Po nalakování lak vypálit, nebo dát víc vrstev bezbarvého laku?
...zkrátka zjednodušeně laicky řečeno, lak musíš dát jen na metlu a její varianty (což může bejt i barva bez zrna, ale stejnejch vlastností a stejně aplikovaná jako metla)
...v prvovýrobě aut, motorek atd. už se dlouho používá jen tahle metoda, ale opravárenská může bejt i 2K, čili s tužidlem (ovšem pouze pastelový) :D je to složitý rozlišit pro někoho kdo o tom moc neví
1 reakcí na tento příspěvek Lakování
1 reakcí na tento příspěvek Lakování
neco mensiho... dik
2 reakcí na tento příspěvek Lakování
Thunder>kejml> nevím jak odborníci, ale pokud je starý lak ok, neodlupuje se a není moc poškrábany, jako velké rýhy, tak vybrousit a nastříkat plničem a tradá...mě to nic neudělalo..
ale ajsně, že sichr je to sjet až na plech, či plast a pak plnič a lak...
...a tam kde jsi az na plastu to pod plnic aspon natru steteckem leptacem na plasty,at se to pak neloupe...
Mám velký olejový kompresor, odlučovač vlhkosti, oleje a mech. nečistot a několik pistolek pro modelařinu, tak i pro větší stříkání. Nedávno jsem dostal dárek k narozeninám - novou dvoučinnou pistoli s horním plněním o obsahu 2 Dcl. Ideální velikost. Dá se s ní stříkat i přední kapota na autě. Dá se na ní regulovat i tlak. prostě paráda, ale jak bylo uvedeno už dříve, cena byla někde mězi 4K-5K Kč.
Já stříkám tak, že pokud je starý lak O.K., tak jej jen zdrsním smirkem (800) pod vodou. Odmastím a stříkám dvousložkovým fílerem (žlutý a nebo šedý) a podle potřeby i několikrát, protože na barvu která přijde na něj, musím připravit povrch - finišuji jej smirkem 1500 až 2000. Je to ale pakárna a trvá to déle, nicméně pak je podklad pod barvu super.
Když se dává metla, tak na ní samozřejmě přichází v několika vrstvách i lak. A teď záleží buď na tom, zda chci mít jen lesk a nebo tzv. hluboký lesk. Vše je současně odvislé od typu metalýzy a velikosti perleti v ní.
Nebo také volím jen jedno vrchní lakování, ale to jen v místech, kde už nehrozí koroze, protože lak není jen na lesk, ale také na uzavření povrchu před prostupem vody.
Množství laku se také volí podle toho, zda na tom povrchu dojde časem k poškození a z důvodu obnovení se pak provede přebroušení smirkem 1500-2000 s následným rozleštěním.
Čím silnější vrstva laku, tím víc se dá lak v letech následujících opravovat a obnovovat.
Jinak na plastové díly se nemusí dávat tolik laku z důvodu bariéry proti vodě, protože plasty nereznou.
Jinak já osobně jsem zastáncem přelakování i pastelových barev, protože vrchní lak je dvousložkový (narozdíl od některých pastelových barev) a dokáže tak odolávat rozlitému palivu po nádrži a různým rádoby leštěnkám s jedinečnou ochranou a zázračnou formulí.
Přelakování nálepek se dělá, protože nekteré nálepky nemusejí být pro vnější použití (přestože to výrobce deklaruje) a odírají se či blednou.
Co se týče změkčovače plastů, tak přestože lakýrové, kteří nejsou vždy chemici, tvrdí, že to naleptává plast, tak se pletou. Většina těch tzv. naleptávačů plastů jsou přípravky na zvýšení adheze na povrchu plastu a jsou pružné. Funguje to jako gumová přísavka na skle.
Velmi dobrý "naleptávač" plastů jsem kdysi koupil v Citroenu, kde se prodávaly barvy f.Dupont¨- ten fungoval jako kontaktní lepidlo - byl pořád lepkavý. Na to se dává fíler a pak barva.
Jinak tyhle naleptávače se používají na plasty z PP (polypropylénu), které jsou na náraznících aut a ochraných lištách a jsou odolné proti všemu - vyjma plastů na Polském Maluchovi (Fiat)ten bledl a drolil se za 2 roky!
Na motorkách se tyhle plasty ale nevyskytují - tam se dává plast označený ABS atp. a ten po zdrsnění a odmaštění, barvu drží jako kov - jen se nemusí dávat žádná základovka.
