husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha Jog R

Jak již samotný název napovídá, tento nový skútr od Yamahy si vzal za svůj cíl sloužit především svému majiteli jako rychlý dopravní prostředek na kratší vzdálenost. Avšak díky svému sportovnímu pojetí a stylu přináší tento skútr ze samotné jízdy potěšení, které si budete chtít užít nejen při cestách do práce, či do školy, ale i při vyjížďkách jen tak ve chvílích volna. Možná, že i to je jeden z důvodů, proč výrobce u tohoto modelu vychází zákazníkům v Evropě vstříc hned se dvěma verzemi. Jog je tak k dostání v podobě námi testované vzduchem chlazené R verze a ostřejší RR variantě s kapalinovým chlazením. Každý si tak jistě přijde na své, což v této třídě 50 cm3 přivítají hlavně začínající jezdci, pro které bude tak Jog zcela jistě zajímavou záležitostí.

Kapitoly článku

Vývoj a design:


Označení Jog není pro příznivce značky Yamaha rozhodně žádnou neznámou. Skútry s tímto označením firma vyrábí již hezkou řádku let. Současná nová řada určená pro Evropu razí poněkud sportovnější image, která však nic neubírá na praktičnosti, a nová koncepce jde tak tomuto skútru jenom k duhu. Na první pohled je zřejmé a výrobce to nijak netají, že svým designem a pojetím chce tímto strojem přilákat především mladou generaci, která hledá všestranný dopravní prostředek ve sportovním střihu. Skútr Jog se vyrábí i dlouhou řadu let v Japonsku, nicméně tamní verze především Jog Poche mají spíše ambice praktické nákupní tašky.

Také vzhledově je zde na první pohled patrný rozdíl hlavně v umístění předního světlometu, který má evropská verze v přední masce oproti umístění na řidítkách u verze japonské. Za vzhledově zdařilý lze rozhodně označit zmiňovaný přední multifunkční světlomet, který kopíruje ladné křivky přední masky a vyplňuje tak její celou spodní část. Díky jeho velikosti má skútr i při jízdě v noci až překvapivě výbornou svítivost. Sportovní charakter doplňují dále litá paprsková kola, která jsou, jak se na tento typ skútru sluší, vpředu doplněna o kotoučovou brzdu. Sportovně laděná kapotáž nejen ladí oku svými aerodynamickými tvary, ale plní bezproblémově i funkci ochrany proti nepřízni počasí. I přes své relativně malé rozměry nabízí Jog bezproblémové svezení pro dva jezdce, na čemž se kromě vitálního dvoudobého motoru výraznou měrou podílí i dobře tvarované dvojsedlo. Pod ním je dostatečný uzamykatelný prostor pro helmu. Trochu místa zde však zabírá baterie, která je však díky tomu dobře přístupná. Umístění nohou spolujezdce je řešeno klasickými vyklápěnými stupačkami, které byly zvoleny zřejmě vzhledem k celkové kompaktnosti kapotáže na místo protažení podlážky, jak je tomu zvykem u obdobných případů těchto strojů. Zadní část je zakončena v podsedlové části vcelku velkým spoilerem, který zároveň slouží jako držadlo pro případného spolujezdce. Pod ním je umístěna poměrně velká koncová svítilna s blinkry, která přímo navazuje na zaoblené křivky dozadu se sužující kapotáže a tvoří tak její nepřehlédnutelné zakončení. V tom spatřuji výhodu hlavně z hlediska bezpečnosti, jelikož při brždění je takto situovaná svítilna lépe viditelná.

Za vcelku zdařilý lze považovat i vzhled ovládacích prvků a budíků. Středová kaplička nabízí dva hlavní ukazatele, a to klasický ukazatel rychlosti, do kterého je vnořen sympatický digitální display (tachometr + trip, hodiny, ukazatel rezervy paliva). Samozřejmě nechybí ani další klasické ukazatele, jako je stav oleje, kontrolky blinkrů, či dálkových světel. Osobně bych se přimlouval za menší plexi, které by se rozhodně jako ochrana přístrojů rozhodně neztratilo. Sportovnímu ražení by možná také slušela vzhledově lépe řešená zpětná zrcátka, kterým však po stránce funkčnosti nelze nic vytknout. Zásadní výhradu bych tak měl pouze k dodávaným závažíčkům řidítek, které nejen že neplní díky jejich zhotovení z plastu svou funkci, ale navíc i jako imitace zklamala, jelikož se nám několikrát stalo, že se při jízdě samovolně uvolnila a vydala se na výlet kamsi do neznáma.

Motor a jízdní vlastnosti:


Jog R je poháněn dvoudobým, v našem případě vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 49,3 cm3. Stroj dosahuje maximálního výkonu 2,24 kW (3,05 k) při 6500ot/min a maximálního točivého momentu 3,8 Nm při 5000 ot/min. Ovládání stroje je velice intuitivní a zvládne ho i naprostý motocyklový začátečník. Startování je elektrické+mechanické, převodovka automatická s variátorem. Problémem by neměla být ani hmotnost stroje, která dosahuje 76 kg. Ovladatelnost stroje je opravdu na výborné úrovni, na čemž má určitě svůj díl dobré odpružení, vpředu teleskopické (Paioli). Motor má dobrý tah hlavně od nízkých otáček a v každé situaci si bez větších obtíží udrží rychlost kolem 60 km/h. Na rovině, či v méně náročném stoupání se lze vyhoupnout i na rychlost kolem 70 km/h, což lze považovat za rychlost maximální.


Je však pravdou, že pro svižnější jízdu je třeba motocykl držet pořád pod plným plynem. Těžiště je na tomto skútru i díky tvaru sedla poněkud výše, nicméně na průjezdu zatáček se to nijak zvlášť neprojevuje, na čemž má jistě svůj díl i lehký pevný hliníkový rám a kola vpředu 110/70-12 a vzadu 130/70-12, která jsou vzhledem k rychlostem skútru dostatečnou zárukou stability. Problém by neměli mít ani mladší začátečníci, či jezdci nižších postav, výška sedla je 776 mm nad zemí. I sám výrobce udává, že je stroj určen především mladé generaci mezi 14 -18 rokem. O bezpečné krocení divokého mládí se starají opravdu účinné brzdy, které ani při jízdě dvou těžších postav nemají problém bezpečně stroj zastavit. Vpředu je Jog osazen kotoučovou brzdou o průměru 190 mm, vzadu pak sekunduje brzda bubnová o průměru 110 mm. Za další bezpečnostní prvek lze považovat absenci vypínání potkávacích světel, který vzhledem k našim předpisům rozhodně na škodu nebude. Pro vytvoření osobité image každého stroje lze využít širokou nabídku příplatkových doplňků. Mezi ty nejzajímavější patří zcela určitě boční stojánek (policajt), větrný štít, praktický 28 l zadní kufr nebo vylepšené různobarevné pokrytí sedadla. Důležitým faktorem je pro mladé jezdce často i spotřeba, která se v případě Jog R ustálila na příznivých 3,4 l /100 km. Objem palivové nádrže je přitom 5,5 l. Tomuto skútru se dá stěží něco vytknout a osobně nás velice mile překvapil. Za příjemné lze rozhodně považovat celkové zpracování a sportovní pojetí, které většinu jezdců (hlavně mladých) na první pohled osloví. Jedinou překážkou u tohoto skútru tak mohou být paradoxně Vaše míry, jelikož pokud máte nějaké to kilo navíc, nepočítejte se spolujezdcem. Motorově by problém určitě nebyl, ale jednoduše by se za Vás asi už nevešel nebo by se Vám špatně manévrovalo.

Závěr:


Jog R/RR je jednoznačně skútr mladé generace a vše, včetně barevných doplňků a image k tomu směřuje. Jeho hlavním určujícím znakem je zřejmě kromě líbivého sportovního vzhledu fakt, že je vyráběn ve dvou variantách s rozdílným chlazením. Jízdní vlastnosti kapalinou chlazené verze nemohu posoudit, nicméně můj osobní názor je takový, že rozdíl nebude příliš dramatický a bude se při případném rozhodování koupě nutné zamyslet spíše nad dalšími věcmi, jako je cena, údržba, či klimatické podmínky kde bude stroj provozován. Jog RR (vodní chlazení) má sice vyšší výkon (motor se točí do vyšších otáček), nicméně je také o 2kg těžší, je zcela jistě náročnější na údržbu a v neposlední řadě je také o něco málo dražší. Je však pravdou, že v extrémně teplých dnech bude mít kromě většího výkonu asi oproti Jog R (chlazení vzduchem) ještě více navrch a jen tak něco ho nezaskočí. Konečná volba je tedy otázkou vašeho uvážení a vkusu. Osobně bych se rozhodoval především podle toho, jak daleko, kde a jak mnoho budete ze skútrem jezdit.

Jog R je nabízen v provedení bílé a šedivé. Cena byla pro letošní rok stanovena na 58 292 Kč. Jog RR je nabízen v provedení červené a modré. K mání je u dovozce za 62 786 Kč. Na trhu budou hlavně z cenového hlediska asi největším konkurentem v ČR nejrůznější skútry čínského původu, nicméně kvalitou je Jog ve většině případů předčí. U ostatních renomovaných výrobců je kvalita a cena srovnatelná a zde půjde zcela jistě o tvrdý boj.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist