsem startoval v Africe, byla v podstatě sériová WR vybavená kapotami a nezbytnou výbavou, byla o hodně těžší a méně obratná. Letošní speciál postavený továrnou je opět připravený pro kategorii maratón, ve které musí být zachovány některé základní prvky sériového stroje. Je tam ale samozřejmě hodně změn, motorka má například nádrže vyvíjené v letecké továrně Boeing ze speciálního materiálu na bázi titanu. Ze stejného materiálu je i kryt motoru s nádrží na vodu - tyhle materiály jsou neuvěřitelně lehoučké a stejně neuvěřitelně pevné. Ovšem taky stejně neuvěřitelně drahé ;-)
Je motorka nějak speciálně vybavena oproti továrnímu modelu připravenému pro zrušený Dakar v Africe?
Jde o úplně nový stroj, z předchozího speciálu není použito nic a v továrně začali zase úplně od začátku a připravili jiný stroj. Motorka se v tom zásadním neliší, ale vzhledem k tomu, že se bude jezdit ve velkých výškových rozdílech, bude náročnější nastavit motor pro jednotlivé etapy.
V čem se liší závod za tovární tým od tvého posledního závodu bez asistence?
Na svém prvním Dakaru jsem musel vždy po příjezdu do cíle etapy najít svou bednu s vybavením a připravit motorku na další etapu. To mohlo zabrat i několik hodin, a tak času na odpočinek opravdu mnoho nebylo, navíc člověk byl neustále ve stresu, zda mašinu připravil dobře, zda nezapomněl na žádné formality atd. Letos bych měl po příjezdu do etapy pouze odložit motorku do rukou svého mechanika a věnovat se regeneraci a přípravě trasy na další den. Obávám se ale, že stejně nevydržím a budu chtít být u motorky, mám rád o všem přehled.

Jak se podepsal loňský zrušený Dakar na spolupráci se sponzory?
Téměř všichni moji partneři pochopili vzniklou situaci a podpořili mě i v dalším závodě. Pro nás to nebyla taková ztráta jako pro velké tovární teamy jako je VW, nebo KTM. Od továrny dostávám kompletní techniku a servisní podporu, ostatní náklady na trénink a celou soutěž jsou hrazeny z peněz mých partnerů. Pomáhá mi i Yamaha Motor Czech, které mi například půjčovala tréninkové stroje.

Jaké jsou cíle?
Samozřejmě bych rád vylepšil umístění z posledního Dakaru a odvděčil se Yamaze i svým partnerům nějakou slušnou pozicí.

Budeme držet palce, aby se zadařilo.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist