Nucená výměna statoru alternátoru+regulátor+nová baterie:
Jelikož mi pomalu umíralo dobíjení vlivem spálených cívek na statoru, mělo to za následek nutnou výměnu. Stalo se tak na delší cestě. Musel jsem prakticky doskákat domů. Vzalo to sebou i baterku, která se vyjela prakticky do prázdna.
Nakonec jsem při měření zjistil, že odešel i regulátor dobíjení, protože altík prakticky plně živil jen jednu ze tří výstupních fází a regl to nevydržel.
Postup demontáže:
- sundáme sedlo řidiče
- sundáme sedlo spolujezdce a odpojíme lanko k odemykání sedla
- povolíme podsedlový plast (4 šrouby na bocích+2 na křížový šroubovák pod sedlem). Buďto odpojíme komplet zadní světlo, aby se mohl podsedlák sundat úplně nebo pro šikovnější se může opatrně podsedlák převléct přes regulátor tak, abych se k němu dostal pokud ho budu měnit .
- odpojíme baterii, kterou vyndáme, aby jsme se dostali na plast "kastlík" pod baterkou, ten vyndáme
- pod tímto plastem rozpojíme konektor od regl-hlavní svazek a konektor alternátor-regl
- po rozpojení konektorů můžeme sundat víko alternátoru, samozřejmě sundáme levý boční plast
- povolíme 9 šroubů víka
- pod víko si dáme nějakou nádobu, vyteče trošku oleje
- víko bude držet magnetická vazba mezi statorem a rotorem alternátoru, nebojíme se tedy použít při vysunutí víka víc síly
- pozor na převodové kolečko startéru (volnoběžka), aby nevyskočilo z osky
- očistíme dosedací plochy víka a karteru motoru od starého těsnění nebo silikonu+odmastíme uvnitř víko včetně statoru
- povolíme přítlačný plíšek kabeláže statoru a samotný stator (4x imbus)
- stator je venku můžeme instalovat nový
Postup montáže:
- nový stator vložíme zpět na osazení do čistého víka
- nepřetahujeme zbytečně moc jistící šrouby statoru, prostě s citem
- na očištěný blok motoru vložíme nové těsnění nebo tenkou vrstvu motorového silikonu
- guma která těsní kabeláž statoru musí dobře sedět ve výkroji víka (můžeme pro jistotu lehce použít opět silikon)
- víko se takzvaně při vracení přisaje působením magnetu, takže je důležité aby se oska startovacího kolečka(volnoběžka) trefila do otvoru, stejně tak 2 náběhové čepy na karteru
- můžeme dotahovat víko
- zapojíme konektory a zpět zakapotujeme
Ještě před zapojením jsem pro jistotu přeměřil výstupní proud ze statoru: 12,3V
Není to moc, některé motorky mají výstup i 20V. Mně to však stačilo, aby to regl zvládl na 14,5V a se světly a s dochlazujícím ventilátorem to bylo 13,6 - 13,8V.
Vlastník | Skrunch | |
---|---|---|
Vloženo | 27.3.2016 | |
Aktualizováno | 12.10.2017 | |
Zobrazeno | 1 040x |