Zapomenuté projekty: Čtyřtaktní ČZ 180

Nedávno jsme vám v seriálu o ojetinách představili zajímavý stroj ČZ-Cagiva Roadster 200. Mnohé tento málo vídaný stroj překvapil nejen svým vzhledem, ale i samotným faktem, že se v Čezetě vůbec vyráběl nějaký čtyřtaktní motocykl. Ačkoliv byl Roadster jedinou čtyřdobou sériovkou ČZ, vyvíjelo se ve Strakonicích už od sedmdesátých let ještě mnoho dalších, na svou dobu moderních čtyřdobých motorek. Jednou z nich byla právě ČZ 180/487.6. Neobvyklou čezetu, která na začátku devadesátých let spatřila světlo světa v pouhých dvou prototypech, nám představil fanda strakonické značky Petr Soukup.

Zapomenuté projekty: Čtyřtaktní ČZ 180

Kapitoly článku

Petr Soukup není našim čtenářům neznámá osoba. Tenhle chlapík z Ledče nad Sázavou každoročně pořádá už tradiční sraz československých motorek Melechovský okruh, jehož je náš web partnerem. Petr má krom toho hromadu dalších aktivit, mezi které, jen tak mimochodem, patří i oživování zapomenutých, ztracených a neuskutečněných projektů z dílny ČZ Strakonice. Jedním z projektů tohoto energií sršícího nadšence je právě vzkříšení čtyřtaktní ČZ 180 typ 487.6 - motocyklu, se kterým měli ve Strakonicích velké plány, ale na trh se nakonec nikdy nedostal.
Abychom si totiž rozuměli – původní strakonický prototyp z první poloviny 90. let byl vyroben jen ve dvou kusech, z nichž se nedochoval ani jeden. Ale to Petrovi nebránilo, aby ve své touze po oživení této motorky posháněl původní dokumentaci a podle originálních technických výkresů postavil zcela autentickou repliku motorky, jakých se při troše štěstí a jiné souhře dějin mohly nejen po našich silnicích prohánět tisíce a tisíce. Ještě než si Petrovu čtyřtaktní 180ku podrobněji prohlédneme, vráťme se v čase o 20 let zpátky, do doby, kdy typ 487.6 vznikal.

Petr Soukup ve své díně oživuje nerealizované projekty a koncepty ČZ Strakonice.


Vývoj a vznik ČZ 180 typ 487.6

Prototyp motocyklu vznikl v období 1992 - 1993. Jak říká sám Petr, cesta nebyla až tak složitá a svou roli hrála i trochu náhoda. To bylo totiž tak: Prvotní impuls k zapracování čtyřtaktního motoru do již sériově vyráběné dvoutaktní ČZ 180 typ 487.4 přišel z vedení Výzkumně-vývojové základny (VVZ) společnosti ČZ-Cagiva a.s. Strakonický konstruktér Ing. Vladimír Kocourek měl tehdy na rýsovacím prkně výkresy dvoudobé (a nakonec dodnes poměrně rozšířené) ČZ 180 typ 487.4, na které prostě jednou zkusmo přiložil výkres motoru ČZ 180 typ 861, nakreslený na pauzáku. Kocourek si hned všimnul, že čtyřtaktní motor, původně určený pro model ČZ-CAGIVA Blues 180 (viz foto vpravo; z něj později vyšel ČZ-CAGIVA Roadster 200), by po jistých úpravách šel do šasi existujícího dvoutaktu zabudovat relativně lehce, a tak záhy dostal od vedení firmy zelenou pro své řešení. Zajímavostí je, že Kocourek poté odložil papíry a začal pracovat s elektronickými výkresy, a tak prototyp vznikal již v počítači.

Původní počítačový výkres Ing. Kocourka.
Zanedlouho vývojové oddělení po určitých úpravách dvoutaktní verze ČZ 180 vytvořilo motocykl s typovým označením 487.6. Lakonicky se mu říkalo „Bastard“. Bylo to z prostého důvodu - nevznikl vlastně zcela nový unikátní motocykl, ale jakási novější upravená varianta dvoutaktní ČZ 180 typ 487.4 - vždyť novinkou měl být vlastně jen čtyřdobý motor, původně z Bluesu 180, potažmo pak z Roadsteru 200.

Čtyřtaktní motor ČZ 180 (typ 861), již s karburátorem MIKUNI (původně JIKOV), určený původně pro ČZ-CAGIVA Blues.
V čem spočívaly zmiňované úpravy? Motocykl se na první pohled téměř nelišil od své dvoutaktní předlohy. Rám je trubkový, v přední části jednoduchý, ve spodní a zadní části rozdvojený rám. Zadní kyvná vidlice je hliníková (tlakový odlitek), odpružená dvěma pružícími jednotkami se seřiditelným předpětím pružiny do tří poloh s hydraulickým tlumením. Přední vidlice teleskopická s hliníkovými kluzáky a hydraulickým tlumením. Obě kola paprsková s ocelovými ráfky, na předním kole s kotoučovou a na zadním kole bubnovou brzdou. Pod snímatelným uzamykatelným sedlem je prostor pro nářadí, lékárničku, akumulátor a pumpičku. Sedlo také slouží jako prodloužení tlumič sání, ve kterém jsou průduchy, které jsou zavedeny do hrdla hliníkového tlumiče sání. Zde je umístěna vyměnitelná papírová vložka tlumiče sání. Řídítka byla použita jednodílná nebo svařovaná lomená (sportovní). Přední i zadní stupačky sklopné. Elektrická soustava je 12V. Přední lampa, zadní lampa a ukazatele směru jsou shodné s 2T modelem ČZ 180 typ 487.4. Přístrojový panel je pružně uložen a kromě rychloměru, který je poháněn z předního kola, obsahuje otáčkoměr poháněný od vačkového hřídele. Na panelu jsou kontrolky pro světla, ukazatele směru, neutrál a mazání motoru.

Příprava výroby, konstrukce prototypů

Ještě před plánovaným zahájením sériové výroby vytvořilo marketingové oddělení společnosti ČZ-CAGIVA prospekty. Nový motocykl byl v tyrkysové barvě, s modrým rámem, světlemodrým sedlem a motorem s kyvnou vidlicí ve stříbrné metalíze. Přední tlumiče byly v černé barvě, stejně jako zbývající méně viditelné součásti motocyklu. Toto barevné provedení také posloužilo jako předloha Petrových replik.

Propagační leták zobrazující první prototyp - odstín tyrkysová (1993).
Statické foto tyrkysové ČZ 180 typ 487.6, již plánované do série.
Mnozí z vás si jistě vzpomenou, že na začátku devadesátých let frčely nejen v motocyklovém designu nejrůznější (a z dnešního pohledu možná i nejdivočejší) pastelové barvy. Proto byl na výstavy v zahraničí zhotoven druhý motocykl v barvě fialová lila. Barevné řešení plastů, polepů, sedel a další designerské prvky včetně přípravy prospektů tehdy navrhoval podnikový designer Ing. Václav Mařík.

Vlevo: Druhý prototyp měl světlejší barevné provedení (fialová lila). Vpravo pro srovnání dvoutaktní model ČZ 180 ve stejném odstínu.
Zdálo se, že k sériové výrobě už chyběl opravdu jen kousek. V období 1993-1994, tesně před předpokládaným náběhem produkce, byla ještě definitivně zpracována výrobní dokumentace ČZ 180 typ 487.6. Při pohledu do dokumentace zjistíme, že pro sériovou výrobu se oproti prototypům počítalo s větší unifikací typu 487.6 s modelem Roadster.

Výrobní dokumentace typu 487.6 (zde výkresy rámu a tlumiče sání) dokládá unifikaci s modelem Roadster.
Jednalo se zejména o nový trubkový rám, který měl hlavu řízení již s lisovanými ložisky a výztuhou hlavy do rámu. Dále byla navržena nová ocelová kyvná vidlice z tenkostěnného ocelového profilu. Tato vidlice umožňovala osazení širší pneumatiky a nabízela větší stabilitu. Další změny se týkaly držáků zadních stupaček, přední stupačky byly totožné jako u modelu Roadster (byly širší), byla navržena úprava sání pro karburátor MIKUNI a další...
Že k zahájení výroby nakonec nikdy nedošlo, společnost ČZ-Cagiva zkrachovala a že se motorky ve Strakonicích přestaly nadobro vyrábět, to už je bohužel jiná, smutná a docela známá historie. Motocykly s typovým označením ČZ 180 typ 487.6 byly podle Petrových zjištění vyrobeny pouze dva - výše zobrazené prototypy, a to v původním šasi vycházející z modelu 487.4. Originál se žádný nedochoval. V současné době jsou díky Petrově úsilí vytvořeny tři repliky motocyklu vycházející z originální dokumentace a originálních dílů a v původních (předpokládaných) barevných verzích. Pojďme si proto krásnou tyrkysovou čízu prohlédnout zblízka a zároveň vyslechněme příběh, jak se Petr Soukup dostal k oživování nerealizovaných prototypů!

Petr Soukup s trojicí svých replik ČZ 180 typ 487.6.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.06
Známkováno: 63x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist