husqvarna_svartpilen_801_2




Dvouhrnky: Ducati Monster 796 vs Yamaha MT-07

Yamaha a její MT-07 zamíchala ve třídě naháčů pořádně kartami. Výkonný motor, moderní design a super cenovka jsou velká esa v rukávu. Postavili jsme proti ní Ducati Monster 796, která hraje tak trochu jinou písničku. Sportovní jízda, značkové komponenty a letmo uložené zadní kolo. Za to vše si ale Ducati řekne částku, že byste měli MT-07 dvě.

Kapitoly článku

Výkonově, hmotností a stylem jsou si tyto stroje hodně podobné. Město a okresky, tedy tam, kde by se měly cítit nejlépe, je také spojuje. Musí to být ale nutně i o penězích? Víc než, která je lepší a levnější jsme vám tak raději naservírovali tu nejlepší volbu pro vás. Teď už je na každém, zda má chuť na jemnou rejži nebo chutné špagety.
V roce 2010 doplnil Monster 796 řadu monstří rodinky a i přes identický vzhled se svými bratry se jednalo o poněkud jiný bike. Výrobce si pohrál s umístěním řídítek, pozměnil pozici jezdce a mohlo se slavit. Řidič si najednou jízdu vychutnal v pohodlí a to i přesto, že byla stále zachována nahrbená dopředu orientovaná poloha, tak jak ji milovníci Ducati mají rádi. Nic však netrvá věčně a kolo technického pokroku nezastavíš. Zanedlouho tak bude model 796 zastíněn novějším modelem s označením Monster 821, ale dnes musí především odrazit útok mladého floutka…
Takže, co to tady máme? Tohle je motorka, která tu ještě nikdy nebyla a to doslova. Yamaha nám ukázala, že jde udělat stroj za super peníze a majitel se přitom nemusí večer probouzet s provinilým pocitem prošustrovaných peněz. Opravdu si ji jděte prohlédnout na vlastní oči, a pokud řeknete, že jde o rozpočtovou motorku, protřete si oči a zkuste to znovu. Dvouválcový řadový motor nabízí zároveň dostatek výkonu a dokáže být i hodně zábavný, takže tahle motorka zkrátka musí být trhák. Bude to ale na Monstera stačit?
Honem rychle zapomeňte na srovnání designu. Ducati je a vždycky bude někde jinde. Při pohledu na Monstera se všem okamžitě rozzáří oči. Ladné křivky a do posledního detailu vyvážené proporce jsou největším tahákem tohoto Itala. Kvalita zpracování je na nejvyšší úrovni a z jakéhokoli úhlu se na Monstera podíváte, ihned vás ovane hřejivý pocit, dobře investovaných peněz.
Yamaha MT-07 však nezůstává pozadu. Působí hodně svěžím dojmem a snaha zaujmout na první mrknutí z motocyklu přímo čiší. Digitální přístrojový panel plný užitečných informací je pak dalším důkazem o tom, že to Yamaha s touhle motorkou myslí opravdu vážně. Podrobněji vám vzhled a praktické informace MT-07 popsal Petr Poduška a Monstera 796 si vzal do parády Lukáš Růžička a tak rovnou přistoupíme k tomu podstatnému. Jak se na nich jezdí.
Ducati Monster 796 se po nastartování oklepe a do okolí se rozezní známý zvuk, který dává okamžitě na vědomí kdo je výrobcem ingotu bušícího naléhavým tónem kakofonie. Kdyby husí kůže vydávala zvuk, zněla by jako tenhle motor. Ducati je více o srdíčku a to se sakra počítá. Ihned po usednutí za níže položená a široká řídítka dává najevo, že chce jezdit rychle. Ruce máte roztažené přesně akorát a vaše oči doslova zírají na přední pneumatiku. Nohy nejsou rovněž krkolomně zalomené, a přitom je jejich zvolená poloha dostatečně vysoko a vzadu, abyste si neprodřeli boty i v ostřejším náklonu. Pro někoho kdo zde sedí poprvé poněkud velmi odhodlaná pozice, ale dejte tomu čas. Není to nepříjemné, nemáte pocit, že vás motocykl nutí se nepřirozeně natáhnout dopředu. Celkově se jedná o zvláštní mix extrémního sportu a kultury zároveň.
To Yamaha MT-07 snad nemůže být odlišnější. Nohy vpředu, ruce vysoko a víc u sebe. No, co si budeme povídat, připadám si jako na skútru. Na fotkách při společném průletu motocyklů kolo na kolo to není moc vidět, ale přeskočte z jednoho sedla ihned do druhého a spadne vám brada, jak moc jsou tyhle dva stroje rozdílné. Po suverénní nahrbené pozici Monstříka se tady lehce ošívám a vyrážím znuděně na první porci kilometrů. Během několika málo minut si však nadávám do helmy, jak jsem mohl dát na první dojem. Tohle není vůbec špatné, je to výborné! Nepřipadáte si sice jako ten největší borec, kterému přední kolo hobluje bradu, ale zatáčky projíždím stejně rychle jako na Monsteru a tím jak sedím zpříma, uvolněně a výš, cítím se bezpečněji.
Yamaha MT-07 se opravdu snaží a to na všech frontách. Když uvážíme, že o pohon vpřed se stará řadový dvouválcový motor, tak to klobouk dolů, pánové! 75 koní je pěkná porce a hlavně rozsah působnosti je úplným opakem Monstera. Na hodnotě dvou tisíc otáček se rozjede hutný kolotoč a zastaví až za hranicí 10 000 ot/min. Vaše pravá ruka dává povel a svěží drajf vycházejícího uvnitř stroje vás nutí okamžitě přemýšlet, jako by snad v motoru nebylo žádné tření. Za vše může technologie Cross plane, s přesazením ojničních čepů o 270° ve spojení s minimem vnitřních pohyblivých částí. Výsledkem je dobře vyladěný agregát, kdy máte pocit, že motor má vždy spoustu volného místa v plicích k mohutnému nadechnutí. Navíc svým charakterem připomíná véčkový dvouválec než zdejší řaďák.

