globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Podřazování a brždění
 
7.4.2010 v 11:54
Zdravim
Mam sv650s a najeto asi jen 300 km. A řeším problém brždění a podřazování před zatáčkou. Všude čtu že se to dělá takle: Pustit plyn. Zmáčknout přední brzdu. Brzdit. Zmáčnout spojku dat nizssi rychlost, brnknout plynem a pustit spojku. A nakonec pustit predni brzdu. Ale nemuzu se nikde docist co se zadni brzdou. Mam ji pouzivat jako predni ? Co by se stalo kdybych brzdil moc zadni pustil do toho spojku ?


Naposledy editováno 07.04.2010 11:55:26

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:19 | Nahoru | #121

Bozo>SVSkritek> Rád bych to pro sebe uzavřel a pak se k tomuto vláknu už nevracel.

Brzdit oběma brzdama dává o něco lepší výsledky (brzdí to o něco víc, motorka je o trochu klidnější). Spousta lidí tady ale bude tvrdit, že to není třeba. A pravda je, že v 95% případů budou mít pravdu. Problém je v těch zbývajících 5%. Samozřejmě, můžeš jezdit tak, abys téměř nikdy zadní brzdu nepotřeboval a to je taky volba.

To, že by motorka brzdila líp než auto je blbost. Každýmu kdo bude mít zájem to rád předvedu (navrhuju test z konstatní rychlosti, auto motorka vedle sebe, v jednom okamžiku oba jdou na co největší brždění).



ja to zkousel - moje CBR brzdi podstatne lip jak forman, escort a fabia... jak s modernima sportovnejsima autama, to nevim...
ale prece jen 200kg a 2 kotouce (predni brzda) vs 1000kg (a vic) a 4 kotouce (popripade 2 kotouce a 2 bubny), vysledek se mi zdal vcelku i logicky pochopitelny...

1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:24 | Nahoru | #122
Mám auto se 4 kotoučema a myslím dobře nastavenou ABS. Bez problému se dokážu dostat do situace, kdy držím v sedadle jen na pásech. Je pravda, že jsou potřeba kvalitní gumy (ale to beru jen jako vyrovnání podmínek).

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:25 | Nahoru | #123
Poly_> nemyslim ze bych to pochopil spatne ja?!
Zamysli se, pokud pri starych motorkach ruchnych segmentu vyjde usmudlanych reknem 15%, kolik vyjde na soudobem supersportu s ridicem co umi poradne brzdit (a o jine situaci jsem nikdy nepsal!)?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:25 | Nahoru | #124

Poly: A tedy dle mého názoru: Zrychlení generované POUZE přední brzdou je poloviční než.... bla bla bla atd.


Máš tam chybu, píše se o ZADNÍ brzdě. A následuje, že zadní brzda se na celkovém brzdném účinku podílí velmi málo nebo dokonce vůbec, pokud je přední brzda využívána s maximální účinností.

Ale tohle všechno teoretizování - včetně sporu, jestli brzdí líp auto nebo moto - platí jen pro čistý a suchý povrch. Jakmile se do toho přimotá písek, voda nebo nedejbože mastnota, přední brzdou nejde brzdit příliš drasticky a zadní je v tu ránu k nezaplacení. Stejně tak na vodě bude auto brzdit mnohem líp, než motorky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:28 | Nahoru | #125

_BoB_>...to ,že motorka brzdí líp než auto je hovadina už jen z základního hlediska a to, že má minimálně o 1/2 méně styčných ploch s vozovkou ..ať si kdosi říká co chce ,základní fyzikální zásady musí platit stále



To snad tvrdis ze Fyzika potvrzuje jednoznacnou zavislost brzdneho ucinku (resp. tecne sily) na stycne plose ?

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:34 | Nahoru | #126

1100Virago>Máš tam chybu, píše se o ZADNÍ brzdě. A následuje, že zadní brzda se na celkovém brzdném účinku podílí velmi málo nebo dokonce vůbec, pokud je přední brzda využívána s maximální účinností.

Ale tohle všechno teoretizování - včetně sporu, jestli brzdí líp auto nebo moto - platí jen pro čistý a suchý povrch. Jakmile se do toho přimotá písek, voda nebo nedejbože mastnota, přední brzdou nejde brzdit příliš drasticky a zadní je v tu ránu k nezaplacení. Stejně tak na vodě bude auto brzdit mnohem líp, než motorky.



jasne, na vode, sterku, pisku, snehu, ledu apod se motorka na auto co se brzdeni tyce rozhodne nechyta
na suchem povrchu hraje spousta faktoru (ABSxbezABS, gumy, umeni pilota/ridice atd atd..), ale troufam si tvrdit ze bezna sportovni motorka brzdi lip nez vetsina bezneho provozu.. ale je to jen muj nazor

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:36 | Nahoru | #127
Dawe02> říkám tím hlavně to, že když budeš pohybovat čímkoliv po stejným povrchu tak čím větší kontaktní plocha kde dochází k tření tím účinější to bude. Jinak řečeno když zachováš stejné materiály na obou tělesech a i stejnou rychlost jim dáš .. tak co ti zastaví dřív těleso které bude mít styčnou ploch třeba 100x100cm nebo 20x20xm ?

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:46 | Nahoru | #128
Co jsem tak slyšel, tak opravdoví střelci používej zadní brzdu jak při brzdění, tak při akceleraci Nechápal jsem, ale princip je takový, že na začátku výjezdu ze zatáčky lehce drží zadní brzdu při plném plynu, aby motorka byla více ponořená dozadu a měla maximální trakci zadního kola na výjezdu pod maximální zátěží...
Není z mé hlavy, ale to bude jiná liga než my tu řešíme

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 11:57 | Nahoru | #129

_BoB_>Dawe02> říkám tím hlavně to, že když budeš pohybovat čímkoliv po stejným povrchu tak čím větší kontaktní plocha kde dochází k tření tím účinější to bude. Jinak řečeno když zachováš stejné materiály na obou tělesech a i stejnou rychlost jim dáš .. tak co ti zastaví dřív těleso které bude mít styčnou ploch třeba 100x100cm nebo 20x20xm ?



Za stejnych okrajovych podminek to bude uplne jedno. To je prece Fyzika 9.tridy ZS.

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 12:15 | Nahoru | #130

Dina>já před zatáčkou zmačknu spojku a brzdím jen zadní brzdou !!



a ještě k tomu jsem si poprskal jablečníkem smíchaný s kávou monitor

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 12:18 | Nahoru | #131
já brzdím brzdou, jen když zastavuju, u týhle motorky ti bude stačit předvídavost a pplynulý podřazování.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 12:21 | Nahoru | #132
_BoB_: Zapomínáš na jednu věc - motorka a auto jsou dost odlišné váhové kategorie a tím pádem i hybnost budou mít úplně jinou. Ten tvůj příklad není zrovna ze života.

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 12:47 | Nahoru | #133
Nevím, do fyziky bych se nepouštěl.. přeci jen byste ještě museli brát v potaz setrvačný síly, tření v motor, hybnost atd

1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění

8.4.2010 v 13:17 | Nahoru | #134
KOUKÁM ŽE JE TU NA FORU ZASE BOUŘLIVÁ DEBATA

Tak pro stvořitele tohoto fora - podívej se na to asi tak. Někteří ti tu radí z recese blbě aby je to pobavilo, nebo povavil lidi na foru a čeká zase bouřlivé debaty.

Dále se nechci nikoho dotknout, ale pokud ti tu radí někdo, kdo jezdí na střepu co nebrzní, nebo má bubnové brzdy a píše tu o brždění zadní brzdou - u fechtla, nebo motorky s bubnama to může fungovat . . . . na SV-čku to moc fungovat nebude, rozhodne ne ve vyšších rychlostech.

Obdobně se vyser i na rady chytrolínů k brždění motorem, co sedlají čtyřválcové motorky a jediný dvouválec co kdy někdo z nich řídil byla Jawa 350 nebo Suzuki GS500.

Proč sem píši. Pobavit se na účet někoho je sice dobré, ale na motorce se to nemusí vyplatit. Už se za tu dobu co jezdím zažil hodně nehod a některým se dalo předejít.
Pokud ti tu někdo blbě poradí, tak se rozmázneš, což asi nechceš. On si myslí jak byl vtipný, nebo si tím léčí komplex z toho, že sedláš lepší stroj než má on sám.

Jízda na douválo do V je jiná než u klasickým čtyřválců!
Brždění motorem
klasicky brzdíš motorem, motorka zpomaluje, klesají otáčky motoru, vymáčkneš spojku, přidáš plyn, ale jen drbnutím do plynu, který zase ubereš - tím ti vyletí otáčky motoru, přitom podřadíš a pouštíš spojku - otáčky motoru padají a pouštěním spojky se ti srovná rychlost motoru se zadním kolem. Píšu to jak pro blbý, aby jsi to pochopil a také proto, že očekávám zase nějakou bouřlivou reakci.
Časem můžeš podřazovai i bez plynu jen podkopnutím kvaltu, ale tím dochází k velkému zpomalení zadního kola, které jde do smyku - třeba u Buella někdy ustřelí zadní kolo skoro o metr do boku. Na vyblbnutí super, ale někdy tento efekt - konkrétně před zatáčkou nepotřebuješ

Jízda zatáčkou
na dvouválci si raději více podřaď a jeď zatáčku pod plynem ve vyšších otáčkách, pokud je motor podtočený, přenáší se trhavý chod motoru na zadní kolo, což je nejen nepříjemné, ale zase to může vést k ustřelení zadního kola . . .

no a teď k brzdám
Brzdi pokud tě situace nenutí jinak jen přední brzdou, které pomáháš podřazováním a bržděním motorem.
Zadní brzdu používej spíše nouzově. Něco jiného jsou duální brzdy, kdy řídící jednotka vyhodnocuje zatížení předního a zadního kola a dle toho dělí sílu brzd na kolo. (příkladem je Honda VFR 800)

Tak to je asi vše, co jsem chtěl říci. Tak a může te tu zase bouřlivě debatit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 13:23 | Nahoru | #135
Bond_age> Diky. Ja myslim ze tohle by se dalo uznat jako zaver. Schoduje se to s nazorem vetsiny. A neboj tohle forum uz chvili procitam a vim ze rady jako "já před zatáčkou zmačknu spojku a brzdím jen zadní brzdou !!" Nemam brat vazne Ono zkusenym to treba prijde vtipne. Ale nekdo by tomu mohl i verit.

Naposledy editováno 08.04.2010 13:33:12

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 13:37 | Nahoru | #136
1100Virago,Dawe02> Ano Virago to jsi řekl dobře ... uznávám na tohle jsem opomenul , bral jsem to až moc teoreticky
Tohle beru o tom žádná Váha je v tomhle případě taky podstatná

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 14:45 | Nahoru | #137
[quote]VeFeRák>když si vzpomenu, jak mně nutil učitel v autoškole používat jenom zadní brzdu a na předek vůbec nesahat a ani nemyslet...

to mě to právě v autoškole říkali přesně naopak, jsem začal zadní brzdu používat až na svojí mašině....

1 reakcí na tento příspěvek Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:04 | Nahoru | #138
Taky mi říkali v autoškole, že brzdit přední jen když potřebuju úplně zastavit motorku na křižovatce. Ale teď už vím, že to je blbost. Na konci minulé sezony mně vjelo do cesty auto, já dupnul na zadní a byl jsem v něm... Od tý doby se snažím skamarádit s mojí kousavou přední brzdou Ale když jsem v zatáčce, tak mám radši na menší zpomalení zadní brzdu.

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:25 | Nahoru | #139
Ty jo to je teda debata, musim rict, ze jsem zvladnul precist jenom prvni stranku...
K tvym otazkam:
Na Sportovni motorce se brzdi jenom predni brzdou. Proc?? Protoze sportovni motorky maji zpravidla lepsi brzdy nez endura a chopery a zadni kolo se vlivem velke brzdne sily predni brzdy zveda a tudiz ma tendenci jit snadno do smyku!! Co se tyce podrazovani s meziplynem neni to frajerina, ale nutnost, aby pri podrazeni nedoslo vlivem komprese motoru zase k zablokovani zabniho kola a tim smyku a never/neverte ani ostatni tomu ze je to problem jenom jedno a dvouvalcu!! Co se tyce jizdy na silnici jednoznacne brzdi a podrazuj pred zatackou nez zacnes sklapet motorku, kdyz vlivem podrzovani nebo brzdeni dostanes smyk mas sanci s tim neco udelat, kdyz ti ustreli kolo v zatacce, tak jsi dost blizko od drevenyho futralu. Jinak brzdit a podrazovat s mezi plynem muzes klidne najednou pokud zvladnes sesynchronizovat ruce. A neni potreba z toho delat vedu, pri podrazeni zmackni spojku a zaroven s tim ze slapnes na radici paku i vrkni s plynem, pak zase spojku pust...
Jinak rozhodne souhlasim s nazorem ze na normalni silnici se da 90% brzdeni zaridit motorem, pokud trochu predvidas a mas odhat. Zase tohle neplati jenom pro jedjo a dvouvaly, protoze BRZDIT vetsina lidi zacne max kdyz jim do cesty vbehne zajic, ten zbytek je jenom takovy pribrzdovani a to zvladne i ten motor.

