PROFIL MOTORKY

Harley Davidson FXSTC Softail Custom (1998)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Rybkyn
Vloženo 14.5.2019
Aktualizováno 23.2.2023
Zobrazeno 3 395x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 29.01.2020, Uskutečněno: 29.01.2020, Stav tachometru: 63000 km, Zhlédnuto: 32x


29.1.2020 – Nevím, proč mám název tohoto mého „pamfletu“ DENÍK. Od toho 16.října jsem nenapsal ani čárku a nebýt fotek, tak jsem se v těch mých marných vzpomínkách asi ztratil. Je to ale zase důkaz toho, že jsem nelenil a ten proces přerodu posunul o nějaký ten kousek kupředu. Nikde v minulém textu jsem to nezmiňoval, ale od samého začátku mi běhala v hlavě jedna myšlenka - takřka Shakespearovská - přestavovat či nepřestavovat vše úplně tak aby to vypadalo jako nové, to bylo, oč tu běželo. Přelakovávat znovu slušně vypadající lak rámu nebo ne? Nechat vyměnit válce motoru za nové, když jsou na těch původních vyštípaná některá žebra, nebo ne? Měnit odřený velký kryt primáru, nebo měnit boční dekl převodovky kvůli lehce unavenému chromu - ano nebo ne? Moc práce navíc by to nedalo, protože v nejočesanější fázi měla motorka v rámu jen motor, převodovku (bez primáru-neb jsem měnil všechno těsnivo) a zadní kolo. A byla komplet bez předku. Řekl jsem si ale PROČ? Vrozená lakota tu taky hrála roli, protože by to samozřejmě nějakou tu kačku stálo, ale bylo to hlavně zbytečné! Rám stačilo utřít hadrem namočeným v benzínu (ať to rozpustí ten prastarý sajrajt) a hned vypadal o deset let mladší. A ty ostatní věci? Za prvé, není to nic zásadního a za druhé, i tak jsou ty díly krásné (i s chybkami)! To nejdůležitější je ale to, o čem píšu na samotném začátku a to, že nechci postavit nový bike, ale že chci dát nový život unavené motorce a to by na ní taky mělo být vidět - že není nejmladší a kdysi byla unavená, ale že nějaký ten šrám a vráska nevadí, když se ohákne do nového kabátu a dobře se o ní pečuje je z ní znovu kráska - to je jak se ženskou . A proto jsem si stanovil jedno pravidlo „Co funguje a slušně vypadá, do toho se nemr.. nevrtá“ - a tady je to přesně naopak jak se ženskýma!
A teď trochu k samotným pracem. Začalo to tím, čím jsem končil minulý článek - vyměnil jsem pajšl vidlice. Ložiska krku jsem nechal původní, protože se mi vůbec nejevila špatná. Komletaci předku - stromeček, vidlice, kolo, řídítka, ovladače - jsem střídal se vzpomínanou výměnou těsniva primáru a převodovky, podle toho, jak mi přicházely náhradní díly. Při plánované opravě řazení převodovky jsem závadu objevil, ale neodstranil. Řazení kvaltů obstarává mechanismus který… zjednodušeně… vidlička ve tvaru ležatého „F“, které za pomocí jakéhosi jednoduchého „pákoví“ a pružiny tlačí, nebo táhne čepy válcové kulisy a ta přes vidličky řadí jednotlivé kvalty - uf, úplně jsem se zpotil! No a ta pružina, nevím jak je to možné (musí to snad být od nového, protože tam nic není zdeformované ani opotřebované), neposune tu vidličku tak dostatečně aby při řazení dolů vždycky zaskočila za příslušný čep té kulisy - proto to nutné pozvednutí řadící páky, které vidličce to zaskočení dovolí. Bude to muset napravit slabá tažná pružinka, která šaltrpáku bude držet nahoře - sice „na prasáka“, ale praktické a snad i ne úplně hnusné. Před touto prací na převodovce jsem sundal olejovou nádrž a po chvílích jí taky přetěsnil holendry a celou ji přeleštil. Po kompletaci převodovky a primáru jsem ji namontoval a tím zatím skončily opravy a začala tvorba a výroba.
Už v průběhu oprav jsem v mezičasech odřezal z horní rámové trubky a podsedlové části všechny nálitky a navařené držáky různých, pro moji současnou podobu zbytečných dílů. Nejdůležitější očesávací počin bylo odřezání „parohů“ držící zadní blatník a sedadlo spolujezdce. Tím se z dvojsicu stal definitivně jednosic! Ještě bylo nutno upravit (částečně obrousit) nálitek na horní rámové trubce hned za krkem, na kterém původně drží přední část obou polovin palivové nádrže, a protože je ta vrchní trubka u těchto Softailů lomená, potřeboval jsem pod novou, stylovou nádrž napaklit takový vyrovnávací mezikus. Ve předu dlí právě na tom částečně ubroušeném nálitku a vzadu u kořene rozdvojení rámu. Netknutou část toho nálitku bych chtěl použít na uchycení takového netradičního držáku tachometru ..no, zatím je jen nahrubo v mé hlavě, tak uvidíme, jestli to půjde i vyrobit tak aby to fungovalo. Moje představivost si totiž někdy plete milimetry s centimetrama a centimetry s decimetrama a tak, když pak vidím, jak jsou věci v reálu, nestíhám se divit. Tak vlastně celou motorku a koneckonců všechno co vyrábím, dělám vždycky z hrubé představy a potom tak nějak „step by step“ upřesňuju a měním a zatím jsem se v drtivé většině mých výrobků (dnes se říká projektů ) dobral zdárného výsledku, byť někdy v lehce jiné podobě než byla ta prvotní, hrubá představa. Stejně to bylo i s opěrkou (sissy barem), což je moje současná zábava. Je momentálně asi tak v polovině výroby a z prvotní podoby je nezměněna jen výška, umístění stoplampy a materiál, jinak je všechno ve vývinu …a to je to, co mě na tom baví. Před opěrkou jsem musel ale ještě usadit zadní blatník, což nebyla úplně taková prdel, protože polotovar, který mi přišel z aftermarketu a údajně měl být na 16ti palcové kolo byl tak asi na devatenáctku. Ponaučení - „16-gauge“ uvedené v katalogu, neznamená průměr kola16 palců, ale asi nějakou tloušťka plechu či jinou veličinu, ale rozhodně ne to, to co jsem potřeboval ?!?. Blatník jsem musel po obvodu na devíti místech na každé straně naříznout, stáhnout na správný rozměr a povařit tak aby ten tvar udržel a aby se neskroutil do vrtule. Docela mi lepilo, ale povedlo se a v současné době je na něm nabodované spodní uchycení a nahoře namontovaná ta rovněž jen nabodovaná opěrka. Takže v nejbližším období mě čeká ji dotvořit a pak svařovat, brousit a leštit oba tyto kousky aby byla opěrka připravená na chrom a blatník včetně palivové nádrže na lak. V tomto mezidobí plánuju namontovat "konstrukce" předních stupaček (jakých taky jiných na jednosicu ) s brzdičem, pedálem brzdy a na druhé straně šaltrpáku. Zbývá ještě mraky práce na cestě k výsledku, ale výhodou takovéhoto počínání je, že možná důležitější než výsledek, je právě ta cesta k němu.
A napadá mě takový malý vzkaz pro ty, co by třeba chtěli něco podobného taky zkusit, ale mají pocit, že je jejich garáž malá a že se to v ní nedá z prostorových důvodů zrealizovat. Jak je i trochu vidět na přiloženém fotu, celou motorku přestavuju v garáži o ploše 5 x 3m. Vůbec to nebyl záměr, ale tato prostora je stejné velikosti v jaké začínali kluci Davidonové s kamarádem Harleyem. Zbudoval jsem si ji z přístřešku na zahradní techniku a palivové dřevo-výška stropu "obrovských" 205cm a ke dveřím se ještě snižuje?. A teď pozor - jsou tam - piliňáky (kamna), ponk s bruskou, malým svěrákem a mini soustruhem. Dál je tam stabilně kompresor, několik pixlí na odpadky, malý lis domácí výroby a montážní stůl - a nemyslím ten složený a zvěšený na zdi - na druhé straně místnosti je ještě jeden. To, že je pod tím zmiňovaným ponkem pro všechny případy uskladněná elektrocentrála a všude možně zastrkaný a rozvěšený různý vercajk, to bych nemusel ani zmiňovat - ten nezavazí, ale musí se pořád a pořád vracet tam kam patří, jinak se v něm ztratíte. A ještě jednou pozor - jak si všimnete (foto), ještě tam parkuju Heritečku - prakticky furt v průběhu celé přestavby, jen když svařuju, nebo divoce brousím, vyjedu s ní před garáž. Na podzim, když jsem s přestavbou započal, zaparkoval jsem ji, jakože na zimu pod přístřešek, který je krásně suchý, ale není úplně hermeticky uzavřený a ona se mi tam během pár mlhavých dní několikrát opotila (asi strachem nebo co ), čímž by na sebe rez nenechala dlouho čekat. Takže alou zpátky do garáže a s roztahováním byl konec. Vůbec bych nevěřil, že na takovémto "pětníku" můžu parkovat dvě motorky a z toho tu jednu přitom rozebírat, předělávat a skládat. Fakt to jde, ale je to díky výrazné pomoci jedné, doma vyrobené věci a tou je jednoduchý, z jeklů svařený, dvěma zvedáky ze starých Škodovek ovládaný a na otočná kolečka postavený zvedák. Celá motorka na něm dlí a já si s ní můžu posouvat, popojíždět a otáčet dle libosti. Tento příklad mi ale ukázal, že člověk může být, na rozdíl od dnešních trendů a neskromných a megalomanských "projektů" šťastný i jak říkám "na pětníku". Takže s chutí do toho a půl je hotovo - což u mě v současné době platí na sto procent!

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
garcia (1) napsal 26.02.2020 v 08:12

Hezky se to rýsuje S tím řazením jsem to měl úplně stejně a taky jsem to vyřešil na prasáka jak říkáš. Moje mašina měla také spoustu jizev které ale nevadily funkčnosti, tak jsem to tak nechal. Je to přece příběh jejího života. Bez nich by byla jako vybotoxovaná stará dáma. Přeji ti úspěšné dokončení přestavby a těším se na výsledek.

Varaník (4) napsal 30.01.2020 v 06:32


Nejnovější záznamy v deníku
  • H-D Custom - verze "Gentle"

    Pro potřeby hladkého průchodu stk jsem za použití originálních dílů zplodil tuto verzi "gentle", která může být během 1 - 2 hodin přebudovaná na původně stavěnou verzi "hard" :-DD . Aby mohli být používány oboje díly,

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 06.09.2023
    Uskutečněno: 06.09.2023
  • Sissy bar a držák hlavního světlometu

    Tak i u Bibinka jsem přes zimu musel řešit nějaké "beta verze" dílů, které v původních verzích nevypadaly, nebo nefungovaly tak jak měly. Byl to držák hlavního světlometu, který zároveň slouží k pevnému uchycení rolky a

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 24.04.2022
    Uskutečněno: 24.04.2022
    Tachometr: 65000km
  • H-D Custom-Nové svody, zánovní tlumiče

    Na začátku přestavby tohoto bombarďáka jsem měl záměr, postavit ho tak, aby se co nejvíc blížil vzhledu staré školy, ale s nutnostmi pro dnešek nejnutnějšími a to jsou homologace a E-čka všude tam, kde je to nezbytné a n

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 11.03.2021
    Uskutečněno: 10.03.2021
    Tachometr: 64500km
    Komentářů: 1x


TOPlist