journeyman_brezen




Vespa GTS 125ie Super Sport vs Primavera 125ie 3V Touring

Jízda na skútrech legendární italské značky Vespa je zážitek. Široká stupnice modelů nabízí nepřeberné množství barevných kombinací a motorů od objemu 50 ccm až po nejsilnější 300 ccm. My jsme tentokrát při srovnávacím testu sáhli po nejoblíbenější kubatuře 125 ccm a zvolili dva stroje z opačných konců nabídky – malá Primavera 125ie 3V Touring proti největší GTS 125ie Super Sport s cílem zjistit, jak moc se tyto modely od sebe liší. Testování probíhalo v běžných podmínkách tak, abychom co nejobjektivněji mohli oba skútry porovnat.

Kapitoly článku

Model Primavera má Vespa v nabídce již mnoho let a za tu dobu si tento model vybudoval svou silnou pozici, díky svým vlastnostem se těší oblibě především u dívek a žen. Těm se líbí především paleta elegantních barev a ušlechtilých kombinací s tkaninami sedla, jež vhodně doplňují chromované prvky. Model Sport je na trhu také nějaký ten pátek a je slabším bráškou silnější třístovky, která nedávno prošla naším testem

Na první pohled tvary obou skútrů prozrazují příslušnost k italské značce Vespa – tradiční kulatý velký světlomet, zaoblené hladké linie či originální systém uložení předního kola. Avšak každý z těchto dvou skútrů na to jde maličko jinak, takže si je určitě jen tak nespletete. Zatímco drobná a lehoučká Primavera je v tomto duelu za „dívku“ či „dámu“, žlutá Sportovní „vosa“ se za svá kila navíc vůbec nestydí a působí dospělejším dojmem. Ocelová kapotáž vyrobená z lisované kvalitní oceli, na pravé straně doplněna horizontální mřížkou připomínající historické modely Vespa, dodává skútru odvážný sportovní vzhled stejně jako červeně lakovaná pružina zavěšení předního kola v kombinaci s 12“ koly z lehké slitiny. Oba modely mají dnes již obvyklé LED denní osvětlení a zadní LED svítilny. Uváděné rozměry obou skútrů náš první dojem jen potvrzují. Žlutý Sport se oproti červené Primaveře chlubí o 40 mm větším rozvorem kol, o 90 mm větší délkou a o 20 mm větší šířkou. Dále má Sport o 10 mm výše sedlo. Pokud porovnáme hmotnost obou strojů, pak je rozdíl mezi lehčí 130kg Primaverou a obtloustlejším Sportem se 158 kg téměř 30 nezanedbatelných kilogramů. Manipulace s oběma Vespami na místě je velice snadná, zejména s menší Primaverou ji zvládne opravdu každý.

V praxi je velikostní rozdíl znatelný hned po prvním usednutí. Zatímco na menší Primaveře má řidič místa tak akorát, rozměrnější Sport nabízí větší pohodlí a celkově více prostoru a pobyt na palubě Sportu je pro 193 cm vysokého redaktora o dost příjemnější. I přesto, že podlaha obou modelů není úplně rovná, prostor pro nohy je zcela vyhovující. Jestliže jsem v nedávném testu většího sourozence právě testovaných skútrů kritizoval za malé sedlo, také zde musím opět vytknout tento nedostatek, a v případě menší Primavery ještě o trochu více. Oba modely se vyznačují výtečnou ergonomií. Přístrojový panel u obou modelů nijak nevybočuje ze zvyklostí Vespy a vyznačuje se maximální jednoduchostí a výbornou čitelností. Analogový ukazatel rychlosti se stupnicí cejchovanou do 140 km/h je kombinován s integrovaným LCD displejem zobrazujícím stav paliva, celkový počet kilometrů, hodiny a dvě denní počítadla. U obou modelů se jednotlivé údaje na LCD panelu přepínají tlačítkem na pravé straně řídítek. Panely obou skútrů dále obsahují kontrolky motoru, dálkových světel, funkce ABS či nízkého stavu paliva v nádrži. Větší sport má přístrojový panel orámován chromovým rámečkem, a působí o něco luxusnějším dojmem.

Rozdílná je barva podsvícení přístrojového panelu – zatímco Primavera má podsvícení modré, žlutý Sport má podsvícení červené, stejně jako větší třístovka. K čitelnosti přístrojů nemám žádné výtky. Na obou stranách řídítek jsou umístěny klasické ovládací prvky – vlevo mají oba modely přepínač dálkových a tlumených světel, ovladač směrových světel a tlačítko klaksonu, vpravo se pak ovládací prvky obou strojů maličko liší – Primavera má tlačítko lidově nazývané „chcípák“, pod ním tlačítka spouštěče motoru a přepínání údajů na přístrojovém panelu. Vespa Sport má místo tzv. „chcípáku“ tlačítko systému „Start-stop“. Nemohu se však ubránit subjektivnímu pocitu, že jednotlivá tlačítka obou modelů se kvalitativně liší a u Primavery jsem měl pocit, že ovládám skútr čínské produkce, nejvíce jsem tento fakt vnímal u přepínače směrových světel. Velká pochromovaná kulatá zrcátka zajišťují dobrý výhled vzad a během jízdy nevibrují. Menší Primavera je vybavena nízkým plexi, které v praxi nijak nefunguje, a jedná se tak spíše o estetický doplněk.

Po praktické stránce nabízí oba testované modely užitečná odkládací a úschovná místa. Poměrně malé sedlo u porovnávaných skútrů jsem již zmiňoval a s ním souvisí i menší velikost hlavního úložného prostoru pod sedlem – co do objemu jsou schránky obou skútrů velice podobné a jen stěží pojmou přilbu typu „jet“, integrální přilba se nevejde ani do jednoho z nich, avšak na uložení menších předmětů či malého denního nákupu stačí. Konkurence umí nabídnout v tomto ohledu mnohem více. Prostory se otevírají elektronicky tlačítkem mezi koleny řidiče. Ani u jednoho ze skútrů není prostor pod sedlem osvětlen, což vzhledem k ceně a provedení skútrů považuji za nedostatek.

Pro uložení dokladů či mobilního telefonu pak slouží schránka před koleny řidiče, která se otvírá zatlačením na víko schránky. Uvnitř schránky se se u obou modelů nachází dnes již nepostradatelná zdířka USB pro dobití mobilního telefonu a panel s pojistkami. U Primavery je tato schránka o něco menší, neboť její pravá část je zakryta černým plastem. Vespa Sport je pak ještě vybavena háčkem pro tašku s nákupem mezi koleny řidiče, zatímco Vespa Primavera Touring má háček šikovně ukryt v přední části sedla, stačí ho jen vysunout. Za mě je toto řešení praktičtější a elegantnější. Primavera řeší převoz větších zavazadel pomocí přídavných nosičů v předu i vzadu. Tuto vychytávku jsem během testování několikrát využil, a musím uznat, že toto řešení nemá chybu. Uváděná nosnost obou nosičů je 4 kg, což je naprosto dostačující a dělá z menšího z obou skútrů přepravní speciál. V souboji o krále praktického využití u mě jasně vítězí červená Primavera.

O pohon testovaných „vespiček“ se starají moderní jednoválcové motory řady iGet. Menší z uvedených modelů pohání vzduchem chlazený čtyřdobý motor s elektronickým zapalováním a s objemem válce 124,5 ccm, jenž dává maximální výkon 7,9 kW při 7700 otáčkách za minutu. Motor většího modelu je kapalinou chlazený čtyřdobý, čtyřventilový a má nepatrně zvýšený objem válce na 124,7 ccm. Je naladěn na maximální výkon 9 kW vrcholící při 8,250 otáčkách za minutu. Motory obou modelů plní emisní normu EURO 4. Jízdní projev obou modelů je dle očekávání trošku odlišný.

Lehká a obratná Primavera využívá svých menších rozměrů a malé hmotnosti a díky těmto vlastnostem je neuvěřitelně ovladatelná, hbitá a hravá. Její doménou jsou krátké přesuny po městě a jízda v zaplněných městských uličkách, ve kterých se díky svým minimálním rozměrům proplétá s naprostou samozřejmostí a v tomto režimu jízda prostě nemá chybu. Výhoda malých rozměrů pro jízdu městem se mění v nevýhodu pro delší přesuny na větší vzdálenosti. Především díky velice nízké hmotnosti dokáže jízdu velice znepříjemnit každé míjející vozidlo – při rychlostech kolem 80 km/h se pak skútr umí v důsledku toho nepříjemně zavlnit. Naladění podvozku je spíše měkčí a malá 11palcová kola navíc nedokáží filtrovat nerovnosti tak, jak jsme zvyklí u vyšších modelů. V praxi to znamená, že cítíte výrazně cítíte každou projetou díru či kamínek na cestě. To žlutý model Sport je úplně z jiného “těsta“. Využívá stejné „šasí“ jako nedávno testovaná třístovka. Větší rozměry a vyšší hmotnost znamenají vynikající stabilitu a pohodlí. Jen díky větší šířce karosérie je potřeba při zastavení potřeba pořádně protáhnout kyčle. Větší jsou i 12palcová kola, a je to opravdu hodně znát. Celkově má oproti menší Primaveře lepší odpružení, takže se větší sourozenec nese přes nerovnosti s výrazně větší noblesou a celkově je tak jízda na Sportu o poznání pohodlnější.

Pokud se oba modely postaví na startovní čáru vedle sebe, tak po signálu start se i přes menší výkon hbitěji kupředu dává lehoučká Primavera. Vydrží jí to až do nějaké 50, poté se projeví větší výkon Sportu, a ve sprintu na 400 m menšího sourozence porazí, i když rozdíl není nijak výrazný. Vespa Sport má udávanou nejvyšší maximální rychlost o pouhé 4 km/h větší, nežli Primavera, avšak v praxi je tento rozdíl celkem znát. Zatímco Primavera se nejlépe cití při tachometrové 80 a dále se jí moc zrychlovat nechce, se Sportem lze v pohodě frčet tachometrovou 90 s výjimkou táhlých stoupání. Při zkoušce maximální rychlosti jsem Primaveru rozjel na 100 km/h, Sport o maličko více, na cca 110 km/h.

Pro jízdu ve dvou ani jeden ze strojů moc jízdního pohodlí nenabízí. Červená Primavera umožňuje spolujezdci „odložit“ nohy na černé plastové nášlapy na kraji podlahy, žlutý Sport má po bocích umístěné kovové ručně vysouvací stupačky, které jsou však hodně vpředu, a pokud jsou vysunuté, tak překáží stejně jako nohy spolujezdce při jízdě v tandemu. Zatímco jízda ve dvou na větším Sportu není právě ideální, na menší Primaveře můžeme doporučit jízdu v tandemu jen v případě největší nutnosti.

Spotřeba obou modelů se usadila na podobných hodnotách, a víc jak za 3 l/100 km s nimi jezdit nebudete. Vespa Sport má nádrž o objemu 7 l, zatímco Primavera o 1 l větší, tedy 8 l. Dojezd obou strojů na jedno natankování je tedy necelých 300 km, což není nikterak závratná hodnota, ale zase nic, co by nešlo přežít.

Propracovaný a příkladně tuhý podvozek obou porovnávaných strojů využívá u Vespy již klasického letmého zavěšení předního kola na kyvném mechanismu. Vespa Primavera však jezdí na malých 11palcových kolech oproti větším 12palcovým kolům Vespy Sport. A rozdíl je v praxi opravdu hodně znát. Sám o sobě je tento systém odpružení výborný, ale maličká a úzká 11palcová kola nedokážou filtrovat všechny nerovnosti našich silnic, a na Primaveře tak pocítíte každou díru a kamínek, zatímco na Sportu si budete užívat pohodu a klid i na těch nejhorších cestách. Celkově je odpružení naladěno spíše na komfort nežli na sportovní výkony. Každý stroj byl vybaven jiným modelem pneumatik. Primavera využívá pneu Mitas MC 20 Monsun a Sport pneumatiky Michelin City Grip.  V podvozkovém klání u mě jasně vítězí větší Sport.

Brzdy obou testovaných modelů jsou dostatečně účinné, jen je třeba na páčky poněkud více přitlačit. Oba modely jsou vybaveny protiblokovacím systémem ABS. Vespa Primavera je vybavena vpředu kotoučem o průměru 200 mm a vzadu je brzda bubnová. I přes to však není problém zadní kolo zablokovat. Je dobré mít na paměti, že systém ABS funguje pouze na přední kolo. Model Sport je vybaven vpředu kotoučem o průměru 200 mm a vzadu kotoučem o průměru 220 mm.

Oba modely mají v základní výbavě přípravu na VMP, což je Vespa multimediální platforma APP, kdy lze za pomocí aplikace po připojení chytrého telefonu získat z řídící jednotky informace o rychlosti, otáčkách, okamžitém výkonu i kroutícím momentu motoru, okamžitou i průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, napětí baterie, trasy a stavu pneumatik. Během testu jsem neměl možnost tuto technickou vychytávku vyzkoušet.

Příslušenství

Samostatnou kapitolou je možnost dokoupení volitelného příslušenství ke skútru. Nabídka je u obou testovaných modelů opravdu veliká, a v této disciplíně prostě nemá Vespa konkurenci. Jmenujme například nosiče, ochranné rámy, zavazadlové tašky, termonávleky na ruce, krycí plachty, topcase, různé sady zkrášlujících nálepek, různé typy zámků, laděné výfuky, variátory či termodeky na nohy. Díky uvedeným doplňkům si tak každý může svou Vespičku upravit k obrazu svému.

Závěr

Důkladný srovnávací test skútrů z jedné stáje Vespa Primavera 125ie 3V Touring a Vespa GTS 125ie Super Sport názorně ukázal, že když dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Určit jednoznačně vítěze testu není snadné, každý z účastníků vyniká v něčem jiném. V obou případech však získáte spolehlivého a elegantního společníka pro každý den. Kvality Vespy Primavera 125ie 3V Touring vyniknou především v hustém městském provozu, kde ji díky minimálním rozměrům nezastaví žádné nástrahy stále sílící dopravy. Navíc díky předním a zadním nosičům na ní přepravíte i větší předměty. A hlavně je neskutečně ovladatelná a především krásná. Čím si mě naopak moc nezískala, byl velký vliv okolo projíždějících vozidel na stabilitu jízdy a horší schopnosti filtrování nerovností díky menším kolům. Vespu GTS 125ie Super Sport bych doporučil těm, kteří kromě jízdy po městě občas vyrazí do příměstského provozu. Není tak obratná jako její menší sestra, ale nabízí více jistoty a větší pohodlí. Oba stroje spojuje jedna vlastnost, která je dělá ještě více zajímavé – skútry lze řídit s řidičským oprávněním skupiny B! Ani jeden z porovnávaných strojů není bez chyb. Ceny obou testovaných Vespiček stojí na vrcholu mezi konkurencí, ale Vespa je prostě legenda, životní styl, a tak se jí některé prohřešky snáze odpouští. Stačí právě tu Vaši Vespu zaparkovat před zahrádkou Vaší oblíbené restaurace, dát si pravou italskou kávu a jen tak se kochat… Zjistíte, že to má něco do sebe. 

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Vespa 125 Primavera
+ výborná ovladatelnost
+ bohatá výbava
+ výborná manipulace na místě

Vespa GTS 125ie Super Sport
+ pohodlí a vysoká jízdní stabilita
+ kvalitní a bytelné „šasí“
+ výborný podvozek a odpružení


Vespa 125 Primavera
- malá 11“ kola a menší stabilita
- zadní bubnová brzda bez ABS
- malá sedačka a menší úložný prostor pod sedlem

Vespa GTS 125ie Super Sport
- malá sedačka
- menší úložný prostor pod sedlem
- vysoká cena


Který skútr byste zvolili vy?

  1. Hlasováno: 25x
  2. Hlasováno: 15x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 3 Kč
puffybodie přispěl 3 Kč
crhy1 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist