V sériovém provedení nemá Blata signalizaci správné činnosti mazacího okruhu. Nicméně kompletní kabeláž i s funkční kontrolkou se symbolem olejničky tu je . Jediným chybějícím členem je čidlo na tlak oleje. Místo něj je kabel pod motorem trvale ukostřen (když se odpojí, tak se kontrolka rozsvítí). Je tedy nutné spoléhat na to, že mazací okruh funguje a lze hlídat jen množství oleje pomocí olejoznaku. Už dávno jsem proto uvažoval, jestli by nešla signalizace zprovoznit. Zásadní otázkou ale bylo, kam čidlo připojit (jestli to vůbec jde) a jaký spínací tlak by mělo mít. Na tyto otázky jsem neznal odpověď a způsob pokus/omyl jsem nechtěl zkoušet, takže jsem to nechal plavat. Teprve loni v létě při návštěvě továrny Blata jsem měl možnost chvíli pohovořit s jejich hlavním mechanikem - panem Kubešem. Ten mi mojí otázku zodpověděl, za což mu velice děkuji . Ukázal mi místo, kam lze čidlo umístit, rozměry, řekl že spínací tlak by měl být 0,3 baru a poskytl další cenné informace.
Věděl jsem tedy potřebné parametry, takže jsem zkusil pátrat v internetových katalozích , až se mi podařilo najít čidlo s velice nadějnými parametry. Je to čidlo od firmy Facet, typové číslo: 7.0138 (nebo alternativa od firmy EPS, typ.č.: 1.800.138 ), určené mimo jiné např. pro automobily Škoda Octavia I 1,6 (rv. 96-04). Čidlo je spínací, má konektor 6.3, závit M10x1, šestihran 24mm a spínací tlak 0,5 baru. Jediným neshodným parametrem je tedy spínací tlak, který je o něco vyšší než by bylo potřeba. Nicméně za pokus to stojí .
Objednal jsem ho v obchodě AD Bados. Hned druhý den bylo na krámě a za 180Kč jsem si ho odnesl domů. Nyní, když byla veškerá údržba na motoru hotová a na motorce nebyla nádrž (aby se dala motorka položit na bok), tak je konečně příhodná doba pro montáž.
Samotná instalace byla otázkou pár minut. Aby se odlil olej od otvoru a nevytekl, tak jsem motorku položil na pravý bok. Zátka mi nejprve nešla povolit, ale po zahřátí horkovzdušnou pistolí a použití většího násilí už povolila . Na místo ní tam putovalo čidlo a na něj jsem zapojil (přesněji přepojil) kabel. Konektor bez problému pasuje, jen je škoda, že trochu trčí směrem ven.
Ze zvídavosti jsem pak dobil baterku a zkusil nastartovat . Výsledek je vidět na videu:
...Z krátkého testu (s velmi studeným motorem) zatím vyplynulo, že spínací tlak by mohl být nižší (ideálně 0,3 bar), protože kontrolka občas problikává. Směrodatný výsledek se ale ukáže až při dlouhodobějším užívání za různých provozních teplot.
Jednoznačnou nevýhodu zatím spatřuji v tom, že čidlo je sice relativně kryté (pod motorem a za rámem), ale přesto by se mohlo např. v terénu nebo při demontáži motoru mechanicky poškodit. V tom případě by mohlo napáchat víc škody než užitku . Možná i to je jedním z důvodů, proč továrna Blata na sériové motocykly čidla nemontuje . Platí pravidlo, že co se může rozbít, to se jednou rozbije . Také mám na paměti fakt, že toto čidlo je určené pro automobily, kde je mimo menšího rizika mech. poškození také vystaveno mnohem menšímu tepelnému namáhání a působení nečistot než u motorky. Proto beru celý počin hlavně jako pokus, rozhodně né jako doporučení pro ostatní . Pokud bude kontrolka protivně problikávat nebo se systém jinak neosvědčí, tak ho vrátím do původního stavu .
-
čidlo tlaku oleje EPS, typ.č.: 1.800.138
-
čidlo tlaku oleje EPS, typ.č.: 1.800.138
-
print-screen z e-katalogu firmy EPS
-
příprava pro montáž
-
pohled na spodek motoru
-
demontáž originální záslepky
-
před zašroubováním čidla
-
instalované a zapojené čidlo
-
stav po zákroku
-
svítící kontrolka, po zapnutí zapalování
paráda, jen nechápu proč to tam už není z vžroby
Ty teda jedeš..