renocar_duben



PROFIL MOTORKY

ČZ 125 (1949)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Milan-11
Vloženo 16.2.2007
Aktualizováno 21.12.2010
Zobrazeno 7 450x
HODNOCENÍ PROFILU OD 11 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.1

Popis motorky


Dlouho jsem chtěl nějakého veteránka a podařilo se:)Jsem strašně moc rád že je doma,je radost se projet na takovém starém stroji.Šlape jak hodinky:)

Více fotografii

Recenze

Cesty: Jednou jsem byl na veteránech v Kyjově a jinak jen Buchláky ale piánko:) ho šetřím:)

Tuhle moji Číču ČZízu, mám prostě moc rád :) To, jsem se jí já osel, několikráte málem zbavil. Nikdy bych se ale nesmířil, s pohledem na prázdné místo kde stávala a tak tam stojí do dnes a vždy se těším na to, až spolu opět vyjedeme na cesty, při kterých se kocháme krásnou krajinou Jižní Moravy. :)

Výrobce: Česká Zbrojovka, národní podnik, Strakonice

Počátky vývoje motocyklu ČZ 125 b spadají do období II. Světové války, kdy konstruktéři strakonické ČZ připravovali konstrukce pro poválečnou výrobu. Pro motocykl kubatury 125 cm3 zvolili kompaktní motor usazený v lehkém rámu z trubek kruhového průřezu odpruženém vpředu vahadlovou lisovanou vidlici s centrální pružinou.

Ještě během války zhotovili několik prototypů, které byly osazeny zapalováním Noris a karburátorem Graetzin. I přes poválečný chaos a nedostatek surovin mohl být koncem roku 1946 představen prototyp, od něhož se mohla odvíjet sériová výroba. Na Pražském vzorkovém veletrhu roku 1947 byla již oficiálně představena sériová verze pod označením ČZ 125 b.

Sériově byl motocykl byl osazen motorem 125 cm3 jenž byl oproti prototypovému vybaven setrvačníkovou zapalovací magnetkou BOSCH-ČZ a karburátorem Jikov 2916.

* Motocykly byly hned od počátku neustále vylepšovány. Ještě během roku 1947 došlo k postupnému nahrazení jak vidlice za teleskopickou, tak i sedla za sedlo nového tvaru s pryžovým potahem. Motocykl vybavený teleskopickou vidlicí byl označován jako typ ČZ 125 t (některé reklamní materiály udávají tento typ jako bt). Snadnost výměny vahadlové vidlice za teleskopickou vedla mnoho majitelů k jejich výměně. V případě, že je motocykl ČZ 125 vybaven teleskopickou vidlicí, je jediným spolehlivým vodítkem k určení správného typu výrobní číslo (čerpáno z knihy Libora Mačíka Naše motocykly - II.díl ČZ 1930-1953). U výrobních čísel v rozmezí 160276 – 160724 nelze spolehlivě určit přesný typ, protože v tomto období byly montovány motocykly obou provedení.

Přední teleskopická vidlice se poprvé objevuje na prototypu konstruktéra F. J. Kocha, jenž navrhl motocykl s mnoha progresivními prvky. Výfuky, jenž tvořily součást rámu, byly současně nosníky pro teleskopy zadního kola. Sedlo bylo odpruženo centrální tlačnou pružinou uloženou v sedlové trubce. Prototyp F. J. Kocha sloužil jako ideový základ několika továrních speciálů, jenž v roce 1947 úspěšně absolvovaly Mezinárodní motocyklovou šestidenní ve Zlíně.

Včasné zavedení výroby moderního motocyklu a promyšlená sériová výroba přineslo strakonické ČZ úspěch nejen mezi domácími, ale i mezi zahraničními zákazníky. Značka ČZ tak dosáhla mezinárodního věhlasu, ze kterého těžila po celou dobu existence motocyklové výroby.

Motocykly ČZ 125 b tvořily jen krátkou, ale důležitou epizodu v historii strakonické továrny. Snaha o co nejrychlejší start výroby nového typu motocyklu z důvodu využití převahy před konkurencí (převaha spočívala zejména v připravenosti nového modelu do výroby a v dostatečných výrobních kapacitách) s sebou přinesla montáž morálně zastaralých součástí do jinak moderního motocyklu. V roce 1947 již byla zastaralá zejména přední vahadlové vidlice a kožené sedlo.

ČZ 125 t

Výrobce: Česká Zbrojovka, národní podnik, Strakonice
Rok výroby: 1947-1950
Platí pro výrobní čísla od 160276 do 238543 *

Od roku 1948 byly vyráběny již pouze motocykly s přední teleskopickou vidlicí a gumovým sedlem.

Neustávalo však systematické vylepšování jednotlivých konstrukčních skupin motocyklu.

Nejvíce zásadních změn doznal motor. Mimo mnoha drobních změn došlo od výrobního čísla 213121 (Technický popis a návod k obsluze) k přesunutí ovládání spojky ze zadní části do středu motoru. Z hlavy motoru byl vypuštěn dekompresor a na pravé víko přibyl zkratovač zapalování. Sklopná startovací páka byla nahrazena pevnou. Později došlo ke změně tvaru hlavy na půlkulatou se svíčkou na boku.

Přímým nástupcem typu t je typ c, který se začal vyrábět v roce 1950 v objemových třídách 125 cm3 a 150 cm3. Tyto kubatury byly strakonické ČZ předepsány v rámci rozdělení výrobní sféry motocyklů mezi ČZ a Jawu, které bylo nařízeno vyrábět motocykly v kubaturách 250 cm3 a 350 cm3.

Indian-Čz

Zeména snaha o prosazení se na Americkém trhu vedla k jednání o vzniku společné obchodní značky se známým výrobcem motocyklů se Springfieldu.

S využitím zavedené obchodní sítě byly pod značkou Indian-Čz dodávány motocykly ČZ 125 t, které se lišily pouze nápisem "Indian" na nádrži nad vylisovaným znakem ČZ.

Motocykl byl zakoupen po únorovém převratu 1948, kdy kupující přišel o svou firmu a musel prodat svůj vůz BMW, kterým do té doby jezdil. Motocykl používal až do vyhlášení měnové reformy, kdy byl nucen jej prodat, aby byly peníze na chleba a chodil pěšky...

Linky na blatnících a přední vidlici jsou nezvykle silné - stejné jako na nádrži. Není však důvod pochybovat o tom, že se jedná o originální tovární provedení. Je to důkaz toho, že odlišnosti od běžného stndardu nebyly ve své době ničím neobvyklým.

První motocykly řady t se od motocyklů řady b liší pouze přední teleskopickou vidlicí, místo vidlice vahadlové.

V průběhu výroby došlo též ke změně vůdčího sedla, úzké s koženým či koženkovým potahem, za sedlo s pryžovým potahem. Pryžový potah byl postupem času vyráběn v trojím provedení, lišícím se zejména znakem výrobce (Baťa, Svit n.p. Gottwaldov, Barum n.p. Otrokovice) v zadní části. Potahy sedel Baťa a Svit se od potahů Barum liší i jinou strukturou posedové části a potah sedla Barum má navíc zesílen okraj.

Nejvíce zásadních změn doznal motor. Mimo mnoha drobních změn došlo od výrobního čísla 213121 (Technický popis a návod k obsluze) k přesunutí ovládání spojky ze zadní části do středu motoru. Z hlavy motoru byl vypuštěn dekompresor a na pravé víko přibyl zkratovač zapalování. Sklopná startovací páka byla nahrazena pevnou. Později došlo ke změně tvaru hlavy na půlkulatou se svíčkou na boku.

barevnéh provedení motocyklů
Nádrž: boky chrom, střed + výplň znaku černá barva
Řídítka: chrom (černá barva)
Rámeček světlometu: chrom
Výfuková kolena: chrom
Tlumiče výfuku: chrom
Kryt houkačky: chrom
Ráfky kol + dráty kol + matice: černá barva
Víčko nádrže: ocel + chrom
Matice tlumiče řízení: bakelitová, šestihranná se znakem ČZ
Pružiny sedla: chrom (černá barva)
Linkování ( bílá barva, šířka 2mm): přední a zadní blatník, přední vidlice
Linkování ( bílá barva, šířka 2,5mm): ráfky kol
Linkování ( bílá barva, šířka 4mm): nádrž

Misky řízení, matice stahující přední vidlice, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, řadící a startovací páka byly chromovány.

Ostatní drobné díly jako páčky klíčů brzd a táhlo zadní brzdy byly natřeny černou barvou.

Matice a šrouby byly černěny.

Zřejmě na přání odběratelů mohlo být linkování provedeno odlišně. Historické dokumenty dokazují, že například přední vidlice motocyklů ČZ 125 t byly opatřeny linkami vedenými přímočaře tak, že vytvářeli zploštělý kosočtverec.

Nosič zavazadel:
Nosič zavazadel a sedla spolujezdce byl v průběhu výroby typu b změněn. První verze nosiče měla se zadním blatníkem snýtovanou pouze přední a zadní část. Středové části byly snýtovány pouze se svislými vzpěrami. Později došlo k prodloužení středových částí a jejich snýtování se vzpěrami a blatníkem.

Stupačky:
Stupačky motocyklů ČZ 125 t byly pryžové oválné. Na zploštělých plochách byly opatřené podélnými drážkami ve střední části se znakem ČZ. Na jedné zploštělé straně je vylisováno příčně číslo dílu 18-20102-3 a na druhé nápis KARDEFLEX.

Akumulátor:
Motocykly byly vybavovány akumulátorem VARTA 3 M 1 6V-7Ah, který byl uložen nad převodovkou na čtyřech gumových podložkách. Proti pohybu byl zajištěn rozpěrným šroubením působícím mezi krytem akumulátoru a rámem.
Akumulátor sloužil jako zdroj el. energie pro houkačku a obrysová světla. Dobíjen byl za chodu motoru ze světelného obvodu přes pojistku, tlumivku a dvojitý selenový usměrňovač. Kostřený byl záporný pól.

Pneumatiky:
Motocykly byly vybavovány plášti BAŤA Super Sport později BARUM Super Sport o rozměru 2,50'' x 19''. Později došlo ke změně značení dezénu na BARUM M3.
Výrobu motocyklových plášťů s dezény firmy BARUM převzala v současné době firma MITAS. Pláště 2,50'' x 19'' s dezénem BARUM M3 dodává pod označením H-02.

Doplňky:
K motocyklu bylo možno dokoupit tandemové sedlo (provedení obdobné jako u sedla vůdčího a úzký typ s napínáky s potahem pryžovým či z umělé kůže) se stupačkami. Tandemové sedlo se montovalo na nosič pomocí čtyř šroubů. Stupačky se šroubovaly do závitů v rámu.

Dalším původním doplňkem byly chrániče kolen, jejichž horní část se připevňovala k rámu pomocí třmenu a dolní část byla držena horním předním šroubem nesoucím motor.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
sussudio
sussudio napsal 17.03.17 v 13:43 9b.

nebýt tam motor z modelu T, tak je to Cčko z 50tého roku.. kdy byl ještě zadek neodpružený a vepředu byl blatník pružící zároveň s kolem.. rozdílů T/C bylo víc, bohužel z fotek tady to nejde poznat.. typnul bych to ale na vyměněný přední blatník.. samozřejmě podle výrobního čísla motoru se dá zjistit, na jakém rámu byl:) jinak super, sám mám tyhle čízi dvě:) jen bych dal jiné zrcátko.. původně tedy nebylo žádné..

Cháris
Cháris napsal 02.10.15 v 02:03 10b.

SIKI_z_Goralie
SIKI_z_Goralie napsal 22.03.15 v 07:41 10b.

luxus...držím palce!

9B0017
9B0017 napsal 10.03.15 v 12:12

ahoj, stal jsem se majitelem 125 t, svíčka v motoru uprostřed, dekompresor, odpružená přední vidlice, takže předpokládám, že je to starší typ T. Rád se podělím o zkušenosti. Mám na nádrži nákolenice, to jsem nikde nikdy neviděl, takže děda byl trošku vylepšovatel a na severu Moravy je kosa...
Aleš

pidyova
pidyova napsal 22.01.15 v 10:48 10b.

10 b

Více komentářů



TOPlist