Tmel kupuji zásadně Sprint a nikoliv žádný takový, který se prodává v kdejaké drogerii. Pak se dá také koupit velmi jemný, krémový dvousložkový tmel (ale tuším jen v balení po 2kg a poměrne drahý) právě na vyrovnání povrchu mezi odlouplým lakem po pádech.
Nicméně v některých případech je vhodnější starý nátěr odstranit a provést jej znovu, protože po předchozích pádech a prohnutí plastů se mohl někde odfouknout a to nemusí být vidět a za rok nejpozději i nový nátěr začne praskat.
Na odstranění starých laků se prodává spousta lakožerů. Velmi dobré jsou ty na vodní bázi, jako je např. Lakostan, což je vlastně směs silných hydroxidů. trvá to déle, ale práce s nimi je nenáročná. Natře se, pak se rozpračovačem občas v několikahodinových intervalech provádí zvlhčování a nakonec se to opláchne proudem teplé vody a máte holý plastový povrch.
Jsou lakýrové dobří a jsou také lakýrové gauneři. Jsou lakýrové drazí a jsou i levní.
Technologie je odvislá od toho, jaký jste s nimi kamarád a kolik jste schopni zaplatit. Také hřeší někteří na to, že tahle část oprav je pro laickou veřejnost neznámá a vyžaduje "jiné" vybavení než jen pár klíčů.
A spousta lakýrů SVÉ postupy také úspěšně tají - nedivím se jim, je to jejich know-how, na které museli přijít buď sami a nebo za něj zaplatit - časem, penězi a nebo metodou pokus-omyl.
Jenže já nejsem lakýra profesionál a tak nemusím s tímhle cechem držet basu! lol
osiris>...a asi proto tam máš pár nesmyslů a mýtů :o to radši neraď vůbec
hmmm, máš určitě pravdu...
Nicméně psát příspěvek jen proto že něco napíšu a přitom neuvedu konkrétně co ... je ještě větší nesmysl než ty imaginární, ze kterých mne očerňuješ.
Takže čus - lakýro!
Jinak samozřejmě bych spíše, vzhledem k poučení ostatních, přivítal dialog ve stylu - víš, tohle a nebo tohle se už nepoužívá, protože existuje tohle a nebo tamto a popřípadě tenhle postup je zbytečný atp. Poučí se všichni. O tom to tady totiž je. Nedělat jen macháčky, ale něco se svého předat i druhým. Pokud předávat nechceš, tak je vhodnější přístup mlčet.
Nicméně zaráží mne tvůj agresívní přístup v komunikaci. Pravděpodobně tak jak vystupuješ vůči zbytku světa, tak i tak jezdíš.
Naposledy editováno 03.09.2008 13:01:46
Pravděpodobně jsi spíš četl můj příspěvek příliš rychle, čímž trpím někdy i já, ale snažím se počítat alespoń do 10ti
Počet lakování přes metalitický základ to nebude, je to podle podkladu a velikosti perleti a typu barvy a případně přání zákazníka, která pak bude jiná s tenkým lakem a jiná s lakem silným a v tom se shodneme.
V renovaci laku to také není, protože sám víš, že za renovaci se považuje i rozlešťování laku po stříkání bez boxu a po vytvrdnutí. Navíc tenhle způsob je sice pracný, ale běžně se používá v tuningářských firmách na odstranění pomeranče.
V neodstranění původního laku, pokud není porušen a nebo odstranění či dotmelení na původní tloušťku to také není, protože de facto se v tom shodneme, že je zbytečné původní lak dávat pryč, když to není potřeba.
Fíler to asi také není.
Že by přeci jen lak na pastelovou barvu? Pokud je to tohle, tak si přečti co jsem napsal, že řada pastelových barev nemusí být dvousložková a od toho se pak odvíjí i stálost takové barvy vůči agrasívnímu prostředí.
Ale přiznám se ti. Jsem s přelakováváním akrylátových barev poznamenán jedním svým koníčkem. Dělám modelařinu, konkrétně velké modely na spalovací motory. U čtyřtaktů s benzínem to poškození vrchní pastelové, jednosložkové barvy moc nehrozí - i když taky žádná sláva, ale u dvoutaktů na methylalkohol už ano - pröto přelakovávám i pastelové barvy, protože stačí jedna kapka nethanolu a měsíční práce v lakování velkého modelu s mnoha profily, neustálým zabrušováním a přebrušováním na dokonalý zrcadlový lesk je fuč. Kam se za to hrabe auto či moto!!!! A tohle nejde jen tak přelakovat - vlastně jde, ale jen na úkor hmotnosti, čož je zvěrstvo.
Proto jsem zastáncem přelakování nádrží atp.
Nebo že by to byly ty změkčovače na plasty? Pokud ano, tak mi věř, že v tom se nepletu a každý, kdo se se mnou chce pustit do debaty o nich, se vydává na tenký led. Proč? Protože jsem chemik a myslím si že velmi dobrý, do jehož specializovaného vzdělání patří právě organická chemie a to jsou i ony plasty a jejich stálost a odolnost vůči ostatním látkám.
Nebo že jsou to tmely? Já pod akryláty dávám skutečně jen Sprinty ze Standoxu, protože mně nikdy nebobtnaly pod fílerem a nebo dalším lakem, jako jiné a mnohem levnější, protože v tomto případě se vyplatí kupovat jen to nejlepší, což je i dražší!
A dál v tom co jsem napsal jsem nikdy nenapsal, že to je tak a nebo onak. Že je to jen bílé a nebo černé! Že např. postup se volí podle přání zákazníka, jeho možností a posouzení stavu dílu k lakování.
Mýtem je podle mne postup a proces, který je zastaralý a přežitý a který se stal rutinou a dogmatem a je překonaný.
Jako že někteří motorkáři nejezdí rychleji než 40km/hod., protože nějaký vědátor kdysi vypočítal, že při rachlosti vyšší by se zalkli vzduchem!
Takže tak.
...že víc vrstev bezbarvýho laku má efekt větší hloubky, ano, ale to můžeš použít u tuningu nebo veteránů, ne v součinnosti se shodou odstínu originálního lakování
...dál množství laku se nevolí pro rezervu odbrušováním, vrstvu přes 100 mikronů klasickou opravou zabroušením, nebo používáním brusný pasty a leštící pasty k obnově zašlýho laku neprobrousíš (pokud nevybrušuješ hned zpočátku nalepený mouchy nebo smetí)
...s pastelovýma barvama je to nesmysl, 1K o kterejch ty asi mluvíš (jinak si to neumím vysvětlit) se pro lakování dnes už nepoužívají, natož u aut nebo motorek
...pastelový barvy jsou 2K, dnes už se sníženým obsahem voc, tedy uhs na který se nedává bezbarvej lak, jsou lesklý, tvrdý a odolný, čili odolávaj tomu co popisuješ (možná si to pleteš při použití pastelovejch barev metodou báze, což je ale blbost, protože sama o sobě by byla matná)
...pleteš si změkčovač - zvláčňovadlo na plast s přilnavostním základem na plast (rozdílný vlastnosti i použití) - zvláčňovadlo je k lakování ohebnejch plastů jako plastifikátor, čili na běžný nárazníky zrcátka atd. zbytečný, kdežto přilnavostní základ na některejch plastech nutnej je, i na některejch abs, je potřeba ale zvolit správnej druh na konkrétní materiál vč. postupu (ohřejvání a vytěkávání plastů)
...a nakonec ceny jsou odvislé z velké části na použitý kvalitě materiálů ruku v ruce garáž vs. stříkací box
...tak už několikrát jsem se zařek, že se už nebudu pouštět do sáhodlouhejch vysvětlování, protože je to házení hrachu na zeď, opět jsem vyměk
...jj, tvůj starej je myslím z oboru a rozumí tomu asi, tak se taky určitě usmívá nad některejma snůškama "zaručenejch postupů a materiálů"
Jinak si myslím,že jste na tom pořád líp,jak já.... +si nemyslím,že melete bludy....jen prostě je něco danný a praxe,různé míty vyvrací,ale to už se pouštím do hluboké vody,jen prostě v tom žiju,tak se něco chytně.....
Co se týče vrstev laku přes metlu, tak kolik se jich dává, jsem ve svém psaní nechal otevřené a že tuhle skutečnost ovlivňuje několik faktorů.
Ty totiž jednou přeskakuješ z celého lakování motorky a z lakování jen určitých dílů, jako opravy v důsledku poškození např. pádem - prostě tak jak se ti to hodí, aby jsi si vzápětí skutečně tzv. pochválil svůj vo..s.