Ja osobne ti doporucuju vzit nejaky penize a zajet si do jedne z motoskol, ktere se tady konaji, jedna z nich je napriklad v Brne...

Naposledy editováno 08.04.2010 16:34:32

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:26 | Nahoru | #140
P.a.d.l.o> Takovou autoskolu bys mel nekde nahlasit a meli by prijit o licenci... Tohle je jako by ti rikali, ze nemas davat blinkry...
I kdyz u ty autoskoly se to da pochopi,t tam je problem opacny, extremni zatizeni zadniho kola a male predniho, protoze na konci motorky za ridicem sedi vetsinou tak 100 kilo... Nicmene v praxy je to nepouzivtelny.

Naposledy editováno 08.04.2010 16:51:24

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:38 | Nahoru | #141
Cosmogagy> A zkusil jsi to taky na mokru, nebo v zatacce??

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:39 | Nahoru | #142
P.a.d.l.o> Mě v autoškole říkali jen - tak motorku asi znáš ne, tak sedni, a jedééém...

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:47 | Nahoru | #143
Lucky> To máš pravdu
DMC.motobiker> Můj instruktor nebyl žádný proutek a abych motorku dokázal uvést do klidu, tak mě učil brzdit zadní a když jsme jeli uplně pomalinku tak zmáčknout přední a dát nohy dolů

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:47 | Nahoru | #144

Lucky>Cosmogagy> A zkusil jsi to taky na mokru, nebo v zatacce??



co ted myslis - brzdit predni?? na mokru jedu tak, abych se brzd moc sahat nemusel - pomalu a plynule.. a v zatacce? do zatacky najizdim tak, abych v ni brzdit nemusel...

samozrejme ze krizovka se stane, a obcas se ta zadni hodi.. ale pro bezny jezdeni je podle mne prakticky nepotrebna

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 16:53 | Nahoru | #145
Cosmogagy> Psal jsi ze jsi s cebrem prebrzdil nejaky auta, tak by me zajimalo jestli jste to zkouseli jinde nez na rovine a na suchu...

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 17:05 | Nahoru | #146
P.a.d.l.o> Můj instruktor byl docela proutek (Rocker) a navíc mě znal už od 13ti let z motokrosu, a navíc jsem do autoškoly jezdil na motorce , když jsem dělal svůj první řidičák, takže mě fakt neříkal vůbec nic! Hned jsme sedli, a jeli, svojí první hodinu si pamatuju úplně živě, bylo asi +3 stupně a silnej déšt, a my hned razili ven z města takovej velkej okruh , docela sranda, ale teď už bych se na to v takovym marastu vys*kašlal...

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 20:53 | Nahoru | #147
SVSkritek> Zdravím dalšího esvéčkáře hele co se týče zadní brzdy tak to uš tu bylo probíráno v mnoha vláknech a zaručenej recept neexistuje! Faktem je že někdo ji nepoužije jak je rok dlouhej a někdo se bez ní nevejde do jediný zatáčky... já patřim do tý druhý skupiny, ale věř že jediná zaručená cesta je zkoušet co ti vyhovuje líp a důležitý je nic při tom nehrotit

(reakce na) Podřazování a brždění

8.4.2010 v 21:14 | Nahoru | #148

Lucky>Cosmogagy> Psal jsi ze jsi s cebrem prebrzdil nejaky auta, tak by me zajimalo jestli jste to zkouseli jinde nez na rovine a na suchu...



pokud bys to cetl cely, tak jiste vis ze asi 5 prispevku potom jsem psal doslova toto:
"jasne, na vode, sterku, pisku, snehu, ledu apod se motorka na auto co se brzdeni tyce rozhodne nechyta "

a v zatacce nebrzdim

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 21:31 | Nahoru | #149
Jste mi připoměli na co tam mám ten pedál na pravou nohu, díky Jinak zadek použiju jen občas, abych neměl zrzavej zadní kotouč

Podřazování a brždění

8.4.2010 v 21:43 | Nahoru | #150
Zalezi jak si navyknes, znam lidi co zadni brzdu normlane nepouzivaji, ale naproti tomu nevim presne kdo to byl (možná Tomáš Mikšovský) Měl na závodce na zadním kotouči čtyřpístkovej brzdič. Takže záleží vyloženě na stylu a je jasný, že na nějakým choperu rozhodně zadní brzdou nabrzdíš víc než na supersportu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist