Pardubická „stíhačka“

Přesněji řečeno „Stíhací závod řemenových motocyklů“. U nás se konal po setkání na hradě Kámen a jičínských „ loukotích a řemenech“ jako třetí podnik, výhradně pro nejstarší stroje. Pardubický VCC pořádal tento závod již po osmé a to v sobotu 13.srpna. Letošní premiéru si řemenáče odbyly v malebných Lázních Bohdaneč, kam se podnik přestěhoval z pardubické čtvrti Dukla. Podotýkám, že se jedná o změnu velmi příjemnou. Město samotné, tak především kubistický pavilón Gočár se starými dvoukolkami skvěle ladí. A to jak díky noblesnosti lomené architektury i strojů a také blízké době vzniku.

Pardubická „stíhačka“

Kapitoly článku

Celý závod a setkání není masovou akcí. Na start se postavilo šestnáct strojů a tucet z nich závod dokončilo. Šlo ale o nádherné motocykly s pionýrských dob motorismu vyrobené do roku 1930. V lázeňském parku se startovalo po dvojicích a každý ze závodníků se vydal na trať opačným směrem. Stroje byly rozděleny do dvou základních skupin S1 plochý řemen a S2 klínový řemen. Po vydání signálu museli všichni diváci opustit trať. Na asfaltových cestách zůstali závodníci se svými motorkami a technický personál, který pomáhal stroje roztlačovat. Po organizační stránce byl celý    podnik velmi náročný.

Při neúspěšném startu či technických problémech, zejména spadnutí řemenu se pořadí startujících různě promíchávalo. Na startu vedle sebe stáli jak sourozenci, tak děda s vnukem kdy  věkový rozdíl mezi nimi byl padesát let. Nejzkušenějším jezdcem byl Josef Rydval 77 let, sedlal také nejstarší stroj Werner z roku 1901. Libor Marčík se před pár dny vrátil se svým motocyklem z úspěšné cesty na Grossglockner
Se svým „Javůrkem“, je dokonale zžitý a tak není divu, že jeho originální stroj Rosler – Jauering (vyrobený v Ústí nad Labem) z roku 1904 vyhrál kategorii S1. Následoval ho na druhém místě Pavel Malaník na replice Torpéda V4. Ta byla zprovozněna těsně před červencovým setkání na Kameni, kde majitele ještě zlobila. Po pár týdnech jezdil čtyřválec podstatně lépe a pěkně svižně. Jeho majitel získal i cenu pro nejvzdálenějšího účastníka.

V kategorii S2 zvítězil pan Jaroslav Klouda. Jeho anglický Douglas z roku 1919 se vyznačoval velmi kultivovaným chodem a zajel vůbec nejrychlejší čas. Těsně za ním, se na druhém místě umístil Zdeněk Liška na motocyklu Phantom.

Velmi zajímavý byl stroj Ivana Faltyse Aiglon. Byl vybaven karbidovou lampou, u které bylo možné přepínat tlumená a dálková světla.Celý závod byl vydařený. Přispělo k tomu i počasí, které se v tomto podivném létě nad všemi účastníky smilovalo. Organizátoři v lázeňském parku pro zpestření připravili i malou výstavu svých veteránů jak automobilů, tak motocyklů. Pardubičtí milovníci starých vozidel se v lázních postupně „zabydlují“. Vždyť na jaře zde pořádali i svůj tradiční ples v dobovém oblečení. Na důkaz díků byl předán představitelům města pamětní list. Sobotní dopoledne bylo příjemně prožité jak pro náhodné lázeňské hosty, tak pro fandy „starého železa“, kteří na východ Čech nepřijelI náhodou.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist