renocar_duben



PROFIL MOTORKY

KTM 990 SM (2008)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Frankie
Vloženo 22.3.2011
Aktualizováno 8.3.2012
Zobrazeno 6 206x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 09.07.2011, Uskutečněno: 21.05.2011, Zhlédnuto: 23x


Po kratší přestávce zase další dávka informací
Konkrétně srovnávací jízda motorek Cagiva Raptor 1000 a KTM 990SM. Raptorka mám už přes pět let a letos na jaře jsem se ho rozhodl vyměnit za KTM 990SM. Podle testů to mělo být přesně ono a i dávné svezení na KTM dni mi dávalo za pravdu. Ale ! Je to opravdu tak jednoduché a bude se jednat o změnu k lepšímu ? Mnohé napoví fakt, že stále vlastním obě motorky a navíc přemýšlím kterou že to vlastně budu prodávat !
Zde následuje vysvětlení.
První jízda na KTM nedávala důvod ke stížnostem, chovala se v mnoha věcech jinak, ale šlo o zvyk. Pak jsem ale udělal jednu chybu a to sice svezl se na Raptorkovi. A to jsem neměl dělat. Rázem nebyla KTM lepší, ale najednou i v něčem zaostávala a o dost starší Raptorek ji překonával. Proto jsme se se ženou dohodli na srovnávací vyjížďce. Každý si vezmeme jednu a cestou se vyměníme. Nadšená z toho moc nebyla, přece jen obě nejsou tak hodné jako její Aprilia Shiver, ale je to holka šikovná a zvládla to
Poznatky z jízdy:
Motor: Cagiva - na litrový dvouvál jde krásně odspoda, použitelný je od 2tis. ot., necuká, nevibruje a nechá se vytočit až do 10500ot. ale to už je zbytečné. Na klidnou jízdu stačí držet otáčky mezi 3-5tis. a pokud se chci opravdu svézt, je nejlepší ho držet mezi 5-7tis.ot.
KTM - do 4tis.ot. nepoužitelný, cuká řetězem a vůbec vydává celá motorka hrozný zvuky. Zato od pěti výše se dějí věci... motor se radostně vytáčí a nejvíc síly má těsně před omezovačem a to mezi 7-9tis.ot. Nechová se jako klasický dvouválec, musí se točit a hlavně dost řadit, to je dáno i zpřevodováním. Na šestku se nedá očekávat žádná akcelerace, je tam jen kvůli spotřebě. Při příjezdu do obce nebo předjíždění je nutno 2-3x podřazovat, chvílema si na tom připadám jak na šestikilu Papírově má mít o něco větší výkon a jsou chvíle kdy je to znát a zase jindy to vypadá naopak. Vysvětlím. KTM jde na zadní plynem za 1 i za 2, přes spojku za 2 a do kopce i za 3. U Raptorka věc nemyslitelná, ten jde jen plynem za 1 a přes spojku za 2. KTM má pocitově motor ostřejší protože je tam ucukanější reakce na plyn. V rychlostech nad 100km/h se ale karta obrací. Raptor pocitově nejede (své dělá i (ne)aerodynamika KTM a přítomnost plexi u Cagivy), ale ty čísla na tachometru naskakujou docela rychle. Ze 100 na 150 jsme tam hned a zrychlení na šestku ze 150 na 200 je otázkou okamžiku. KTM ? Pokud chci ve stodvaceti předjíždět, musím 2x podřadit. Ve stopadesáti ? To samé a i pak se motorce do vyšších rychlostí vůbec nechce.
Těžko říct co je lepší, každá boduje něčím jiným.
Podvozek:
Zde je situace ještě o něco složitější. Myslel jsem že plně seřiditelné odpružení WP na KTM strčí rozpočtový a nenastavitelný podvozek Raptorka (Marzocchi/Sachs) do kapsy. Nestalo se tak.
Cagiva - pocitově je to tvrdé... Na kvalitních cestách ale řeže zatáčky s dokonalou přesností jako skalpel. Navíc je motorka velmi stabilní a nechá si líbit spoustu věcí. Pravda, za to vděčím doplňkovému tlumiči řízení, bez něj bych tu už dávno nebyl a to nepřeháním, motorka bez něj byla opravdu nebezpečná. Rychlé překlápění, prudké brzdění na poslední chvíli, dokonce i zrychlování/zpomalování/brzdění/řazení v náklonu motorka snáší beze známek nervozity. Na kvalitních cestách zážitek, na rozbitých utrpení. Motorka nadskakuje i s jezdcem a veškerý požitek jde někam.
Hodně zachraňuje kvalitně polstrovaná a široká sedačka, díky níž se dá i týdenní dovolená v Alpách absolvovat bez následků.
Co ale musím pomluvit, je posez. Trojúhelník sedačka/řídítka/stupačky je vyloženě divný. Sedačka hodně nízko, člověk dobře dosáhne na zem. Ale hodně skrčená kolena si po delší jízdě stěžujou. Ke vzdáleným, ale příjemně širokým a tvarovaným řídítkům natažené ruce až tak nevadí, co ale není příjemné jsou nízko položené stupačky. Díky jejich malé šířce s nimi sice nedrhnu o zem, ale páčky zadní brzdy a řazení, spodky výfuků a špičky bot by mohly vyprávět. Zde velký prostor ke zlepšení.