Nebo resp. do podrobností rozvedl to, co já jen nastínil a použil to jako argument proti mně! To mi hlava nebere. Já tohle téma nechal otevřené podle uvážení každého a že je to ovlivňováno shora popsaným množstvím faktorů.
Každopádně poškrábaný lak opravuji několika způsoby a to z hlediska právě hloubky vrchního laku, zda se dá rýha vybrousit smirkem do roviny, bez poškození barevného podkladu či nikoliv a nebo zda rýhu vyčistím, odmastím a zdrsním okraje a do ní nanesu vlasovým štětcem lak nový a třeba i v několika vrstvách, nechám vytvrdnout, přebrousím 1500-2000 smirkem, pak přebrousím brusnou pastou kotouči o několka tvrdostech a nakonec rozleštím.
Metod, zda je poškození až např. na metalitickou bázi je několik - od obyčejného naslinění takového škrábance po použití jiných chemikálií a zda dojde ke shodě s lakem okolo.
Nicméně chápu tvou nechuť k těmto postupům, protože tahle metoda je celkem pracná, nesmí se při ní klepat ruce a vyžaduje čas a trpělivost, ale jaksi lakýrům moc nesype. Někdy mi přijde, že jste jako ti, co dělají chodníky - čím víc materiálu se spotřebuje, tím lepší.
Navíc mne zaráží tvůj přístup lakýry, kolik se dává vrchního laku - je to tolik a basta a nehodlám připouštět na toto téma žádnou diskusi! A co přání zákazníka? Tak nevím, zda máme tržní hospodářství a nebo dobu minulou, kdy jsme museli brát to, co zrovna bylo na pultě!
Doufám, že alespoň nepatříš mezi ty lakýry, kteří na černou transportní barvu karosářského dílu nenastříknou hned fíler a pak barvu s tvrzením, že to černé je ZÁKLADOVKA!!!! lol
Když si to vezmu kolem a kolem, tak své důvody jak to dělám já a proč to tak dělám, jsem uvedl - a jsou to zřejmě i takové zkušenosti, se kterými jsi se zatím nesetkal, protože jako běžný člověk se s methanolem či ricínem, které jsou jedy, asi nesetkáš,nicméně proč taky že? A že stříkáš jen auta a nebo motorky a to plošně, protože rozstřiky jsou pracné a nefrčí.
Dávat radu nám "amatérům" o míchání barev, jako v jednom příspěvku od tebe z několika různých barev a aby si pak dotyčný poznamenal z čeho to měl namícháno, namísto toho, aby si na motorku koupil navíc třeba 3 deci do foroty pro časy budoucí, je doslova zvěrstvo. Tak nevím, zda ti říkají něco termíny "šarže" a "várka" a zvlášť pak u pastelových barev a to i když se dnes v různých speciálkách dovedou podle technologického předpisu trefit do správného poměru míchání barev, kdy např. jeden odstín je tvořen z minimálně 5ti barev.
Sám dobře víš, že jen bílá existuje v nepřeberném množství a sněhově bílá je jen jedna a ta se snad na žádném autě či moto nikdy nepoužila, protože tohle slouží za základ ostatním barvám.
Vyjma mne a pár nadšenců, který ji použil na dvouplošník Christen Eagle.
Pokud vím, tak tenhle serwer a tohle vlákno je jak poradit těm, co zkušeností moc nemají a chtějí si věci opravovat sami, chtějí se věcem podívat na kloub a nebo chtějí ušetřit, protože každý není bohatý aby si všechny služby dokázal koupit, ale to zákonitě neznamená, že by neměl jezdit, jak si možná někteří mohou myslet.
Aź příliš odborné rady lidem, kteří o tom téměř nic nevědí moc nepomůžou.
Z tvých příliš odborných rad totiž každý znejistí a raději bude jezdit s otřískanou mašinou a bude šetřit, aby si to mohl nechat opravit u "odborníků" - podsedlovka 4 litry, bok 2,5 litru, předek 3 litry a to jsem možná ještě z laciného kraje.
Možná jseš fajn kluk a tahle diskuse je celá zbytečná a že až se setkáme, tak se tomu zasmějeme a budou z nás přátelé ....
Nikdy neříkej nikdy!
A už s tím končím - nebudu reagovat na nic, protože si myslím, že oba hovoříme o tom samém, jen z jiného úhlu pohledu.
Naposledy editováno 04.09.2008 13:10:28