Uzavřeno 12.02.2013 v 08:29 uživatelem maryXR
1 reakcí na tento příspěvek Výměna oleje
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
sharkis píše: misha> ne, asi vodku tyjo Jasně že vodu - ze vzdušný vlhkosti - olej je docela dost hygroskopickej a proto se má po roce měnit - tím, že nasává vzdušnou vlhkost se totiž mění jeho vlastnosti...
Jojo, já doma používám olej namísto vodovodu. Pohlcuje tolik vzdušný vlhkosti, že nepotřebuji veřejný vodovod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
seikos píše: Jojo, já doma používám olej namísto vodovodu. Pohlcuje tolik vzdušný vlhkosti, že nepotřebuji veřejný vodovod
TY si znej ale tropis legraci.
Sharkis> aby se ti priste nesmali, netusim jak moc je olej hygroskopicky (myslim ze moc ne) a ikdyby byl tak ta voda se vypari pri prvni jizde a odejde odvetranim karteru v podobwe pary, takze to duvod asi nebude. Ne ze bych nekdy patral proc zrovna po roce, ale skoro bych si typnul ze to bude tim ,ze ty antikorozivni prisady uz proste nefungujou.
seikos píše: Jojo, já doma používám olej namísto vodovodu. Pohlcuje tolik vzdušný vlhkosti, že nepotřebuji veřejný vodovod
Tak mi teda prosím vysvětli, co je ten pravý důvod Dosud jsem žil v domění, že tomu tak skutečně je, jelikož voda ten olej prostě dezintegruje...
E: trochu jsem pohledal...
něco o vlhkosti - odborný článek o vlhkosti a důsledcích pro oleje (sice ne motorové, ale je to dost podobné)...
Převodový olej, stejně jako všechny ostatní kapaliny ve vozidle, podléhá opotřebení (degradaci). Velmi důležitým faktorem je vzdušná vlhkost, tedy voda. Na následujících obrázcích vidíte ložiska a ozubená kola z několika opravovaných převodovek. Ani jedna z nich ‚nenaběhala‘ více než 230 tisíc kilometrů, a přesto můžete vidět nánosy rzi a šlemu z oleje degradovaného vzdušnou vlhkostí.“
Výměnná lhůta minerálních olejů nebývá nijak závratná a je dosti silně závislá na druhu provozu. Minerální oleje rychleji degenerují z působení vzdušné vlhkosti a kyslíku. Většinou je vhodné i kvalitní minerální oleje měnit již po 10 000 km. Velmi kvalitní minerální oleje jsou zase natolik drahé, že se vyplatí spíše používání olejů polosyntetických.
Tak jak to teda je?
Na úplný závěr text, který říká de facto to samé co já: (mimochodem z webu o Superteréne)
Vždy po ujetí 6 tis. kilometrů nebo po roce. Že se olej znehodnotí po určitém počtu kilometrů, je asi každému jasné, ale proč máme měnit olej, který v motoru rok jen leží a nenajezdil třeba ani tisíc kilometrů? Olej má totiž tu nepříjemnou vlastnost, že je poměrně dost hydroskopický. To znamená, že do sebe absorbuje vodu. A jelikož každý motorový prostor musí být řádně odvětrán, je motorový olej ve stálém kontaktu se vzdušnou vlhkostí, ze které během roku nasaje tolik vody, že se výrazně sníží jeho mazací schopnosti. Udává se, že olejový filtr stačí měnit jen při každé druhé výměně oleje. Myslím ovšem, že vzhledem k jeho ceně (do 200,-) není problém ho pro jistotu vyměnit pokaždé.
P.S. Netvrdím, že to tak je - nejsem odborník, ale prezentuju co vím - teď bych Tě teda poprosil, abys mi to vysvětlil, když Ti moje teorie přišla tak absurdní
P.P.S. Jinak miluju lidi, kteří místo toho, aby napsali něco k tématu, akorát zesměšňují ostatní, aniž by svoje tvrzení jakkoli podložili
Naposledy editováno 21.01.2013 13:03:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
O příspěvek výše jsem myslím věrohodně doložil, že na té vlhkosti něco bude, ale pokud to tak není, tak se rád nechám poučit za předpokladu, že svá tvrzení taky podložíte něčím relevantním, abych tu příště zase nebyl za vola...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
sharkis píše: gugo> říkám - prezentuju to, co jsem si až doteď myslel, že vím
O příspěvek výše jsem myslím věrohodně doložil, že na té vlhkosti něco bude, ale pokud to tak není, tak se rád nechám poučit za předpokladu, že svá tvrzení taky podložíte něčím relevantním, abych tu příště zase nebyl za vola...
Amíci měněj po 1500 km
No jak moc je olej hygroskopický nevím, ale imho se ta vlhkost zahřátím odpaří, tolik selský rozum. Co je dle mého větší zlo, jsou pevné částice vzniklé otěrem, jakož i neodfiltrovatelné částice uhlíku a kyselé produkty spalování (poslední jmenované je spíše doménou dehtožroutů, ale i tak).
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
Otázkou zůstává následující - všichni se shodli na tom, že ten olej ztrácí kvalitu Olej jako takovej vodu neobsahuje, ale obsahuje různé příměsi Ztráta kvality oleje logicky musí být důsledkem chemických reakcí, popřípadě mechanického opotřebení
Ty příměsi musej bejt buď nerozpustný, rozpustný v polárním rozpouštědle anebo v nepolárním - nepolární tam být dost dobře nemůže, jelikož by ten olej rozložilo - nemůže být náhodou princip té degenerace v tom, že pohlcená a naakumulovaná voda v oleji vytvoří reakční medium pro procesy vedoucí k té degeneraci?
Voda se pak sice odpaří, ale zůstanou tam nerozpustné produkty a po vychladnutí vše od začátku...
Tohle neberte nijak oficiálně, je to pouze můj momentální myšlenkový pochod
E: čeština
Naposledy editováno 22.01.2013 10:01:02
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
sharkis píše: FiZzeR> Hydroskopie je pohlcování (kapalnté) vody, hygroskopie je pohlcování vzdušné vlhkosti - není to to samý
Otázkou zůstává následující - všichni se shodli na tom, že ten olej ztrácí kvalitu Olej jako takovej vodu neobsahuje, ale obsahuje různé příměsi Ztráta kvality oleje logicky musí být důsledkem chemických reakcí, popřípadě mechanického opotřebení
Ty příměsi musej bejt buď nerozpustný, rozpustný v polárním rozpouštědle anebo v nepolárním - nepolární tam být dost dobře nemůže, jelikož by ten olej rozložilo - nemůže být náhodou princip té degenerace v tom, že pohlcená a naakumulovaná voda v oleji vytvoří reakční medium pro procesy vedoucí k té degeneraci?
Voda se pak sice odpaří, ale zůstanou tam nerozpustné produkty a po vychladnutí vše od začátku...
Tohle neberte nijak oficiálně, je to pouze můj momentální myšlenkový pochod
E: čeština
Což mě přivádí na myšlenku, že tedy není od věci tedy čas od času tu motorku teď v zimě nastartovat a tu vodu odpařit Tak už vlastně vím
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
seikos píše: Což mě přivádí na myšlenku, že tedy není od věci tedy čas od času tu motorku teď v zimě nastartovat a tu vodu odpařit Tak už vlastně vím
Je vidět, že dělat z lidí blbce umíš dobře - tak mi teda řekni, jak to je - já se opravdu rád přiučím
Jinak k tvé myšlence - vzhledem k tomu, že je v průměrně zimě daleko větší vlhkost vzduchu než jindy v roce (pokud teda není zrovna po lijáku) a taky že je podstatně větší zima, tak si logicky nastartováním nepomůžeš, ba naopak - víc vody ve vzduchu + větší rozdíl teploty zahřátého motoru a okolí = daleko větší množství nakondenzované vody...
K vaší debatě.Pokud jezdím v zimě,mám ze začátku v olejové vaně emulzi.Prudkým ohřátím se zkondenzuje v motoru vzdušná vlhkost.Voda se naštěstí časem vypaří,ale je potřeba určité porce kilometrů.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
sharkis píše: Je vidět, že dělat z lidí blbce umíš dobře - tak mi teda řekni, jak to je - já se opravdu rád přiučím
Jinak k tvé myšlence - vzhledem k tomu, že je v průměrně zimě daleko větší vlhkost vzduchu než jindy v roce (pokud teda není zrovna po lijáku) a taky že je podstatně větší zima, tak si logicky nastartováním nepomůžeš, ba naopak - víc vody ve vzduchu + větší rozdíl teploty zahřátého motoru a okolí = daleko větší množství nakondenzované vody...
Se nemusíš nad sebou tak rozčilovat
seikos píše: Se nemusíš nad sebou tak rozčilovat
Ja se nerozčiluju nad sebou, já se rozčiluju nad lidma, co zesmešňujou ostatní, aniž by k tomu měli jakejkoli důvod nebo pravdu
Ono mi to totiž nedalo, tak jsem napsal do několika zkušeben paliv a maziv s dotazem, jestli má vzdušná vlhkost vliv na kvalitu oleje a popřípadě jakým mechanismem
Budeš se divit, ale i ta moje teorie s reakčním prostředím byla správná - viz odpověď ze zkušebny:
Dobrý den,
samozřejmě že má. Nejde však ale o vzdušnou vlhkost jako takovou, ale spíše o následky její kondenzace v motoru. Při dlouhodobějším stání a/nebo při větších výkyvech okolních teplot se vlhkost v motoru sráží. Přítomná voda pak napadá aditivaci oleje (např. vysokotlaká protioděrové aditiva/vysokoteplotní antioxidanty) a hydrolyzuje (rozkládá) ji, čímž jeho celková oxidační odolnost klesá. Dále pak vytváří prostředí pro korozi kovových materiálů, jejichž produkty koroze mohou působit katalyticky na další rozklad oleje.
I nová náplň motoru tímto způsobem výrazně stárne, i když motor není používán. Je to jeden z důvodů, proč výrobci automobilů/motocyklů omezují výměnný interval časově, nikoli jen „kilometricky“ (např. 30000 km nebo 2 roky, co nastane dříve).
S pozdravem
Ing. Ladislav Fuka
Divize paliv a maziv
Ředitel divize
SGS Czech Republic, s.r.o.
U Trati 42
CZ - 100 00 Praha 10
Phone: +420 274 021 310
Mobile: +420 731 429 203
Fax: +420 274 817 287
...takže než si zase budeš příště z někoho dělat prdel, tak si nejdřív ověř fakta
(pokud mi přijde vyjádření i od těch ostatních, mezi nimiž byla i státní zkušebna, tak to sem milerád hodím)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
sharkis píše: FiZzeR> Hydroskopie je pohlcování (kapalnté) vody, hygroskopie je pohlcování vzdušné vlhkosti - není to to samý
Otázkou zůstává následující - všichni se shodli na tom, že ten olej ztrácí kvalitu Olej jako takovej vodu neobsahuje, ale obsahuje různé příměsi Ztráta kvality oleje logicky musí být důsledkem chemických reakcí, popřípadě mechanického opotřebení
Ty příměsi musej bejt buď nerozpustný, rozpustný v polárním rozpouštědle anebo v nepolárním - nepolární tam být dost dobře nemůže, jelikož by ten olej rozložilo - nemůže být náhodou princip té degenerace v tom, že pohlcená a naakumulovaná voda v oleji vytvoří reakční medium pro procesy vedoucí k té degeneraci?
Voda se pak sice odpaří, ale zůstanou tam nerozpustné produkty a po vychladnutí vše od začátku...
Tohle neberte nijak oficiálně, je to pouze můj momentální myšlenkový pochod
E: čeština
A kde by se tam ta "kapalntá" voda vzala? Já mám motorku, né ponorku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
zkondenzuje, ale zase se odpaří. ale to je střídáním teplot a srážením vzdušné vlhkosti - olej jako takový dle mého hygroskopický není, a pokud, tak minimálně. to si pleteš s brzdovkou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
1 reakcí na tento příspěvek Výměna oleje
Tak buď 10tis km,(což i tak je dost), nebo rok/2roky? Díky :)
sharkis píše: FiZzeR> je hygroskopickej - sice podstatně míň než brzdovka, ale je - já už nevim jak jinak to mám vysvětlit než vyjádřením orgánu, který provádí kontrolu a certifikaci paliv a maziv...
Myslíš to vyjádření, kde se píše:
Nejde však ale o vzdušnou vlhkost jako takovou, ale spíše o následky její kondenzace v motoru.
Já číst umím
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
maryXR píše: Super vlákno, ale rád bych,kdyby odpověděl majitel multistrady, obecný poučky si strčte..Ale každá motorka to má jinak, znejistěl jsem,když mi jeden majitel MTS řekl, že po 10tis km.
Tak buď 10tis km,(což i tak je dost), nebo rok/2roky? Díky :)
Obecnou poučku "RTFM!!!" si právě strkám a je to velice rajcovní, měl bys to taky zkusit Není zač!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
FiZzeR píše: Obecnou poučku "RTFM!!!" si právě strkám a je to velice rajcovní, měl bys to taky zkusit Není zač!
tam to ale napsaný není - koukal jsem na to už včera
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
Olej kterej stárne začíná bejt mírně žíravej a naleptává... ale to je po době asi 3 let.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
Na jednu stranu tady furt plácáte - čti manuál a vše podle něj. Ale potom zas děláte chytrý s tim, že olej se mění po roce. Prostě se po roce měnit musí, i kdybys najel třeba 2km do krámu pro rohlíky.. No a nakonec je v tom manuálu třeba 10tkm, nebo 2 roky. Ale tak samo, máte pravdu, musím ten olej vyměnit, jinak mi motorka vybouchne.. Ono je taky napsáno v tabulce manuálu, že se to má dělat podle toho, co nastane dříve. Takže kontrolovat ventilový vůle mám jako po roce, protože 6tkm nenajedu atd... Občas by to chtělo používat hlavu a ne se řídit blábolama z netu a příruček, kde se sichrujou..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna oleje
maryXR píše: FiZzeR> Kolego motorkáři, toto mi prošlo očima vícekrát,tam to opravdu není :) kromě servisu "po 10tis", což neni přesně definovaný :).Jinak děkuji za snahu. Proto se dále ptám majitele Multistrady. Děkuji za odpovědi
V tom případě beru zpět, měls rovnou napsat žes to v manuále nenašel Tady kdekdo radši stráví dvě hodiny psaním tématu a nadáváním, místo aby si to za dvacet vteřin vygooglil nebo za minutu našel v manuále - pak se není co divit, že nás to už nebaví (btw jsem nevěděl, že má Duc tak debilní manuály, že tam není ani po kolika se mění olej - v manuále ke každý motorce co mi prošla pod rukama byla na začátku kapitola "maintenance", kde byl každej "servisní interval" rozepsanej, přesně který úkony se provádějí )
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Ducati Multistrada 1000ds: spatne s... [1, 2, 3] Ducati Multistrada 1000 | JamesM | 66 | 6.4.2024 v 17:36 JamesM |
Ducati - diagnostika - reset servis... Ducati Multistrada 1000 | Zbyša | 13 | 15.11.2023 v 19:08 rob456 |
Kolínko Ducati Multistrada 1000 | MAJK_TORTELINA | 13 | 2.7.2023 v 13:46 assassin |
Centrální stojan Multisranda 1000 Ducati Multistrada 1000 | -KAR- | 1 | 9.4.2023 v 08:16 Milo_CBR900RR |
Ducati suchá spojka 48Z [1, 2] Ducati Multistrada 1000 | 33.petr | 32 | 7.2.2023 v 19:17 33.petr |