KTM - Začnu posazem. Vůči umístění řídítek, sedačky a stupaček nemám výhrad. Sedí se vzpřímeně, dá se jet kus i vestoje ve stupačkách. Pocit mám jak na krosce Nevýhodou je výška při manévrování na místě (stojím na špičkách), ale dá se zvyknout. Daleko větší vada, doslova řekl bych přímo průser, který motorku deklasuje, je sedačka. Úzké a nepohodlné sedátko vzali z krosky a dá se na něm denně bez úhony zvládnout tak 200km zatáček anebo 100km po rovince. Pak už člověk neví jak by si sednul anebo radši stojí. To se opravdu nepovedlo. Zlatý Raptorek.
A jsme u podvozku. První pocit - je to měkké. Výborná věc na rozbité cesty a dokonce se dá i s přihlédnutím k hmotnosti a silničním gumám projet lehký terén, motorka na to má. O něco horší je bohužel chování motorky na kvalitní silnici. Cca do stovky se to dá, ale ve vyšších rychlostech chybí motorce stabilita. Zkrátka, tam kde s Raptorkem zatáčku vykroužim s prstem v nose ve 140ti, tak s "Kachnou" projedu 120 a ještě z toho nemám nejlepší pocit. Tlumič řízení by motorku uklidnil a asi by dost pomohl, ale i tak jsou delší zdvihy nevýhodou. Vždyť 950/990SM má stejné zdvihy pérování jako 950/990 Adventure ! jen je podvozek pochopitelně jinak naladěný. A dostali jsme se k další věci, ladění. Mnoho, opravdu mnoho času jsem strávil laděním podvozku, ale že bych se dostal k opravdu uspokojivému výsledku, se říct nedá. V manuálu píšou něco jako komfort/standard/sport a z těchto údajů jsem i vycházel. Je zajímavé, že pro jednoho i pro maximální zatížení doporučuje výrobce stále stejné předpětí pružin, ladí se vždy pouze tlumení. Rozsah nastavení je docela slušný, rozdíly jsou znát. Buď je z motorky měkká houpačka, nebo tvrdá koza. Již zmíněné dlouhé zdvihy by měly být výhodou při přejíždění nerovností, což je pravda jen částečně, protože pocit z jízdy kazí imitace sedačky, takže pohodlná tahle motorka do výměny sedačky nebude nikdy. Naopak nevýhoda dlouhých zdvihů je zřejmá, při rychlém překlápění chybí motorce přesnost a to v jakýchkoliv rychlostech, jízda je jakoby rozevlátá a na úzké cestě mám občas i strach jet ostře a dovolit si to, co s Raptorem. Při opravdu prudkém zacházení mašina nedrží stopu a neposlouchá. Místo abych já rozhodl kudy se pojede, motorka si někdy sama jede u kraje a někdy zase středem silnice. Pokud v zatáčce najedu na hrb/díru, přidám nebo uberu, vše motorku dost rozhodí. O potápění vidlic při prudkém brzdění a z toho plynoucímu špatnému nájezdu do zatáčky nemluvím. Zkrátka při přímém srovnání to není ono. Po mnohém nastavování, kontrole podvozku, výměně pneumatik, výměně oleje ve vidlicích, repasi zadního tlumiče a nakonec i jízdě na 950SM jsem došel k názoru, že to není vada, ale vlastnost. Mám dvě možnosti, buď se přizpůsobit, anebo si nechat Raptorka a KTM prodat. Jak se rozhodnu, nevím. Za dva měsíce jedu do Alp a stále ještě nevím na které...

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • Alpy 2011

    Tak máme za sebou letošní Alpy. Projeli jsme kus Itálie a Švýcarska, celkem to šlo, až na počasí - všude bylo cca o 10st. míň než loni. U jezer, v nížinách, v průsmykách, prostě všude, brrr. Ještě že pršelo "jen" zhruba

    Typ: Dovolená
    Vloženo: 30.07.2011
    Uskutečněno: 27.07.2011
  • Bude z toho cesťák, bude...

    Tak jsem se nakonec rozhodl. Letošní Alpy pojedu na KTM. Když už mám ty držáky na kufry, motorka je mladší a technicky v lepším stavu...zkusím to. K tomuto rozhodnutí přispěl fakt, že nebudeme kempovat každou noc jinde,

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 29.07.2011
    Uskutečněno: 14.07.2011
  • Do Hořic a zpět

    Na rovinu musím říct, že pokus udělat z motarda cesťáka se nevydařil. Motorka se totiž se třemi plně naloženými kufry chová značně nepříjemně. Do stovky se to ještě dá, ale jak jedu rychleji, je z toho "houpačka". Na rov

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 17.05.2011
    Uskutečněno: 15.05.2011


TOPlist