renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/592 panelka (1969)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník ThomsonMotorson
Vloženo 6.6.2012
Aktualizováno 15.11.2022
Zobrazeno 2 887x
HODNOCENÍ PROFILU OD 15 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jedná se prostě o panelku.. Jawa je Láska na celý život a gór pro nás klucí, rozených v sedmdesátkách :)

Více fotografii

Motorka koupena od Mototechna

Výška jezdce: 186 cm

První dojmy - První dojem byl v 9letech, kdy mě táta řekl jeď. Myslel jsem si, že mám pod sebou největší dělo světa :)

Motorku bych doporučil pro - Motorka je pro člověka, co si to v hlavě srovnal. Je to úplně jiná dimenze, než moderní motocykly. Žádný servis a tam mi to mechoš opraví. Pěkně všechno sám a v dílně. Nebo na cestách, když ze "zakucká". Vždyť na to má léta, tahle dáma z mokrých snů našich klukovských let ;-)

Doplňky na motorce - Nosič, výplety na řídítkách z bužírek, špičky - koncovky laufů, TOP case - bedna od granátů, boční brašny - malá polní vz. 90.

Recenze

Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak jsem s ní lítal jak v terénu, tak na silnici a vše ustála. Je to holt Jawička. Když jsem u toho, že jde o Jawu, tak musím zdůraznit, což každý ví, že bez podpory šikovných rukou a schopnosti improvizace při opravách na cestách si holka neporadí :))

Panelku jsem dědil po tátovi, ten mi ji nechal v 17letech. Po Stadionu S11 to bylo druhý železo pod zadek. Tehdá jsem měl pocit, že výkon motoru je neomezený a nikde nekončí. Po čase to opadlo, ale zůstala mi do dnes. Sehnal jsem dynamo po repasu a chystám se ho vyměnit. Blblo dobíjení a baterie přetíkala. To je patrně jediná oprava, jinak vše původní a dokonce i v původním stavu. Fotky nemám, tak je přiřadím, jak je vytvořím.. Což potrvá, protože jsou stroje ještě v boudě a "zazimovaný" :)

..už je v garage a po omlazení. Dodělávám elektriku a je hotovo!

28.6.2015 První delší testování. Holka šlape jak za mlada. Dobíjení ok je to radost se na ni vézt. . Doporučuji YouTube kanál Vojta Šereda. Výborně vysvětluje a ukazuje, jak provádět opravy Jawy.

11.5.2020
Po čase jsem se dostal i na opravu Panelky. Čím více strojů je v garáži, tím méně času. Prodal jsem stroje z Japonska a zůstala jen Česká produkce. Když přijde ten "pravý čas", tak to jde samo od sebe. Poladil jsem dobíjení, předstih, vyčistil nádrž od rzi, objednal nový ventil a zrcátko. Nádrž prochází čištěním, ale to je otázkou dvou dnů. Prošel jsem elektrické obvody a proměřil je. Vše se zdá v pořádku. To prověří až delší jízda. Ještě si pohraju s bohatostí za jízdy a bude hotovo.

13.5.2020
Došlo zrcátko. Replika původního, které jsem v mladické nerozvážnosti hodil do šmelcu a namontoval hnusný plastový z třipade. No co už, bylo mi 17 a inovace byla povinností.




V balíku od prodejce byl i palivový kohout Jikov. Původní byl opravdu Hynek. Sítko potrhané, těsnění netěsnilo a tratil okolo benál. Jsem rád za Jikovácký.
Ještě zbyl čas, tak jsem se mrkl na výfukové svody. Něco karbonu, ale žádná tragédie.




Alespoň se konečně dostane i na ucpávky mezi spoj kolen a tlumiče. Prská tam sajrajt a na volnoběh i dým.

15.5.2020
Přetěsňuji spoje laufů u kolen a tlumičů. Jedná se o ucpávkovou šňůru. Chvíli snad vydrží. (dodatečně doplňuji: použil jsem zkusmo teflonovou pásku a omotal závity. Spoj koleno-výfuk omotal a testuji co vydrží déle. Zatím po cca 150km drží a nikde ani kapka. Těsní perfektně a naprosto se změnil zvuk na takový prďák.) Karbon v kolenech cca mm potah, což mě překvapilo. Všude čtu, jak M2T je sračka a totálně zaroste potrubí a ono nic. Dávám 1:40. Začal jsem dávat Castrol 2T. Uvidíme co se osvědčí lépe..





Po 1200km doplňuji informace: jezdím na ten Castrol 2T a asi u něj už zůstanu. Žádný karbon a hrudky v laufech. Vše se vyprsjává ven. Koncovky výfuků jsou zaslintaný olejem.

Nádrž odrezená roztokem kyseliny citronové. 1kg/100 Kč. Rozmícháme v kýblu horké vody a šup do nádrže.




Nádrž dobře obalte strečkou, ať se roztok nedostane do kontaktu s lakem. Sice ho nevyžere, ale udělá mapy. Což se mi povedlo.




Naplnil jsem roztokem bandasku a nechal 24h. Upozornění. Roztok lejte vřelí a nádrž zabalte do dek nebo na topení. Ideálně se uvádí udržet teplotu co nejvyšší. Mě posloužilo topitko z akvária, které umělo max 40°C. Výsledek? Zde je foto:



poté roztok z nádrže nalijeme do kanystru, lze ho užívat vícekrát na kovy. Nádrž vymýt horkou vodou a udává se i jarem. Další krok je kuchyňská soda. Do kýble od oka (pytel za 30kc) nasypat a nechat rozpustit v horké vodě. Následně nalít a protřepat v bandasce. Neutralizuje kyselinu. Pak zase vymýt a vysušit. Co nejdříve nalít benál doplna a máte hotovo Zde je fotografie stavu nádrže před čištěním. Ale podotýkám, že už po čištění vysoklakem vřelou vodou a odmaštění.





29.5.2020
Panelka prošla kontrolou na STK bez ztráty kytičky. Poslední STK byla 1999.. U techniků vyloudila obdivné pohledy a slova chvály.
Nechal jsem se inspirovat jedním Jawákem zde na m.cz a začal koumat, jak přidělat boční brašny. Úplně levný a pevný malý polní vz. 85





O bočních brašnách se dočteš níže, kde se ji věnuji více a přidávám i technická řešení..

4.6.2020
Pustil jsem se do tlumičů. Nikdá je ještě nikdo nedělal. Kupodivu ze zadních vylévám dostatek oleje. Je to černá kaše, ale je. Uvidíme, co vyleju z předních vidlí.. Ale postupně











S olejem trochu laboruji a na doporučení "kohosi" na fórech, dávám motorák 10w-40 / 50ml. Rozborka je poměrně snadnou operací a nechá se olej měnit dle potřeby tuhosti. Udělal jsem krátké video. Tlumič je dole zajištěn půl kroužky. Ty se nasazují zatlačením na pružinu. Ve videu je to jen na ukázku, už jsem je měl venku. Půl kroužky neotoč, mají vybraní, aby seděly. A pozor. Ve fázi, kdy šroubuji komoru s pístem, by se pochopitelně olej vylil! Já už ho měl pryč.. Doporučuji do svěráku a tak se to dělá lépe. Já si zapomněl stativ a tak mi chyběla ruka :)


6.6.2020
Přišla zásilka s pneu 3,25/16 Mitas. Vzorek se na starou motorku hodí. Přezutí jsem si dal hezky ručně s montér pákama od Jawy. Šlo to i když pneumatika byla k ráfku přirezlá. Ukázalo se, proč je pneumatika s šiškou a kopala do řidítek.. Duše měla dva mega fleky nahoře a další z boku. Holt, dřív se lepilo a lepilo a lepilo. No, výměna už byla nutná i když posuďte, že starý Barumky měly opravdu mega nájezd!









Po 1200km doplňuji informace: Mitasky drží. Jezdím táhlé zatáčky pod plynem i když to Panelka asi nikdy nezažila, ale pryže drží, jak přilepený. Jsem spokojený..

7.6.2020
Došlo i na šavle. Vylil jsem mrzké zbytky kašovité zapáchající kapaliny, vše vyčistil, dolil 145ml na šavli a vrátil do brýlí. Jenom letmý test v garáži ukázal, že rozdíl v práci vidlí je absolutní. Z měkkých potápějících se vidlic je tlumič s mnohem tužší reakcí. Uvidíme co ukáže test jízdou..
16.6.2020 Doplňuji zkušenosti z jízdy. Přední vidle se s 10W zdají příliš tuhé. Tam kde se dříve Panela zhoupla, dnes poskočí. Zadní jsou v cajku, ale předek naředím. Chybí mi ta měkkost, která se k téhle mašině prostě hodí. Bylo to pohodlnější...
Po 1200km doplňuji informace: tu "desítku" jsem ve vidlích nechal. Motorka je jistější v zatáčkách na nerovném asfaltu. Celkově působí klidněji. Nehoupe se, jak na žvejkačce a nepotápí.. Řekl bych, že si to sedlo a prvotní dojem tvrdosti je ta tam.

Výměna paken o sobě dala vědět vystouplým obroušeným nýtem. Ty jsou z hlíny (al), tak nehrozí značně poškození bubnu. Mám jich ještě pár krabic. Byla otázka půlhodiny a už se montovalo kolo. Zde stará pakna.










26.7.2020
Výměna jednocívkového relé za elektronické AEV Kroměříž.

Přiložený návod pro trochu zkušeného plně dostačuje. Nebudu se zde (ač jsem původně chtěl) rozepisovat do detailů a vést krok za krokem případný další montéry. Návody jsou na YouTube a k relé je přiložen již zmíněný list.
youtu.be/fxhXoDyKS_E
Pravda, člověk to muší trochu naštudýrovat, aby se zorientoval, ale nakonec Japonec. Co se dynama a původního relé týče, tam se jisté lehké úpravy dělají. Kupříkladu se vyhodí odporová cívka. Dále je krátký drát od živého uhlíku a nedosáhne na nové relé. Tak se nastaví drátem stejného průměru a napájí. To je vše. Rozhodně to chce cit, protože léta v teplém prostředí se podepsala na izolacích a vše je křehké. Ať si neulomíte dráty.
Motocykl jsem poté našlápl, připojil multimetr a vida, ono to funguje Při max otáčkách dává 7,2 V. Prakticky při volnoběhu, kdy si motor jen bublá, tak relé dobíjí 6,5 V (+-). Jsem spokojen. Dále uvidíme, jak to bude šlapat na cestách.
Po 1 200 km doplňuji informace: o zapalování prakticky nevím. Vše funguje jak má. Dobíjení dobíjí a svíce pálí, jak je jí určeno.

28.7.2020
Po relé, přišlo na řadu zapalování. To jsem zakoupil po předchozím shlédnutí videa, kde byl uveden i kontakt. Po tel komunikaci a přívětivé ceně zápalka, jsem zaslal částku a obdržel elektronické zapalování i s návodem. Perfektní zpracování, vše sedí, nikde nic nezavazí a hlavně funguje bezkontaktně.

To byl můj záměr. Vape, ač jistě perfektní, tak z mého pohledu předražené (6,5tis). Cenu však respektuji a nikterak nehaním.. A jelikož jsem doposud jezdil na komplet původní dynamo, relé i zapalování, tak jsem se rozhodl zachovat dynamo s možností, kdykoliv na cestě opět nainstalovat původní funkční prvky zpět a pokračovat. To u Vape, pokud selže, nejde. (Musel bych vozit i dynamo)
Po instalaci a drobném doladění jsem mašinu našlápl na první dobrou. Chod motoru je přesný, co se zápalů týče. Je to velmi pěkně slyšet, ta přesnost. Staré zapalování se vejde do kastlíku pro strýčka příhodu Teď už mě čeká jen test v podobě nájezdu notné dávky kilometrů. Měření dle multimetru ukazuje, že proud si proudí, napětí se pne a když to všechno na Prdlavce rozsvítím, dobíjení v pohodě stíhá a má stále rezervu. A to jsem chtěl...
Po 1 200 km doplňuji informace: o zapalování prakticky nevím. Vše funguje jak má. Dobíjení dobíjí a svíce pálí, jak je jí určeno.
















24.5.2022
Vše stále šlape. Jezdím týdně okolo 150km na zátah a mašina šlape. O zapalování se nestarám vůbec. Svíčku nečistím, pálí jak má. Po zimě, kdy stála od října do dubna bez povšimnutí, chytla na první kopnutí. Čekal jsem, že budu muset čistit karbec, ale nemusel. Řešil jsem kam dát věci, protože se vozím neznámo kam a nezávazně na čase. To se pak kolikrát hodí motohadry, nepromok, šátky, rukavice, kukla, kapesníky, zrcadlovka, hrnek, vařič, voda, ručník, plavky a další nezbytnosti. I když nejsem náročný a na cestách si vystačím s málem, tak je to málo potřeba někam uložit. Panelka nemá žádné extra prostory a tak jsem hledal inspiraci na netu. Jako nejčastější se používá malá polní AČR vz 85, zavěšené na strany. Pokud máte i nosič, je to opravdu snadné a levné řešení. Na jednom army-shopu měli ks za 20Kč, tak jsem jich vzal deset. Fungl zabalené nové. Barva je jasně daná, ale kupodivu se k Jawce i hodí.

Aby však držela tvar i prázdná, tak jsem ze nerezového drátu o průměru 5mm, svařil takovou konstrukci a vložil jí do brašny. Jezdím s tímto řešením druhou sezónu u konstrukce drží. Brašna drží tvar a vypadá lépe, než když nabere tvar mikiny nebo bot. Tohle řešení se ukázalo opět levné, rychlé a účelné.

Nutno však dodat, že to není žádný pancéřový kryt a tak případný pád, by brašnu i s konstrukcí pravděpodobně zlikvidoval. A tak se hodí právě na věci, kterým deformace nevadí. Ovšem taková zrcadlovka za pár desítek tisíc, telefon, kamera, doklady, klíče a další cennosti, už vyžadují bytelnější schránu. Jenomže takový moderní kufr se na starou patinovku nehodí a tak byla možnost, dát nahoru na nosič ještě třetí brašnu. No, ale to se mému oku nelahodilo. A tak jsem odjezdil sezónu s dekou na nosiči a zrcadlovkou v boční brašně. Stejně to neovlivníš a má-li se něco posrat, spolehlivě se to posere. Neposralo :) A letos v předjaří, uklízím si dílnu a narazím na dřevěnou bedýnku od ručních granátů. A myšlenka v hlavě započala růst. Po shlédnutí videa Vojty Šeredy, který na svou třiapůlu umístil, jako top case dřevěný kufr, bylo rozhodnuto. Teď už jen vyčkat na vhodný okamžik a dílo šlo ráz na ráz. Starý nosič srovnat do roviny. Nařezat pásovicu, provrtat díry na šrouby a umístit na nosič.

Rozměr se ukázal tak dokonalý, že staré původní řemeny krásně bedničku obejmou a lze jí jimi zajistit. Ovšem potřeba to není. Ona je lehounká, ač to nepůsobí, ale je. Řemení se nakonec hodí pro přidělání kari-táty, deky a nebo třeba bundy v horkých letních výhních. Miluju, když do sebe věci zapadají a jedna druhou podporuje v praktičnosti. To je tento případ. Aby víkem nezatékalo, tak jsem nařezal pásky ze staré duše na bicykl a sponkovačkou je nastřelil mezi víko a hlavní část.

Ta bedýnka je tak přesně vyrobená, že víko těsně doléhá a tak je ta duše max možná síla, kterou tam šlo dostat. O vyšším těsnění ze železářství nemůže být řeč a ani nechce. Dělám s toho co mám a těší mě to. :) Prvních 150km o víkendu po hranicích s Polskem ukázalo, že bednička drží pevně, nemá na jízdu vliv, uschovala zrcadlovku a při dešti, zůstal obsah v suchu. Jen doplním, že jsem vnitřní stěny a podlahu bedny, vylepil nařezanou kari-matkou. Tohle se mi osvědčilo i v jiných odvětvích. Je to dobře tlumící materiál.. Tedy jsem velmi spokojen :) Díky, že si se zastavil a početl v mých zkušenostech a nápadech.


27.5.2022
Pneumatiky Barum nahrazují Mitas. Furt si tak říkám, že bych se mohl mrknout na zadní gumu, zda je v dobré kondici. Od oka je vzorek ok a jízdní vlastnosti se v těchto rychlostech, taky zrovna nijak neprojevují. Sundám kolo a už mi bylo podezřelé, že je na ní Barum. :) Kruci, kdy já ji vlastně měnil? No jasně, to mi bylo okolo 18ti let. Krásných 28 let si tam holka byla a to na ní už dva roky (po x leté odstávce) jezdím. No, stane se :) Šup na internet, objednat a za dva dny se cvičně přezouvám mont-pákama, jako hezky někde na cestě. No, pryž byla pěkně přirezlá k ráfku. Ale stačilo zabrat a šla dolů. V zápalu boje jsem zapomněl akci dokumentovat, ale předpokládám, že zde ani není příliš co.. Drátěným kartáčem jsem vyčistil ráfek a našlapal novou pneumatiku do něj. Supr sedí a už si "povídá" s tou přední, která je tam od Mitas dvě sezóny. Přední 3.25 x 16 a zadní 3.50 x 16. Vždy měním i duši. Ta stará už časem ucházela a jednou za měsíc jsem dofukoval. Pobavil mě na ní flek, jako kráva. Holt za našich mladých se lepilo a opravovalo.. To už dnes znají jen borci co jezdí velké dálky. Komínáři víkendový jezdí do servisu na výměnu. :) Co se těch Mitasek týče, tak jsem s nimi spokojený. Motorka drží na suchu i mokru. Podržela mě x krát i na štěrku v zatáčce, kdy sem si jen povzdechl "děj se vůle Boží" a bez paniky a brzd prostě kroužil dál. Vyšlo to vždy. A jsem za to pokorně rád. I když se zatáček nebojím a Panelka si lehá ochotně, tak se mi zatím nepovedlo škrtnout stojanem. Sem furt v "poser zóně" a poslední plošky na pryžích, mají tykadla. Pryžisko mě přišlo na 1100 Kč. Konec hlášení..


29.5.2022
Akumulátor
Proběhla výměna baterie. Zůstal jsem věrný výrobci, který mi budil k životu Panelku 8 let. Ano. Osm let byla v motorce. Dvakrát přemrzla, když jsem jí na jaře musel oživovat, bylo zle. Loni odešel článek a po nabití padalo napětí na 5 V.. To už bylo na výměnu. Jen pro zajímavost, jezdil jsem s ní a chytala.. Při jízdě to dynamo stíhalo dobíjet a na jízdu to nemělo vliv. Samozřejmě, že delší odstávka a bez dobití před jízdou, by to nešlo.. Zda výrobce stále "umí" se ukáže časem. Přikládám snímek štítku, kdyby někdo nevěděl :) Výrobce BS BATTERY 6N-11A-1B


2.6.2022
Sekundární převod sil, prostě řetěz :)

A jak ukazuje fotografie, už si zasloužil na odpočine. Je tam klasický "půlcoulák", za pár peněz. Já ho měl v dílně na tři výměny smotek. Ještě poctivá komunistická výroba. Postup práce, zde nebudu vypisovat. Pokud bude někdo tápat, klidně mi napište. Tento řetěz, ještě doplním, najezdil 43 tisíc km a ještě by jistě tahal.
Rozeta se vždy doporučuje měnit s novým řetězem. To stejně i pastorek na hřídeli. Je to z důvodu úbytku materiálu. Prostě to starý řetěz vymačkal k obrazu svému. Já to neudělal. Jednak jsem měl druhý a třetí den trávit v sedle a druhak jsem je neměl náhradní. Ovšem, řetěz zapadá hladce do ozubení a tak se prostě "zkurví" ke staré rozetě. Ta je, jak vidno, ještě stále v dobrém stavu. Takže platí, že pokud děláš servis, měň to komplet. Nebo se rozhodni podle stavu a měň jen řetěz. Obojí je možné.

15.11.2022
Svíčka Brisk N15C.
Ze zvědavosti jsem vyšrouboval z hlavy svící. Poslední kontrola, byla bratru na začátku minulé sezóny. Tedy dvě sezóny pálí bez kontroly a čištění. Patrně to bude olejem Castrol 2T. Ten se opravdu osvědčil, protože netřeba čistit ani laufy. Ty jsem loni kontroloval a žádný zapečený kusy, pouze zacákaný. U M2T byl výfuk plný kousků. Když ho dáš více, vyprská z laufu a je. To mám vyzkoušeno. Na tuhle svící je najeto cca 7000 km. Ježděna v parném létě i teplotách pod 10°C na podzim a jaře.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Tomas_360
Tomas_360 napsal 08.01.24 v 16:02 10b.

Mašina jak lusk, presne tak ako si predstavujem 592ku Spoľahlivá motorka a po vyladení aj celkom schopná jazdiť nad 90km/h úplne v pohode.

dragon881228
dragon881228 napsal 15.10.23 v 20:27 10b.

ThomsonMotorson
ThomsonMotorson napsal 30.07.23 v 20:44

TuldaPPOS: mrknu se zítra.

TuldaPPOS
TuldaPPOS napsal 30.07.23 v 20:38 10b.

Zdravím tě, chtěl bych se zeptat jestli víš jaký máš na motorce karbec? Jaký jsou na něm trysky. A jak máš nastavený volnoběžný šroub!?
Díky za info a ať to jezdí!!!

ThomsonMotorson
ThomsonMotorson napsal 25.05.22 v 12:29

KAWAHAB: tak servis dostala, ale generálku ne. Je stále v původním stavu. Dík za komentář

Více komentářů



TOPlist