Motor Yamahy MT-07 je jako nová známost, kde máte neustále co objevovat, kdežto Monster 796 je jako starej dobrej kámoš
Celému zážitku na Monsteru vévodí motor. Tím však nemáme namysli, že jde o jednotku, která vám půjde na ruku. Tady budete muset makat, hlídat otáčky a netrajdat moc po městě v dopravní špičce. Počítejte s tím, že spektrum použitelných otáček je někde mezi 4 000 a 8 000 a to není mnoho. Zejména pokud okusíte situaci, že klesnou-li otáčky pod udanou hodnotu, s Monsterem začnou šít všichni čerti, ani za mák se mu to nelíbí a dává to patřičně vědět přískoky vpřed. Hydraulická spojka pomáhá seč může, je velmi příjemná a ohleduplná k vašemu zápěstí, ale nezachrání vše. Prvotřídní je však zmiňovaný autentický zvuk ve spojení s charakterem motoru, a to kdykoliv se rozhodnete popohnat stádo 87 koní byť jen o milimetr kupředu. V tu ránu si vás motor omotá kolem prstu přívalem šťavnatého kroutícího momentu, který vás nepřestává masírovat. Tomu se říká opravdový charakter.
To správné místo pro Ducati je na zakroucených kvalitních cestách a nikde jinde. Dlouhé táhlé zatáčky, ale i esíčka zvládá Monster na výbornou. Pevný podvozek dává řidiči pocit jistoty a spolu s akční polohou za řídítky vykouzlí nejednomu šílenci úsměv na tváři. Natažený dopředu na řídítka s hlavou zabořenou nad předním blatníkem sledujete rytmicky se střídající přerušované a plné bílé čáry pod vámi a nemáte nikdy dost. Výsledkem tuhého rámu a tvrdšího tlumení je lepší stabilita, ale pozor i menší interaktivita. Našli jste si pánové náročnou ženskou a pokud polevíte, dá vám to pěkně sežrat.
To potom kolikrát z vašich úst zazní věta typu, že Ducati je v plné formě, ale vy jste se ještě nerozkoukali. I takhle to totiž může dopadnout, pokud nemáte chuť makat a být aktivní. Na rychle se střídajícím terénu a nedej bože nekvalitním povrchu, je Monster s unaveným řidičem v sedle vržen nemilosrdně do vody a začíná tápat. To co se napoprvé zdálo, jako fantastické a prvotřídní, mizí okamžitě jako pára nad hrncem. Přední vidlice začíná být nervózní a ze solidního pocitu zbyde hořká pachuť, ubrání plynu a rezignace. Na řadu tak přijde okamžitý nástup brzdícího systému Brembo, který spolu s tuhým nastavením tlumení oceníte také spíš na opravdu kvalitním povrchu, jakmile totiž přijdou nerovnosti je vše zapomenuto. Výrobce pak letos nabízí motocykl standardně vybaven systémem ABS.
Kdybych měl autoškolu a sháněl jsem motocykl pro mladý střelce, pořídil bych zrovna tuhle Yamahu. No dobrá, tak jednoduché to zase nebude, ale i tak to vystihuje dost věcí. Pohodlná poloha jezdce, bezpečí a houpavé tlumení. Jednoduchý, vyvážený mix vytříbeného chování a lehce sportovního výkonu. Pokud u Monstera převažuje sport a potřeba kvalitních silnic, tady je to naopak ochota přizpůsobit se každému stylu jízdy a povrchu. MT-07 jde na ruku a chce se zalíbit. Vstřícnost s jakou Yamaha okamžitě vyrukuje na každého kdo přehodí nohu přes její sedlo je až zarážející. Takovou suverénní jízdu nečekal nikdo z nás. Kdykoli přijdete k MT-07 dostanete se z bodu A do bodu B a nic vás nerozhodí, ale také nepřekvapí. Nemám zde pocit, že se musím snažit a něco za to dostanu.
Řízení je rychlé a přesné, ale zpětná vazba je strnulá a jednorozměrná. Yamaha je rovněž oproti Monsteru rozevlátá a zranitelnější. Měkké tlumení při větších rychlostech kolabuje a dostává se na hranici možností. V sedačce cítím zadní tlumení, jak pracuje a ještě něco snese, ale vemte před zatáčkou pořádně za přední brzdu, zavřete oči a modlete se abyste se opět vynořili na druhé straně zatáčky a přední měkká vidlice zůstala celá… Zdejší výborné brzdy tomuto pocitu také nepřidají, jsou totiž tak dobré a rychlé, že dalece svým výkonem přesahují kvalitu předního tlumení.
Pouze mírný zájem o Yamahu MT-07 přerostl v obdiv a úctu. I přes nějaké mínusy, které budou vždy a na každém motocyklu, se jedná o number one ve střední třídě. Většina jezdců ocení všestrannost a hlavně cenovku jakou na ni výrobce pověsil. Čekací doba na MT-07 je ale v řádech měsíců, jedná se totiž o žádoucí zboží, s tím je potřeba počítat. Spotřeba paliva se za celý test pohybovala okolo 5 litrů na sto kilometrů a samotný palubní počítač pak ukázal konečných 5,2 l/100 km. Nutno podotknout, že při normální jízdě je spotřeba do 5ti litrů. Místo pro spolujezdce je dostatečné, mějte však na paměti rychle prosezené měkkčí polstrování. Navíc spolujezdec marně hledá nějaké místo pro svoje ruce, kdy za dramaticky svažující se nádrž to není možné a tak se po celou dobu jízdy drží řidiče. Ale ani toto a drobnosti typu, že nemá vůbec, ale vůbec žádný zvuk a prvním usednutím za řídítka připomíná skútr, nemůže zkazit pocit z dobře odvedené práce.


Ducati Monster 796 je tu naopak pro lidi, co mají rádi jen hezké věci. Ne, kecáme. Oblékněte si kombinézu a vyražte na svojí oblíbenou okresku a dávejte si to tam a zpět pořád dokola. Je to motorka pro zábavu a sportovní výkony. Toto však sebou zároveň nese únavnou pohyblivost v pomalých rychlostech a spojkování v ucpaném městě. Daní za charakter motoru jsou lehké vibrace do stupaček, ale není to nic nepříjemného. Na obranu je však nutno podotknout, že co se týká pohodlí ať už řidiče nebo spolujezdce, tak jednička s hvězdičkou. Spolujezdec se vás chytí, doslova přisaje na záda, ruce má volně na nádrži a kvalitně vypolstrované sedlo i přes tvrdší tlumení masíruje jeho pozadí. Co se týká spáleného paliva, tak rovněž krásných 5,4 litrů na sto kilometrů.
Takže, jaký z toho máte pocit? Dalo se to očekávat. Italka hraje na styl, nabídne sportovní zážitky a k tomu navrch pořádnou porci emocí. Nechá si za svůj styl zaplatit (257tis. Kč), ale nebrečíme, takovej je život. To Yamaha vyrukovala s novou řadou modelů MT, která má mimo jiné zaujmout i cenou (130tis. Kč). Na prvním místě je tu však zábava a to za všech okolností. Přibližovadlo do města a okolí, ale odjedete i menší dovolenou. Konkrétně MT-07 hodila rukavici všem ostatním výrobcům a je na nich, zda ji zvednou. Jedno je jisté. Profitovat z toho budeme jen my zákazníci. A to je dobře.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Ducati Monster 796
+ design
+ sportovní charakter
+ zvuk

Yamaha MT-07
+ cena
+ design
+ správný mix zábavy a bezpečí


Ducati Monster 796
- není pro každého
- jízda po městě
- cena

Yamaha MT-07
- postrádá zvuk
- měkké přední tlumení


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 143x
  2. Hlasováno: 238x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):



TOPlist