renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Puch 200 (1937)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník jawarmaniak
Vloženo 23.4.2014
Aktualizováno 7.9.2022
Zobrazeno 6 134x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Puch 200, potuzený díly ze zetek a kývaček, kterému se snažím vrátit život. Je to takovej kříženec BMW a Maneta 90 z Rakouska. Chtěl jsem si pořídit prve ČZ 175 Předválečnou, ale tohleto je v našich končinách naprostý exot.

Více fotografii

Motorka koupena od Fany07 (Kolín)

Výška jezdce: 670 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
ČZ 175: Raději jsem zvolil méně známý typ. Pochybuji, že na srazu bych se potkal s dalším kusem
Jawa 175 Special: Nebyla žádná v té době k dispozici za rozumný peníz

První dojmy - Dojmy jsou rozporuplné. Na jednu stranu mám radost z celkem vzácného typu motocyklu. Na druhou stranu jsem si na sebe vzal pořádný sisyfovský úděl. Protože toto dokompletovat, právě kvůli poměrně malému počtu vyrobených kusů, je zlý sen. V České republice jde o poměrně vzácný typ, doposud jsem v ČR vypátral jen sedm motocyklů, z nichž jsou jen dva kusy plně pojízdné a po renovaci. Dopátrat se k nějakým informacím je také celkem problém. Prakticky všechny stroje jsou dnes po renovaci. Němci a Rakušané si však s originalitou moc hlavu nelámou. Fotek opravdu originálních strojů je velice málo. Během výroby se montovaly dva typy světlometů, 3 typy výfuků a dvě provedení zadního světla. A aby toho nebylo málo, existují 3 barevné modifikace motocyklu. Proto zjistit, jak má motocykl skutečně vypadat, je nadlidský úkol. Jedno pozitivum na tom ale vidím. Od té doby, co tohohle dědouška mám doma, jsem se dost zlepšil v němčině :) Naopak mi dost klesla finanční bilance mého bankovního účtu :-D

Motorku bych doporučil pro - Pro naprostého šílence, co nemá příliš hluboko do kapsy a nebojí se pořádné výzvy.

Doplňky na motorce - Výfuky, motor, přední vidlice, kola, řídítka a zadní kluzáky ze zetky. Dvojsedlo kývačka, vzpěry předního blatníku z obyčejných trubek, exkluzivní cykloodrazky na obou koncích vozidla. Kilo o rzi a deset kilo bláta :) Zadní blatník odlehčený vrtačkou a nůžkami na plech.

Recenze

Na počátku bylo jen slovo Boží a hromádka želeného šrotu, který kdysi býval Puchem 200 z roku 1937, označovaným, jako Volkskraftrad ("lidový motocykl").

Moc z něj nezůstalo. V podstatě jen kola (a to ještě nekompletní), vyhnilá nádrž, ořezané a pobouchané blatníky, rám s převařeným celým zadkem.
Celý předek s řídítky byl nabastlený z ČZ 150C. Údajně byl v rámu i céčkový motor a samozřejmě i kola. Dvojsedlo z kývačky držel nabastlený kývačkový podsedlák. Použití zadního kola ze zetky si vynutilo přesunutí brzdového táhla na opačnou stranu, takže celý pedál i s držákem byl překopaný.

Motorku mám ho od jednoho zdejšího uživatele. A kdysi na ní drandil jeho praděda. Prostě na první pohled šlo o takovej ten pravej domácí kočkolap







Motor Puch má patentovanou konstrukci. Jedná o jednoválcový, dvoupístový motor s rozvidlenou ojnicí, letmo uloženou klikou a osou otáčení klikové hřídele v podélném směru vozidla. Stejný princip rozvodu byl použitý i u ČS motocyklu Manet 90. Ojnice motoru je však u rakouské konstrukce rozvidlená do písmene Y. Manet má oproti tomu ojnici hlavní a k ní má přičepovanou ojnici vedlejší.
Směr otáčení hřídelí se v převodovce mění kuželovým soukolím o 90 stupňů. Díky této konstrukci bylo využito nesymetričnosti rozvodu a tím i lepšího plnění motoru. Lepší výkon a plnění motoru však kompenzovalo vyšší tření dvou pístů a kroužků a větší hmotnost klikového ústrojí. Takže jediným praktickým pozitivem je použití jednoduchých pístů bez deflektoru.

Motocyklů tohoto typu bylo vyrobeno asi jen 9585ks (tady se jednotlivé zdroje rozcházejí). Na první pohled se to může zdát, jako poměrně velké číslo, ale je potřeba poznamenat, že do tohoto množství je zahrnuta i maďarská licenční výroba Puch-Méray 200 v počtu asi dvou stovek kusů. No licenční výroba... Spíše montáž motocyklů z dovezených dílů. Maďarský Méray dodal pouze své znaky na rám, akumulátor, pneumatiky a potahy sedel.
Jen pro představu o celkových číslech - počet vyrobených předválečných ČZ 175 se pohybuje někde kolem 22 000ks a u Jawy 175 se celkový počet vyrobených strojů šplhá k číslu 28 000ks.
A právě z tohoto důvodu je problém koupit původní originální díly. Na internetu se dá najít obrovská spousta zrenovovaných motocyklů, ale ještě jsem neobjevil žádný v opravdu původním stavu. Obrovským problémem je u tohoto typu karburátor, který byl vyráběný z nekvalitní slitiny. Tělesa karburátorů léty degradují a rozpadají se. Takže sehnat originální karburátor je dnes takřka nemožné. Údajně ani nikdy uspokojivě nefungoval. Trpěl na úniky paliva. Proto se praktický ve všech pripadech měnil za karburátory spolehlivější
Další problémem tohoto motocyklu je zadní světlo. 90% všech renovovaných kousků má namontované neoriginální zadní světýlko. Navic se montovala dvě provedení, aby to nebylo ve finále tak jednoduché. Sehnat je se rovná téměř zázraku a stojí nekřesťanské peníze.
Často také chybí nosič. Tady se to dá ale celkem pochopit. Jednalo se o doplňkovou výbavu, tedy ne každý motocykl jim byl vybaven.







Model Puch 200 Volkskraftrad se začal vyrábět v roce 1937 a poslední motocykl sjel z montážní linky v roce 1940. V roce 1937 stál 980 Šilinků. O rok později pak 575 Říšských marek.

- Motocykly do roku výroby 1938 měly stříbrně lakovanou nádrž s červeným pruhem a červeným znakem PUCH. Linkování bylo provedeno stříbrnou barvou jen na blatnících a ráfcích kol. Tlumič výfuku byl dlouhý, bez šroubovací příruby. Konec rybiny byl seříznutý šikmo.






- Během roku 1938 se začíná nádrž chromovat a horní strana je vyvedena v černém smaltu. Přechod chromu a laku kryla bílá linka. Motocykl se linkuje bílou barvou. Linky se začínají objevovat i na přední vidlici. Ve výrobě začíná pomalu nahrazovat světlomet BOSCH s kontrolkou dobíjení starší lampu firmy Siemens.
- V průběhu roku 1939 se začíná montovat kratší výfukový tlumič s přírubou na tři šrouby. Konec rybiny je zakončený svisle. Na tělese tlumiče je pak ražbou vyvedený emblém PUCH. Začíná se montovat druhé provedení zadního světla.





- Od roku 1940 bylo možné koupit Puch 200 i v provedení Khaki. Příliš mnoho takto lakovaných strojů vyrobeno nebylo, protože v polovině roku 1940 byla ukončena Wehrmachtem výroba ve prospěch výkonnějších typů.






I přes to spousta motocyklů Puch 200 sloužila u německých motospojek. Ve valné většině však šlo o zrekvírované, původně civilní stroje.







Jak jsem psal již v úvodu, dostal se ke mně tento motocykl v dosti zbídačelém stavu. Byla by škoda, kdyby měl skončit v hutích, proto jsem se rozhodl, ze mu vrátím zpátky život. Na renovaci nespěchám. Ono to ani totiž pořádně nejde. U osmdesát let starého stroje nemůžete zajít do první mototechny a nakoupit vše, co potřebujete

Každopádně renovace proběhne.
Průběh kompletace/renovace můžete sledovat tady:
http://jawarmaniak.wz.cz/motorky/puch/galerie_renovace/galerie.html

Technické údaje motocyklu najdete tu: najdete tu.

Taky jsem sepsal něco málo o historii výroby a zakladateli firmy Puch,

Všechny záznamy o probíhající kompletaci najdete i tady na serveru v deníku motocyklu.










Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
jawarmaniak
jawarmaniak napsal 24.06.20 v 06:29

Děkuji. A právě proto, že je to taková naprostá šilenost, jde to pomalu. Vždyť v dubnu tohoto roku jsem už započal sedmý rok kompletace/renovace. A stále spoustu věcí nemám. Zase na druhou stranu, replikám se nevyhnu. Hlavně v případě výfuku a pryžových dílů.
Nicméně už vidím světlo na konci tunelu.

Ale abych řekl pravdu, být dnes znova na počátku a vědět, co všechno to bude obnášet, asi bych do toho znova nešel.. ale tenkrát jsem do toho šel, tak musím vydržet...

Targus
Targus napsal 21.06.20 v 08:19 10b.

To není renovace, to je doslova naprostá šílenost. Desetkrát horší, než si postavit v garáži moto s vlastním návrhem motoru...
Napsat do hodnocení "klobouk dolů", jak se to obvykle dělá, je vlastně urážkou renovátora... Pro vzkříšení takového šrotu schází pojmenování.
Nekonečný obdiv a uznání je tím nejmenším, co můžu projevit za dosavadní práci a investované prachy...

pp377
pp377 napsal 27.02.17 v 17:20 10b.

Jses šikovnej!

jawa354
jawa354 napsal 30.07.16 v 21:41 10b.

Moc pěkné! Super stránky jawarmaniak-pomohlo mě to v renovaci kývačky. Motorka pěkná, zajímavá a plechovka Mobiloil taky super!

cviro69
cviro69 napsal 06.03.16 v 15:23

ahoj aj ja mam doma jedneho meraypucha, je to pekna motorka

Více komentářů



TOPlist